Konferenser
Registrator 2024
Digitaliseringen och det rådande omvärldsläget ställer helt nya krav på registraturen och vikten av en säker och robust informationshantering. Denna konferens hjälper dig hantera nya utmaningar.
Följ kursen via vår digitala plattform
12-13 mars
Så säkerställs en säker digital informationshantering och en robust registratur i dagens snabbt föränderliga omvärld!
Digitaliseringen och det rådande omvärldsläget ställer helt nya krav på registraturen och vikten av en säker och robust informationshantering. Det strategiska arbetet är nu viktigare än någonsin och för detta krävs både uppdaterad juridisk och teknisk kunskap samt fördjupad kunskap kring dokument- och informationshantering, informationssäkerhet och krisberedskap.
Vad innebär detta för registratorsrollen, registraturen och informationsförvaltningen i stort och hur riggar vi organisationen för en mer strategisk och säker hantering av information, både idag och imorgon?
Under denna konferens kommer vi att ta ett helhetsgrepp kring hur vi kan hantera både utmaningar och möjligheter kring detta genom kunskaps- och erfarenhetsutbyte, nätverkande och intressanta diskussioner.
Du får lyssna på ledande experter och ta del av erfarenheter från framstående praktikfall. Missa inte denna möjlighet att utvecklas och ta del av viktig kunskap och inspiration till ditt utvecklingsarbete. Välj om du vill delta fysiskt på plats eller digitalt via livestream!
Gå hela teamet – pris från 3.990 kr för 2 hela konferensdagar!
Välj själv om du vill delta på plats eller digitalt!
Ur innehållet
- Diarieföringsprocessen – så leder du utveckling och uppföljning för ökad kvalitet och rättssäkerhet
- Offentlighet och sekretess i dagens digitala informationsförvaltning – hur förhåller sig lagstiftningarna till varandra och hur säkerställs en rättssäker hantering?
- Retorik för registratorer – så når du ut med ditt budskap och skapar engagemang kring dokument- och informationsförvaltning i organisationen
- GDPR och hantering av personuppgifter i offentlig sektor – så skapas rättssäkra och verksamhetsanpassade rutiner vid registraturen
- Att hantera en cyberattack – praktiska erfarenheter och lärdomar från en faktisk cybersäkerhetsincident
- Digitalisering och automatiserade processer för en mer effektiv och kvalitetssäkrad registratur
- Registratorns roll som intern kunskapsförmedlare – så skapas utbildningsinsatser som höjer kunskapen kring informationsförvaltning i hela organisationen
- Att införa och förvalta e-arkiv – praktiska tips för att säkerställa ett långsiktigt och hållbart digitalt bevarande
- Framtidens informationssäkerhet och registratorsrollen – vad är registratorns roll i detta?
Program
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability Partner
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 3990 kr per person.
I konferenspriset ingår dokumentation och att du kan ta del av streamat material i 30 dagar efteråt.
För dig som deltar på plats tillkommer dagspaket om 500 kr per dag där det ingår frukost, fika och lunch under konferensen.
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt arbetar som förvaltningsledare och projektledare på Nexer Group och har flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunala och statliga sektorn. Senast som som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare på Myndigheten för yrkeshögskolan. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
- Definition av informationshantering och verksamhetsinformation
- Att utforma en god informationskultur – metoder och tekniker för att på ett effektivt sätt förbereda, registrera och organisera verksamhetsinformation
- Hur kan du på bästa sätt anpassa information och dokument för arkivering och hur kan vi förenkla för handläggarna att göra rätt?
- Hur kan vi på bästa sätt ta vara på digitaliseringens möjligheter och undvika vanliga fällor?
- Utmaningar vid gallring, utlämnande och lagring – vad är viktigt att tänka på?
- Hur kan du styra din diarieföring och planera din informationshanteringsplan för ökad kvalitet?
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Ett grundläggande krav är att varje myndighet ska ha kontroll på den information man hanterar, hantera denna på ett säkert och juridiskt korrekt sätt, veta vad som ska bevaras och vad som ska gallras samt kunna visa allmänheten vilka informationsbestånd man har. Men informationen finns i många olika format och i ännu fler sammanhang. Hur skapas den överblick och kontroll som krävs för en rättssäker hantering och allmänhetens rätt till insyn? Sophia Ulfstedt arbetar som förvaltningsledare och projektledare på Nexer Group och har flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunala och statliga sektorn. Senast som som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare på Myndigheten för yrkeshögskolan. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv. Under denna föreläsning kommer du att få ta del av både kunskap och praktiska erfarenheter av hur du leder utveckling och uppföljning för ökad kvalitet och rättssäkerhet i diarieföringsprocessen.
- Vår digitaliseringsresa – så har den bidragit till smidiga flöden, skyndsam registrering och en mer effektiv diarieföring
- Så har vi utvecklat och implementerat en struktur för vår nya diarieföringsorganisation
- Registratorns förändrade roll som documentcontroller – så arbetar vi med att säkerställa informationshanteringens kvalitet, förvaltning och möjlighet till bevarande
Cecilia Bergström
Registrator
Göteborgs Universitet
Göteborgs universitet är ett av landets största lärosäten med 38 olika institutioner närmare 7000 anställda. Här pågår ett arbete för att införa en helt digitaliserad och processbaserad ärendehantering och ett samordnat och enhetligt arbetssätt för registratur och diarieföring. Man har gått från en splittrad till en effektiv, enhetlig och tillgänglig informationshantering som möjliggör både ökad rättssäkerhet och en ökad servicenytta, såväl internt som externt. Cecilia Bergström är registrator och objektspecialist på universitetsledningens stab. Under denna föreläsning kommer hon att dela med sig av erfarenheter av denna stora förflyttning och vilka effekter det skapat i organisationen när det kommer till att frigöra både tid och resurser till mer värdeskapande uppgifter. Hon kommer även att belysa hur detta påverkat och förändrat både registratorsrollen och registraturen i grunden.
- Hur skapar man en informationshantering som är anpassad till dagens svåra säkerhetsläge? Vilka hotbilder finns det och hur minskar man sårbarheterna?
- Vilken roll ska registratur och arkiv ha i verksamhetens beredskapsplanering? Hur fungerar det under höjd beredskap och kommer det ställas andra krav på informationshanteringen?
- Om katastrofen inträffar – hur kan man säkerställa en snabb återhämtning och effektiv återstart av verksamheten? Finns alternativa arbetssätt som kan underlätta?
I en värld som blir alltmer oförutsägbar och komplex, står vi inför ett ökande behov av att förstå och hantera de risker som kriser och katastrofer för med sig.
Riksarkivet en central roll i bevarandet av Sveriges historiska och kulturella arv, samtidigt som de tillhandahåller expertis och stöd inom informationshantering, både för offentliga myndigheter och för allmänheten.
Under denna föreläsning kommer du att få ta del av både kunskap och praktiska verktyg för att skapa en robust registratur och en säker informationshantering i tider av kris och osäkerhet.
Du får ta del av viktig kunskap kring hur du kan skapa och implementera effektiva kontinuitetsplaner som stärker organisationens beredskap för extraordinära händelser. Dessutom får du ta del av hur du kan skapa rutiner för att öka medvetenheten inom organisationen om vad som bör bevaras och diarieföras under pågående kriser.
Marie Lennersand
Säkerhetschef
Riksarkivet
Marie Lennersand är en framstående expert inom området informationshantering och säkerhet samt krisberedskap och totalförsvar. Som säkerhetschef på Riksarkivet är hon ansvarig för att leda och utveckla strategier för att säkerställa att värdefulla dokument och information skyddas även under de mest extrema och oförutsägbara omständigheterna.
Ellinor Nilsson
Chef för enheten för registratur och myndighetsarkiv
Riksarkivet
Ellinor Nilsson är chef för enheten för registratur och myndighetsarkiv vid Riksarkivet. Hon har lång erfarenhet som myndighetsarkivarie vid flera olika myndigheter och har även arbetat som registrator.
- Incidentförloppet – från kris till kontroll och återuppbyggnad
- Viktiga lärdomar kring framgångsfaktorer och förbättringsområden –hur kan vi på bästa sätt förebygga och minska riskerna i organisationen?
- Kontinuitetsplanering för diarieföring vid driftstopp eller andra händelser – vad är viktigt att ha på plats för att minska effekterna vid eventuella incidenter?
- Cyberrisker och cybersäkerhet i en komplex organisation – så har vi utformat en åtgärdsplan för att förflytta kommunens IT- och informationssäkerhetsförmåga
- Hur kan man leda och kommunicera för ökad medvetenhet kring risker och stärka engagemang och kompetens kring säkerhet i organisationen?
Cecilia Törnborg Myhre
Huvudregistrator
Norrköpings Kommun
Ökad digitalisering innebär också ökad sårbarhet och i slutet av 2022 drabbades Norrköpings kommun av en cybersäkerhetsincident vilket satte organisationens digitala säkerhet på prov. När det blev känt att angriparen hade full åtkomst till organisationens IT-infrastruktur gick organisationen in i krisläge och tog också in extern expertis för att hantera situationen. För att kunna hantera den uppkomna situationen uppmanades kommunens olika verksamheter att arbeta helt analogt under en tid. Till följd av denna incident har organisationens arbete med IT-säkerhet och informationssäkerhet förstärkts och en kontinuitetsplanering för diarieföring vid driftsstopp har arbetats fram. Cecilia Törnborg Myhre är diplomerad registrator och huvudregistrator i Norrköpings kommun. Under denna föreläsning kommer hon att dela med sig av viktiga lärdomar som gjorts i samband med denna händelse och hur man kan säkra upp organisationen för att både minska risken för intrång och minimera effekterna om den ändå sker.
- Tryckfrihetslagstiftningen, offentlighets- och sekretesslagen och digital information – hur påverkas reglerna av digitaliseringen?
- Hur hanteras begäran om utlämnande av allmänna handlingar på ett korrekt sätt? Hur snabbt och på vilket sätt ska utlämnandet ske?
- Offentlighets- och sekretesslagen – vilka sekretessbestämmelser finns och hur går du tillväga om något går fel?
- Offentlighet och sekretess vid upphandling – vad är viktigt för att ta hänsyn till både den inre och yttre sekretessen?
- Nya öppna data-lagen – så uppfyller du de legala kraven
- GDPR:S påverkan på offentlighet och öppen data – hur samspelar dessa lagar och vad gäller enligt nyheter i lagstiftningen och aktuell rättspraxis?
- Framtidsspaning – vilka utvecklingstendenser ser vi framåt och hur kan de komma att påverka vår hantering av offentlighet och sekretess?
Vi bryter passet för eftermiddagsfika och nätverkande kl.14:30-15:00
Peder Liljeqvist
Kammarrättslagman
Kammarrätten i Stockholm
Den svenska offentlighetsprincipen är central och helt grundläggande i den svenska rättsordningen. Att hantera offentlighet och sekretess är en mycket viktig balansakt och som registrator är du offentlighetsprincipens stora försvarare men blir också en viktig grindvakt för att säkerställa en rättssäker hantering. Digitalisering kan främja allmänhetens insyn och öka möjligheterna till vidareutnyttjande av information från den offentliga förvaltningen men den kan också leda till nya risker både för rikets säkerhet och för den personliga integriteten. Detta ställer höga krav på att man är uppdaterad kring rättsområdet och hur man tillämpar regelverket i praktiken. Vad är offentligt och vad omfattas av sekretess och hur integrerar vårt traditionella synsätt med lagstiftningen om dataskydd och öppen data? Peder Liljeqvist arbetar som kammarrättslagman i Kammarrätten i Stockholm och har tidigare haft motsvarande anställning i Kammarrätten i Jönköping. Han har också arbetat som chefsrådman och rådman vid Förvaltningsrätten i Malmö. Peder Liljeqvist har medverkat i ett stort antal statliga utredningar som särskild utredare och expert, särskilt med inriktning mot offentlighet och sekretess och dataskydd. Han var särskild utredare i Öppna-data-utredningen och har en bred undervisningserfarenhet i olika sammanhang, bl.a från Sveriges Domstolsakademi.
- Vilka vill du nå? – om konsten att sätta sig in i mottagarens perspektiv och anpassa sin struktur och sitt budskap efter målgrupp
- Hur kan du göra diarieföring mer intressant och skapa engagemang kring informationshanteringen? – så triggar, attraherar och stimulerar du till lyssning och interaktion
- Vad påverkar och hur? – om hur man skapar intressantare ”berättelser” oberoende av ämne?
- Hur gör jag, oavsett ämne och sammanhang, för att äga talarsituationen?
Per Furumo
Retorik- och röstspecialist
Voice and Message
Vad är det som gör det så mycket intressantare att lyssna till vissa än till andra? En sak kan vi vara säkra på: det är oerhört mycket mer än själva innehållet i ett budskap som påverkar mottagarens upplevelse och därmed hur ett budskap tas emot. Allt det som handlar om hur vi säger det vi säger i det skarpa läget kan vara direkt avgörande för genomslaget. Som registrator finns mycket att vinna på att öka sin kunskap kring dessa grundläggande faktorer. Per Furumo är retorik- och röstspecialist och konsult inom talarträning, retorik och presentationsteknik. Bland Pers kunder finns en mängd av våra stora företag, inte minst inom ekonomi och finans, liksom organisationer som Advokatsamfundet, Karolinska Institutet, Regeringskansliet, EU-kommissionen, offentliga personer inom näringslivet och många andra. Under denna föreläsning kommer du att få praktiska verktyg för hur du med enkla medel förstärker ditt budskap med ett tal och agerande som stimulerar och attraherar till lyssning och interaktion. Dessutom får du spännande tips på hur du oberoende av ämne och innehåll väcker intresse och skapar nyfikenhet.
Nätverka och mingla under trevliga former med registratorskollegor från hela landet.
- Vad betyder GDPR-kraven i registratorns arbete? När blir GDPR tillämplig?
- Den logiska trappan – ändamål och laglig grund för behandling. Hur har principerna tillämpats av domstolar och tillsynsmyndigheter?
- Krav kopplade till registerutdrag (EU-domstolens skarpa praxis). Hur de förhåller sig till allmänna handlingar?
- Vad gäller för särskilda kategorier av personuppgifter bland annat känsliga personuppgifter, personuppgifter om lagöverträdelser och personnummer
- Nytt avtal mellan EU-USA och vad innebär för molntjänsterna?
- Krav på säkerhet, lösenord, kryptering osv. – vilka krav måste iakttas i dagliga arbetet?
- Hur förhåller sig krav på bevarande mot skyldigheten att radera?
- Andra aktuella frågor från rättspraxis eller tillsynsbeslut
Monika Wendleby
Jurist, verksamhetsutvecklar
Passacon
Monika Wendleby är kvalificerad jurist med lång erfarenhet av offentlig sektor. Hon har mångårig erfarenhet som rådman och kammarrättsråd i förvaltningsdomstol och från Regeringskansliet. Hon har även haft flera roller i olika statliga myndigheter och är en mycket uppskattad föreläsare. Monika är även författare till böckerna ”Dataskyddsförordningen, GDPR – Dataskyddsombud och andra ansvariga” och ”Dataskyddsförordningen GDPR:Hantera registrerades rättigheter. Under detta anförande kommer du att få ta del av en pedagogisk genomgång av denna komplexa lagstiftning och nyheter inom området som är viktigt att ha koll på i registratorrollen. Du får höra vad som gäller och hur man ur ett praktiskt perspektiv anpassar verksamheten efter kraven som ställs. Du kommer också att få praktiska verktyg för att kunna arbeta vidare med frågorna på hemmaplan.
- Effektiv dataminimering – hur hanterar vi personuppgifter i diariet och säkerställer att endast nödvändig information samlas in?
- Hur hanterar vi personuppgifter i e-post och interna chattar?
- Rutiner och policyer – så säkerställer du att de är i linje med GDPR och andra relevanta regelverk
- Informationsfångst – om vikten av att identifiera och strukturera organisationens information
- Hur kan man verka för att skapa och upprätthålla en kultur av dataskydd i organisationen?
Anna Borgström
Registrator
Integritetsskyddsmyndigheten, IMY
Som registrator har du en central roll för att upprätthålla en rättssäker och korrekt hantering av personuppgifter. Din förmåga att förstå och tillämpa principer och bestämmelser från GDPR är helt avgörande för att garantera både integriteten och säkerheten i hanteringen av personuppgifter, vilket är en hörnsten i en ansvarsfull och modern informationshantering. Hur skapas rutiner och arbetssätt som förenklar en rättssäker och korrekt hantering av personuppgifter och vad krävs för att skapa och upprätthålla en kultur av dataskydd inom organisationen? Anna Borgström är diplomerad registrator och arbetat som registrator i 20 år, varav 14 år hos Polismyndigheten i Stockholms län, 5 år vid Utbildningsförvaltningen Stockholms stad och sedan 2023 på Integritetsskyddsmyndigheten. Anna är mycket kunnig inom GDPR och har tidigare arbetat på Utbildningsförvaltningen vid Stockholm stad där hon tillsammans med en jurist ingått i en arbetsgrupp som arbetade fram nya direktiv kring hanteringen av dataskyddsfrågor på utbildningsförvaltningen, specifikt registerförteckningen (artikel 30). Under denna föreläsning kommer du att få ta del av praktiska tips och råd kring hur man kan ta sig an dessa utmaningar i praktiken.
- Bakgrund och utgångsläge – vilka behov såg vi kring ökad kunskap och tydlighet kring viktiga informationsförvaltningsfrågor?
- Så la vi upp arbetet för att ta fram utbildningsinsatser för att öka både kunskap och kvalitet kring hanteringen av allmänna handlingar i organisationen – om analys av utbildningsbehov, målgrupper samt planering av format och upplägg
- Registratorns viktiga roll som intern kunskapsförmedlare – hur kan vi tydliggöra vår viktiga och betydelsefulla kompetens för att säkerställa en rättssäker och korrekt informationshantering?
- Så har dessa utbildningsinsatser bidragit till ökad medvetenhet och förbättrade rutiner för en rättssäker och korrekt hantering av allmänna handlingar och bevarandet av elektronisk information
- Så planerar vi framåt för att skapa fler utbildningssamarbeten kring informationssäkerhet, säkerhet och beredskap
Linn Tovnell
Huvudregistrator
Region Gävleborg
I en tid där information är lika värdefull som den är omfattande ökar behoven att skapa effektiva sätt att nå ut i organisationen med både råd, stöd och styrning i informationsförvaltningsfrågor. Som registrator besitter du ovärderlig kunskap och är ett viktigt stöd till verksamheten både vad gäller processer, rutiner, lagkrav och system. Men hur kan man skapa effektiva utbildningsinsatser som verkligen når ut och gör skillnad? Region Gävleborgs arbete med att utveckla ett utbildningspaket kopplat till hanteringen av allmänna handlingar är mer än bara en serie utbildningar; det är en helhetsstrategi som både ökar kunskapen och kompetensen inom organisationen och samtidigt bygger en kultur av transparens och rättssäkerhet. Genom att kombinera expertis från regionarkivarier, huvudregistratorer, verksamhetsutvecklare och e-arkivarier har de tagit ägandeskap i frågorna och dessutom skapat mersmak för informationshanteringsfrågor i organisationen. Linn Tovnell har arbetat som registrator och nämndsekreterare på Älvkarleby Kommun sedan sin examen till Paralegal i juni 2022. Sedan januari 2023 arbetar hon som Huvudregistrator på Region Gävleborg med övergripande ansvar för den centrala ärenderegisteringen. Utöver det har hon ansvar för att stödja och utbilda Regionens tjänstemän i frågor kopplade till hanteringen av allmänna handlingar, utveckling av interna rutiner samt utlämnande av allmänna handlingar på begäran.
- En omvärldsblick med fokus på informationshantering och registratur och diarium, bland annat senaste nytt från SKR, DIGG och Riksarkivet
- Informationssäkerhet – hur når man en samlad och korrekt informationshantering med hänsyn till arkivering, dataskydd och informationssäkerhet?
- Från Klassa 2 till Klassa 4 – hur strukturerar man egentligen information utifrån ett verksamhetsperspektiv i syfte att nå en hållbar och tillgänglig hantering?
- Samverkansbehov i kärva tider – hur ska vi hantera såväl de ekonomiska utmaningarna som det ökade kompetensbehovet?
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
SKR
Under denna föreläsning kommer Caspar att uppdatera dig med en omvärldsblick med fokus på informationshantering och vikten av samverkan för att lyckas skapa en framtidssäkrad sådan. Du får ta del av senaste nytt från vägledande myndigheter och organisationer såsom SKR, DIGG och Riksarkivet vad gäller informationshantering, registratur och diarium. Du kommer även att få ta del av hur du kan utveckla tvärfunktionell samverkan över både enhets- och organisationsgränser för att hantera både ekonomiska och kompetensmässiga utmaningar och tillvarata nya möjligheter. Caspar Almalander arbetar som informationshanteringsstrateg på SKR:s avdelning för ekonomi och styrning. Innan dess var han enhetschef för kommunarkiv och registratur i Botkyrka kommun. Dessförinnan arbetade han som IT-arkivarie och stadsarkivarie i Eskilstuna kommun. Caspar är en kunnig och välkänd person inom branschen och en mycket uppskattad föreläsare.
- Förarbetet – hur tar man ett helhetsgrepp om dokumenthanteringen för att skapa förutsättningar för ett hållbart, digitalt bevarande?
- Hur riggar man organisationen på bästa sätt inför införande av e-arkiv? – var går gränserna mellan arkiv och registratur och hur skapas en bra samverkan?
- Hur kan vi på ett effektivt sätt hantera de enorma informationsmängder som hela tiden skapas? – om gallring och vikten av att uppnå informationskvalitet i det som ska bevaras för att underlätta återsökning, återanvändande och utlämnande
- Att identifiera och hantera utmaningar, risker och möjligheter under förändringens gång – viktiga lärdomar från vår digitala förändringsresa
Stefan Högberg
Koncernarkivarie
Göteborg Energi AB
Hur tar man ett helhetsgrepp om dokumenthanteringen för att skapa förutsättningar för ett långsiktigt och hållbart digitalt bevarande och hur kan man på bästa sätt förbereda för att göra övergången till e-arkiv så smidig som möjlig? Att införa och förvalta ett e-arkiv är ett stort förändringsarbete som ställer stora krav på informationskvalitet i hela livscykeln, från framställande och inkommande till bevarande och gallring. Stefan Högberg är koncernarkivarie vid Göteborg Energi med ansvar för övergripande dokumenthantering, dokumenthanteringsplan, arkivbeskrivning, rådgivning och intern utbildning. Under denna föreläsning kommer han att dela med sig av praktiska tips och råd kring hur man kan underlätta övergången till e-arkiv och säkerställa ett säkert och effektivt bevarande, som är hanterbart både på kort och lång sikt.
- Hur har teknologiska framsteg och digitalisering förändrat registratorns roll i informationssäkerhetsarbetet, och vilka nya kompetenser kan behövas för att möta framtida utmaningar?
- Vilka är de största utmaningarna och möjligheterna för registratorsrollen när det gäller att upprätthålla och förbättra effektivitet och kvalitet i informationssäkerhetsarbetet?
- Hur kan samarbete mellan registratorer och andra nyckelroller inom organisationen bidra till en mer integrerad och effektiv strategi för informationssäkerhet?
I en era där digitaliseringen ständigt förändrar vårt sätt att hantera information, står vi inför avgörande förändringar inom informationssäkerhetsarbetet. Vad är viktigt för att skapa effektivitet och kvalitet i informationssäkerhetsarbetet – och vad är registratorns roll i detta?
Under denna paneldiskussion kommer vi att lyfta brännande heta frågor som formar framtidens registratur och informationssäkerhet. Våra experter kommer att diskutera hur teknologiska framsteg förändrar registratorsrollen, vilka nya kompetenser som blir nödvändiga och hur dessa förändringar påverkar både effektivitet och kvalitet i informationssäkerhetsarbetet. Vi kommer även att utforska utmaningarna och möjligheterna som ligger framför oss och reda ut hur vi på bästa sätt kan skapa samarbeten mellan olika roller och verksamhetsområden för att forma morgondagens informationssäkerhet.
Agata Lundberg
Utredare
Svenska Kraftnät
Agata arbetar som utredare på enheten Strategi och omvärld inom avdelningen Strategisk utveckling. Hon har tidigare varit tf chef för enheten Registratur och arkiv och har även arbetat som registrator och teamledande registrator.
Elisabeth Svennung
Processledare diarieföring
Polismyndigheten
Elisabeth arbetar som processledare och ansvarar för att samordna, utveckla och följa upp Polismyndighetens diarieföringsprocess med ett helhetsperspektiv för hela myndigheten. Elisabeth är diplomerad registrator och har tidigare arbetat som registrator och systemförvaltare på Diskrimineringsombudsmannen och dessförinnan som enhetschef för registratur och arkiv på Försvarets radioanstalt.
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
SKR
Caspar Almalander arbetar som informationshanteringsstrateg på SKR:s avdelning för digitalisering. Innan dess var han enhetschef för kommunarkiv och registratur i Botkyrka kommun. Dessförinnan arbetade han som IT-arkivarie och stadsarkivarie i Eskilstuna kommun och deltog i ett antal stora nationella projekt och uppdrag.
- Framtidsspaning – vad är på gång och vart är vi på väg vad gäller det informationsdrivna samhället och framtidens digitala förvaltning?
- Generativ AI – utmaningar och möjligheter för en rättssäker och effektiv informationsförvaltning
- Robust arkivfunktion i händelse av kris eller krig – vad behöver vi göra idag för att det ska fungera i morgon?
Erik Borglund
Professor
Mittuniversitetet
Vad är på gång vad gäller det informationsdrivna samhället och hur kommer detta att påverka framtidens informationsförvalting? Den snabba utvecklingen som sker nu vad gäller digitaliseringen och den ökande mängden elektroniska handlingar i kombination med ett förändrat omvärldsläge ställer helt nya krav på både arbetssätt, informationssäkerhet och förmågan att både bevara och dela information på ett önskvärt sätt. Vilka utamaningar och möjligheter innebär detta och hur skapas en hållbar informationshantering som kombinerar både öppenhet, bevarande, återsökning och säkerhet? Erik borglund som är professor i arkiv- och informationsvetenskap och docent i data- och systemvetenskap. Hans huvudsakliga forskningsfokus ligger inom krisområdet och har sin utgångspunkt i hur kriser och allvarliga händelser dokumenteras och hur information och lägesbilder delas mellan aktörer. Han har även ett stort intresse för hur samhällets digitalisering påverkar arkiv och arkivpraktik. Han har också ett flerårigt engagemang i InterPARES forskningsprojekt som koordineras av University of British Columbia. Under denna föreläsning kommer han att ge dig en spaning på området framtidens informationsförvaltning och hur man säkerställer en tillgänlig och hållbar digital informationshantering i dagens snabbt föränderliga omvärld.
- Hur tar man sig an ett AI-projekt för första gången?
- Så säkerställer AI och ny teknik mer effektiv och kvalitativ ärendehantering för våra invånare och företag
- Så frigör vi värdefull tid för verksamheten med hjälp av ny teknik
Denna inspelade föreläsning är ett digitalt bonusmaterial för dig som deltar på konferensen. Du kommer att kunna ta del av denna spännande föreläsning om AI via den digitala plattform som du får tillgång till i samband med konferensen. Föreläsningen blir tillgänglig i efterhand, precis när alla nya insikter från konferensdagarna börjat landa och du är redo att ta in mer. Vi kommer att meddela dig när föreläsningen finns redo att ta del av.
Helena Borgström
Verksamhetschef
Kungsbacka kommun
Helena arbetar som verksamhetschef inom Bygg- och Miljöförvaltningen i Kungsbacka kommun och har en lång erfarenhet av att leda och driva digitalisering, utveckling- och innovationsfrågor inom offentlig verksamhet. Helena drivs av att utmana och inspirera andra att testa nya möjligheter och ifrågasätta invanda mönster och strukturer som inte längre skapar nytta för användaren.
Iwona Carlsson
Digitaliseringschef
Kungsbacka kommun
Iwona har arbetat med digitalisering i offentlig verksamhet i över tio års tid, tidigare inom näringslivet. I hennes nuvarande tjänst inom kommunstyrelsens förvaltning leder, styr och samordnar hon kommunövergripande arbete med digitalisering och digital innovation. Hon deltar även i ett nationellt AI Råd för kommuner, som är ett samarbete mellan AI Sweden och SKR.
- Lär dig mer om ärende- och dokumenthantering i kris och hur du säkerställer en fungerande registratur vid höjd beredskap
- Ta del av användbara tips och råd kring hur leder och utvecklar diarieföringsprocesserna för ökad kvalitet och effektivitet
- Uppdatera dig kring Offentlighets- och sekretesslagstiftningen för en rättssäker hantering av allmänna handlingar i dagens digitala informationsförvaltning
- Ta del av praktiska erfarenheter och värdefulla lärdomar från en verklig cybersäkerhetsincident
- Lär dig mer om hur dataskyddsförordningen och hur den ska tolkas och tillämpas i praktiken
- Hör hur andra framgångsrikt skapat en helt digital ärendehantering och infört e-arkiv och samtidigt uppdaterat både arbetssätt, rutiner och strukturer för verksamhetsutveckling
- Stärk din roll som intern kunskapsförmedlare och ta del av hur andra utvecklar utbildningsinsatser för att höja både kunskap och engagemang kring informationsförvaltningen
- Ta del av en inspirerande retorikföreläsning om hur du når ut med ditt budskap och skapar engagemang kring dokument- och informationsförvaltningen
- Utforska utvecklingen av registratorsrollen och ta del av på en spännande paneldiskussion kring informationssäkerhetsarbete registratorns roll i detta framöver
- Ta del av ny forskning kring framtidens informationsförvaltning och hur AI och vår snabbt föränderliga omvärld kommer att påverka utvecklingen
- Nätverka och utbyt erfarenheter med kollegor från hela landet!
Intervju
Konferenser
Dela evenemanget i social medier