Webbcopy 2.0 

Att skriva på webbplatser, för sökmotorer och i sociala medier!

11-12 oktober 2011 i Stockholm
 
 

Ladda ner programmet                                               

Anmäl dig här

Lär dig skriva på webben och i sociala medier
-
där läsaren, konversationen och sökmotorn är i fokus!

Att skriva kort och koncist med läsaren i fokus är en förutsättning för att bli läst på webben, men det räcker inte. Du måste också kunna hantera tekniker för att påverka och skapa önskad effekt med din text. Dessutom måste du veta hur du skriver så att sökmotorn hittar texten och gör den tillgänglig för läsaren. Med en webbnärvaro som sträcker sig utanför den egna webbplatsen krävs också kunskaper kring hur du skriver, konverserar och bemöter olika inlägg i sociala medier. Du som skriver på webben har kort sagt nya förutsättningar och utmaningar att ta hänsyn till.

 

Syfte och mål är att du efter kursens slut ska ha en god förståelse för hur du skriver effektfulla texter för webb. Du ska också ha kunskaper kring vad du bör tänka på för att
dina texter ska ha god tillgänglighet samt synas i olika sökmotorer. Utöver detta ger kursen konkreta tips och råd kring hur du skriver och konverserar i sociala medier.

 

Pedagogiken under dagen bygger på föreläsningar, diskussioner, övningar och erfarenhetsutbyte. Som deltagare kommer du att få en dokumentation som behandlar kursens innehåll.

Ur kursinnehållet

• Webben och sociala medier som kanal – vad är unikt och hur skiljer sig texter på webben och sociala medier från traditionella texter?
• Att göra en plan och anpassa texten utifrån målgrupp, kanal och syfte så att du når önskad effekt
• Hur skriver du så att sökmotorn hittar dina texter?
• Lär dig utnyttja sociala mediers möjligheter till interaktion och konversation
• Hur sätter du lämpliga mätvärden (KPI:er) för dina texter samt mäter och följer upp hur du lyckats nå den önskade effekten?Introduktion till webben och sociala medier som kanaler

  
Kursledare

Per Axbom

Axbom Innovation AB

Per har mer än elva års erfarenhet av att arbeta med webbstrategier samt informations- och designfrågor för webbplatser, intranät och webbaserade applikationer. Per har agerat som rådgivare inom webb och användbarhet för ett stort antal svenska och internationella företag och organisationer. Han är också en uppskattad föreläsare och skriver regelbundet olika inlägg och debattartiklar inom webbstrategi och user experience design. Pers motivation är att få alla människor att förstå och använda digital information och kommunikation, oavsett förutsättningar.

Pris
14.980 kr exkl. moms

Till alla evenemang

                                                                               Anmäl dig här

Sponsring, utställning och övriga samarbeten
Vi samarbetar gärna med dig! Ability Partner samarbetar gärna med leverantörer, konsulter, nätverk, organisationer, medier eller andra aktörer i samband med olika evenemang.
 
Plats
Kursen genomförs i centrala Stockholm.
Kurslokal meddelas till deltagarna innan kurstillfället.
 
Boende i Stockholm
Vi samarbetar med nedanstående hotell. Ange koden ”Ability Partner” när du bokar dig så erhåller du rabatt.
Mornington Hotel, Nybrogatan 53. Tfn 08-507 330 00

Freys Hotel, Bryggargatan 12. Tfn 08-506 214 00
Victory Hotel, Lilla Nygatan 5. Tfn 08-506 400 50
Scandic Hasselbacken, Hazeliusbacken 20. Tfn. 08-517 343 14


Bookmark and Share



Nytt format – nu 2 dagar! 
 
Sagt av tidigare deltagare:
”Jättebra föreläsare med bra praktiska övningar”
 
”Bra röd tråd, många praktiska exempel och bra övningar” 
 
 ”Jättetrevligt arrangemang både gällande bemötande, upplägg,
val av lokal och lunch. Allt kändes genomtänkt”  
 
 
 
Gå med i våra grupper på LinkedIn