Introduktion till Digital Marketing Manager
- Digital kommunikation och transformation
- Rollen som Digital Marketing Manager
- Kursens upplägg och innehåll
Nya beteenden och förutsättningar
En förändring händer inte när ny teknologi skapas utan när vi förändrar vårt beteende och börjar använda teknologi på ett nytt sätt. Vi lever i ett skifte där digital teknologi är en naturlig del i vår vardag. Den inledande delen fokuserar på hur företag och organisationer kan hantera den förändring som nu sker och skapa nytta för såväl användarna som den egna organisationen.
- Vilka är de underliggande drivkrafterna som ändrar vårt beteende?
- Hur ser vårt förändrade sociala och mobila beteende ut och vad får det för konsekvenser för vårt sätt att kommunicera och göra affärer?
- Att finnas där kunderna finns, där behoven uppstår och där besluten fattas – vad innebär det för den digitala strategin?
- Digital dialog – hur skapar man en digital dialog och vad skall man tänka på?
- Sociala objekt vad är de och hur jobbar jag för att skapa sociala objekt
- Big data, uppkopplade prylar som du kommunicerar med på olika sätt och det nya nätverkssamhället – vad innebär det?
- Nya affärsmodeller och sätt att utveckla verksamheten och produkten med hjälp av digitala medier, exempelvis
– Värdeskapande kommunikation och tjänster som byggs in i produkten
– Crowdsourcing – hur du involverar och engagerar dina kunder i produktutvecklingen samt servicen
- Lyckade exempel på hur olika företag dragit nytta av ny teknik, sociala medier och mobila kanaler i sin kommunikation, försäljning och kundservice
Digitala kanaler och multikanal- att lyckas med din digitala satsning och integrera samtliga kanaler till en sammanhållen helhet
- Hur sker utvecklingen inom det digitala området vad gäller teknik, tjänster och beteenden och hur kan det digitala stödja hela kundresan?
- Mobila satsningar och mobilen som den viktigaste kanalen – hur hanterar du den förändring som nu sker där mer och mer av de digitala funktionerna och kommunikationen flyttar ut i mobilen
- Nya sätt att tänka och agera för att skapa relationer och driva affären med hjälp av digitala kanaler
- Hur digital kommunikation kan anpassas utifrån tid, plats och sammanhang för mer intelligenta erbjudanden och kommunikation med din målgrupp
- Hur du ökar tillgängligheten och intimiteten med kunden genom att koppla ihop digital kommunikation och tjänster med den övriga digitala närvaron
- Så kan du koppla ihop den digitala närvaron med andra kanaler för att skapa en sammanhållen helhet som stärker kundupplevelsen och relationen
Sociala medier – hur du kan delta aktivt och använda sociala medier för ökad affärsnytta och service
- Affärsnytta och sociala medier – hur ser du till att koppla aktiviteter i sociala medier så att de stödjer den övergripande affären och strategin
- Hur du jobbar smart med innehåll, användarinteraktion och konversation
- Hantering av externa kanaler, communities och verktyg för sociala medier, t.ex. Facebook, Linkedin, Google+, Twitter, Youtube, m.m?
- Vilka verktyg finns och hur utnyttjar vi dem på bästa sätt för:
– Kommunikation
– Försäljning
– Kundservice?
– Vad är affärsnyttan?
– Exempel på användning av de olika verktygen
- Att omvärldsbevaka och hantera den pågående diskussionen om ditt företag/ditt varumärke ute på nätet
– Hur kan du bevaka vad som sägs om ditt företag?
– När och hur ska du hantera kritik och beröm?
– Policy och riktlinjer
Övningar under dagen
- Vad blir effekten av det ändrade kundbeteendet för din verksamhet och hur kan du på bästa sätt dra nytta av det?
- Hur jobba effektivt och integrerat med digitala och andra kanaler så att det blir en sammanhållen helhet som stödjer affären/ verksamheten?