Att veta hur man vill och bör agera i utmanande pedagogiska situationer i teorin är en sak. Att få det att hända i praktiken, en alldeles sådär vanlig men ovanligt stökig dag som inte alls blev som man hade hoppats, tänkt eller planerat är en helt annan. Under denna föreläsning kommer du att få ta del av inslag från en turbulent skolgång med ADHD och en outredd aspergerproblematik. Hur dessa erfarenheter har kommit att påverka förståelsen och bemötandet av behov hos barn, men även personal, och hur man kan göra för att skapa rätt förutsättningar i en verksamhet som präglas av olikheter. Alexander är initiativtagaren till den stora lärarmarschen, driver Facebooksidan Bokstavspedagogen och är skribent för Fritidsverket. Han arbetar aktivt med att sprida kunskap om NPF och hur man skapar positiva, pedagogiska förhållningssätt där möjligheter att säga ja och utmana elever ersätter dysfunktionella med målsättning att öka tillgängligheten och delaktigheten i verksamheten.