Didaktikforskarna Anneli Frelin och Jan Grannäs presenterar i denna föreläsning resultat från delar av Vinnova-projektet ”Vässa skolan” som innehåller pågående utvecklingsarbete i Hudiksvall. Projektet är ett samarbete mellan Hudiksvalls kommun, RISE, Fiber Optic Valley och Högskolan i Gävle. Föreläsningen fokuserar på en av skolorna där en gammal aula byggts om till en flexibel och multifunktionell lärmiljö med fyra olika zoner, vilket ger möjlighet till olika aktiviteter med större grupper. Initialt inventerades funktionsbehov tillsammans med personal och elever i hela skolan. Dessa översattes sedan till ett designkoncept och efter ombyggnationerna har högstadielärare under våren 2019 börjat undervisa i den nya lärmiljön. Tanken är att lärarna i projektet ska testa olika aktiviteter för att sedan förändra och förbättra lärmiljön i iterativa cykler. I föreläsningen presenteras lärarnas resa under projektets olika faser – från design till praktik.