I skolan upprättas alltmer dokumentation för att säkerställa både elevernas och organisationens resultat och målutveckling. Förutsättningen för att säkerställa kvalité, sökbarhet, användbarhet och integrering av denna dokumentation är en god arkiv- och dokumenthantering och för detta krävs kunskap, samsyn och genomtänkta rutiner. En kommunal skola är en förvaltningsmyndighet och en myndighet ska enligt lag ha ordning och reda bland allmänna handlingar. Detta innebär ett stort ansvar för skoladministratören som oftast är spindeln i nätet i all ärendehantering på skolan.
Denna fördjupande föreläsning ger viktiga kunskaper om lagstiftningen som rör allmän handling, offentlighet och sekretess samt ärenderegistrering och hur dessa krav kan omsättas i praktiken. Du får metoder för att skapa hållbara rutiner som underlättar och effektiviserar tillgänglighet, förvaring, återsökning och arkivering av allmänna handlingar. Isabelle Abarca är specialiserad inom områdena arkiv och dokumenthantering, vilket inkluderar lagstiftning, sekretess, ärenderegistrering och arkiv samt IT-stöd och rutiner som stöd för dokumenthantering och administration.
Allmänna handlingar
Sekretess inom skolan – vad gäller?
Diarieföring av skolans handlingar – så skapas ordning, reda, överblick och sökbarhet i den ökande dokumentationen
Vi bryter passet för en kortare paus 11:10-11:20