Det pedagogiska ramverket är ett grundutbildningskoncept i Stockholms stad som utgår utifrån LSS-verksamheternas uppdrag, de funktionsnedsättningar som man möter, lågaffektivt bemötande, kartläggning och tydliggörande pedagogik. Det pedagogiska ramverket syftar till att rama in teori, metod och värdegrund för medarbetare inom LSS och ge dem ökad kompetens för att utveckla sitt arbete och de personer som de möter i sitt arbete. Målsättningen är att öka tryggheten och höja kvaliteten i verksamheterna samt att skapa en gemensam grundsyn hos arbetsgrupper och i LSS-verksamheterna i stort. Projektet startade i Skärholmens stadsdelsförvaltning 2018 och sedan 2021 implementeras arbetssätten i flera stadsdelsförvaltningar inom staden. Jens Wicksén och Sofie Rooth, båda projektledare på socialförvaltningen i Stockholms stad berättar om resultaten med det ”Det pedagogiska ramverket” och hur man utvecklar utbildningsmaterialet under 2022. Du får ta del av exempel på hur de nya arbetssätten har tagit sig uttryck i vardagen ute i verksamheterna.