Bättre digital strategi genom tjänstetänk och kundfokus
Många offentliga organisationer står inför att införa tjänstedesign som process för att bli en kundfokuserad myndighet och erbjuda en bättre service i såväl digitala som fysiska kundmöten. För att lyckas behövs ett tjänstetänk och ett genomgripande kundfokus. Du som är digital strateg, webbansvarig eller verksamhetsutvecklare har en viktig roll i driva igenom förändringen.
Under den här temadagen lär vi oss hur man praktiskt arbetar med tjänstedesign, får tips på hur man inför arbetssättet och övar oss i att koppla digital utveckling till övergripande verksamhetsmål.
Ur innehållet
Behovsdriven samhällsutveckling
- Kundernas problem som innovationskraft – att hitta nya tjänster genom insikter om riktiga problem
- Att våga beställa utan att direkt bestämma vad slutresultatet ska bli
- Samskapande med kunder som metod för att hitta nya lösningar
Att införa ett kundfokuserat arbetssätt
- Modell för tjänstedesign för dig som offentlig organisation
- Verktyg och metoder för att kommunicera kundinsikter
- Tips på sätt att sprida övertygelsen om kunddrivet arbetssätt
- Att förstå kundresan och utveckla hela tjänsten – vad som är viktigt för att lyckas bli en kundfokuserad organisation
Strategi för tjänster i digitala kanaler
- Bättre service digitalt genom att utgå ifrån kunden
- Koppling mellan övergripande verksamhetsmål och digital strategi
- Verktyg för att se kundens möte med er verksamhet i alla kanaler. Såväl digitala som fysiska
- Vad blir en lämplig fortsättning för utvecklingen av era digitala kanaler för att erbjuda en god service?
Hålltider för temadagen
08:30 Registrering med kaffe och smörgås
09:00 Temadagen inleds
12:00 Lunch
16:00 Temadagen avslutas
Under dagen gör vi avbrott för fika.
Läs mer om Temadagen
Webbstrategidagarna offentlig sektor 2018