Resan till det nya arbetslivet
Så leder och utvecklar du framtidens arbetsplats med motivation, välbefinnande och prestation i fokus.
För att implementera aktivitetsbaserade arbetsmiljöer och arbetssätt behöver man arbeta utifrån ett helhetsperspektiv med fokus på den fysiska arbetsmiljön, den teknik som används och framförallt människorna i verksamheten som ska använda den. När gamla beteendemönster ska bytas ut mot nya effektiva sätt att arbeta på innebär det ett omfattande förändringsarbete i organisationen. Under denna temadag kommer vi att belysa ett antal avgörande punkter vid planering och införande av aktivitetsbaserade arbetssätt;
DEL 1: ABW som ett strategiskt verktyg för verksamhetsutveckling och medarbetarupplevelsen
- Den första frågan som behöver besvaras – varför ABW?
- Vad vill vi uppnå, hur kan vi sätta konkreta och mätbara mål?
- Vikten av en tydlig vision och berättelsen om varför?
- Hur kartläggs, analyseras och supporteras verksamhetens behov, krav och önskemål?
- Hur ser den optimala projektorganisationen ut, roller och ansvar.
DEL 2: Förändring händer inte av sig själv
- Hur driver man framgångsrik förändring?
- Vi identifierar utmaningar och motstånd som förändringen föranleder och hur man på bästa sätt kan hantera det?
- Är det möjligt att få med alla på förändringsresan – hur ser planen ut för alla steg i förändringsprocessen?
DEL 3: Människan, ledarskapet och medarbetarskapet i framtidens aktivitetsbaserade arbetsmiljöer
- Vilka krav ställer framtidens arbetssätt och hur påverkas ledarskapet och medarbetarskapet?
- Hur kan vi visualisera det nya arbetssättet för att skapa engagemang och delaktighet?
- Vilka utbildningsinsatser kommer att krävas för ett förändrat arbetssätt?
DEL 4: ABW – det stora genomförandet och uppföljningen
- Genomförandet – ett projekt eller ständigt pågående utvecklingsresa?
- Hur följer vi upp och utvärderar – hur säkerställer vi att vi uppnådde målen?
- Från utveckling till förvaltning – hur säkerställer vi att vi fortsätter utveckla och inte bara förvaltar?
Du kommer under temadagen få ta del av verktyg, modeller och checklistor – ett värdefullt stöd för dig som har till uppgift att driva framgångsrik förändring i din organisation.
HÅLLTIDER FÖR TEMADAGEN
08:55 Inloggning
09:00 Temadagen inleds
10:00 Paus
12:00 Paus
14:30 Paus
16:30 Temadagen avslutas

Heléne LidströmFörändringsledare och författare
Healthy Business AB
Läs mer
Heléne Lidström har över 20 års erfarenhet från ledande befattningar inom kommunikation, ledarskap och organisation i företag som Finnair, Microsoft, Icon Medialab och Tele2 där förändring har varit ett ledord i alla hennes uppdrag. Heléne ansvarade för Microsofts framgångsrika initiativ ”Det Nya Arbetslivet” som innebar radikala förändringar i arbetssätt och kontorsutformning. Heléne är en uppskattad talare och ofta anlitad för föreläsningar, seminarier och workshops. Hon har skrivit boken Det Nya Arbetslivet – så skapades Sveriges bästa arbetsplats och har stöttat många organisationer i resan till den aktivitetsbaserade arbetsplatsen utifrån tekniken, platsen och människan.
Läs mer om temadagen