Träffsäker metod för likvärdighet och effektivitet
Är du helt hundra på att ni fördelar era resurser på rätt grunder? Som ansvarig för resursfördelningen till skolorna skall du vara det. En av grundbultarna i det svenska skolsystemet är likvärdighetsprincipen och sedan skollagen skärptes ställs nu ännu tydligare krav på kommunerna att utbildningen ska vara kompenserande. Men hur många faktorer ska man använda för att skatta skillnaderna mellan skolorna? Hur stor ska omfördelningen vara och hur skapar man förståelse och acceptans för olika sätt att fördela resurserna, även på de skolor som får mindre pengar än andra? Det gäller också att följa upp att resurserna används effektivt men har du rätt verktyg?
Frågorna kring hur man lyckas med detta i praktiken är många och komplexa. På denna fördjupning får du en ordentlig genomgång av vad du behöver ta i beaktning och hur du ska gå tillväga, när du tar fram förslag och beslut ska tas om en fördelningsmodell baserad på socioekonomiska faktorer.
Ur innehållet
8 steg för en optimal socioekonomisk resursfördelning