Registrator 2024
Digitaliseringen och det rådande omvärldsläget ställer helt nya krav på registraturen och vikten av en säker och robust informationshantering. Denna konferens hjälper dig hantera nya utmaningar.
Följ kursen via vår digitala plattform den 12-13 mars
12-13 mars
Anmäl dig senast 15 december så får du 1500 kr i rabatt
Digitaliseringen och det rådande omvärldsläget ställer helt nya krav på registraturen och vikten av en säker och robust informationshantering. Det strategiska arbetet är nu viktigare än någonsin och för detta krävs både uppdaterad juridisk och teknisk kunskap samt fördjupad kunskap kring dokument- och informationshantering, informationssäkerhet och krisberedskap.
Vad innebär detta för registratorsrollen, registraturen och informationsförvaltningen i stort och hur riggar vi organisationen för en mer strategisk och säker hantering av information, både idag och imorgon?
Under denna konferens kommer vi att ta ett helhetsgrepp kring hur vi kan hantera både utmaningar och möjligheter kring detta genom kunskaps- och erfarenhetsutbyte, nätverkande och intressanta diskussioner.
Du får lyssna på ledande experter och ta del av erfarenheter från framstående praktikfall. Missa inte denna möjlighet att utvecklas och ta del av viktig kunskap och inspiration till ditt utvecklingsarbete. Välj om du vill delta fysiskt på plats eller digitalt via livestream!
Ur innehållet
- Så upprätthålls en fungerande registratur vid höjd beredskap i händelse av kris eller krig
- Offentlighet och sekretess i dagens digitala informationsförvaltning – OSL, öppen data och GDPR för registratorer
- Digitalisering för en rättssäker, effektiv och transparant informationsförvaltning
- Så lyfter du din roll som registrator och ökar registraturens inflytande i organisationen
- Diarieföringsprocessen – så leder du utveckling och uppföljning för ökad kvalitet och rättssäkerhet
- Retorik för registratorer – så når du ut med ditt budskap och skapar engagemang för informationshanteringsfrågor i organisationen
- Så samverkar registraturen med juridik- och säkerhetsfunktionen för en säker och effektiv informationshantering
Vi samarbetar med nedanstående hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability Partner
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Anmäl dig senast 15 december så får du 1500 kr i rabatt
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 3990 kr per person.
I konferenspriset ingår dokumentation och att du kan ta del av streamat material i 30 dagar efteråt.
För dig som deltar på plats tillkommer dagspaket om 500 kr per dag där det ingår frukost, fika och lunch under konferensen.
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt är registrator med flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunal och statliga sektorn. Hon arbetar idag på statlig myndighet som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt är registrator med flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunal och statliga sektorn. Hon arbetar idag på statlig myndighet som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
- Tryckfrihetslagstiftningen, offentlighets- och sekretesslagen och digital information – hur påverkas reglerna av digitaliseringen?
- Hur hanteras begäran om utlämnande av allmänna handlingar på ett korrekt sätt? Hur snabbt och på vilket sätt ska utlämnandet ske?
- Offentlighets- och sekretesslagen – vilka sekretessbestämmelser finns och hur går du tillväga om något går fel?
- Offentlighet och sekretess vid upphandling – vad är viktigt för att ta hänsyn till både den inre och yttre sekretessen?
- Nya öppna data-lagen – så uppfyller du de legala kraven
- GDPR:S påverkan på offentlighet och öppen data – hur samspelar dessa lagar och vad gäller enligt nyheter i lagstiftningen och aktuell rättspraxis?
- Framtidsspaning – vilka utvecklingstendenser ser vi framåt och hur kan de komma att påverka vår hantering av offentlighet och sekretess?
Vi bryter passet för eftermiddagsfika och nätverkande kl.14:30-15:00
Peder Liljeqvist
Kammarrättslagman
Kammarrätten i Stockholm
Den svenska offentlighetsprincipen är central och helt grundläggande i den svenska rättsordningen. Att hantera offentlighet och sekretess är en mycket viktig balansakt och som registrator är du offentlighetsprincipens stora försvarare men blir också en viktig grindvakt för att säkerställa en rättssäker hantering. Digitalisering kan främja allmänhetens insyn och öka möjligheterna till vidareutnyttjande av information från den offentliga förvaltningen men den kan också leda till nya risker både för rikets säkerhet och för den personliga integriteten. Detta ställer höga krav på att man är uppdaterad kring rättsområdet och hur man tillämpar regelverket i praktiken. Vad är offentligt och vad omfattas av sekretess och hur integrerar vårt traditionella synsätt med lagstiftningen om dataskydd och öppen data? Peder Liljeqvist arbetar som kammarrättslagman i Kammarrätten i Stockholm och har tidigare haft motsvarande anställning i Kammarrätten i Jönköping. Han har också arbetat som chefsrådman och rådman vid Förvaltningsrätten i Malmö. Peder Liljeqvist har medverkat i ett stort antal statliga utredningar som särskild utredare och expert, särskilt med inriktning mot offentlighet och sekretess och dataskydd. Han var särskild utredare i Öppna-data-utredningen och har en bred undervisningserfarenhet i olika sammanhang, bl.a från Sveriges Domstolsakademi.
- Vilka vill du nå? – om konsten att sätta sig in i mottagarens perspektiv och anpassa sin struktur och sitt budskap efter målgrupp
- Hur kan du göra diarieföring mer intressant och skapa engagemang kring informationshanteringen? – så triggar, attraherar och stimulerar du till lyssning och interaktion
- Vad påverkar och hur? – om hur man skapar intressantare ”berättelser” oberoende av ämne?
- Hur gör jag, oavsett ämne och sammanhang, för att äga talarsituationen?
Per Furumo
Retorik- och röstspecialist
Voice and Message
Vad är det som gör det så mycket intressantare att lyssna till vissa än till andra? En sak kan vi vara säkra på: det är oerhört mycket mer än själva innehållet i ett budskap som påverkar mottagarens upplevelse och därmed hur ett budskap tas emot. Allt det som handlar om hur vi säger det vi säger i det skarpa läget kan vara direkt avgörande för genomslaget. Som registrator finns mycket att vinna på att öka sin kunskap kring dessa grundläggande faktorer. Per Furumo är retorik- och röstspecialist och konsult inom talarträning, retorik och presentationsteknik. Bland Pers kunder finns en mängd av våra stora företag, inte minst inom ekonomi och finans, liksom organisationer som Advokatsamfundet, Karolinska Institutet, Regeringskansliet, EU-kommissionen, offentliga personer inom näringslivet och många andra. Under denna föreläsning kommer du att få praktiska verktyg för hur du med enkla medel förstärker ditt budskap med ett tal och agerande som stimulerar och attraherar till lyssning och interaktion. Dessutom får du spännande tips på hur du oberoende av ämne och innehåll väcker intresse och skapar nyfikenhet.
Nätverka och mingla under trevliga former med registratorskollegor från hela landet.
- Vad betyder GDPR-kraven i registratorns arbete? När blir GDPR tillämplig?
- Den logiska trappan – ändamål och laglig grund för behandling. Hur har principerna tillämpats av domstolar och tillsynsmyndigheter?
- Krav kopplade till registerutdrag (EU-domstolens skarpa praxis). Hur de förhåller sig till allmänna handlingar?
- Vad gäller för särskilda kategorier av personuppgifter bland annat känsliga personuppgifter, personuppgifter om lagöverträdelser och personnummer
- Nytt avtal mellan EU-USA och vad innebär för molntjänsterna?
- Krav på säkerhet, lösenord, kryptering osv. – vilka krav måste iakttas i dagliga arbetet?
- Hur förhåller sig krav på bevarande mot skyldigheten att radera?
- Andra aktuella frågor från rättspraxis eller tillsynsbeslut
Monika Wendleby
Jurist, verksamhetsutvecklar
Passacon
Monika Wendleby är kvalificerad jurist med lång erfarenhet av offentlig sektor. Hon har mångårig erfarenhet som rådman och kammarrättsråd i förvaltningsdomstol och från Regeringskansliet. Hon har även haft flera roller i olika statliga myndigheter och är en mycket uppskattad föreläsare. Monika är även författare till böckerna ”Dataskyddsförordningen, GDPR – Dataskyddsombud och andra ansvariga” och ”Dataskyddsförordningen GDPR:Hantera registrerades rättigheter. Under detta anförande kommer du att få ta del av en pedagogisk genomgång av denna komplexa lagstiftning och nyheter inom området som är viktigt att ha koll på i registratorrollen. Du får höra vad som gäller och hur man ur ett praktiskt perspektiv anpassar verksamheten efter kraven som ställs. Du kommer också att få praktiska verktyg för att kunna arbeta vidare med frågorna på hemmaplan.
Fler paneldebattörer presenteras inom kort.
Agata
Utredare
Svenska Kraftnät
Agata arbetar som utredare på enheten Strategi och omvärld inom avdelningen Strategisk utveckling. Hon har tidigare varit tf chef för enheten Registratur och arkiv och har även arbetat som registrator och teamledande registrator.
- Framtidsspaning – vad är på gång och vart är vi på väg vad gäller det informationsdrivna samhället och framtidens digitala förvaltning?
- Generativ AI – utmaningar och möjligheter för en rättssäker och effektiv informationsförvaltning
- Robust arkivfunktion i händelse av kris eller krig – vad behöver vi göra idag för att det ska fungera i morgon?
Erik Borglund
Professor
Mittuniversitetet
Vad är på gång vad gäller det informationsdrivna samhället och hur kommer detta att påverka framtidens informationsförvalting? Den snabba utvecklingen som sker nu vad gäller digitaliseringen och den ökande mängden elektroniska handlingar i kombination med ett förändrat omvärldsläge ställer helt nya krav på både arbetssätt, informationssäkerhet och förmågan att både bevara och dela information på ett önskvärt sätt. Vilka utamaningar och möjligheter innebär detta och hur skapas en hållbar informationshantering som kombinerar både öppenhet, bevarande, återsökning och säkerhet? Erik borglund som är professor i arkiv- och informationsvetenskap och docent i data- och systemvetenskap. Hans huvudsakliga forskningsfokus ligger inom krisområdet och har sin utgångspunkt i hur kriser och allvarliga händelser dokumenteras och hur information och lägesbilder delas mellan aktörer. Han har även ett stort intresse för hur samhällets digitalisering påverkar arkiv och arkivpraktik. Han har också ett flerårigt engagemang i InterPARES forskningsprojekt som koordineras av University of British Columbia. Under denna föreläsning kommer han att ge dig en spaning på området framtidens informationsförvaltning och hur man säkerställer en tillgänlig och hållbar digital informationshantering i dagens snabbt föränderliga omvärld.
- Lär dig mer om ärende- och dokumenthantering i kris och hur du säkerställer en fungerande registratur vid höjd beredskap
- Uppdatera dig kring Offentlighets- och sekretesslagstiftningen för en rättssäker hantering av allmänna handlingar i dagens digitala informationsförvaltning
- Ta del av kunskap kring säker informationshantering och hur du utvecklar ett övergripande och genomgående informationssäkerhetsarbete
- Ta del av användbara tips och råd kring hur leder och utvecklar diarieföringsprocesserna för ökad kvalitet och effektivitet
- Lär dig mer om hur dataskyddsförordningen och hur den ska tolkas och tillämpas i praktiken
- Hör hur andra framgångsrikt skapat en helt digital ärendehantering och samtidigt uppdaterat både arbetssätt, rutiner och strukturer för verksamhetsutveckling
- Stärk din roll som registratorer och öka registraturens inflytande i organisationen
- Ta del av smarta arbetssätt för att driva informationssäkerhetsarbete och utveckla en säker informationshantering inom hela verksamheten
- Nätverka och utbyt erfarenheter med kollegor från hela landet!
Anmälan Registrator 2024 12-13 mars
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Dela evenemanget i social medier