Registrator 2025
Digitaliseringen och det rådande omvärldsläget ställer helt nya krav på registraturen och vikten av en säker och robust informationshantering. Denna konferens hjälper dig hantera nya utmaningar.
Delta på distans
18-19 mars
Anmäl dig senast 20 december
Ordinarie pris: 7490 kr
Så säkerställs en säker digital informationshantering och en robust registratur i dagens snabbt föränderliga omvärld!
Digitaliseringen och det rådande omvärldsläget ställer helt nya krav på registraturen och vikten av en säker och robust informationshantering. Det strategiska arbetet är nu viktigare än någonsin och för detta krävs både uppdaterad juridisk och teknisk kunskap samt fördjupad kunskap kring dokument- och informationshantering, informationssäkerhet och krisberedskap.
Vad innebär detta för registratorsrollen, registraturen och informationsförvaltningen i stort och hur riggar vi organisationen för en mer strategisk och säker hantering av information, både idag och imorgon?
Under denna konferens kommer vi att ta ett helhetsgrepp kring hur vi kan hantera både utmaningar och möjligheter kring detta genom kunskaps- och erfarenhetsutbyte, nätverkande och intressanta diskussioner.
Du får lyssna på ledande experter och ta del av erfarenheter från framstående praktikfall. Missa inte denna möjlighet att utvecklas och ta del av viktig kunskap och inspiration till ditt utvecklingsarbete. Välj om du vill delta fysiskt på plats eller digitalt via livestream!
Gå hela teamet – pris från 3.990 kr för 2 hela konferensdagar!
Välj själv om du vill delta på plats eller digitalt!
Ur innehållet
- Diarieföringsprocessen – så leder du utveckling och uppföljning för ökad kvalitet och rättssäkerhet
- Offentlighet och sekretess i dagens digitala informationsförvaltning – hur förhåller sig lagstiftningarna till varandra och hur säkerställs en rättssäker hantering?
- Retorik för registratorer – så når du ut med ditt budskap och skapar engagemang kring dokument- och informationsförvaltning i organisationen
- GDPR och hantering av personuppgifter i offentlig sektor – så skapas rättssäkra och verksamhetsanpassade rutiner vid registraturen
- Att hantera en cyberattack – praktiska erfarenheter och lärdomar från en faktisk cybersäkerhetsincident
- Digitalisering och automatiserade processer för en mer effektiv och kvalitetssäkrad registratur
- Registratorns roll som intern kunskapsförmedlare – så skapas utbildningsinsatser som höjer kunskapen kring informationsförvaltning i hela organisationen
- Att införa och förvalta e-arkiv – praktiska tips för att säkerställa ett långsiktigt och hållbart digitalt bevarande
- Framtidens informationssäkerhet och registratorsrollen – vad är registratorns roll i detta?
Program
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Anmäl dig senast 20 december så får du 2000 kr i rabatt
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 3990 kr per person.
I konferenspriset ingår dokumentation och att du kan ta del av streamat material i 30 dagar efteråt.
För dig som deltar på plats tillkommer dagspaket om 500 kr per dag där det ingår frukost, fika och lunch under konferensen.
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt är registrator med flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunal och statliga sektorn. Hon arbetar idag på statlig myndighet som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
- Definition av informationshantering och verksamhetsinformation
- Att utforma en god informationskultur – metoder och tekniker för att på ett effektivt sätt förbereda, registrera och organisera verksamhetsinformation
- Hur kan du på bästa sätt anpassa information och dokument för arkivering och hur kan vi förenkla för handläggarna att göra rätt?
- Hur kan vi på bästa sätt ta vara på digitaliseringens möjligheter och undvika vanliga fällor?
- Utmaningar vid gallring, utlämnande och lagring – vad är viktigt att tänka på?
- Hur kan du styra din diarieföring och planera din informationshanteringsplan för ökad kvalitet?
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt är registrator med flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunal och statliga sektorn. Hon arbetar idag på statlig myndighet som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
- IMY:s regulatoriska sandlåda – så kan IMY bidra till minskad osäkerhet hos innovationsaktörer och främja integritetsvänlig innovation
- Dataskydd i relation till ny teknik – Kan AI användas för att hantera en begäran om utlämning av allmänna handlingar och för maskning av personuppgifter och sekretessbelagd information?
- Kan man använda generativ AI i en kommunal verksamhet för att öka tillgängligheten och minska arbetsbelastningen för handläggare?
Under hösten avslutar Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) det tredje innovationsprojektet i den regulatoriska sandlådan. Detta tredje projekt är tillsammans med Lidingö stad och Atea Sverige. Projektet undersöker hur man med hjälp av artificiell intelligens, AI, kan skapa effektivare handläggningsprocesser vid utlämnande av allmänna handlingar. IMY räknar med att under hösten 2024 publicera projektets slutrapport: ”Utlämnande av allmänna handlingar med hjälp av AI”. I föreläsningen möter du Pontus Rosengren och Fredrik Löfgren, båda från IMY. Pontus är jurist vid IMY:s innovationshubb och arbetar med vägledning om dataskydd till innovationsaktörer i alla sektorer. Fredrik är jurist vid IMY:s avdelning för offentlig verksamhet och har bl.a. deltagit i den regulatoriska sandlådan och arbetat med riktlinjer för generativ AI i offentlig sektor.
Fredrik Löfgren
Jurist
Integritetsskyddsmyndigheten, IMY
Fredrik arbetar som jurist som på IMY och deltar i den pågående regulatoriska sandlådan. I övrigt jobbar han främst med tillsyn av och vägledning till aktörer inom offentlig sektor och arbetsgivare. Fredrik har bakgrund i förvaltningsdomstol och som jurist vid andra myndigheter.
Pontus Rosengren
Jurist
Integritetsskyddsmyndigheten, IMY
Pontus Rosengren är jurist på IMY:s innovationshubb och arbetar med vägledning om dataskydd till innovationsaktörer i alla sektorer.
Fia Ewald
Informationssäkerhetsexpert
Fia Ewald Consulting AB
Fia Ewald är expert inom informationssäkerhet på Fia Ewald Consulting AB. Hon är från början arkivarie men har sedan länge arbetat som informationssäkerhetsexpert inom både offentlig och privat verksamhet. Hennes senaste anställning var som chef för MSB:s enhet för samhällets systematiska informationssäkerhet och numera är hon konsult i egen regi. Fia är intresserad av informationssäkerhet både på samhällsnivå och i den enskilda organisationen. Hon skriver artiklar och blogginlägg i dessa ämnen samt debatterar inom frågor som rör integritet, öppenhet, informationshantering i sjukvården samt arkivfrågor. Fia har också skrivit boken ”Informationssäkerhet – hur gör man?” Boken ger läsaren ökade kunskaper om informationssäkerhet samt konkreta råd för att bygga upp ett systematiskt informationssäkerhetsarbete. Fia är en mycket erfaren och uppskattad kursledare och föreläsare.
- Tryckfrihetslagstiftningen, offentlighets- och sekretesslagen och digital information – hur påverkas reglerna av digitaliseringen?
- Hur hanteras begäran om utlämnande av allmänna handlingar på ett korrekt sätt? Hur snabbt och på vilket sätt ska utlämnandet ske?
- Offentlighets- och sekretesslagen – vilka sekretessbestämmelser finns och hur går du tillväga om något går fel?
- Offentlighet och sekretess vid upphandling – vad är viktigt för att ta hänsyn till både den inre och yttre sekretessen?
- Nya öppna data-lagen – så uppfyller du de legala kraven
- GDPR:S påverkan på offentlighet och öppen data – hur samspelar dessa lagar och vad gäller enligt nyheter i lagstiftningen och aktuell rättspraxis?
- Framtidsspaning – vilka utvecklingstendenser ser vi framåt och hur kan de komma att påverka vår hantering av offentlighet och sekretess?
Vi bryter passet för eftermiddagsfika och nätverkande kl.14:30-15:00
Peder Liljeqvist
Kammarrättslagman
Kammarrätten i Stockholm
Den svenska offentlighetsprincipen är central och helt grundläggande i den svenska rättsordningen. Att hantera offentlighet och sekretess är en mycket viktig balansakt och som registrator är du offentlighetsprincipens stora försvarare men blir också en viktig grindvakt för att säkerställa en rättssäker hantering. Digitalisering kan främja allmänhetens insyn och öka möjligheterna till vidareutnyttjande av information från den offentliga förvaltningen men den kan också leda till nya risker både för rikets säkerhet och för den personliga integriteten. Detta ställer höga krav på att man är uppdaterad kring rättsområdet och hur man tillämpar regelverket i praktiken. Vad är offentligt och vad omfattas av sekretess och hur integrerar vårt traditionella synsätt med lagstiftningen om dataskydd och öppen data? Peder Liljeqvist arbetar som kammarrättslagman i Kammarrätten i Stockholm och har tidigare haft motsvarande anställning i Kammarrätten i Jönköping. Han har också arbetat som chefsrådman och rådman vid Förvaltningsrätten i Malmö. Peder Liljeqvist har medverkat i ett stort antal statliga utredningar som särskild utredare och expert, särskilt med inriktning mot offentlighet och sekretess och dataskydd. Han var särskild utredare i Öppna-data-utredningen och har en bred undervisningserfarenhet i olika sammanhang, bl.a från Sveriges Domstolsakademi.
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt är registrator med flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunal och statliga sektorn. Hon arbetar idag på statlig myndighet som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
Nätverka och mingla under trevliga former med registratorskollegor från hela landet.
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt är registrator med flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunal och statliga sektorn. Hon arbetar idag på statlig myndighet som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt är registrator med flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunal och statliga sektorn. Hon arbetar idag på statlig myndighet som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
- Lär dig mer om ärende- och dokumenthantering i kris och hur du säkerställer en fungerande registratur vid höjd beredskap
- Ta del av användbara tips och råd kring hur leder och utvecklar diarieföringsprocesserna för ökad kvalitet och effektivitet
- Uppdatera dig kring Offentlighets- och sekretesslagstiftningen för en rättssäker hantering av allmänna handlingar i dagens digitala informationsförvaltning
- Ta del av praktiska erfarenheter och värdefulla lärdomar från en verklig cybersäkerhetsincident
- Lär dig mer om hur dataskyddsförordningen och hur den ska tolkas och tillämpas i praktiken
- Hör hur andra framgångsrikt skapat en helt digital ärendehantering och infört e-arkiv och samtidigt uppdaterat både arbetssätt, rutiner och strukturer för verksamhetsutveckling
- Stärk din roll som intern kunskapsförmedlare och ta del av hur andra utvecklar utbildningsinsatser för att höja både kunskap och engagemang kring informationsförvaltningen
- Ta del av en inspirerande retorikföreläsning om hur du når ut med ditt budskap och skapar engagemang kring dokument- och informationsförvaltningen
- Utforska utvecklingen av registratorsrollen och ta del av på en spännande paneldiskussion kring informationssäkerhetsarbete registratorns roll i detta framöver
- Ta del av ny forskning kring framtidens informationsförvaltning och hur AI och vår snabbt föränderliga omvärld kommer att påverka utvecklingen
- Nätverka och utbyt erfarenheter med kollegor från hela landet!
Anmälan Registrator 2025 18-19 mars
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Dela evenemanget i social medier