Forum för nämndsekreterare
Så utvecklar du en effektiv och rättssäker nämndadministration och säkerställer tillit i hela den demokratiska processen
Följ kursen via vår digitala plattform den 29-30 november
29-30 november
Dags att sätta din egna yrkesmässiga utveckling högst upp på dagordningen!
Som nämndsekreterare har du ett komplext uppdrag som ställer stora krav på din förmåga att vara både specialist och generalist. Du är navet i den demokratiska processen och för att säkerställa en effektiv och rättssäker nämndadministration krävs att man är uppdaterad både kring nya processer, arbetssätt och gällande juridiken.
Varmt välkommen till en specialutformad konferens med fokus på dina behov som nämndsekreterare! Vår förhoppning är att dessa dagar ska ge dig både den kunskap, inspiration och de praktiska verktyg du behöver för att skapa en effektiv och rättssäker nämndadministration som säkerställer tillit i hela den demokratiska processen. Dessutom kommer dagen att bjuda på värdefullt nätverkande med kollegor från hela landet!
Gå tillsammans alla nämndsekreterare – perfekt tillfälle att få perspektiv på er verksamhet!
Ta chansen att nätverka och lyssna till experter och praktikfall från olika delar av landet!
Ur innehållet
- Att nå en effektiv och robust nämndkanslifunktion som har ett tydligt uppdrag och som levererar kvalitet
- Så uppfyller du lagkraven för en rättssäker ärendeberednings- och beslutsprocess
- Nämndsekreterarens roll – hur verkar du på bästa sätt i gränslandet mellan politik och förvaltning?
- Hur säkerställer du som nämndsekreterare högkvalitativa tjänsteskrivelser?
- Sammanträdet i fokus – samarbete, formalia, beslutandegång, propositionsordning, yrkanden
- Protokoll – att säkerställa rättssäkra, tydliga och informativa protokoll
- Klarspråk – hur du utvecklar och stöttar ett vårdat, enkelt och begripligt språk för bättre beslutsunderlag
Program
Vi samarbetar med nedanstående hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability Partner
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 6490 kr per person.
I det digitala konferenspriset dokumentation och att du kan se konferensen igen under 30 dagar.
I konferenspriset ingår frukost, kaffe, lunch och dokumentation samt att du kan se konferensen igen under 30 dagar.
Åse Geschwind
Konsult och tidigare nämndsekreterare och enhetschef för nämndkansli
Åse har över 20 års erfarenhet av arbetet som nämndsekreterare, varav 15 år även som enhetschef för ett nämndkansli i Stockholms stad. I dag driver hon ett eget bolag där hon utifrån sin erfarenhet bland annat modererar event som detta! Åse brinner för hållbarhet i arbetsvardagen. Delaktighet och att se helheten av det sammanhang vi verkar i är minst lika viktigt som att kvalitetssäkra det nämndadministrativa hantverket.
Del 1 – Kommunal- och förvaltningsrätt – regler, tillämpning och aktuella rättsfall
- Vilka krav ställer förvaltningslagen på en rättssäker hantering av ärenden?
- Vilka ramar sätter kommunallagen på hantering av ärenden enligt kommunallagen?
- Vem ska fatta vilka beslut i en kommun?
Del 2 – Offentlighet- och sekretesslagstiftningen – regler, tillämpning och aktuella rättsfall
- Hur säkerställer man en rättssäker hantering av allmänna handlingar?
- Hur vet man vilka handlingar som är allmänna?
- Vad är skillnaden mellan pappershandlingar och elektroniska handlingar?
- Vilka uppgifter kan omfattas av sekretess?
- Hur gör man en sekretessbedömning?
- Hur ska man diarieföra och arkivera allmänna handlingar?
Avbrott görs för förmiddagskaffe
Sofia Donner
Jurist och föreläsare
Sofia Donner är jurist med specialisering i offentlig rätt och har varit verksam som jurist på ett flertal myndigheter. Hon är en mycket uppskattad föreläsare i offentlig rätt med fokus på förvaltningslagen, kommunallagen och offentlighet och sekretess. Just nu arbetar hon på Telia som enhetschef och senior juridisk rådgivare med integritetsrelaterade frågor rörande elektronisk kommunikation, GDPR samt integritets- och sekretessfrågor ur ett molnperspektiv.
- Så har vi utarbetat hållbara strukturer för verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete på nämndkansliet
- Hur vi har omfördelat vår tid för att möjliggöra verksamhetsutveckling inom kanslifunktionen som bidrar till att stötta kärnverksamhet, politiker, allmänhet
- Hur vi arbetar på nya sätt för att hantera ett stort antal ärenden med bibehållen service
- Så löser vi problem när tekniken inte riktigt är med oss för att säkerställa en hög service
- Så utvecklar vi våra rutiner för kontinuitetsplanering för att säkra upp vår nämndadministrativa service vid kris eller extraordinär händelse
Alva Matsdotter
Enhetschef Trafikkontoret
Stockholms stad
Under detta anförande kommer Alva Matsdotter och Sara Högne att föreläsa utifrån sina erfarenheter som enhetschef för nämndkansli respektive nämndsekreterare om hur man når effektiv och kvalitetsmässig nämndadministration i den moderna och digitala förvaltningen. Trafikkontorets nämndsekretariat har under flera år uppmärksammats för att jobba kvalitativt och de har vunnit ”Stockholms stads Kvalitetsutmärkelse”. Anförandet fokuserar på hur de arbetar med systematiskt kvalitetsarbete med ett integrerat kundperspektiv på ett sekretariat som säljer nämndadministrativa tjänster till andra förvaltningar i Stockholm stad. Du får lära dig om hur sekretariatet arbetar systematiskt med verksamhetsutveckling, kontinuitetsplanering och samverkan för att uppnå en effektiv, rättssäker och kvalitativ nämndprocess samt praktiska exempel på problemlösning i den digitala nämndadministrationen.
Sara Högne
Nämndsekreterare Stadsbyggnadsnämnden
Stockholms stad
Under detta anförande kommer Alva Matsdotter och Sara Högne att föreläsa utifrån sina erfarenheter som enhetschef för nämndkansli respektive nämndsekreterare om hur man når effektiv och kvalitetsmässig nämndadministration i den moderna och digitala förvaltningen. Trafikkontorets nämndsekretariat har under flera år uppmärksammats för att jobba kvalitativt och de har vunnit ”Stockholms stads Kvalitetsutmärkelse”. Anförandet fokuserar på hur de arbetar med systematiskt kvalitetsarbete med ett integrerat kundperspektiv på ett sekretariat som säljer nämndadministrativa tjänster till andra förvaltningar i Stockholm stad. Du får lära dig om hur sekretariatet arbetar systematiskt med verksamhetsutveckling, kontinuitetsplanering och samverkan för att uppnå en effektiv, rättssäker och kvalitativ nämndprocess samt praktiska exempel på problemlösning i den digitala nämndadministrationen.
- Hur säkerställer du som nämndsekreterare högkvalitativa tjänsteskrivelser?
- Hur verkar du som nämndsekreterare i treenigheten tillsammans med nämndsordförande och förvaltningschef?
- Hur förhåller du dig som nämndsekreterare till lagstiftarens krav på ärendeberedningsprocessen?
Kristin Löf
Poddare och tidigare nämndsekreterare
Podden Kanslifolket
Under detta anförande kommer Lisa Åberg och Kristin Löf att samtala och reflektera utifrån olika ämnen som de har tagit upp i sin podcast ”Kanslifolket” samt utifrån deras samlade erfarenheter som nämndsekreterare. Temat för anförandet blir nämndsekreterarens utmanande roll i gränslandet mellan politik och förvaltning, där du som nämndsekreterare både förväntas stötta och stödja men samtidigt ställa krav och försvara den demokratiska processen. Du som åhörare kommer också få möjlighet att bidra i samtalet med dina frågor och funderingar. Lisa har en bakgrund som nämndsekreterare och kanslichef, Kristin som nämndsekreterare och utredare. Tillsammans har de båda mångårig erfarenhet av nämndadministrativt arbete i både kommun och region. Under våren 2023 beslöt de sig för att skapa podden Kanslifolket. Podden är tänkt att vara ett sällskap i det nämndadministrativa ekorrhjulet på kommunkontoret. Kanslifolket bjuder lyssnarna på diskussioner om politisk ärendehantering, nämndadministration, kommunalrätt och andra aktuella förvaltningsfrågor.
Lisa Åberg
Poddare och tidigare nämndsekreterare
Podden Kanslifolket
Under detta anförande kommer Lisa Åberg och Kristin Löf att samtala och reflektera utifrån olika ämnen som de har tagit upp i sin podcast ”Kanslifolket” samt utifrån deras samlade erfarenheter som nämndsekreterare. Temat för anförandet blir nämndsekreterarens utmanande roll i gränslandet mellan politik och förvaltning, där du som nämndsekreterare både förväntas stötta och stödja men samtidigt ställa krav och försvara den demokratiska processen. Du som åhörare kommer också få möjlighet att bidra i samtalet med dina frågor och funderingar. Lisa har en bakgrund som nämndsekreterare och kanslichef, Kristin som nämndsekreterare och utredare. Tillsammans har de båda mångårig erfarenhet av nämndadministrativt arbete i både kommun och region. Under våren 2023 beslöt de sig för att skapa podden Kanslifolket. Podden är tänkt att vara ett sällskap i det nämndadministrativa ekorrhjulet på kommunkontoret. Kanslifolket bjuder lyssnarna på diskussioner om politisk ärendehantering, nämndadministration, kommunalrätt och andra aktuella förvaltningsfrågor.
Åse Geschwind
Konsult och tidigare nämndsekreterare och enhetschef för nämndkansli
Efter konferensen erbjuds du som deltar på plats möjlighet att diskutera dina utmaningar med kollegor från andra organisationer.
Åse Geschwind
Konsult och tidigare nämndsekreterare och enhetschef för nämndkansli
Åse har över 20 års erfarenhet av arbetet som nämndsekreterare, varav 15 år även som enhetschef för ett nämndkansli i Stockholms stad. I dag driver hon ett eget bolag där hon utifrån sin erfarenhet bland annat modererar event som detta! Åse brinner för hållbarhet i arbetsvardagen. Delaktighet och att se helheten av det sammanhang vi verkar i är minst lika viktigt som att kvalitetssäkra det nämndadministrativa hantverket.
- Hur får man till ett bra samarbete med sin ordförande? Att bli stark i sin roll i syfte att nå ett väl fungerande samarbete
- Beslutsformer
- Retoriken
Sammanträdesteknik
- Oskrivna regler för nämndsekreteraren
- Yrkanden
- Propositionsordning
- Kontrapropositioner
Protokollet och språket
- Vad är viktigt för att säkerställa rättssäkra och informativa protokoll?
Avbrott görs för förmiddagskaffe
Marie Nikonoff
Utbildare inom offentlig administration
Måndalen Konsult
Marie Nikonoff har varit verksam som kommunsekreterare i 38 år. I maj 2022 lämnade hon Linköpings kommun för att i egen regi hålla kurser, föreläsa och dela med sig av sina erfarenheter. Hon har arbetat i både små och stora kommuner och har bland annat utfört sekreterarskap i kommunfullmäktige, kommunfullmäktiges valberedning, kommunstyrelsen och kommunstyrelsens utskott, samt i valnämnden. Marie är en mycket uppskattad kursledare inom nämndadministration, sammanträdesteknik, protokollskrivning, offentlighet och sekretess, kommunallagen samt kommunens ärendeprocess och diarieföring. Under Maries anförande får du kunskaper blandat med konkreta råd för det nämndadministrativa hantverket. Anförandet är upplagt på ett sätt som skapar utrymme för diskussion och där frågor diskuteras utifrån praktiska exempel.
- Utmaningar och behov rörande klarspråk som vi identifierade och som blev utgångspunkten för vårt utvecklingsarbete
- Så utvecklade vi klarspråksarbetet praktiken – kompetensutveckling, coachning och klarspråksgranskning i fokus
- Resultat: tydliga och begripliga beslutsunderlag för både politiker och medborgare
- Lärdomar och framgångsfaktorer: den stora vinsten med samarbete
Vinnare av Klarpråkskristallen 2020
Irene Gustafsson
Nämndsekreterare
Göteborgs stad
På förvaltningen för demokrati och medborgarservice i Göteborgs stad är klarspråksarbetet en naturlig del av grunduppdraget att utveckla stadens service och öka medborgarnas möjligheter till delaktighet och inflytande. Här är det sedan flera år tillbaka obligatoriskt för alla medarbetare och chefer att gå en grundkurs i klarspråk och man utbildar hela stadens webbredaktörer i klarspråk. De senaste åren har särskilt fokus legat på att integrera klarspråk i nämndprocessen och höja handläggarnas kompetens. År 2020 fick förvaltningen den nationella utmärkelsen ”Klarspråkskristallen” av Språkrådet för sitt breda arbete med klarspråk. Under det här anförandet delar Irene och Sofia med sig av utvecklingsresan mot att få in klarspråk i nämndarbetet. De lyfter lärdomar och framgångsfaktorer som de har identifierat, däribland vikten av samarbete mellan olika funktioner.
Sofia Westman Florens
Klarspråksansvarig
Göteborgs stad
På förvaltningen för demokrati och medborgarservice i Göteborgs stad är klarspråksarbetet en naturlig del av grunduppdraget att utveckla stadens service och öka medborgarnas möjligheter till delaktighet och inflytande. Här är det sedan flera år tillbaka obligatoriskt för alla medarbetare och chefer att gå en grundkurs i klarspråk och man utbildar hela stadens webbredaktörer i klarspråk. De senaste åren har särskilt fokus legat på att integrera klarspråk i nämndprocessen och höja handläggarnas kompetens. År 2020 fick förvaltningen den nationella utmärkelsen ”Klarspråkskristallen” av Språkrådet för sitt breda arbete med klarspråk. Under det här anförandet delar Irene och Sofia med sig av utvecklingsresan mot att få in klarspråk i nämndarbetet. De lyfter lärdomar och framgångsfaktorer som de har identifierat, däribland vikten av samarbete mellan olika funktioner.
- Resan från att avsluta två nämnder och bilda två nya nämndsorganisationer – ett erfarenhetsutbyte
- Implementering och genomförande – så har vi drivit arbetet
- Utmaningar i omställningsprocessen och hur vi hanterade dem
- Erfarenheter av sammanslagningen – vad har vi lärt oss av detta?
Markus Juth
Nämndsekreterare, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen
Sundsvalls kommun
I Sundsvalls kommun har man genomfört en omorganisation där man slog ihop två nämnder (Socialnämnden och Nämnden för arbetsmarknad, vuxenutbildning och integration) och bildade två helt nya nämnder; Individ- och arbetsmarknadsnämnden och Vård- och omsorgsnämnden. I samband med omorganiseringen av nämnderna skulle även ett nytt gemensamt verksamhetsstöd för de båda nämnderna bildas. Under detta anförande får du ta del av hur Sundsvalls kommun har drivit detta arbete och vilka intressanta erfarenheter och utmaningar man hade samt hur organisationen och arbetssätten ser ut idag.
Annika Backström
Stabschef, Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen
Sundsvalls kommun
I Sundsvalls kommun har man genomfört en omorganisation där man slog ihop två nämnder (Socialnämnden och Nämnden för arbetsmarknad, vuxenutbildning och integration) och bildade två helt nya nämnder; Individ- och arbetsmarknadsnämnden och Vård- och omsorgsnämnden. I samband med omorganiseringen av nämnderna skulle även ett nytt gemensamt verksamhetsstöd för de båda nämnderna bildas. Under detta anförande får du ta del av hur Sundsvalls kommun har drivit detta arbete och vilka intressanta erfarenheter och utmaningar man hade samt hur organisationen och arbetssätten ser ut idag.
Åse Geschwind
Konsult och tidigare nämndsekreterare och enhetschef för nämndkansli
- Utveckla dig i din yrkesroll och fördjupa dina kunskaper om hur du effektivt löser svåra typsituationer i ditt jobb
- Lär dig mer om vad gäller ditt ansvar för den demokratiska processen och för hela arbetskedjan kring nämndadministration
- Säkerställ att du är uppdaterad på juridiken och praktiken kring en rättssäker administration inför, under och efter sammanträden
- Fördjupa dina kunskaper i protokollskrivning och förförandet för att nå rättssäkra protokoll
- Få veta mer om nämndadministrativt arbete i den moderna förvaltningen och juridiken kring det
- Erfarenhetsutbyte – diskutera dina utmaningar och hör hur dina kollegor hanterar liknande ärenden och situationer i sin organisation
Dela evenemanget i social medier