Forum för nämndsekreterare
Juridik, arbetssätt och roller
Delta på distans
15-16 oktober
Så skapas rutiner för en effektiv och korrekt nämndadministration med helhetstänk
Det nämndadministrativa arbetet och reglerna kopplat till en rättssäker nämndadministration är mycket komplext och något som du som nämndsekreterare måsta hålla dig uppdaterad på!
Välkommen till Ability Partner vidareutvecklade konferens Forum för nämndsekreterare 2024 som ger dig fördjupning inom juridiken och förförandet som styr en rättssäker och professionell nämndadministration, protokollskrivning och sammanträdesteknik. Vår förhoppning är att konferensens ska ge dig svar på svåra frågor och utmaningar i ditt arbete
Gå tillsammans alla nämndsekreterare – perfekt tillfälle att få perspektiv på er verksamhet!
Ta chansen att nätverka och lyssna till experter och praktikfall från olika delar av landet!
Ur innehållet
- Så skapas en sammanhållen och kvalitativ ärendeberedning och nämndadministration
- Så uppfyller du lagkraven för en rättssäker ärendeberednings- och beslutsprocess – uppdatera dig på det rättsliga läget
- Sammanträdet – ta ditt arbete till nästa nivå – samarbete, formalia, beslutandegång, närvaro, ersättare, propositionsordning, yrkanden
- Protokoll – att säkerställa rättssäkra, tydliga och informativa protokoll
- Ny rättspraxis från EU-domstolen och andra nyheter om GDPR som påverkar nämndadministrationen
- Den nya cybersäkerhetslagen som baseras på NIS2-direktivet – ökade krav på kommunledning och nämnder
- Den nya AI-förordningen och andra rättsfrågor kring AI
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Tfn +46851751700
Ange kod: Doooo28081
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 5990 kr per person.
I konferenspriset ingår dokumentation och att du kan ta del av streamat material i 30 dagar efteråt.
För dig som deltar på plats tillkommer 500 kr per dag. Då ingår frukost, fika och lunch under konferensen.
Åse Geschwind
Konsult
Åse Konsult AB
Åse har över 20 års erfarenhet av arbete som nämndsekreterare, varav 15 år även som enhetschef för ett nämndkansli i Stockholms stad. I dag driver hon ett eget bolag där hon utifrån sin erfarenhet bland annat modererar event som detta! Hon brinner för hållbarhet i arbetsvardagen och menar att välmående medarbetare, delaktighet och ett helhetsperspektiv i det sammanhang vi verkar i - är en del av att kvalitetssäkra vilken verksamhet som helst.
Del 1 – Kommunal- och förvaltningsrätt – regler, tillämpning och aktuella rättsfall
- Vilka krav ställer förvaltningslagen på en rättssäker hantering av ärenden?
- Vilka ramar sätter kommunallagen på hantering av ärenden enligt kommunallagen?
- Vem ska fatta vilka beslut i en kommun?
Del 2 – Offentlighet- och sekretesslagstiftningen – regler, tillämpning och aktuella rättsfall
- Hur säkerställer man en rättssäker hantering av allmänna handlingar?
- Hur vet man vilka handlingar som är allmänna?
- Vad är skillnaden mellan pappershandlingar och elektroniska handlingar?
- Vilka uppgifter kan omfattas av sekretess?
- Hur gör man en sekretessbedömning?
- Hur ska man diarieföra och arkivera allmänna handlingar?
Sofia Donner
Jurist och föreläsare
Sofia Donner är jurist med specialisering i offentlig rätt och har varit verksam som jurist på ett flertal myndigheter. Hon är en mycket uppskattad föreläsare i offentlig rätt med fokus på förvaltningslagen, kommunallagen och offentlighet och sekretess. Just nu arbetar hon på Telia som enhetschef och senior juridisk rådgivare med integritetsrelaterade frågor rörande elektronisk kommunikation, GDPR samt integritets- och sekretessfrågor ur ett molnperspektiv.
- EU har fokus på tre områden: integritetsskydd, cybersäkerhet och digitalisering. Det kommer mycket ny lagstiftning och nya rättsfall.
- Under denna föreläsning får du ökade kunskaper om:
- Ny rättspraxis från EU-domstolen och andra nyheter om GDPR som kan påverka nämndsekreterare
- Den nya cybersäkerhetslagen som baseras på NIS2-direktivet – ökade krav på kommunledning och nämnder
- Den nya AI-förordningen och andra rättsfrågor kring AI
Monika Wendleby
Jurist, verksamhetsutvecklare
Passacon
Monika Wendleby är kvalificerad jurist med en bred erfarenhet av offentlig sektor. Hon har bland annat mångårig erfarenhet som rådman och kammarrättsråd i förvaltningsdomstol och från Regeringskansliet. Monika har haft flera roller i olika statliga myndigheter såsom Skatteverket, Bokföringsnämnden och Migrationsverket. Under senare år har hennes arbete främst rört dataskyddsförordningen och angränsande lagstiftning som NIS-lagen. Hon har hjälpt ett stort antal kommuner, regioner och statliga myndigheter med olika sådana frågor. Hon har också skrivit ett antal GDPR-böcker. Monika har också utkommit med en digital lagkommentar till NIS-förordningen. Monika är en mycket uppskattad föreläsare, kursledare och moderator.
- Beredningsprocessen – så effektiviserar vi genom ständiga förbättringar
- Hur vi genom kartläggning av processerna har satt en beredningsprocess som säkerställer både kvalitet och effektivitet
- Så har vi utarbetat hållbara strukturer för verksamhetsutveckling och kvalitetsarbete på nämndkansliet
Tovelinn Eriksson
Enhetschef nämndservice
Borlänge kommun
Tovelinn Eriksson är enhetschef för nämndservice i Borlänge kommun. Nämndservice samordnar den politiska ärendeprocessen från beredning till arkivering. Tovelinn är en utvecklingsorienterad samhällsvetare med tio års erfarenhet av att arbeta med den kommunala demokratin.
- Fördelar, nackdelar och utmaningar med ett centralt nämndsekretariat
- Nämndsekreterarens och kommunsekreterarens roll
- Så skapar vi struktur och förutsägbarhet i beredningsprocessen
- Gemensam beredning – så har vi arbetat med beredningskonferenser som ett sätt att bereda stora ärenden
- Diskussion och erfarenhetsutbyte
Sara-Carin Öhman
Enhetschef och kommunsekreterare
Uppsala Kommun
- Vad ska skickas ut med kallelsen?
- Sekreterarens roll under sammanträdet
- Hur får man ett bra samarbete med sin ordförande?
- Formalia kring ordförandens roll, ledamöter, ersättare och inträdesordning
- Beslutandegång under sammanträdet
Sammanträdesteknik
- Yrkanden
- Propositionsordning
- Kontrapropositioner
- Andrahandsyrkanden
- Streck i debatten?
- Jäv under nämndsammanträdet respektive kommunfullmäktigesammanträdet
- Bordläggning
- Återremiss
- Närvarorätt på sammanträdet
- Ersättarens tjänstgöring
- När kan ordföranden vägra att ställa proposition?
Så uppfyller du en kvalitativ och rättssäker ärendeberednings- och beslutsprocess
- Roller och ansvar
- Fullmäktiges uppgifter
- Styrelsens speciella uppgifter
- Nämndernas uppgifter
- Reglementet – vad har det för betydelse?
- Utskottets uppgifter
- Ledamöter och ersättare i nämnder/styrelser respektive utskott
- Vikten av en bra beredning
- Beredningstvång – finns det ett sådant?
Protokollskrivning
- Hur skriver man bra protokoll?
- Vilka är de lagliga grunderna för protokollskrivning under ett nämndsammanträde?
- Hur skriver man ett rättssäkert protokoll?
- Hur bör språket vara i protokollet så att det blir korrekt och tydligt?
- Hur blir protokollen informativa?
- Justering
- Tillkännagivande av justering av protokoll
Marie Nikonoff
Utbildare inom offentlig administration
Måndalen Konsult
Marie Nikonoff har varit verksam som kommunsekreterare i 40 år. Sedan i maj 2022 driver Marie det egna bolaget Måndalen konsult AB, där hon föreläser samt är konsult inom offentlig förvaltning. Hon har en lång erfarenhet inom kommunal administration och har arbetat i både små och stora kommuner. Marie har bland annat utfört sekreterarskap i kommunfullmäktige, kommunfullmäktiges valberedning, kommunstyrelsen och kommunstyrelsens utskott, i valnämnden samt i arbetsmarknadsnämnden. Marie är en mycket uppskattad kursledare inom nämndadministration, sammanträdesteknik, protokollskrivning, offentlighet och sekretess, kommunallagen samt kommunens ärendeprocess och diarieföring.
- Hur utvecklas en väl fungerande beredningsprocess med utrymme och möjlighet för förvaltningen att granska och kvalitetssäkra beslutsunderlag innan de skickas vidare för politisk hantering?
- Tydliga roller och mandat – vad är viktigt för att få till bra sammanträden vid oklar majoritet?
Frida Poulsen
Administrativ chef
Lekebergs Kommun
Det ställs allt högre krav på att kommunala texter ska vara enkla och begripliga. Digitaliseringen har lett till ökad transparens och fler medborgare ställer krav på klarspråk i protokoll, ärenden och yttranden. Som nämndsekreterare har du stora möjligheter att påverka texterna.
Under den här föreläsningen får du lära dig mer om:
- Språklagen och moderna skrivregler
- Så får du läsarna att förstå protokollen
- Byt ut byråkratorden
- Skriv modernt – kan du skrivreglerna 2024?
Maria Sundin
Språkkonsult
Textfixarna
Textfixarna är ett konsultföretag som huvudsakligen arbetar med språkvård, textredigering, utbildning, skribentuppdrag och översättning. Maria Sundin är en mycket erfaren språkkonsult, skribent, översättare och textgranskare. Hon är grundare och ägare till Textfixarna och har tidigare arbetat i många år som ämneslärare i svenska, engelska och historia. Maria är en mycket uppskattad föreläsare och kursledare.
- Uppdatera dig inom de juridiska områden som rör ditt arbete
- Skapa hållbara rutiner för en effektiv och korrekt nämndadministration
- Säkerställ att du är uppdaterad på juridiken kring en rättssäker administration inför, under och efter sammanträden
- Fördjupa dina kunskaper i protokollskrivning och förförandet för att nå rättssäkra protokoll
- Nätverka och träffa andra kollegor från hela landet
- Kom ifrån och få perspektiv på din verksamhet – diskutera, reflektera och planera
Dela evenemanget i social medier