Forum för nämndsekreterare
Juridik, arbetssätt och roller
Delta på distans
15-16 oktober
Så skapas rutiner för en effektiv och korrekt nämndadministration med helhetstänk
Det nämndadministrativa arbetet och reglerna kopplat till en rättssäker nämndadministration är mycket komplext och något som du som nämndsekreterare måsta hålla dig uppdaterad på!
Välkommen till Ability Partner vidareutvecklade konferens Forum för nämndsekreterare 2024 som ger dig fördjupning inom juridiken och förförandet som styr en rättssäker och professionell nämndadministration, protokollskrivning och sammanträdesteknik. Vår förhoppning är att konferensens ska ge dig svar på svåra frågor och utmaningar i ditt arbete
Gå tillsammans alla nämndsekreterare – perfekt tillfälle att få perspektiv på er verksamhet!
Ta chansen att nätverka och lyssna till experter och praktikfall från olika delar av landet!
Ur innehållet
- Så skapas en sammanhållen och kvalitativ ärendeberedning och nämndadministration
- Så uppfyller du lagkraven för en rättssäker ärendeberednings- och beslutsprocess – uppdatera dig på det rättsliga läget
- Digitala arbetsflöden för all ärendehantering – moderna arbetssätt för det administrativa arbetet såväl hemma som på kontoret
- Så hanterar du de olika regelsystemen kring informationshantering – GDPR, OSL, NIS-lagen,säkerhetsskyddslagen och öppnadata-lagen
- Sammanträdet – ta ditt arbete till nästa nivå – samarbete, formalia, beslutandegång, närvaro, ersättare, propositionsordning, yrkanden
- Protokoll – att säkerställa rättssäkra, tydliga och informativa protokoll
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 5990 kr per person.
I konferenspriset ingår dokumentation och att du kan ta del av streamat material i 30 dagar efteråt.
För dig som deltar på plats tillkommer 1000 kr. Då ingår frukost, fika och lunch under konferensen.
Åse Geschwind
Konsult
Åse har över 20 års erfarenhet av arbetet som nämndsekreterare, varav 15 år även som enhetschef för ett nämndkansli i Stockholms stad. I dag driver hon ett eget bolag där hon utifrån sin erfarenhet bland annat modererar event som detta! Åse brinner för hållbarhet i arbetsvardagen. Delaktighet och att se helheten av det sammanhang vi verkar i är minst lika viktigt som att kvalitetssäkra det nämndadministrativa hantverket
Del 1 – Kommunal- och förvaltningsrätt – regler, tillämpning och aktuella rättsfall
- Vilka krav ställer förvaltningslagen på en rättssäker hantering av
- ärenden?
- Vilka ramar sätter kommunallagen på hantering av ärenden
- enligt kommunallagen?
- Vem ska fatta vilka beslut i en kommun?
Del 2 – Offentlighet- och sekretesslagstiftningen – regler, tillämpning och aktuella rättsfall
- Hur säkerställer man en rättssäker hantering av allmänna
- handlingar?
- Hur vet man vilka handlingar som är allmänna?
- Vad är skillnaden mellan pappershandlingar och elektroniska handlingar?
- Vilka uppgifter kan omfattas av sekretess?
- Hur gör man en sekretessbedömning?
- Hur ska man diarieföra och arkivera allmänna handlingar?
Sofia Donner
Jurist och föreläsare
Sofia Donner är jurist med specialisering i offentlig rätt och har varit verksam som jurist på ett flertal myndigheter. Hon är en mycket uppskattad föreläsare i offentlig rätt med fokus på förvaltningslagen, kommunallagen och offentlighet och sekretess. Just nu arbetar hon på Telia som enhetschef och senior juridisk rådgivare med integritetsrelaterade frågor rörande elektronisk kommunikation, GDPR samt integritets- och sekretessfrågor ur ett molnperspektiv.
- EU har fokus på tre områden: integritetsskydd, cybersäkerhet och digitalisering. Det kommer mycket ny lagstiftning och nya rättsfall.
- Under denna föreläsning får du ökade kunskaper om:
- Ny rättspraxis från EU-domstolen och andra nyheter om GDPR som kan påverka nämndsekreterare
- Den nya cybersäkerhetslagen som baseras på NIS2-direktivet – ökade krav på kommunledning och nämnder
- Den nya AI-förordningen och andra rättsfrågor kring AI
Monika Wendleby
Jurist, verksamhetsutvecklare
Passacon
Monika Wendleby är kvalificerad jurist med en bred erfarenhet av offentlig sektor. Hon har bland annat mångårig erfarenhet som rådman och kammarrättsråd i förvaltningsdomstol och från Regeringskansliet. Monika har haft flera roller i olika statliga myndigheter såsom Skatteverket, Bokföringsnämnden och Migrationsverket. Under senare år har hennes arbete främst rört dataskyddsförordningen och angränsande lagstiftning som NIS-lagen. Hon har hjälpt ett stort antal kommuner, regioner och statliga myndigheter med olika sådana frågor. Hon har också skrivit ett antal GDPR-böcker. Monika har också utkommit med en digital lagkommentar till NIS-förordningen. Monika är en mycket uppskattad föreläsare, kursledare och moderator.
- Beredningsprocessen – hur säkerställer vi kvalitet och gör processen effektiv?
- Implementering av processen – hur förankra och få till nya arbetssätt?
- Den optimala nämndadministrationen – hur kan man arbeta systematiskt med kvalitetsutveckling?
- Hur får man ett bra samarbete med sin ordförande?
- Formalia kring ordförandens roll, ledamöter, ersättare och inträdesordning
- Beslutandegång under sammanträdet
- Vad ska skickas ut med kallelsen?
Sammanträdesteknik, närvaro och ersättare
- Yrkanden
- Propositionsordning
- Kontrapropositioner
- Omröstningar
- Bordläggning
- Återremiss
- Närvarorätt på sammanträdet
- Ersättarens tjänstgöring
Så uppfyller du en kvalitativ och rättssäker ärendeberednings- och beslutsprocess
- Roller och ansvar
- Fullmäktiges uppgifter
- Styrelsens speciella uppgifter
- Nämndernas uppgifter
- Reglementet – vad har det för betydelse?
- Utskottets uppgifter
- Ledamöter och ersättare i nämnder/styrelser respektive utskott
- Vikten av en bra beredning
- Beredningstvång – finns det ett sådant?
- Sekreterarens roll under sammanträdet
Protokollskrivning
- Hur skriver man bra protokoll?
- Vilka är de lagliga grunderna för protokollskrivning under ett nämndsammanträde?
- Hur skriver man ett rättssäkert protokoll?
- Hur bör språket vara i protokollet så att det blir korrekt och tydligt?
- Hur blir protokollen informativa?
- Justering
- Tillkännagivande av justering av protokoll
Sammanträdesteknik, närvaro, ersättare och jäv
- Hur hanterar man en jävsituation under ett sammanträde?
- Hur utvecklas en väl fungerande beredningsprocess med utrymme och möjlighet för förvaltningen att granska och kvalitetssäkra beslutsunderlag innan de skickas vidare för politisk hantering?
- Hur skapas mer utrymme för dialog mellan handläggare, förvaltningschef och nämndsekreterare för att säkerställa mer kvalitetssäkrade beslutsunderlag?
- Tydliga roller och mandat – vad är viktigt för att få till bra sammanträden vid oklar majoritet?
- När ledamöterna är oense om hur mycket politik man får ha i protokoll och yrkanden – vem bestämmer och hur kan det hanteras på bästa sätt?
- Uppdatera dig inom de juridiska områden som rör ditt arbete
- Skapa hållbara rutiner för en effektiv och korrekt nämndadministration
- Säkerställ att du är uppdaterad på juridiken kring en rättssäker administration inför, under och efter sammanträden
- Fördjupa dina kunskaper i protokollskrivning och förförandet för att nå rättssäkra protokoll
- Nätverka och träffa andra kollegor från hela landet
- Kom ifrån och få perspektiv på din verksamhet – diskutera, reflektera och planera
Anmälan Forum för nämndsekreterare 2024 15-16 oktober
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Dela evenemanget i social medier