Framtidens kontor och arbetssätt
Så ökar vi kontorets attraktivitet som en värdeskapande mötesplats som stöttar hållbara och flexibla arbetssätt
Delta på distans
17 oktober
Anmäl dig senast 4 oktober
Hur ökar vi kontorets attraktivitet som en värdeskapande mötesplats som stöttar hållbara och effektiva arbetssätt?
Kontor och arbetssätt är mer än någonsin strategiskt viktiga frågor som står högt upp på varje ledningsgrupps agenda.
De senaste åren har helt förändrat hur vi arbetar och hur vi ser på vårt arbete och en sak är klar, kontorets roll har förändrats för alltid. Samtidigt befinner vi oss i ett paradigmskifte med digitaliseringen där AI och ny teknologi transformerar både arbetssätt och kontorsutformning och tar medarbetarupplevelsen till en helt ny nivå.
- Vad är viktigt när vi omformar kontoret för att på bästa sätt supporta hybrida arbetssätt och hur påverkar detta ledarskapet?
- Hur har behoven och definitionen av ett kontor förändrats och hur påverkar det personal-, affärs- och arbetsplatsstrategin?
Frågorna är många och det nya arbetslivet ställer helt nya krav på både ledarskap, arbetssätt, teknik och lokaler för att skapa den bästa medarbetarupplevelsen.
På denna konferens får du ta del av unika erfarenheter och lärdomar från organisationer som verkligen tänkt till. Dessutom får du de senaste forskningsrönen samt expertråd från branschens ledande experter.
Ta chansen att ta del av aktuell kunskap och erfarenheter från ledande experter och intressanta praktikfall!
Ur innehållet
- Trendspaning kring framtidens kontor och arbetssätt – nuläge, trender och framtidsspaning
- Arbetsplatsstrategi och hybrida arbetssätt – framgångsrikt ledarskap som sätter människan och resultaten i centrum
- Hållbar och klimatsmart kontorsutveckling – så skapas framtidens urbana kontor
- Hur kommer AI förändra framtidens kontor och arbetssätt?
- Så utvecklas en vinnande arbetsplatskultur – senaste insikterna från Great Place To Work
- Så ökar du er Workplace Vibe för konkurrens- och attraktionskraft i världsklass
- Maxa hybridarbetsplatsen genom tillit och kommunikation
- The new world of work – spännande paneldiskussion kring utmaningar och möjligheter
Program
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Anmäl dig senast 4 oktober så får du 1000 kr i rabatt
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 5990 kr per person.
I det digitala konferenspriset ingår dokumentation och att du kan se konferensen igen under 30 dagar.
För dig som deltar på plats tillkommer ett dagspaket om 500 kr där frukost, fika och lunch ingår
Heléne Lidström
Förändringsledare och författare
Healthy Business
Heléne Lidström är förändringsledare, författare och arbetar även som arbetsplatsstrateg på Castellum. Heléne har över 20 års erfarenhet från ledande befattningar inom kommunikation, ledarskap och organisation i företag som Finnair, Microsoft, Icon Medialab och Tele2 där förändring har varit ett ledord i alla hennes uppdrag. Med ett passionerat intresse för företagskulturens betydelse för affären, liksom för individens förmåga att hantera, driva och ta ansvar för sin egen motivation förmedlar Heléne effektiva verktyg för att lyckas skapa en framgångsrik förändring genom tillitsbaserat ledarskap. Hon är en mycket uppskattad talare och moderator som alltid levererar både ny kunskap, spännande insikter och massor av inspiration.
- Varje organisation måste göra sin hemläxa – så skapar företag och organisationer en framgångsrik arbetsplatsstrategi
- Hur uppnår vi den rätta balansen mellan distans- och kontorsarbete för att bäst utnyttja fördelarna med båda?
- Hur kan arbetsplatsstrategin förenklas och på bästa sätt kommuniceras till organisationen och till medarbetarna?
- Hur följer vi upp för att utvärdera och kontinuerligt förbättra?
- Senaste forskningsrönen – så utformar du en arbetsplats att längta till
Heléne Lidström
Förändringsledare och författare
Healthy Business
Hur uppnår vi den rätta balansen mellan distans- och kontorsarbete för att bäst utnyttja fördelarna med båda och framför allt, hur kommunicerar vi hur vi ser på distansarbete och vårt varför kring att arbeta på kontoret, i organisationen? Det finns inte en lösning eller ett facit, varje organisation behöver göra sin hemläxa och den frågan äger ledningen. Innan vi bestämmer om vi ska flytta eller anpassa befintliga lokaler utifrån nya behov behöver vi grunden. Grunden i en väl formulerad och enad arbetsplatsstrategi. Hur går man till väga, vem ansvarar och varför är den viktig? Det flexibla arbetslivet kräver att vi vässar ledarskapet och skapar tydlighet i hur vi samarbetar och kommunicerar. Att utrustas med rätt förutsättningar för att kunna verka i den hybrida världen blir avgörande för att upprätthålla engagemang och produktivitet. Under denna föreläsning kommer Heléne att ge konkreta tips på hur du skapar en välgrundad arbetsplatsstrategi som banar vägen för en framgångsrik arbetsplats att längta till. Hon kommer även att dela lärdomar och erfarenheter från andra organisationer och värdefulla insikter kring vad forskning och beprövad erfarenhet säger är viktiga förutsättningar för att lyckas med strategiarbete kring dagens hybrida och flexibla arbete. Heléne Lidström är förändringsledare och arbetsplatsstrateg i det egna företaget Healthy Business och på Castellum. Heléne har över 25 års erfarenhet från ledande befattningar inom kommunikation, ledarskap och organisation i företag som Finnair, Microsoft, Icon Medialab och Tele2. Hon är en av Sveriges mest eftertraktade rådgivare, förändringsledare och föreläsare när det kommer till hur vi ska utforma morgondagens arbetsplats, ledarskap och arbetssätt. Med över 1000 föreläsningar och uppdrag för många Svenska företag är Heléne även en anlitad expert i media.
- Kort bakgrund om Trafikverkets stora och omfattande förändringsresa mot ABW – om inte allt går som på räls, hur kan man hantera utmaningarna?
- Översyn av kontorsutformning och arbetsplatsupplevelse – hur utvecklar vi kontorslayout och arbetsplatsutformning för att möta nya krav?
- Digitala arbetssätt och teknik för förbättrat samarbete i en hybrid värld – så knyter vi ihop kontors- och distansarbete för en sömlös upplevelse
- Intern coworking för ökad flexibilitet – så har vi utformat distanskontor och coworking-möjligheter för en mer flexibel och dynamisk arbetsmiljö
- Effektiv lokalförsörjning och ekonomi – så optimerar vi användningen av kontorsytor
Bo Johansson
Arbetslatsstrateg
Trafikverket
Trafikverket lägger stor vikt i att vara en modern och attraktiv arbetsplats och satsar därför mycket resurser på att utveckla en hållbar och tilltalande arbetsmiljö. Just nu arbetar de med en stor översyn av kontorsutformning och arbetsplatsupplevelse för att förbättra arbetsmiljön och upplevelsen för sina anställda. Målet är att skapa en mer funktionell, produktiv och tillfredsställande arbetsmiljö. Där är arbetsplatsstrategin som utgår från byggstenarna, individ, plats och teknik styrande. I oktober 2022 invigdes Trafikverkets huvudkontor som är en samlokalisering som samlar 1800 medarbetare under ett och samma tak. Under samma period invigdes även nya lokaler i Malmö. Tillsammans med Högskolan i Gävle har de sedan 2015 genomfört ett omfattande FoU-projekt som utrett övergången till aktivitetsbaserade kontor och även risker som kan uppstå i ett gränslöst arbete. Målsättning är att optimera digitaliseringens tekniksprång utifrån ett mänskligt perspektiv, där individen och organisationen lär sig att hantera utvecklingen på ett hållbart sätt. Under denna föreläsning kommer du att få ta del av samlade erfarenheter och lärdomar kring denna stora och ambitiösa förändringsresa.
Malin Lindberg
Verksamhetsutvecklare & Projektledare Förändringsledning HR
Trafikverket
Trafikverket lägger stor vikt i att vara en modern och attraktiv arbetsplats och satsar därför mycket resurser på att utveckla en hållbar och tilltalande arbetsmiljö. Just nu arbetar de med en stor översyn av kontorsutformning och arbetsplatsupplevelse för att förbättra arbetsmiljön och upplevelsen för sina anställda. Målet är att skapa en mer funktionell, produktiv och tillfredsställande arbetsmiljö. Där är arbetsplatsstrategin som utgår från byggstenarna, individ, plats och teknik styrande. I oktober 2022 invigdes Trafikverkets huvudkontor som är en samlokalisering som samlar 1800 medarbetare under ett och samma tak. Under samma period invigdes även nya lokaler i Malmö. Tillsammans med Högskolan i Gävle har de sedan 2015 genomfört ett omfattande FoU-projekt som utrett övergången till aktivitetsbaserade kontor och även risker som kan uppstå i ett gränslöst arbete. Målsättning är att optimera digitaliseringens tekniksprång utifrån ett mänskligt perspektiv, där individen och organisationen lär sig att hantera utvecklingen på ett hållbart sätt. Under denna föreläsning kommer du att få ta del av samlade erfarenheter och lärdomar kring denna stora och ambitiösa förändringsresa.
- Hur kan man ta ett större grepp om hållbar kontorsutveckling? Så skapas nya, innovativa lösningar som bidrar till hållbara hyresupplägg och därigenom hållbara och trygga stadsdelar
- Hållbar flexibilitet – vad är viktigt för att skapa en miljö som stöttar både verksamhetsbehov, affärsmål och kultur, både idag och imorgon?
- Hållbarhet och cirkularitet – hur kan vi på bästa sätt kombinera återbruk, funktionalitet och hållbar design?
- Flexibel belysningslösning som ökar hållbarheten och flexibiliteten i användandet över tid
Sofie Hjort
Project manager
Skanska Fastigheter AB
Hållbarhetsfrågan är nog den absolut viktigaste frågan just nu och kräver både engagemang, mod och innovation från alla berörda parter. Skanskakoncernen har antagit målet om klimatneutralitet 2045 i hela värdekedjan. Sofie Hjort är projektledare på Skanska Fastigheter AB och arbetar med stora kontors- och stadsutvecklingsprojekt i Stockholm. Ett av hennes framstående projekt är Sthlm 02 Studion som är en del av Skanskas omfattande satsning Sthlm New Creative Business Spaces som består av sju kontorsbyggnader i Hammarby Sjöstad. Där har målet varit att uppnå LEED, Platinum som är den mest krävande nivån i miljöledningssystemet. Projektet betonar hållbar design och återanvändning av material. Alla materialval är gjorda med omsorg för att fungera under lång tid och ska inte uppmuntra till att bytas ut även om ytorna får en ny funktion eller ny hyresgäst. Stor omsorg och noggrannhet har lagts på att utveckla valbara designskoncept för att ge lokalen en unik och personlig känsla med nyckelorden hållbar flexibilitet.
- AI på arbetsplatserna
- Perspektiv på vad generativ AI är och hur detta kommer förändra sättet vi arbetar på
- Hur kan AI lösningar hjälpa till att bygga både engagemang och produktivitet på svenska arbetsplatser?
- Copilot – lär känna din egen AI-assistent som kommer underlätta och effektivisera både arbetsprocesser, beslutsfattande och ledarskap
- Microsoft Work Trend Index – ta del av nya insikter kring framtidens arbetsplats, nödvändigheten av AI-kompetens och strategier för att främja innovation
Nina Rapp
Affärsområdeschef Modern Work
Microsoft AB
Den digitala transformationen skapar just nu en våg av omvälvande förändringar och vi står just nu på tröskeln till en helt ny era där AI:s utveckling inte bara är en teknisk prestation, utan en kraft som omdefinerar både vårt arbete och våra arbetssätt. Hur kommer detta att påverka och förändra våra sätt att arbeta och samarbeta hur kommer det att påverka behoven och utformningen av den fysiska arbetsplatsen av framtidens kontor? Nina Rapp är affärsområdeschef för Modern Work och Security och leder Microsoft Sveriges arbete runt Det Nya Arbetslivet. Hon har arbetat på Microsoft sedan 2013 i olika befattningar inom försäljning och med digitaliseringsfrågor för svenska kunder. Hon kommer senast från organisationen Microsoft Western Europe där hon ledde segmentet Microsoft 365 for Enterprise i 12 europeiska länder. Nina är passionerad kring teknikens roll som möjliggörare för innovation och affärsutveckling och under denna föreläsning kommer hon att ge dig en konkret guidning kring hur vi kan navigera i denna föänderliga tid för att transformera både kontorsutformning, arbetssätt och lyfta medarbetarupplevelsen till nästa nivå.
- Att bygga och utveckla en vinnande arbetsplatskultur – hur gör organisationer i framkant?
- Hur får man en kraftfull start? – Om vikten av att se utgångsläget som en språngbräda mot en stark arbetsplatskultur som speglar både vision och värderingar
- Tillit och engagemang – vilka specifika strategier använder framgångsrika företag för att bygga och upprätthålla tillit och engagemang i en hybrid arbetsmiljö?
- Bli en attraktiv arbetsplats – så använder du arbetsplatskulturen som ett strategiskt verktyg för att attrahera och behålla topptalanger
Maria Grudén
Ordförande
Great Place To Work Sverige
Great Place To Work® är världsledaren inom arbetsplatskultur. De ger ledare och organisationer erkännandet och verktygen för att skapa en konsekvent och överväldigande positiv medarbetarupplevelse för att bygga kulturer som driver affärer och förbättrar liv och samhälle. Under denna föreläsning kommer du att få inblick i Great Place To Works stora medarbetarundersökning. Du kommer att få ta del av insikter kring vad som gör det möjligt för ledare att fånga, analysera och förstå medarbetarnas upplevelse och jämföra resultaten med data som samlats in från över 100 miljoner anställda i 150 länder. Maria Grudén är en hängiven kulturutvecklare med stor passion för att bygga unika företagskulturer. Hon är ägare av Great Place To Work Sverige och har i över 15 år hjälpt företag att utveckla sin arbetsplatskultur. Maria är en van talare och expert i media och driver Great Place To Work-podden, där hon intervjuar ledare och experter inom arbetsplatskultur.
- Vad vet vi om hur kontoren används och vad som fungerar bra respektive dåligt?
- Hur kan vi sluta gissa och istället basera våra beslut på fakta eller medvetna antaganden?
- Vad gör vi på kontoret, och ser vi skillnader mellan före respektive efter pandemin?
- Hur skapar vi hållbara kontor trots en allt snabbare föränderlig verklighet?
- Vad motiverar medarbetarna att självmant vilja arbeta på kontoret istället för hemma?
- Hur dimensionerar vi kontoret med så många osäkra rörliga parametrar?
- Hur skapar vi kontor som är värda resan dit – både idag och imorgon?
Jonas Falk
Arkitekt och partner
Strategisk Arkitektur
Hur kan vi designa och utveckla levande och välmående kontor som inte bara är hållbara för vår nutid, utan också anpassningsbara och relevanta för framtida arbetsmiljöer? Hur kan vi se på arbete från hemmet vs kontoret, och hur skapar vi ett kontor som är värt resan dit? Jonas Hurtigh Grabe och Jonas Falk är pionjärer inom nytänkande kontorslösningar. Under detta pass kommer de att dela med sig av insikter och lärdomar som de har skaffat sig genom att hjälpa en stor mängd kunder på deras resa mot nya kontor och nya arbetssätt. De lotsar dig genom brännande heta frågor och trender som just nu formar framtidens kontor och arbetssätt och du kommer även att få en unik inblick i vilka de mest kritiska framgångsfaktorerna är genom tiderna, för att lyckas skapa attraktiva och välfungerande kontorsmiljöer där medarbetare, kunder och partners både vill jobba och vara. Och det bästa av allt, du behöver inte gissa dig fram längre. Denna föreläsning kommer att hjälpa dig att basera svåra beslut på fakta och medvetna antaganden.
Jonas Hurtigh Grabe
Arbetsplatskonsult
Veldhoen + Company
Hur kan vi designa och utveckla levande och välmående kontor som inte bara är hållbara för vår nutid, utan också anpassningsbara och relevanta för framtida arbetsmiljöer? Hur kan vi se på arbete från hemmet vs kontoret, och hur skapar vi ett kontor som är värt resan dit? Jonas Hurtigh Grabe och Jonas Falk är pionjärer inom nytänkande kontorslösningar. Under detta pass kommer de att dela med sig av insikter och lärdomar som de har skaffat sig genom att hjälpa en stor mängd kunder på deras resa mot nya kontor och nya arbetssätt. De lotsar dig genom brännande heta frågor och trender som just nu formar framtidens kontor och arbetssätt och du kommer även att få en unik inblick i vilka de mest kritiska framgångsfaktorerna är genom tiderna, för att lyckas skapa attraktiva och välfungerande kontorsmiljöer där medarbetare, kunder och partners både vill jobba och vara. Och det bästa av allt, du behöver inte gissa dig fram längre. Denna föreläsning kommer att hjälpa dig att basera svåra beslut på fakta och medvetna antaganden.
- Välkommen till 289 rum och kök – så är 3huset designat för att förstärka öppenhet och samarbete
- Hur skapas ett kontor som attraherar och behåller rätt kompetens i en ny kontext?
- Ledarskap och medarbetarskap – så skapas en varm och inkluderande kultur som uppmuntrar innovation och nytänkande
- PULS, energi och gemenskap – så ökar vi dragningskraften till kontoret med vardagsfest och events
- Hur skapas en integrerad digital arbetsplatsupplevelse som möjliggör nya, moderna arbetssätt?
- Så arbetar vi för att göra kontoret till en social och kreativ hub där både konsument- och arbetsgivarvarumärke interagerar på bästa sätt
Mårten Lundberg
Kommunikationsdirektör
Tre
Tre ser sitt kontorshus, 3huset, som ett gemensamt vattenhål. En lägereld där företagskulturen inte bara sitter i väggarna utan där väggarna i sig också är skapta för att förstärka kulturen. Även efter pandemin har Tre lyckats bibehålla en stark energi och puls på kontoret, tack vare sin anpassningsförmåga och fokus på att stödja medarbetarnas behov i en ny arbetsvärld. Genom att skapa en arbetsmiljö som är både inspirerande och stödjande, fungerar 3huset som en stark dragningskraft för både nya talanger och befintliga medarbetare. Tre Sverige har listats bland de bästa arbetsplatserna i Europa. De har dessutom inkluderats i listan över världens bästa arbetsplatser (Great Place To Work) och nominerats i Magnet Awards, som även kallas SM i employer branding. Dessa erkännanden speglar Tres starka arbetsplatskultur och höga medarbetarnöjdhet . Mårten Lundberg har arbetat som kommunikationsdirektör på Tre sedan 2018 och har en gedigen erfarenhet som konsult i pr-branschen med bakgrund från flera större byråer, bland annat som byråchef för Reformklubben och vd för Grayling. Han har även suttit i branschorganisationen Precis styrelse. Som kommunikationsdirektör på Tre har han bland annat uppmärksammats på Resumés lista över näringslivets superkommunikatörer och Tre som företag har också blivit nominerade i den prestigefulla tävlingen Stora kommunikationspriset.
- Vilka trender inom kontor och arbetssätt ser vi just nu?
- Vilka utmaningar ser vi att verksamheter har kopplat till kontor och arbetssätt?
- Hur kommer kontor och arbetssätt att behöva utvecklas framöver?
Marco Checchi
Grundare och inredningsarkitekt
Studio Stockholm Arkitektur AB
Marco Checchi har lång erfarenhet av att utveckla kontor och är en av grundarna till Studio Stockholm Arkitektur som är en prisbelönt arkitektfirma. 2021 blev de utsedda till Sveriges bästa arkitektkontor vid BUILD Magazine’s Build & Design Awards och 2023 till Top 100 Architects of the world av Luxury Lifestyle Awards. Inte mindre än fyra gånger har Studio Stockholm Arkitektur stått bakom vinnaren av Sveriges snyggaste kontor, vilket är en utmärkelse som uppmärksammar det kontor som bäst svarar upp mot kriterierna design, arbetsmiljö och nytänkande. När 2023 års finalister skulle presenteras stod det klart att fyra av tio kontor ritats av Studio Stockholm, nämligen Klarna, Cirio Advokatbyrå, Svenska Spel i Visby, och Fabeges Återbrukskontor. Vinnaren blev Fabeges ”Återbrukskontoret”, för vilka Studio Stockholm agerat ansvarig inredningsarkitekt. Andra spännande kontorsprojekt som Marco varit drivande i genom åren är EQT, Dice, King, Tre, m.fl.
Maria Z Furenmo
CHRO
Svenska Spel AB
Maria Z Furenmo har över 20 års erfarenhet från HR- och förändringsarbete och har varit HR-chef inom både snabbväxande tillväxtbolag och etablerade storbolag. Fram till augusti 2024 arbetar hon i en roll som CHRO på Skandia och kommer sedan att återgå till Svenska Spel som CHRO där hon tidigare arbetat i samma roll under åren 2016-2023. Tidigare har hon bland annat varit Chief People Officer på Evolution Gaming Group, Human Resource Director vid NetEnt och Human Resource Manager på Nordnet. Maria är en mycket uppskattad ledare och har bred erfarenhet av HR- och förändringsarbete från bolag med stort fokus på IT och digital kompetens.
Henrik Byström
Expert strategisk digitalisering
AI-labbet
Henrik Byström är en av grundarna till AI-labbet som hjälper till att konkretisera digitaliseringsstrategier och etablera ansvarsfull AI med medarbetare och verksamhetsresultat i fokus. Henrik har varit yrkesverksam i IT-branschen i nästan 30 år varav de flesta i ledande positioner på såväl stora som små företag, Ex vis Microsoft, Cap Gemini, Sigma. På Microsoft har han spenderat ca 15 år inom olika försäljningsroller och senast som affärsområdeschef för det största affärsområdet, Modern Work och Security. Henrik ansvarade också för Microsoft Sveriges arbete kring Det Nya Arbetslivet, d.v.s. att anamma ett modernt arbetssätt, ledarskap och medarbetarfokus med hjälp av modern teknik. Han är en uppskattad talare som uppmuntrar att tänka nytt och möjliggöra nya sätt att arbeta och utvecklas med ansvarfull AI som utgångspunkt.
Hanna Mossfeldt
Arbetsplatsstrateg
AMF Fastigheter
Hanna Mossfeldt har en gedigen erfarenhet från fastighetsbranschen, där hon i många år har haft roller som hyresgästrådgivare. Som tidigare fastighetschef för Urban Escape i Stockholm har Hanna jobbat nära hyresgäster som bland annat Microsoft, Roschier och EQT. Hon brinner för frågan om kontorets betydelse som katalysator för stadens attraktivitet och medarbetarnas välmående, men också hur kontoret kan bidra till både verksamhet och affär. I sin nuvarande roll som arbetsplatsstrateg på AMF Fastigheter har Hanna Mossfeldt varit ansvarig för företagets egna kontorsflytt till Mood. I utformningen av det nya kontoret har AMF Fastigheter velat utmana föreställningen av ett kontor kan vara – genom att skapa en plats där människor och medarbetare vill vara. Syftet har varit att bli en mer integrerad del av staden och samtidigt skapa ett hjärnvänligt kontor, i utformning, val av tekniska lösningar och inredning.
Anna Kullendorff
Affärsutvecklingschef
Humlegården Fastigheter AB
Anna Kullendorff är affärsutvecklingschef på Humlegården där hon ingår i Humlegårdens ledningsgrupp. Anna ansvarar för tidiga skeden, projektutveckling och digitalisering/it. Vilket innebär att utveckla bolagets kunderbjudande i våra befintliga fastigheter och nyproduktion. Anna har lång erfarenhet från fastighetsbranschen genom olika roller och även en bakgrund inom politiken. Senaste projekten som Anna varit involverade i utvecklingen av vår egna digitala app till våra kunder och konceptet för vårt egna nya kontor.
- Framtidens kontor och arbetssätt – vad behöver finnas på plats för att bygga en modig och kommunikativ organisation i dessa snabbrörliga och föränderliga tider?
- På vilket sätt kan vi säkerställa att arbetsplatskulturen förblir stark och inkluderande vid hybrida arbetssätt?
- Hur kan du som ledare kommunicera på bästa sätt för att skapa engagemang, motivation och en vilja att vara med och driva förändring?
- Varför är feedback viktigt och hur kan du använda feedback som drivkraft för resultat och förändring?
- Psykologisk trygghet som förutsättning för förändring och innovation – så når vi dit
Karin Zingmark
Strategisk rådgivare, författare och föreläsare
Zingmark Consulting
När formerna för våra arbetsplatser och arbetssätt utvecklas snabbare än någonsin tidigare, blir det alltmer avgörande för företag och organisationer att utveckla både sitt ledarskap och sin kommunikativa förmåga för att lyckas skapa starka, välmående och högpresterande team. För att lyckas navigera i denna snabbt föränderliga omvärld krävs en trygg grund att stå på. Under denna föreläsning kommer du att få ta del av effektiva strategier för hur du kan bygga den grund av psykologisk trygghet som ger utrymme för det mod som krävs att hantera förändring. Dessutom kommer du att få praktiska verktyg för hur du inte bara får den hybrida arbetsmodellen att funka utan hur du genom tillit och kommunikation också får den att flyga. Karin Zingmark har tjugo års erfarenhet av att driva förändring på temat kommunikation och ledarskap, från bland annat Microsoft och MTG. Hon är en flitigt anlitad rådgivare, en engagerad styrelsemedlem och är certifierad i grunderna i Neuroledarskap av the Neuroleadership Institure. Maxa Modet (2020) är uppföljaren till hennes debutbok Maxa Snacket (2017) som lyfts av bland andra DN som en av de mest läsvärda managementböckerna. Hon har dessutom utsetts till en av Sveriges mest populära föreläsare.
Heléne Lidström
Förändringsledare och författare
Healthy Business
Heléne Lidström är förändringsledare, författare och arbetar även som arbetsplatsstrateg på Castellum. Heléne har över 20 års erfarenhet från ledande befattningar inom kommunikation, ledarskap och organisation i företag som Finnair, Microsoft, Icon Medialab och Tele2 där förändring har varit ett ledord i alla hennes uppdrag. Med ett passionerat intresse för företagskulturens betydelse för affären, liksom för individens förmåga att hantera, driva och ta ansvar för sin egen motivation förmedlar Heléne effektiva verktyg för att lyckas skapa en framgångsrik förändring genom tillitsbaserat ledarskap.
Nätverka och knyt nya kontakter under trevliga former!
- Erfarenheter från förändringsresan när två organisationer och två kulturer blev en
- Hur att skapa kulturförflyttning i samband med en fysisk flytt
- Vikten av att arbeta både med strukturer och kulturen
- Hur kan man stärka självledarskapet och ledarskapet i resan?
- Tips om aktiviteter och nycklar för en bra förändringsresa
Moa Amalot
Organisations- och verksamhetsutvecklare
Sveriges Lärare
Moa Amalot arbetar med organisation och ledarskap på Sveriges Lärare och projektledde flytten till ett nytt gemensamt kontor. Flytten skedde i och med att två lärarorganisationer blev en. Hon berättar om hur flytten till ett nytt kontor blev en möjliggörare för olika kulturer att mötas och närma sig varandra. Sveriges Lärare har arbetat medvetet med att stärka kulturen med hjälp av den nya arbetsplatsen och hon beskriver både misslyckanden, lärdomar och framgångsfaktorer.
- Hur kan man planera sina ytor på ett sätt som främjar både välmående, hälsa och prestation?
- Neuroestetik – så har vi använt organiska former och färger för att främja välmående och prestation
- Hur kan man optimera ljudmiljön på ett sätt som både inspirerar, stimulerar och varierar utifrån behov av arbetsmiljö?
- Att skapa kontor som kommunicerar och attraherar – så får du både kollegor och kunder att trivas och må bra på kontoret
Hanna Mossfeldt
Arbetsplatsstrateg
AMF Fastigheter
Moderna kontor behöver mer än någonsin vara en plats där människor trivs och vill vara. En välkomnande mötesplats att längta till som uppmuntrar kreativitet och samarbete, samtidigt som det erbjuder områden för eftertanke, fokus och arbetsro. Detta ställer helt nya krav på både utformning, funktionalitet och design. AMF Fastigheter har öppnade i maj 2024 sitt nya kontor mitt i Stockholms City, i Mood-huset. Kontoret har en yta på cirka 1.400 kvadratmeter och består av tre delar: en intern kontorsdel, en delad yta och en öppen yta mot handels- och mötesplatsen Mood. Här har stor vikt lagts vid att integrera staden direkt i kontorsmiljön och att vara proaktiva i kontorsutvecklingen, särskilt med tanke på digitaliseringens påverkan och förändringar efter pandemin. Kontoret är inrett efter tre av fyra årstider – vår, sommar och höst – och har en öppen yta mot allmänheten för aktiviteter och utställningar även efter kontorstid. Mycket av inredningen är återbrukad. Under denna digitala föreläsning kommer du att få känna på smaken av detta fantastiska kontor och ta del av strategin bakom. Hanna Mossfeldt har en gedigen erfarenhet från fastighetsbranschen, där hon i många år har haft roller som hyresgästrådgivare. Som tidigare fastighetschef för Urban Escape i Stockholm har Hanna jobbat nära hyresgäster som bland annat Microsoft, Roschier och EQT. Hon brinner för frågan om kontorets betydelse som katalysator för stadens attraktivitet och medarbetarnas välmående, men också hur kontoret kan bidra till både verksamhet och affär. I sin nuvarande roll som arbetsplatsstrateg på AMF Fastigheter har Hanna Mossfeldt varit ansvarig för företagets egna kontorsflytt till Mood. I utformningen av det nya kontoret har AMF Fastigheter velat utmana föreställningen av ett kontor kan vara – genom att skapa en plats där människor och medarbetare vill vara. Syftet har varit att bli en mer integrerad del av staden och samtidigt skapa ett hjärnvänligt kontor, i utformning, val av tekniska lösningar och inredning.
- Uppdatera dig på de viktigaste trenderna och utvecklingen kring framtidens hybridkontor och arbetssätt
- Ta del av senaste insikterna kring hybridarbetsplatsen och aktivitetsbaserade kontor i det nya arbetslivet
- Ta del av konkreta erfarenheter kring hur man driver framgångsrika förändringsprocesser kring nya flexibla arbetssätt
- Inspireras och ta del av erfarenheter kring hur du utvecklar kontoret till en värdeskapande mötesplats som stöttar både affärsmål och nya hybrida arbetssätt
- Lär dig mer om hur du utvecklar en hållbar arbetsplatsstrategi som på bästa sätt supportar den flexibla och hybrida arbetsmodellen
- Inspireras av hur andra utvecklar medarbetarupplevelsen för att vara en konkurrenskraftig och attraktiv arbetsgivare
- Lär dig mer om hållbar kontorsutveckling som skapar innovativa och flexibla arbetsmiljöer som är relevanta både idag och imorgon
- Ta del av viktiga insikter kring hur AI kommer att förändra framtidens kontor och arbetssätt
- Välj om du vill delta digitalt eller på plats – nätverka och diskutera egna utmaningar och utbyt erfarenheter med branschkollegor från hela Sverige
Anmälan Framtidens kontor och arbetssätt 2024-10 17 oktober
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Dela evenemanget i social medier