Framtidens medicinska sekreterare 2025
Så leder och driver du utvecklingen för en effektiv och patientsäker vårdadministration i tiden
Delta på distans
27-28 januari
I en tid där hälso- och sjukvården står inför stora utmaningar blir en effektiv vårdadministration alltmer avgörande för att säkerställa patientsäkerhet, tillgänglighet och en hög vårdkvalitet. Digitalisering, nya juridiska krav och den ökade arbetsbelastningen ställer allt högre krav på vårdadministrationen och rollen som medicinsk sekreterare blir mer kvalificerad och central än någonsin.
Vad innebär detta i praktiken och vilka nya kompetenser är avgörande för att lyckas hantera vårdens växande krav?
Under en kunskapsfylld konferens får du ta del av den senaste utvecklingen, ny kunskap och praktiska verktyg för hur du kan effektivisera dina arbetsprocesser, förbättra dokumentationskvaliteten och bidra till en säkrare, smartare och smidigare vård. Du får värdefulla tips om hur du kan hantera digitaliseringens nya utmaningar och uppdatera dig kring juridiken som rör ditt arbete. Dessutom får du ta del av smarta knep som tar din kodning till nya höjder och inspireras kring hur du kan om hur du kan minska stress och främja samarbete och engagemang inom ditt team, vilket är avgörande för att skapa en stark och långsiktig administrativ funktion i vården.
Välkommen till årets viktigaste mötesplats för medicinska sekreterare och vårdadministratörer! Ta chansen att ta del av inspirerande praktikfall, lyssna till ledande experter och nätverka med kollegor från hela landet!
Ur innehållet
- Framtidens vårdadministration – nyckeltrender som formar ditt arbete
- Juridiska och etiska riktlinjer – säkerställ efterlevnad och skydda patientsäkerheten
- Effektiv dokumentation och administration – strategier för att optimera arbetsprocesserna
- Digitaliserad vårdadministration – hur taligenkänning och nya IT-verktyg förändrar ditt arbete
- Kodning och klassificering – verktyg för att förbättra kvaliteten och säkerheten i vårddokumentationen
- Kompetensutveckling och samarbete – så utvecklar du framtidens smarta vårdadministration
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 6490 kr per person.
I konferenspriset ingår dokumentation och att du kan ta del av streamat material i 30 dagar efteråt.
För dig som deltar på plats tillkommer 1000 kr. Då ingår frukost, fika och lunch under konferensen.
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
SKR
- Vilka konkreta fördelar skulle en skyddad yrkestitel ge för medicinska sekreterare, och hur skulle detta påverka både yrkesgruppens status och vårdkvaliteten?
- Hur skulle en skyddad yrkestitel påverka rekrytering och utbildning av nya medicinska sekreterare, och vad händer med redan yrkesverksamma som inte lever upp till nya, formella krav?
- Hur kan vi säkerställa att en skyddad titel inte bara blir en symbolisk förändring utan faktiskt leder till förbättringar i arbetsmiljö, lönesättning och arbetsvillkor?
- Hur kan medicinska sekreterare själva vara med och påverka processen för att införa en skyddad titel, och hur viktigt är det med yrkesgruppens engagemang i denna fråga?
Arbetet för att göra medicinsk sekreterare till en skyddad yrkestitel pågår aktivt och drivs av fackförbundet Vision. De strävar efter att enbart de som har genomgått en godkänd eftergymnasial utbildning ska få använda titeln, något som skulle säkra både yrkets status och kompetens. En skyddad yrkestitel är också ett steg mot att förbättra arbetsvillkor och öka attraktiviteten för yrket, särskilt med tanke på bristen på utbildade medicinska sekreterare och de relativt låga lönerna i förhållande till yrkets krav. Vision har varit i dialog med sjukvårdsministern, och regeringen har uttryckt intresse för frågan, vilket har lett till en pågående utredning om vilka yrkestitlar som bör skyddas och det finns hopp om att ett beslut kan komma under denna mandatperiod.
Mariela Ferré Hofman
Förbundsstyrelseledamot
Vision
Mariela Ferré Hofman är medicinsk sekreterare vid Skånes universitetssjukhus och medlem i Visions förbundsstyrelse. Som huvudskyddsombud för Region Skåne driver hon frågor om bättre arbetsvillkor, högre lön och införandet av en skyddad yrkestitel för medicinska sekreterare. Mariela arbetar för att stärka yrkesgruppens status och säkerställa att deras viktiga roll inom vården återspeglas i rättvisa villkor och ökad synlighet.
Slavica Olander
Huvudskyddsombud, sektionsordförande
Vision
Slavica Olander är medicinsk sekreterare, huvudskyddsombud, ombudsansvarig och sektionsordförande vid Hallands sjukhus. I sin roll arbetar hon aktivt med arbetsmiljöfrågor för medlemmarna i Vision och driver frågor om förbättrade arbetsvillkor för medicinska sekreterare. Slavica är även en del av nätverket för medicinska sekreterare och ingår i arbetsgruppen för skyddad titel. Genom sitt arbete har hon bidragit till viktiga förbättringar, bland annat rättvisare ersättning för obekväm arbetstid, vilket är en betydande milstolpe för yrkesgruppen.
- Hur har rollen som medicinsk sekreterare förändrats med utvecklingen av kodningssystem och vad innebär det för framtidens kompetenskrav?
- Aktuella förändringar i nationella och internationella regelverk – vilka uppdateringar i klassificeringssystem som ICD-10-SE, KVÅ och framtida övergångar till ICD-11 är viktiga att hålla koll på just nu?
- Hur säkerställer vi att korrekt diagnoskodning inte bara förbättrar vårdkvaliteten utan också leder till rätt ekonomisk ersättning och resursfördelning i vården?
- Hur kan vi som medicinska sekreterare förhindra vanliga fel vid diagnoskodning och säkerställa att korrekt kodning dokumenteras från början?
- Vilka etiska dilemman kan uppstå vid diagnoskodning, och hur kan vi säkerställa opartiskhet och korrekthet i vår dokumentation?
- Hur kan vi förbättra tolkningen av komplexa fall och multipla diagnoser, och vilka strategier kan användas för att säkerställa korrekt kodning i dessa fall?
- Hur kan vi samarbeta mer effektivt för att förbättra kodningens noggrannhet och säkerställa att rätt diagnoser sätts?
Maria Bhölje
Medicinsk sekreterare
Region Västerbotten
Korrekt diagnoskodning är en mycket kritisk del av sjukvårdens infrastruktur där varje kod i princip kan vara skillnad mellan liv och död. Dessutom påverkar kodningen patienters vårdplanering, resursfördelning och den statistik som ligger till grund för både forskning och framtida beslut inom vården. Med ständigt uppdaterade regler och kodningsstandarder ökar kraven på medicinska sekreterares kompetens då du behöver kunna navigera genom ett komplext regelverk där noggrannhet inte bara är en fråga om administrativ kvalitet, utan också om patientsäkerhet och rättvis resursfördelning. Hur kan medicinska sekreterare säkerställa vårdkvalitet och rättvis resursfördelning och vilka strategier kan användas för att undvika vanliga kodningsfel och hantera etiska dilemman? Maria och Nina arbetar som medicinska sekreterare vid Norrlands universitetssjukhus och de är även anknutna som gästlärare vid Umeå universitets vårdadministrativa program där de undervisar i diagnosklassificering. Under denna fördjupande föreläsning kommer de att guida dig genom aktuella förändringar och utmaningar som medicinska sekreterare står inför när det gäller att säkerställa en korrekt diagnosklassificering i praktiken. Du får insikt i hur kodningssystemens utveckling påverkar ditt dagliga arbete och vad som krävs för att hålla dig uppdaterad om viktiga uppdateringar som ICD-11 och andra nationella regelverk. Dessutom får du lära dig hur korrekt diagnoskodning inte bara förbättrar vårdkvaliteten utan också påverkar ekonomisk ersättning och resursfördelning. Du får ta del av konkreta strategier för att undvika vanliga fel, hantera etiska dilemman och hur du kan tolka komplexa fall på ett korrekt sätt. Dessutom kommer du att få ta del av smarta knep för hur du kan underlätta ditt kodningsarbete och hur du kan förbättra samarbetet för att öka noggrannheten i kodningen.
Nina Ivebo
Medicinsk sekreterare
Region Västerbotten
Korrekt diagnoskodning är en mycket kritisk del av sjukvårdens infrastruktur där varje kod i princip kan vara skillnad mellan liv och död. Dessutom påverkar kodningen patienters vårdplanering, resursfördelning och den statistik som ligger till grund för både forskning och framtida beslut inom vården. Med ständigt uppdaterade regler och kodningsstandarder ökar kraven på medicinska sekreterares kompetens då du behöver kunna navigera genom ett komplext regelverk där noggrannhet inte bara är en fråga om administrativ kvalitet, utan också om patientsäkerhet och rättvis resursfördelning. Hur kan medicinska sekreterare säkerställa vårdkvalitet och rättvis resursfördelning och vilka strategier kan användas för att undvika vanliga kodningsfel och hantera etiska dilemman? Maria och Nina arbetar som medicinska sekreterare vid Norrlands universitetssjukhus och de är även anknutna som gästlärare vid Umeå universitets vårdadministrativa program där de undervisar i diagnosklassificering. Under denna fördjupande föreläsning kommer de att guida dig genom aktuella förändringar och utmaningar som medicinska sekreterare står inför när det gäller att säkerställa en korrekt diagnosklassificering i praktiken. Du får insikt i hur kodningssystemens utveckling påverkar ditt dagliga arbete och vad som krävs för att hålla dig uppdaterad om viktiga uppdateringar som ICD-11 och andra nationella regelverk. Dessutom får du lära dig hur korrekt diagnoskodning inte bara förbättrar vårdkvaliteten utan också påverkar ekonomisk ersättning och resursfördelning. Du får ta del av konkreta strategier för att undvika vanliga fel, hantera etiska dilemman och hur du kan tolka komplexa fall på ett korrekt sätt. Dessutom kommer du att få ta del av smarta knep för hur du kan underlätta ditt kodningsarbete och hur du kan förbättra samarbetet för att öka noggrannheten i kodningen.
- Hur kan vi skapa tydliga roller och ansvar inom vårdteamet för att undvika överlappning och minska ineffektivitet, samtidigt som vi förbättrar samverkan?
- Hur kan vårdorganisationer proaktivt och systematiskt säkerställa att rätt kompetens används i varje steg av vårdprocessen, och vilka strategier kan vi använda för att optimera både administrativa och kliniska resurser?
- TIK och AI – hur kan tekniken integreras utan att kompromissa med säkerheten, och hur kan sekreterare fortsatt bidra till kvalitetskontroll i ett automatiserat system?
- Hur kan vi säkerställa att taligenkänning effektiviserar vårddokumentation utan att riskera patientsäkerhet, och vilken roll spelar medicinska sekreterare för att upprätthålla dessa standarder?
- Hur kan vi förbättra kommunikationen och samarbetet inom vårdteamet för att säkerställa att dokumentationsprocessen stödjer en säkrare och mer patientcentrerad vård?
Jesper Hessius
Specialistläkare
Region Västmanland
Jesper Hessius är specialistläkare i internmedicin och verksam vid Västmanlands sjukhus i Västerås, där han främst arbetar med hjärtsjukvård och akutsjukvård. Han är också Chief Medical Information Officer på Nuance + Microsoft, ett företag som fokuserar på AI-baserade lösningar inom vården, särskilt taligenkänning och digital dokumentation. Jesper har varit drivande inom digitalisering och verksamhetsutveckling, särskilt med fokus på att minska den administrativa bördan för vårdpersonal genom ny teknik. Genom sitt arbete med AI-baserade lösningar, som taligenkänning, har han sett vilken central roll medicinska sekreterare spelar för att både effektivisera administrativa flöden och avlasta hela vårdteamet. Under denna föreläsning kommer du att få ta del av hur du som medicinsk sekreterare kan ta en ännu mer aktiv roll i vårdens digitala omställning. Du kommer att få ta del av konkreta exempel på hur du som medicinsk sekreterare kan optimera din användning av tekniska lösningar för att förbättra vårdflöden och dokumentationsprocesser. Samt hur detta kan bidra till att skapa tydligare arbetsflöden och en säkrare och mer patientcentrerad vård där varje medarbetare bidrar med sin unika kompetens på bästa möjliga sätt.
- Trendspaning kring framtidens digitala arbetssätt – hur förändrar AI och ny teknik framtidens vårdadministration?
- AI på arbetsplatserna – så kan automatiserade arbetsflöden och nya, digitala verktyg hjälpa dig att minska den manuella hanteringen av rutinuppgifter och frigöra tid för mer kvalificerat arbete
- Framtidens digitala hybridarbetsplatser – så kan nya verktyg hjälpa till att skapa en mer flexibel och produktiv arbetsmiljö
- Hur kan du som medicinsk sekreterare säkerställa en ansvarsfull användning av digitala lösningar?
- Konkreta tips och verktyg – så lär du känna din egen AI-assistent som hjälper dig att förenkla och effektivisera dina administrativa arbetsprocesser
Katja Hannu
Modern Work Specialist
Microsoft AB
Vården befinner sig i en snabb förändring där digitaliseringen inte bara påverkar tekniken, utan även hela sättet vi arbetar på. Medicinska sekreterare har en nyckelroll i denna utveckling – men hur kan du i ditt dagliga arbete dra nytta av digitala lösningar för att effektivisera ditt arbete, förbättra samarbetet inom vårdteamet och samtidigt säkerställa datasäkerhet och patientsäkerhet i en alltmer digital vårdmiljö? Mats Sedlacek, Health Care Lead Sweden på Microsoft, och Katja Hannu, Modern Work Specialist på Microsoft, kommer tillsammans att ge dig konkreta exempel på hur modern teknik kan omvandla vården. Katja Hannu, med över ett decennium av erfarenhet av att implementera digitala lösningar inom vården, fokuserar på hur vårdteam kan samarbeta bättre med hjälp av molnbaserade plattformar och samarbetsverktyg som Microsoft Teams. Genom att skapa flexibla och hållbara arbetsmiljöer, där teknik både stöder effektivitet och patientsäkerhet, hjälper hon organisationer att navigera den digitala omställningen på ett smidigt och säkert sätt. Tillsammans kommer Mats och Katja att ge dig som medicinska sekreterare de verktyg och insikter som du behöver för att leda digitaliseringen inom vården – med fokus på både dagens utmaningar och morgondagens möjligheter.
Mats Sedlacek
Health Care Lead Sweden
Microsoft AB
Mats Sedlacek har lång erfarenhet från både regional sjukvård som Operation manager IT-infrastructure(CTO) på Region Västmanland och som Health Care Lead på Microsoft. Han har en unik insikt i hur tekniska lösningar kan anpassas för att möta vårdens behov. Under denna föreläsning kommer Mats att belysa hur digitala verktyg kan effektivisera vårdpersonalens arbete, frigöra tid och förbättra patientsäkerheten.
- En snabbt föränderlig omvärld och en yrkesroll i stark utveckling – vilka nya krav ställs på rollen och hur kan vi på bästa sätt möta upp till dessa?
- Digitalisering och förändrade arbetssätt – hur kan medicinska sekreterare spela en aktiv roll i att förbättra vårdprocesser genom digitalisering och förändrade arbetssätt?
- Kommunikation och motivation – hur skapas delaktighet och engagemang kring vårdadministrationen och dess värde för organisationen?
- Så kan du tydliggöra medicinska sekreterarens betydelsefulla roll och kompetens och stärka ditt inflytande i organisationen
Sofie Zachrisson
Vårdadministratörer
Region Jönköpings län
Omvärlden och rollen som medicinsk sekreterare förändras just nu i en snabb takt. Med digitalisering, förändrade arbetssätt och en ökande komplexitet i dagens vårdmiljö kommer ett stort och viktigt ansvar för dig som medicinsk sekreterare att leda och driva förändringar kring arbetsprocesser och rutiner kopplade till administration och informationshantering. Du besitter viktig kunskap om både administrativa processer och lagkrav som påverkar patientvården och för att säkerställa en effektiv och rättssäker hantering av patientinformation inom hela vårdorganisationen krävs det både samverkan och hållbara rutiner. Hur kan du som medicinsk sekreterare stärka din roll och bidra till att utveckla yrkesgruppens inflytande och betydelse inom organisationen? Madelene Idh och Sofie Zachrisson arbetar aktivt för att synliggöra rollen som medicinsk sekreterare och vårdadministratör genom sitt Instagramkonto, "Vårdadministratören." Genom att dela insikter från sin yrkesvardag och belysa de utmaningar och möjligheter som yrkesrollen innebär, har de skapat en plattform som både informerar och inspirerar. De riktar sig inte bara till kollegor inom vården, utan också till en bredare allmänhet, för att öka förståelsen för den viktiga roll som medicinska sekreterare spelar i att säkerställa effektiv och säker vårdinformationshantering. Genom sin kommunikation lyfter de fram vikten av noggrann dokumentation, det administrativa arbetets bidrag till vårdkvalitet och de höga krav som ställs på deras yrkesgrupp i takt med digitaliseringens utveckling. Under denna föreläsning kommer de att dela med sig av både inspirerande exempel och användbara metoder för hur du kan utveckla dig i din roll och stärka ditt inflytande i organisationen.
Madelene Idh
Vårdadministratör
Region Jönköpings län
Omvärlden och rollen som medicinsk sekreterare förändras just nu i en snabb takt. Med digitalisering, förändrade arbetssätt och en ökande komplexitet i dagens vårdmiljö kommer ett stort och viktigt ansvar för dig som medicinsk sekreterare att leda och driva förändringar kring arbetsprocesser och rutiner kopplade till administration och informationshantering. Du besitter viktig kunskap om både administrativa processer och lagkrav som påverkar patientvården och för att säkerställa en effektiv och rättssäker hantering av patientinformation inom hela vårdorganisationen krävs det både samverkan och hållbara rutiner. Hur kan du som medicinsk sekreterare stärka din roll och bidra till att utveckla yrkesgruppens inflytande och betydelse inom organisationen? Madelene Idh och Sofie Zachrisson arbetar aktivt för att synliggöra rollen som medicinsk sekreterare och vårdadministratör genom sitt Instagramkonto, "Vårdadministratören." Genom att dela insikter från sin yrkesvardag och belysa de utmaningar och möjligheter som yrkesrollen innebär, har de skapat en plattform som både informerar och inspirerar. De riktar sig inte bara till kollegor inom vården, utan också till en bredare allmänhet, för att öka förståelsen för den viktiga roll som medicinska sekreterare spelar i att säkerställa effektiv och säker vårdinformationshantering. Genom sin kommunikation lyfter de fram vikten av noggrann dokumentation, det administrativa arbetets bidrag till vårdkvalitet och de höga krav som ställs på deras yrkesgrupp i takt med digitaliseringens utveckling. Under denna föreläsning kommer de att dela med sig av både inspirerande exempel och användbara metoder för hur du kan utveckla dig i din roll och stärka ditt inflytande i organisationen.
- Vilka nya kompetenser kommer medicinska sekreterare att behöva för att möta framtidens utmaningar?
- Vilka är de största utmaningarna och möjligheterna för yrkesrollen just nu?
- Hur kan arbetsgivare stötta medicinska sekreterare i deras professionella utveckling för att möta framtidens krav?
- Hur kan vi förbättra lönevillkor och arbetsvillkor i takt med att ansvar och kompetenskrav ökar?
Mariela Ferré Hofman
Förbundsstyrelseledamot
Vision
Mariela Ferré Hofman är medicinsk sekreterare vid Skånes universitetssjukhus och medlem i Visions förbundsstyrelse. Som huvudskyddsombud för Region Skåne driver hon frågor om bättre arbetsvillkor, högre lön och införandet av en skyddad yrkestitel för medicinska sekreterare. Mariela arbetar för att stärka yrkesgruppens status och säkerställa att deras viktiga roll inom vården återspeglas i rättvisa villkor och ökad synlighet.
Slavica Olander
Huvudskyddsombud, sektionsordförande
Vision
Slavica Olander är medicinsk sekreterare, huvudskyddsombud, ombudsansvarig och sektionsordförande vid Hallands sjukhus. I sin roll arbetar hon aktivt med arbetsmiljöfrågor för medlemmarna i Vision och driver frågor om förbättrade arbetsvillkor för medicinska sekreterare. Slavica är även en del av nätverket för medicinska sekreterare och ingår i arbetsgruppen för skyddad titel. Genom sitt arbete har hon bidragit till viktiga förbättringar, bland annat rättvisare ersättning för obekväm arbetstid, vilket är en betydande milstolpe för yrkesgruppen.
Jesper Hessius
Specialistläkare
Region Västmanland
Jesper Hessius är specialistläkare i internmedicin och verksam vid Västmanlands sjukhus i Västerås, där han främst arbetar med hjärtsjukvård och akutsjukvård. Han är också Chief Medical Information Officer på Nuance + Microsoft, ett företag som fokuserar på AI-baserade lösningar inom vården, särskilt taligenkänning och digital dokumentation. Jesper har varit drivande inom digitalisering och verksamhetsutveckling, särskilt med fokus på att minska den administrativa bördan för vårdpersonal genom ny teknik. Genom sitt arbete med AI-baserade lösningar, som taligenkänning, har han sett vilken central roll medicinska sekreterare spelar för att både effektivisera administrativa flöden och avlasta hela vårdteamet.
Maria Asph
Vårdadministratör
Sturebadet Läkarmottagning
Maria Asph är vårdadministratör på Sturebadet Läkarmottagning, där hon har arbetat sedan december 2021. Maria har lång erfarenhet av olika vårdadministrativa roller och har tidigare arbetat som medicinsk sekreterare/vårdadministratör på 2 Heal Medical och Nordic IVF & Gynekologi i Solna. Maria brinner för att skapa smidiga administrativa processer och för att säkerställa att patienter får bästa möjliga upplevelse genom en effektiv och noggrann hantering av vårdärenden. Hon har lång erfarenhet inom olika vårdsektorer som helprivata mottagningar, privata mottagningar med vårdavtal samt offentlig primärvård, barnhabilitering och företagshälsovård.
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
SKR
Nätverka under avslappnade former med kollegor från hela landet!
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
SKR
Offentlighet och sekretess inom hälso- och sjukvården
- Vad innebär hälso- och sjukvårdssekretessen i praktiken, och hur ser vi till att den efterlevs i en alltmer digitaliserad vårdmiljö?
- Hur balanserar vi skyddet av patientens sekretess med vårdens behov av att kommunicera med närstående, och vilka risker kan felaktig informationsdelning medföra?
- I vilka situationer får man bryta mot sekretessen och lämna ut uppgifter om en patient och vilka konsekvenser kan felaktiga beslut få för både patienten och vården?
- När och i förhållande till vem måste man lämna ut uppgifter om en patient och hur bevarar vi samtidigt förtroendet mellan patient och vårdpersonal?
- När föreligger anmälningsskyldighet och hur kan man hantera juridiska dilemman som kan uppstå i samband med detta?
- Vilka uppgifter måste man lämna om t.ex. polisen begär ut uppgifter ur patientjournal och vad händer om vi lämnar ut patientuppgifter på felaktiga grunder?
- Finns det tillfällen då patientens rätt att ta del av sin egen journal kan begränsas?
Informationshantering och dokumentation
- Vad får och ska en patientjournal innehålla för att uppfylla både juridiska krav och vårdens behov?
- Under vilka förutsättningar har någon rätt att ta del av en patients journal, och vilka är de juridiska gränsdragningarna?
- Vad är ett dataintrång, och hur kan vi skydda oss mot att känsliga patientuppgifter hamnar i fel händer?
- Vad innebär det att en patient har rätt att spärra sin journal, och hur hanterar vi detta i praktiken?
Patientens självbestämmanderätt
- Kan en patient kräva viss vård, en specifik läkare eller en remiss, och hur hanterar vi dessa önskemål inom ramen för våra resurser och medicinska bedömningar?
- Vad innebär kravet på samtycke enligt patientlagen, och hur påverkar det vårt arbete?
- När kan man ge vård utan samtycke? – När är det möjligt att ge vård utan patientens samtycke, och vilka situationer kan medföra sådana undantag?
- Vilken information måste patienten få för att kunna fatta informerade beslut om sin vård?
- När krävs båda vårdnadshavarnas samtycke vid vård av ett barn, och hur hanterar vi situationer där vårdnadshavarna har olika uppfattningar?
Vi bryter passet för kaffe och nätverkande kl.10:15-10:45
Pernilla Wikström Pehrson
Jurist
PWP Juridik
Att hantera sekretess och informationsflöden inom hälso- och sjukvården är en komplex uppgift, där medicinska sekreterare ständigt balanserar patientens integritet mot vårdens behov av korrekt dokumentation och informationsdelning. Felaktiga beslut kan få allvarliga konsekvenser, både för patientsäkerheten och förtroendet för vården. Denna föreläsning ger dig en djupare förståelse för de juridiska regelverk som styr informationshantering och sekretess, och ger praktiska verktyg för att navigera i dessa utmaningar. Genom att förstå riskerna och hålla sig uppdaterad om lagstiftningen kan du säkerställa att du agerar korrekt i alla situationer och bidrar till både säker och effektiv vård. Pernilla Wikström Pehrson är chefsjurist i Örebro kommun med lång erfarenhet inom hälso- och sjukvårdsjuridik. Hon har tidigare arbetat som jurist inom Örebro läns landsting och utbildar medicinska vårdadministratörer inom ramen för Yrkeshögskolan. Pernilla är också särskild ledamot vid förvaltningsrätten i Karlstad och har tidigare undervisat i civilrätt på juristprogrammet vid Uppsala universitet. Hon är en mycket uppskattad föreläsare som ger konkreta verktyg för att navigera de juridiska utmaningar som medicinska sekreterare möter i sitt dagliga arbete, alltid med patienten i fokus. Hennes förmåga att förklara komplexa juridiska frågor på ett enkelt och begripligt sätt gör att du får en djupare förståelse för hur du kan säkerställa att både vårdkvalitet och rättssäkerhet upprätthålls.
- Den mångfacetterade rollen – vad är viktigt för att skapa rätt förutsättningar för att lyckas och utvecklas i rollen som medicinsk sekreterare?
- Samarbete och samverkan för en bättre arbetsmiljö – hur skapas en mer hållbar och attraktiv arbetsmiljö som integrerar med hela vårdteamet?
- Hur kan vi skapa en kultur där en stark teamkänsla och yrkesstolthet går hand i hand, och där varje medarbetare känner att deras insatser gör skillnad?
- Hur skapas ordning och struktur när tiden är knapp och arbetsuppgifterna många? – om hållbara, administrativa processer och rutiner som ger mer utrymme för de mest värdeskapande uppgifterna
Ulrika Ekström Johansson
Tf avdelningschef
Region Kronoberg
Medicinska sekreterare har en avgörande roll för att vårdens administrativa flöde ska fungera smidigt och korrekt. Men med ökande krav på digitalisering, omfattande dokumentation och ett allt snabbare arbetstempo, upplever många att arbetsvardagen blir alltmer utmanande. Hur kan man konkret hantera dessa växande krav utan att äventyra arbetsmiljön och den personliga hälsan? Ulrika Ekström Johansson är tf avdelningschef på kvinnokliniken i Växjö och har en bakgrund som kliniksekreterare och avdelningschef för medicinska sekreterare. Hon har jobbat både inom privat och offentlig vård, och har numera en ledande roll där hon fokuserar på att förbättra arbetsmiljön och lyfta statusen för yrkesrollen medicinska sekreterare. Ulrika är känd för sitt engagemang i att stärka teamarbete och skapa en arbetsmiljö där alla vårdkategorier arbetar tillsammans för att på så sätt skapa en bättre helhet inom vården. Genom att arbeta aktivt med grupputveckling och att lyfta fram allas styrkor har hon lyckats skapa hållbara arbetssätt som minskar stress och förbättrar samarbetet i teamet. Under denna föreläsning kommer Ulrika att dela med sig av erfarenheter om hur du som leder och utvecklar vårdadministrationen kan hitta balans mellan höga krav och en hållbar arbetsmiljö. Oavsett om du är ledare eller medicinsk sekreterare, kommer denna föreläsning ge dig praktiska verktyg för att både utveckla din egen arbetsmiljö och främja hållbarhet i hela teamet. Hon kommer att ge dig praktiska tips om hur du kan strukturera ditt arbete för att minska stress och hur ett hälsofrämjande ledarskap kan förbättra både din och dina kollegors arbetsdag.
- Att identifiera förbättringsområden inom vårdadministrationen – vilka verktyg och metoder kan användas för att påbörja processförändringar?
- Hur kan du som medicinsk sekreterare använda din unika position för att påverka verksamheten och driva igenom förändringar som skapar både kortsiktiga och långsiktiga förbättringar?
- Patientcentrerad digitalisering – så kan du som medicinsk sekreterare bidra till att digitaliseringen av vården sker på ett sätt som både effektiviserar arbetsflödet, förbättrar patientresan och upprätthåller patientsäkerheten
- Utmaningar och möjligheter vid byte av journalsystem – medicinska sekreterares roll i en smidig övergång
- Om vikten av att utgå från ett patientperspektiv i verksamhetsutvecklingen – så utvecklas effektiva administrativa flöden som optimera patientresan
Annika Prytz
Verksamhetsutvecklare
Västra Götalandsregionen
När administrativa processer fungerar smidigt, bidrar de direkt till effektivare vård och en bättre När administrativa processer fungerar smidigt, bidrar de direkt till effektivare vård och en bättre patientupplevelse. Men om de fallerar, bryts vårdkedjan och vården blir ineffektiv. Förlorad tid, bristande dokumentation och missad samordning mellan vårdgivare kan snabbt leda till vårdkvalitetsproblem och försämrad patientsäkerhet. Hur kan vi säkerställa att de administrativa flödena blir en stark och hållbar del av vårdstrukturen som bidrar till en positiv patientupplevelse? Att utveckla kompetens inom verksamhetsutveckling av vårdadministrativa processer öppnar dörren till en bättre samordning, snabbare patientresor och högre vårdkvalitet. Genom att förbättra informationsflöden och samarbete mellan olika yrkesgrupper kan vårdpersonal ta mer aktiva roller i förändringsarbetet och bidra till effektivare arbetsflöden. Optimerade administrativa processer stödjer inte bara vårdens dagliga drift utan stärker också förmågan att anpassa sig till digitala verktyg och nya system, vilket i slutändan leder till bättre patientupplevelser och innovation i vården. Annika Prytz arbetar som verksamhetsutvecklare vid den regionala OCD-mottagningen i Lerum. Med över trettio års erfarenhet som medicinsk sekreterare och en djup kunskap inom verksamhetsutveckling har Annika Prytz arbetat med att förbättra vårdflöden och digitalisera vårdens administrativa processer på ett sätt som verkligen gör skillnad för både personal och patienter. Under denna föreläsning kommer hon att dela med sig av konkreta verktyg för att identifiera förbättringsområden inom vårdadministrationen och hur man som vårdadministratör, oavsett om man är medicinsk sekreterare eller annan administratör inom vården, kan driva verksamhetsutveckling för ett optimerat vårdflöde för både patient och personal.
- Vilka vill du nå? – om konsten att sätta sig in i mottagarens perspektiv och anpassa sin struktur och sitt budskap efter målgrupp
- Hur navigerar jag i vårdens hierarki? – strategier för att kommunicera, påverka och skapa engagemang för bra samarbeten i en hierarkisk miljö
- Hur kan du göra rutiner kring administrationen mer intressant och skapa engagemang kring de administrativa processerna? – så triggar, attraherar och stimulerar du till lyssning och interaktion
- Vad påverkar och hur? – om hur man skapar intressantare ”berättelser” oberoende av ämne?
- Hur gör jag, oavsett ämne och sammanhang, för att äga talarsituationen?
Per Furumo
Retorik- och röstspecialist
Voice and Message
Vad är det som gör det så mycket intressantare att lyssna till vissa än till andra? En sak kan vi vara säkra på: det är oerhört mycket mer än själva innehållet i ett budskap som påverkar mottagarens upplevelse och därmed hur ett budskap tas emot. Allt det som handlar om hur vi säger det vi säger i det skarpa läget kan vara direkt avgörande för genomslaget. Som medicinsk sekreterare finns mycket att vinna på att öka sin kunskap kring dessa grundläggande faktorer. Per Furumo är retorik- och röstspecialist och konsult inom talarträning, retorik och presentationsteknik. Sedan 2013 har Per arbetat regelbundet med Karolinska Institutet och Sophiahemmet, samt genomfört uppdrag för Södersjukhuset och Sjukvårdens Ledarskapsakademi. Hans erfarenhet sträcker sig också till läkemedelsindustrin, där han genomfört olika uppdrag och bidragit till utvecklingen inom sektorn. Bland Pers kunder finns även en mängd framstående företag liksom organisationer som Advokatsamfundet, Regeringskansliet, EU-kommissionen samt offentliga personer inom näringslivet. Under denna föreläsning kommer du att få praktiska verktyg för hur du med enkla medel förstärker ditt budskap med ett tal och agerande som stimulerar och attraherar till lyssning och interaktion. Dessutom får du spännande tips på hur du oberoende av ämne och innehåll väcker intresse och skapar nyfikenhet.
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
SKR
- Uppdatera dina kunskaper och ta del av de senaste insikterna kring framtidens vårdadministration och medicinska dokumentation
- Få praktiska verktyg för att effektivisera din dokumentation och administration för att frigöra tid för mer värdeskapande uppgifter
- Omfamna digitaliseringen och utforska hur ny teknik som AI, taligenkänning och elektroniska journalsystem kan effektivisera och förbättra ditt arbete
- Ta del av senaste nytt vad gäller juridik och etik som rör ditt arbete för att skydda patientsäkerheten och undvika rättsliga fallgropar
- Fördjupa din kunskaper inom kodning och klassificering för ökad kvalitet och säkerhet
- Nätverka och bygg ditt professionella nätverk genom att träffa och utbyta erfarenheter med andra medicinska sekreterare och vårdadministratörer från hela landet
- Lyssna till inspirerande föreläsningar från ledande experter inom vårdadministration och få nya idéer som du kan implementera direkt i ditt dagliga arbete
Anmälan Framtidens medicinska sekreterare 2025 27-28 januari
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Tipsa din chef om bra kompetensutveckling för dig!
Behöver du höra med din chef om du får gå på konferensen? Här finns ett färdigt mail som lyfter fördelarna med att delta som du kan maila direkt.
Läs våra intervjuver med några av talarna på konferensen
Dela evenemanget i social medier