Nämndsekreteraren är navet som i princip all nämndadministration snurrar kring, allt ifrån insamling av ärenden, beredning, sammanträden, protokollskrivning till expediering. Ett annat område som det är viktigt med kunskaper i är vad som gäller rörande offentlighetsprincipen och hur vi ska hantera våra handlingar för att tillgodose lagens krav på transparens och insyn i den offentliga förvaltningen.
En viktig roll är att stötta såväl ordföranden som hela nämnden i olika juridiska frågor som kan uppstå. Denna dag fokuserar på de delar i kommunallagen och offentlighets- och sekretesslagen som har betydelse för nämndsekreteraren i dennes profession. Under dagen fokuserar vi på de utmaningar och frågor som du som deltagare har.
Kort om sammanhangen i den kommunala juridiken – hur hänger det ihop?
- Grundlagar
- Generella lagar
- Speciallagstiftningen
- Varför måste handlingar diarieföras?
Genomgång av den kommunala organisationen och dess former från fullmäktige till enskilda medarbetare
- Hur kan kommuner och regioner organisera sig?
- Vilka organ måste finnas och vilka organ kan man inrätta?
Revisorernas roll
- Ansvarsfrihet – vem beslutar och vilka konsekvenser kan ej beviljad ansvarsfrihet innebära?
Roller och ansvar
- Fullmäktiges ansvar
- Nämndens ansvar
- Styrelsens ansvar
- Den enskilde ledamotens ansvar
- Förvaltningens ansvar
Fullmäktiges uppgifter
- Vilka frågor ska behandlas av fullmäktige?
- Vilka frågor anses vara av principiell betydelse eller av större vikt?
- Vem avgör om ett ärende ska behandlas av fullmäktige?
Styrelsens speciella uppgifter
- Uppsiktsplikten – vad innebär den?
- Har styrelsen någon makt över nämnderna?
- Styrelsens roll i beredning inför fullmäktige
Nämndernas uppgifter
- Var regleras nämndens uppgifter och vilka är de? Reglementet – vad har det för betydelse?
Utskottens uppgifter
Ledamöter och ersättare i nämnder/styrelse respektive utskott
- Vem är valbar?
- Hur väljs ledamöter och ersättare i styrelse/nämnd respektive utskott?
- När kan en förtroendevald avsättas?
Jäv
- Vem kan vara jävig?
- Vilka är jävsgrunderna?
- I vilka situationer är det viktigt att beakta jävsreglerna?
Beredning
- Vikten av en bra beredning
- Beredningstvång – finns det ett sådant?
Delegation – vad innebär det och hur skall det hanteras?
- Till vem/vilka kan beslutsrätten delegeras?
- Anmälan av beslut – hur, vad och varför?
- Brådskande beslut
En effektiv och hållbar ärendehanteringsprocess
- Hur skapar man en bra ärendeberedningsprocess?
- Vikten av att författa bra tjänsteskrivelser
Marie NikonoffFöreläsare offentlig administration
Måndalen Konsult
Läs mer och dela
Marie Nikonoff har varit verksam som kommunsekreterare i 38 år. I maj 2022 lämnade hon Linköpings kommun för att i egen regi hålla kurser, föreläsa och dela med sig av sina erfarenheter. Hon har arbetat i både små och stora kommuner och har bland annat utfört sekreterarskap i kommunfullmäktige, kommunfullmäktiges valberedning, kommunstyrelsen och kommunstyrelsens utskott, samt i valnämnden. Marie är en mycket uppskattad kursledare inom nämndadministration, sammanträdesteknik, protokollskrivning, offentlighet och sekretess, kommunallagen samt kommunens ärendeprocess och diarieföring.