Framtidens arkiv och informationsförvaltning 2025
Strategier för en hållbar och säker informationsförvaltning i praktiken
Delta på distans
4-5 februari
Anmäl dig senast 20 december
Ordinarie pris: 7990 kr
Välkommen till konferensen som sätter fokus på en hållbar och säker informationsförvaltning!
Framtidens arkiv och informationsförvaltning är konferensen och mötesplatsen för dig som arbetar med arkiv- och informationshanteringsfrågor inom offentliga Sverige.
Årets konferens fokuserar på strategier för en hållbar och säker informationsförvaltning i praktiken.
Här får du ta del av juridiska nyheter och arbetsmetoder som tar dig vidare i din yrkesroll som arkivarie, e-arkivarie och informationshanteringsspecialist. Under ledning av kunniga experter och inspirerande praktikfall får du den senaste utvecklingen inom informationsförvaltning och digitalisering, AI, e-arkivering, juridik och informationssäkerhet inom offentlig sektor.
Vi lovar en inspirerande konferens med vidareutvecklat innehåll och möjlighet till nätverkande med branschkollegor!
Ur innehållet
- Framtidens informationsförvaltning – strategier för en robust och säker informationshantering
- AI, cybersäkerhet och datadelning – EU:s digitala årtionde och nya eller förändrade regler
- Den senaste utvecklingen inom GDPR och offentlighets- och arkivlagstiftningen med koppling till det praktiska arbetet med informationsförvaltning
- AI som verktyg för utlämnande av allmänna handlingar – fördjupad vägledning i gråzonsfrågor om dataskydd och integritet
- Hur sammanföra arkiv och registratur med IT och informationssäkerhet?
- e-arkiv 2.0 – att bevara och tillgängliggöra offentlig information i framtidens alltmer digitaliserade förvaltning
- Förändringsledning vid implementering och förvaltning av e-arkiv för att skapa mesta möjliga nytta med e-arkivet
- Informationssäkerhet och arkivhantering i kris och höjd beredskap – arkivet utökade ansvar kring bevarande och tillgängliggörande av information
- LVI för en tryggare och rättssäker informationshantering – det senaste inom standarder och praktiska erfarenheter
- Digitala underskrifter och långsiktigt bevarande – så skapas en hållbar informationsförvaltning
Program
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Abiltiy
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Abiltiy Partner
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Anmäl dig senast 20 december så får du 1000 kr i rabatt
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 3990 kr per person.
I konferenspriset ingår dokumentation och att du kan ta del av streamat material i 30 dagar efteråt.
För dig som deltar på plats tillkommer 1000 kr. Då ingår frukost, fika och lunch under konferensen.
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
SKR
Caspar Almalander arbetar som informationshanteringsstrateg på SKR:s avdelning för digitalisering. Innan dess var han enhetschef för kommunarkiv och registratur i Botkyrka kommun. Dessförinnan arbetade han som IT-arkivarie och stadsarkivarie i Eskilstuna kommun och deltog i ett antal stora nationella projekt och uppdrag. Caspar är en kunnig och välkänd person inom branschen och en mycket uppskattad moderator. Caspar är ideellt aktiv i flera branschorgan och samverkansgrupper, däribland styrelsemedlem i Arkeion.
- Explotionsartad utveckling av mängden information och regelverk kopplat till informationshantering, säkerhet och IT-utveckling – vad innebär det för arkivet?
- Strategiska riktningar för digitalt bevarande – Riksarkivets framtidsstrategier och mål för att säkerställa hållbart digitalt bevarande
- Nya författningsförslagen från FormatE, remissprocessen och vad som händer just nu
- Samarbeten och partnerskap – betydelsen av samarbeten mellan olika aktörer för att nå gemensamma mål inom digitalisering och bevarande
Jens Västberg
Chefsjurist
Riksarkivet
I denna föreläsning kommer Jens Västberg, chefsjurist på Riksarkivet, att ge en inblick i det rättsliga läget som följer med det stora antal regelverk som kommit inom området digital informationshantering och hur det juridiska landskapet påverkar arkivet. Du kommer också att få ta del av de senaste framstegen kopplat till författningsförslagen från FormatE.
- Digitaliseringens potential för att stödja globala klimatmål och riskerna med digitalisering utan hållbarhetsmedvetenhet – de negativa konsekvenserna av ineffektiv informationsförvaltning och hur det påverkar miljön
- Arkivering by Design som strategi för hållbar informationsförvaltning – hur man kan integrera hållbarhet redan vid systemutveckling och anskaffning av digitala verktyg
- Framtidens hållbara informationsförvaltning – praktiska exempel på hur organisationer kan minska sin klimatpåverkan genom medvetna val i digitala system och arkiveringsmetoder
Sofia Särdquist
Arkivarie
Riksarkivet
Digitalisering är en viktig drivkraft för att uppnå hållbarhetsmål och bidra till den gröna omställningen. Men utan en tydlig hållbarhetsstrategi kan digitaliseringen också skapa nya belastningar på klimat och miljö. I denna föreläsning kommer Sofia Särdquist att föreläsa om hur ”Arkivering by Design” kan vara ett praktiskt verktyg för att möta dessa utmaningar. Hon ger exempel på hur man genom att integrera hållbarhetsprinciper i informationsförvaltning och systemdesign kan man minimera riskerna och nå en ökad hållbarhet.
- Ledningssystem – hur har standarderna utvecklats och vad är på gång?
- Hur har de miljömässiga aspekter integrerats och hur kan du ta hjälp av standarder för att nå en grön informationsförvaltning?
- Arkitektur, arkiv, dataskydd och informationsäkerhet hur kan de arbeta mer tillsammans – praktiska exempel
- Hur kan ledningssystemstandarder bli ett verktyg för en hållbar informationsörvaltning – praktiska exempel
- Varför ska du engagera dig i standardiseringsarbetet? Vilka effekter kan det ge dig i din egen organisation, samhällsmässigt och inte minst vilka resultat vi kan få genomslag för internationellt
Anders Thellberg
Projektledare
Svenska Institutet för Standarder
Hur kan ledningssystem för verksamhetsinformation (LVI) bidra till en tryggare och rättssäker informationshantering inom offentlig sektor? Under denna föreläsning får du ökade kunskaper om hur dessa system stärker både säkerheten och rättssäkerheten, samtidigt som miljöaspekter kan integreras för en grön informationsförvaltning. Föreläsningen innehåller praktiska exempel och tankar på hur ledningssystem för verksamhetsinformation (LVI) kan bidra till en bättre informationshantering och hur arkitekter, arkivarier, dataskydd- och informationssäkerhetssamordnare kan hitta varandra.
Nils Mossberg
Verksarkivarie med funktionsansvar
Kronofogden
Hur kan ledningssystem för verksamhetsinformation (LVI) bidra till en tryggare och rättssäker informationshantering inom offentlig sektor? Under denna föreläsning får du ökade kunskaper om hur dessa system stärker både säkerheten och rättssäkerheten, samtidigt som miljöaspekter kan integreras för en grön informationsförvaltning. Föreläsningen innehåller praktiska exempel och tankar på hur ledningssystem för verksamhetsinformation (LVI) kan bidra till en bättre informationshantering och hur arkitekter, arkivarier, dataskydd- och informationssäkerhetssamordnare kan hitta varandra.
- E-Arkiv som mer än en teknisk lösning – vikten av förändringsvilja
- Att arbeta parallellt – integrering av förändringsledning och tekniskt införande
- Nyckelinsikter från Polismyndigheten – framgångsfaktorer och utmaningar
- Förändringsledning i förvaltningen – så arbetar vi för att upprätthålla långsiktig nytta
Karin Wåhlberg
Processledare e-Arkiv
Polismyndigheten
Att införa ett e-Arkiv är inte bara att införa en teknisk lösning. För att ett införande ska bli framgångsrikt krävs förändringsvilja hos de grupper som påverkas. Genom att arbeta aktivt med förändringsledning parallellt med det tekniska införandet ökar möjligheterna att realisera nyttorna med e-Arkivet fullt ut. I Polismyndighetens införande av ett nytt e-Arkiv har förändringsledningen varit en viktig del, från den första verksamhetsanalysen och under hela införandet. Men förändringsledning ingår också i den löpande förvaltningen av e-Arkivet. I föreläsningen möter du Karin Wåhlberg som är processledare e-Arkiv på Polismyndigheten. Karin har arbetat som it-arkivarie inom Polisen sedan 2002, de senaste tio åren med fokus på e-Arkiv.
- Datadriven och hållbar informationshantering och verksamhetsutveckling – hur samla in och hantera data på ett sätt som främjar hållbarhet och effektiv resursanvändning
- Förändrade yrkesroller – hur olika funktioner kan utvecklas tillsammans för att arbeta med informationsfrågor utifrån olika perspektiv
- Säker och effektiv arkivering – strategier för att säkerställa att information hanteras på ett säkert och tillgängligt sätt, samtidigt som lagkrav och långsiktig hållbarhet beaktas
- Framåtblick – möjligheter och utmaningar med ramverk för datadriven informationshantering
Nicklas Malmsjö
Arkivarie med inriktning datadriven informationshantering
Uppsala stadsarkiv
Nicklas Malmsjö är utbildad arkivarie med högskoleexamen i informatik- och informationsvetenskap och är verksam som arkivarie på Uppsala stadsarkiv. Han är inriktad på hur arkivvetenskap, informationsvetenskap och informatik kan samverka för att skapa effektiva datadrivna informationssystem. Som teoretisk utgångspunkt använder han den tvärfunktionella DIKAR-modellen (Data-Information-Knowledge-Action-Result). Nicklas har en lång pedagogisk erfarenhet och har tagit fram, utvecklat och genomfört workshops för både interna och externa målgrupper.
- Hur kan man förena AI-innovation med bevarandeuppdraget?
- Vad krävs för att nyttja AI-teknikens möjligheter med en systematisk informationsförvaltning där grunduppgifter kan efterforskas även på lång sikt?
Arkeion har tillsammans med övriga yrkesföreträdare inom kultursfären deltagit i Kulturdepartementets rundabordssamtal kring AI-utvecklingens påverkan på samhället. Föreningen avser att fortsatt bevaka och driva frågor om skapande och tillgång till autentisk och därmed granskningsbar information över lång tid. Denna föreläsning tar sin utgångspunkt i rundabordssamtalet och vad som har skett därefter samt vad man vill ska ske framöver.
Mattias Hammarlund
Engagerad i Arkeion och verksarkivarie med IT-inriktning på Kronofogden
Arkeion
I föreläsningen möter du Mattias Hammarlund som är engagerad i Arkeion, förening för yrkesverksamma inom arkiv och informationsförvaltning i Sverige. Mattias arbetar som verksarkivarie med IT-inriktning på Kronofogden och har lång erfarenhet inom flera sektorer.
- IMY:s regulatoriska sandlåda – så kan IMY bidra till minskad osäkerhet hos innovationsaktörer och främja integritetsvänlig innovation
- Dataskydd i relation till ny teknik – Kan AI användas för att hantera en begäran om utlämning av allmänna handlingar och för maskning av personuppgifter och sekretessbelagd information?
- Kan man använda generativ AI i en kommunal verksamhet för att öka tillgängligheten och minska arbetsbelastningen för handläggare?
Pontus Rosengren
Jurist
Integritetsskyddsmyndigheten, IMY
Under hösten avslutar Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) det tredje innovationsprojektet i den regulatoriska sandlådan. Detta tredje projekt är tillsammans med Lidingö stad och Atea Sverige. Projektet undersöker hur man med hjälp av artificiell intelligens, AI, kan skapa effektivare handläggningsprocesser vid utlämnande av allmänna handlingar. IMY räknar med att under hösten 2024 publicera projektets slutrapport: ”Utlämnande av allmänna handlingar med hjälp av AI”. I föreläsningen möter du Pontus Rosengren och Fredrik Löfgren, båda från IMY. Pontus är jurist vid IMY:s innovationshubb och arbetar med vägledning om dataskydd till innovationsaktörer i alla sektorer. Fredrik är jurist vid IMY:s avdelning för offentlig verksamhet och har bl.a. deltagit i den regulatoriska sandlådan och arbetat med riktlinjer för generativ AI i offentlig sektor.
Fredrik Löfgren
Jurist
Integritetsskyddsmyndigheten, IMY
Under hösten avslutar Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) det tredje innovationsprojektet i den regulatoriska sandlådan. Detta tredje projekt är tillsammans med Lidingö stad och Atea Sverige. Projektet undersöker hur man med hjälp av artificiell intelligens, AI, kan skapa effektivare handläggningsprocesser vid utlämnande av allmänna handlingar. IMY räknar med att under hösten 2024 publicera projektets slutrapport: ”Utlämnande av allmänna handlingar med hjälp av AI”. I föreläsningen möter du Pontus Rosengren och Fredrik Löfgren, båda från IMY. Pontus är jurist vid IMY:s innovationshubb och arbetar med vägledning om dataskydd till innovationsaktörer i alla sektorer. Fredrik är jurist vid IMY:s avdelning för offentlig verksamhet och har bl.a. deltagit i den regulatoriska sandlådan och arbetat med riktlinjer för generativ AI i offentlig sektor.
- EU´s digitala årtionde – upptäck hur nya och förändrade regler inom områden som AI, cybersäkerhet, integritet och datadelning formar vår digitala verklighet
- Betydelsen av aktuella EU-regler –hur olika regler och direktiv påverkar offentlig förvaltnings arbete med en hållbar digital informationsförvaltning
- Internationella relationers påverkan – hur internationella relationer och avtal kan påverka informationshantering i Sverige
- Praktiska tips kring hur du kan navigera i detta komplexa regelverk och implementera viktiga regler för din organisation
- Förberedelse för framtiden för att framgångsrikt hantera digitala utmaningar som ligger framför oss
Katarina Tullstedt
Konsult, jurist
Tullstedt juridik
AI, integritet, säkerhet, effektivitet, öppenhet. Förväntningarna och kraven på tekniken är höga och inte sällan motsägelsefulla. Att driva hållbar IT-utveckling är därför utmanande. Katarina Tullstedt är fd specialiståklagare och chef IMY/Datainspektionen. Numera är Katarina konsult och tar uppdrag och föreläser om IT-rätt och tillsynsmetodik i egen verksamhet Tullstedt juridik AB.
- Omvärldsläget där vårt samhälle utsätt för stora påfrestningar i en skala där vi går från normalläget till höjd beredskap
- Hur ska dessa olika typer av kriser hanteras när det kommer till informationssäkerhet men även i arkiven?
- Vilka är de organisatoriska förutsättningarna på samhällsnivå och hur ska den enskilda organisationen förbereda sig?
Fia Ewald
Informationssäkerhetsexpert
Fia Ewald Consulting AB
I dagens osäkra omvärldsläge står offentlig sektor inför växande utmaningar kring informationssäkerhet. Cyberhot och ökade påverkansoperationer innebär att vi snabbt måste kunna växla från normalläge till höjd beredskap. För arkivfunktionen innebär detta ett utökat ansvar, där inte bara korrekt dokumentation utan även informationssäkerhet och tillgänglighet under kris blir centralt. Denna föreläsning fokuserar på hur arkivarier och informationshanteringsspecialister kan förbereda sig för dessa utmaningar. Vi diskuterar konkreta åtgärder och strategier för att säkerställa arkivens roll i samhällsviktiga funktioner vid krissituationer, med utgångspunkt i det aktuella säkerhetsläget.
- Så kan du uppnå en hållbar informationshantering genom hela livscykeln
- Samarbete för att skapa nytta för registratur, arkiv, infosäk och dataskydd
- ”Bättre good enough i år än perfekt om fem år” – våga vara lite modig och lita på er förmåga
Martina Engsjö-Lindgren
Sektorschef
Arbetsförmedlingen
- Hur förändras arkivariens roll i en snabbt digitaliserad offentlig sektor?
- Vilka nya krav och möjligheter kommer framväxten av AI, automatisering och digitala plattformar att innebära för arkivariens arbete?
- Framtidens informationsbevarande – hur säkerställer vi långsiktig tillgång till digital information när tekniken och regelverken ständigt utvecklas?
- Tvärdisciplinär samverkan för hållbar informationshantering – vilka samarbeten mellan IT, juridik och arkiv behövs för att möta framtidens krav på informationssäkerhet, spårbarhet och transparens?
- Förändrade förväntningar på offentlig informationsförvaltning – hur kan offentlig sektor möta medborgarnas och samhällets ökade krav på öppenhet, tillgänglighet och ansvarsutkrävande i en digital värld?
Jonas Nilsson
Informationssäkerhetsstrateg
SKR
Jonas Nilsson har över 20 års erfarenhet inom Informationssäkerhetsområdet och jobbar idag som informationssäkerhetsstrateg på SKR. Han har tidigare jobbat på Danderyds Sjukhus AB som Informationssäkerhetssamordnare och på Försvarets Materielverk som informationssäkerhetsspecialist. Jonas är också certifierad revisor inom informationssäkerhet.
Martina Engsjö-Lindgren
Sektorschef
Arbetsförmedlingen
Fia Ewald
Informationssäkerhetsexpert
Fia Ewald Consulting AB
- Helhetsperspektivet och en samordnad registratur och arkiv – organisationskultur som drivkraft för innovation och förändring
- Hur kan vi stärka organisationens leveransförmåga till e-arkiv?
- Samordnad och kvalitetssäkrad informationshantering och export till arkivet – våra erfarenheter
David Nekham
Projektledare/Systemförvaltare SkånEarkiv
Lunds kommun
I föreläsningen möter du David Nekham, Lunds kommun. David har över 10 års erfarenhet som IT-arkivarie och IT-strateg i kommuner och regioner. Han har under de senaste 5 åren arbetat i den rollen på Lunds kommun och är projektledare och systemförvaltare för SkånEarkiv.
- Grundläggande principer – hur olika sorters digitala underskrifter fungerar
- Behovsanalys och legala krav – hur avgör vi vilka handlingar som kräver vilken typ av underskrift?
- Informationshantering – digitala underskrifter i löpande verksamhet
- Bevarande och äkthet – finns tekniker och åtgärder som säkerställer att digitala underskrifter förblir giltiga och verifierbara över tid, och hur påverkar system- och formatförändringar?
Stefan Högberg
Arkivarie
Stefan Högberg har över tjugo års erfarenhet som arkivarie och arbetar idag vid Göteborg Energi med ansvar för övergripande dokumenthantering, arkivvård, rådgivning och intern utbildning. Lyssna till en föreläsning med det aktuella temat digitala underskrifter och arkivet där Stefan ger arkivariens vinkel på digitala underskrifter. Föreläsningen fokuserar på problem och möjligheter kopplat till implementering och lagring av digitala underskrifter, såväl de mjuka frågorna kopplat till verksamheten som frågor kopplade till arkivhantverket.
- Uppdatera dig på hur du når en effektiv och säker informationsförvaltning i praktiken
- Ta del av hållbara strukturer och arbetssätt för effektiv, långsiktig och rättssäker informations- och arkivhantering
- Lär dig mer om hur du säkerställer kvalitet, informationssäkerhet samt verksamhetsnytta av arkivfunktionen och informationsförvaltningen
- Få kunskap om hur du framgångsrikt inför och förvaltar ett e-arkiv i din verksamhet
- Informera dig om läget i nationella och internationella projekt som rör digitalt bevarande, digitalt informationsutbyte samt e-ID
- Nätverka och utbyt erfarenheter med branschkollegor
Anmälan Framtidens arkiv och informationsförvaltning 2025 4-5 februari
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Dela evenemanget i social medier