Framtidens arkiv och informationsförvaltning
Strategier för en hållbar och säker informationsförvaltning i praktiken
Följ kursen via vår digitala plattform den 5-6 februari
5-6 februari
Anmäl dig senast 22 december så får du 1500 kr i rabatt
Välkommen till konferens med fokus på en hållbar och säker informationsförvaltning!
Ett tillfälle för utveckling, inspiration och nätverkande.
Framtidens arkiv och informationsförvaltning är konferensen och mötesplatsen för dig som arbetar med arkiv- och informationshanteringsfrågor inom offentliga Sverige.
Årets konferens fokuserar på strategier för en hållbar och säker informationsförvaltning i praktiken.
Här får du ta del av nyheter och arbetsmetoder som tar dig vidare i din yrkesroll, lyssna till kunniga experter och fånga upp den senaste utvecklingen inom informationsförvaltning, e-arkivering, juridik och informationssäkerhet inom offentlig sektor.
Vi lovar en inspirerande konferensmiljö med många tillfällen till nätverkande med branschkollegor!
Ur innehållet
- Framtidens informationsförvaltning i en föränderlig tid – strategier för en robust och säker informationshantering
- Informationssäkerhet och arkiv – arbetssätt för en processorienterad informationskartläggning och informationssäkerhetsarbete i praktiken
- Så uppnås struktur och styrning för en långsiktig och rättssäker informationshantering
- e-arkiv 2.0 – att bevara och tillgängliggöra offentlig information i framtidens alltmer digitaliserade förvaltning
- Juridiken kring offentlighet- och sekretess, GDPR, arkiv, öppna data, AI för en säker informationshantering
- Kris eller krig – hur arkivverksamheten behöver anpassas för att möta informationssäkerhets- och säkerhetsskyddskraven
- AI och arkiv – hur AI kan bli ett verktyg för en effektiv och kvalitativ arkivverksamhet
Program
Vi samarbetar med nedanstående hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability Partner
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Anmäl dig senast 22 december så får du 1500 kr i rabatt
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 3990 kr per person.
I konferenspriset ingår dokumentation och att du kan ta del av streamat material i 30 dagar efteråt.
För dig som deltar på plats tillkommer 1.000 kr. Då ingår frukost, fika och lunch under konferensen.
- Framtidsspaning – vart är vi på väg vad gäller det informationsdrivna samhället och framtidens digitala förvaltning?
- Generativ AI – utmaningar och möjligheter för arkivsektorn
- Robust arkivfunktion i händelse av kris eller krig – vad behöver vi göra idag för att det ska fungera i morgon?
Erik Borglund
Professor
Mittuniversitetet
Erik Borglund är professor i arkiv- och informationsvetenskap och docent i data och systemvetenskap. Erik har sedan 2009 fokuserat sin forskning på informationsförvaltning under samhällsstörningar och kriser. Han har även ett stort intresse på hur samhällets digitalisering påverkar arkiv och arkivpraktik. Han har också ett flerårigt engagemang i InterPARES forskningsprojekt som koordineras av University of British Columbia
- En omvärldsblick med fokus på informationshantering och arkiv, bland annat senaste nytt från SKR, DIGG och Riksarkivet
- Informationssäkerhet – hur når man en samlad och korrekt informationshantering med hänsyn till arkivering, dataskydd och informationssäkerhet?
- Från Klassa 2 till Klassa 4 – hur strukturerar man egentligen information utifrån ett verksamhetsperspektiv i syfte att nå en säker hantering?
- Samverkansbehov i kärva tider – hur ska vi hantera såväl de ekonomiska utmaningarna som det ökade kompetensbehovet?
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
SKR
Caspar Almalander arbetar som informationshanteringsstrateg på SKR:s avdelning för ledningsstöd. Innan dess var han enhetschef för kommunarkiv och registratur i Botkyrka kommun. Dessförinnan arbetade han som IT-arkivarie och stadsarkivarie i Eskilstuna kommun. Caspar är en kunnig och välkänd person inom branschen och en mycket uppskattad föreläsare.
- Hur skapas ett helhetsperspektiv kring arkiv- och informationsförvaltning och vad är viktigt för att komma framåt i processarbetet?
- Samverkan och dialog – hur samordna, utveckla och skapa enhetlighet kring arkivfrågor i en stor och komplex organisation?
- Säkerhet – vad krävs för att vi ska uppnå en säker informationshantering i en blåljus-verksamhet som hanterar känslig information?
Lena Elfving Nixon
Processledare arkiv
Polismyndigheten
Lena Elfving Nixon har över 20 års erfarenhet som arkivarie inom statliga myndigheter. Sedan 2015 arbetar Lena på Polismyndigheten, först som it-arkivarie och nu som processledare för arkivverksamheten med samordningsansvar för hela myndigheten.
- Vilka krav ställer GDPR på den digitala informationshanteringen i offentlig sektor och vad innebär det för din verksamhet?
- Tredjelandsöverföringar, molntjänster, blockkedjeteknik och GDPR
- Offentlighet, sekretess, arkivlagstiftningen och öppna data-lagen – reglering som begränsar och/eller säkerställer ett förverkligande av offentlighetsprincipen
- Vad innebär sekretesslagstiftningen vid användning av sociala medier eller molntjänster?
- eIDAS 2.0 – vilka är de rättsliga nyheterna?
- Automatiserat beslutsfattande enligt förvaltnings- och kommunallagen – praxis och aktuell tillämpning
- AI i offentlig förvaltning – hur uppfyller du de juridiska kraven vid hantering och bevarande av AI genererad information?
Katarina Fast Lappalainen
Universitetslektor
Stockholms Universitet
Katarina är jur. dr. i offentlig rätt och universitetslektor i rättsinformatik vid Institutet för rättsinformatik (IRI), juridiska institutionen, Stockholms universitet. Hennes forskning är för närvarande inriktad på olika områden inom juridik och e-förvaltning. Den omfattar bl.a. myndigheters användning av artificiell intelligens för urval och kontroll samt digitaliseringen av vården och omsorgen. Hon har tidigare publicerat sig inom flera olika rättsområden, såsom förvaltningsrätt, skatterätt och mänskliga rättigheter. Katarina är också ledamot i Societal Committee inom Digital Futures, ett tvärvetenskapligt forskningscenter inom teknik och digital transformation, som bedrivs genom ett samarbete mellan KTH, SU och RISE. Katarina har en lång erfarenhet som lärare på juristprogrammet vid Stockholms universitet samt andra universitet och högskolor i Sverige.
- Förstudie av Stadsarkivets befintliga e-arkiv – resultaten av kartläggning och utredning av behov på kort och lång sikt
- Hur vi omhändertar förstudiens resultat och väljer vägen framåt på kort sikt samt pågående insatser på bred front
- Framtidens e-arkiv – vår spaning kring hur Stadsarkivet ska möta stadens behov av framtidens e-arkivering och återsökning
Christina Moberg
Arkivarie
Stockholms stadsarkiv
Stockholms stad har ett gemensamt e-arkiv i drift sedan 2010. Under 2022-2023 genomförde Stadsarkivet en förstudie för att kartlägga och utreda behov på kort och lång sikt. Under föreläsningen berättar Christina Moberg och Ulrika Hjalmarsson, båda från Stockholms stadsarkiv, vad man kom fram till samt hur Stadsarkivet omhändertar förstudiens resultat och väljer vägen framåt på kort sikt. De delar med sig av Stadsarkivets framtidsspaning kring framtidens e-arkiv.
Ulrika Johnsson Hjalmarsson
Arkivarie
Stockholms stadsarkiv
Stockholms stad har ett gemensamt e-arkiv i drift sedan 2010. Under 2022-2023 genomförde Stadsarkivet en förstudie för att kartlägga och utreda behov på kort och lång sikt. Under föreläsningen berättar Christina Moberg och Ulrika Hjalmarsson, båda från Stockholms stadsarkiv, vad man kom fram till samt hur Stadsarkivet omhändertar förstudiens resultat och väljer vägen framåt på kort sikt. De delar med sig av Stadsarkivets framtidsspaning kring framtidens e-arkiv.
- Olika typer av säkerhet – vad är skillnaden mellan informationssäkerhet och säkerhetsskydd med mera?
- Systematisk informationssäkerhet: ett sätt att skräddarsy säkerheten till den egna organisationen
- Vad behöver du veta om NIS 2?
- Hot och risker, hur anpassar du ditt säkerhetsarbete?
- Hur kan informationssäkerhet och informationsförvaltning samarbeta på ett bra sätt?
Fia Ewald
Informationssäkerhetsexpert
Fia Ewald Consulting AB
Fia Ewald är expert inom informationssäkerhet på Fia Ewald Consulting AB. Hon är från början arkivarie men har sedan länge arbetat som informationssäkerhetsexpert inom både offentlig och privat verksamhet. Hennes senaste anställning var som chef för MSB:s enhet för samhällets systematiska informationssäkerhet och numera är hon konsult i egen regi. Fia har också skrivit boken ”Informationssäkerhet – hur gör man?” Fia är en mycket erfaren och uppskattad kursledare och föreläsare.
- Utvecklingen inom AI och konsekvenser för arkivet – så hanterar vi utmaningarna och hittar lösningarna som leder till utveckling
- Hur kan AI tillämpas i arkiv för att hantera arkivmaterial och ge bättre sökning och tillgång till dem?
- Hur ska vi arbeta med bevaringsfrågorna kopplat till AI-system/information genererad från AI?
Johannes Widegren
Doktorand
Linnéuniversitetet
Johannes Widegren är doktorand i data- och informationsvetenskap vid Institutionen för kulturvetenskaper på Linnéuniversitetet. Han har en masterexamen i engelska med språkvetenskaplig inriktning och brinner för det växande forskningsämnet digital humaniora, där datavetenskapliga metoder tillämpas på humanistiska forskningsfrågor. Johannes är doktorand i projektet ”AI som risk och möjlighet för arkivets autenticitet”. Detta nya projekt påbörjades 2022 och undersöker hur AI kan framtidssäkra vårt kulturarv, befästa arkivmaterial samt ge bättre sökning och tillgång till dem. Syftet med forskningsprojektet är att jämföra de krav som ställs på arkiv av olika slag med de möjligheter som AI erbjuder. I arbetet används öppna dataset från Riksarkivet och Riksantikvarieämbetet.
- Arkivering by Design – ta del av den senaste utvecklingen och praktiska erfarenheterna
- Hållbarhet och tillgänglighet som grunden för god arkivvård
- Så kan du arbeta med Arkivering by Design i praktiken
Sofia Särdquist
Arkivarie
Riksarkivet
Arkivering by Design är ett verktyg som tas fram inom EU för att hantera arkiven i den digitala transformationen. När världen förändras genom en digital transformation, påverkas också arkiven genom nya utmaningar att överblicka handlingsbestånd i form av informationsmängder. Överblick och kännedomen om informationen är grunden för både hantering och tillgängliggörande. Avgörande i detta skede är att förstå arkivering på ett nytt sätt och att ta fram nya metoder för arkivering. Under anförandet berättar Sofia om det senaste från EU och Sverige inom tillämpningen av metoden Arkivering by Design och hur du kan dra nytta av metoden i utvecklingen av digital informationsförvaltning och e-arkiv.
- Att leda mot en säker informationshantering – vilka områden berörs?
- Effektivitet – hur kan man prioritera för att få bäst effekt med begränsade resurser?
- Samverkan och dialog – om vikten av samverkan för att få effekt i en stor och komplex organisation
- Arkivariens tillsynsroll – hur man kan arbeta med tillsyn och internkontroll för att uppnå målet om en säker informationshantering
Pernilla Matsson
Stadsarkivarie
Norrköpings kommun
I dag står arkivfunktionen inför utmaningen att stärka organisationens arbete med arkiv- och informationshantering, få ett ökat gehör för arkivfrågorna och ta steg framåt för att arbeta med arkiv, informationssäkerhet, säkerhetsskydd, digitalisering och dataskydd på ett mer koordinerat sätt. Detta parallellt med ett kärvare ekonomiskt läge som ställer krav på effektivare arbetssätt, att befintliga resurser prioriterar rätt och samarbetar tillsammans. Pernilla Matsson är stadsarkivarie i Norrköpings kommun. Under anförandet delar Pernilla med sig av erfarenheter av att effektivt leda för en säker informationshantering inom hela verksamheten. Hur de arbetar med helhetsperspektiv kring informationshanteringens olika områden samt hur man som arkivarier lyckas i sin tillsynsroll för att uppnå effektivitet och kvalitet.
- Arkivariens och informationssäkerhetsansvariges roller i arbetet med att nå en säker informationshantering
- Informationskartläggning ur ett helhetsperspektiv där funktionerna registratur, arkiv, informationssäkerhet och dataskydd arbetar mot ett och samma mål
- Hur behöver verksamheten samordnas för att nå en god efterlevnad av regelverk?
Lisa Knutsson Fröjd
Enhetschef
Region Gävleborg
För att skapa en effektiv och lagenlig informationsförvaltning kartlägger Region Gävleborg informationen som finns i organisationen. Målet med processkartläggningen är att all information inom Region Gävleborg ska vara identifierade, dokumenterade och framöver hållas kontinuerligt uppdaterade. Arbetet ger sedan detaljerade informationshanteringsanvisningar för att säkerställa att information hanteras korrekt, lagenligt och med rätt säkerhet. Under anförandet delar Lisa Knutsson Fröjd med sig av erfarenheter från det gedigna utvecklingsarbetet. Lisa är informationssäkerhetschef och dataskyddsombud i Region Gävleborg.
- Ett nytt informationslandskap med nya förutsättningar – hur antar vi utmaningarna?
- Hur gör vi för att vi faktiskt få in information i våra digitala arkiv?
- Hur hittar vi nya lösningar på nya behov?
Elin Christiansson
IT-arkivarie och verksamhetsutvecklare
Skatteverket
Under konferensens panelsamtal möter du Elin Christiansson, IT-arkivarie och verksamhetsutvecklare, Skatteverket och Mats Johansson, enhetschef stadsarkivet, Lunds kommun, som delar med sig av sin omvärldsspaning kring framtidens informationslandskap och digitalt bevarande. Passet är interaktivt med en avslutande diskussion med konferensens deltagare och övriga talare.
Mats Johansson
Enhetschef
Lunds kommun
Under konferensens panelsamtal möter du Elin Christiansson, IT-arkivarie och verksamhetsutvecklare, Skatteverket och Mats Johansson, enhetschef stadsarkivet, Lunds kommun, som delar med sig av sin omvärldsspaning kring framtidens informationslandskap och digitalt bevarande. Passet är interaktivt med en avslutande diskussion med konferensens deltagare och övriga talare.
- Vad innebär energieffektivt digitalt bevarande?
- Vilka är fördelarna med nedkopplade databärare?
- Hur ser lösningarna ut?
Matias Vangsnes
VD
Arkivbyrån Archiwwwe
- Uppdatera dig på hur du når en effektiv och säker informationsförvaltning i praktiken
- Ta del av hållbara strukturer och arbetssätt för effektiv, långsiktig och rättssäker informations- och arkivhantering
- Lär dig mer om hur du säkerställer kvalitet, informationssäkerhet samt verksamhetsnytta av arkivfunktionen och informationsförvaltningen
- Få kunskap om hur du framgångsrikt inför och förvaltar ett e-arkiv i din verksamhet
- Informera dig om läget i nationella och internationella projekt som rör digitalt bevarande, digitalt informationsutbyte samt e-ID
- Nätverka och utbyt erfarenheter med branschkollegor
Anmälan Framtidens arkiv och informationsförvaltning 5-6 februari
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Dela evenemanget i social medier