Registrator 2024
Digitaliseringen och det rådande omvärldsläget ställer helt nya krav på registraturen och vikten av en säker och robust informationshantering. Denna konferens hjälper dig hantera nya utmaningar.
Delta på distans
18-19 september
Så säkerställs en säker digital informationshantering och en robust registratur i dagens snabbt föränderliga omvärld!
Digitaliseringen och det rådande omvärldsläget ställer helt nya krav på registraturen och vikten av en säker och robust informationshantering. Det strategiska arbetet är nu viktigare än någonsin och för detta krävs både uppdaterad juridisk och teknisk kunskap samt fördjupad kunskap kring dokument- och informationshantering, informationssäkerhet och krisberedskap.
Vad innebär detta för registratorsrollen, registraturen och informationsförvaltningen i stort och hur riggar vi organisationen för en mer strategisk och säker hantering av information, både idag och imorgon?
Under denna konferens kommer vi att ta ett helhetsgrepp kring hur vi kan hantera både utmaningar och möjligheter kring detta genom kunskaps- och erfarenhetsutbyte, nätverkande och intressanta diskussioner.
Du får lyssna på ledande experter och ta del av erfarenheter från framstående praktikfall. Missa inte denna möjlighet att utvecklas och ta del av viktig kunskap och inspiration till ditt utvecklingsarbete. Välj om du vill delta fysiskt på plats eller digitalt via livestream!
Gå hela teamet – pris från 3.990 kr för 2 hela konferensdagar!
Välj själv om du vill delta på plats eller digitalt!
Ur innehållet
- Diarieföringsprocessen – så leder du utveckling och uppföljning för ökad kvalitet och rättssäkerhet
- Offentlighet och sekretess i dagens digitala informationsförvaltning – hur förhåller sig lagstiftningarna till varandra och hur säkerställs en rättssäker hantering?
- Retorik för registratorer – så når du ut med ditt budskap och skapar engagemang kring dokument- och informationsförvaltning i organisationen
- GDPR och hantering av personuppgifter i offentlig sektor – så skapas rättssäkra och verksamhetsanpassade rutiner vid registraturen
- Att hantera en cyberattack – praktiska erfarenheter och lärdomar från en faktisk cybersäkerhetsincident
- Digitalisering och automatiserade processer för en mer effektiv och kvalitetssäkrad registratur
- Registratorns roll som intern kunskapsförmedlare – så skapas utbildningsinsatser som höjer kunskapen kring informationsförvaltning i hela organisationen
- Att införa och förvalta e-arkiv – praktiska tips för att säkerställa ett långsiktigt och hållbart digitalt bevarande
- Framtidens informationssäkerhet och registratorsrollen – vad är registratorns roll i detta?
Program
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 3990 kr per person.
I konferenspriset ingår dokumentation och att du kan ta del av streamat material i 30 dagar efteråt.
För dig som deltar på plats tillkommer dagspaket om 500 kr per dag där det ingår frukost, fika och lunch under konferensen.
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt är registrator med flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunal och statliga sektorn. Hon arbetar idag på statlig myndighet som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
- Definition av informationshantering och verksamhetsinformation
- Att utforma en god informationskultur – metoder och tekniker för att på ett effektivt sätt förbereda, registrera och organisera verksamhetsinformation
- Hur kan du på bästa sätt anpassa information och dokument för arkivering och hur kan vi förenkla för handläggarna att göra rätt?
- Hur kan vi på bästa sätt ta vara på digitaliseringens möjligheter och undvika vanliga fällor?
- Utmaningar vid gallring, utlämnande och lagring – vad är viktigt att tänka på?
- Hur kan du styra din diarieföring och planera din informationshanteringsplan för ökad kvalitet?
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Ett grundläggande krav är att varje myndighet ska ha kontroll på den information man hanterar, hantera denna på ett säkert och juridiskt korrekt sätt, veta vad som ska bevaras och vad som ska gallras samt kunna visa allmänheten vilka informationsbestånd man har. Men informationen finns i många olika format och i ännu fler sammanhang. Hur skapas den överblick och kontroll som krävs för en rättssäker hantering och allmänhetens rätt till insyn? Sophia Ulfstedt arbetar som förvaltningsledare och projektledare på Nexer Group och har flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunala och statliga sektorn. Senast som som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare på Myndigheten för yrkeshögskolan. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv. Under denna föreläsning kommer du att få ta del av både kunskap och praktiska erfarenheter av hur du leder utveckling och uppföljning för ökad kvalitet och rättssäkerhet i diarieföringsprocessen.
- Digitaliserad informationshantering i offentlig sektor – hur har utvecklingen och mognadsresan gått?
- Vilka är de största hindren för att lyckas och vad är viktigt för att övervinna dessa?
- Varför är scanna papper inte digitalisering? – så kan vi gå från datorisering till digital transformation
- Hur skiljer sig analogt från digitalt och vad är den digitala teknologins förutsättningar?
- Hur behöver vi tänka framåt? – hur kommer digitaliseringen att förändra informationshanteringen och vilka nya krav ställs på registratorsrollen?
Malin Tinjan
Digitaliseringsutvecklare/PhD
Örebro universitet
Malin Tinjan har arbetat med digitalisering i mer än 10 år, först som strateg på Kumla kommun med ansvar att utveckla deras digitala ärendehanteringsprocesser och senare på Transportstyrelsen med att leda och koordinera deras digitala utveckling på myndigheten. Numera arbetar Malin som digitaliseringsutvecklare på Örebro universitet och forskar samtidigt på den offentliga sektorns digitalisering. I Malins arbete ingår att utveckla och införa styrdokument, modeller och verktyg som syftar till att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter, att driva förändringsarbete i flerpartssamverkan, att stödja och utveckla den digitala kompetensen hos medarbetare samt att bidra till nyttorealisering och nyttovärdering. Malin är också samverkansdoktorand vid Göteborgs universitet och Forskarskolan Digital förvaltning som fokuserar på digitalisering av offentlig sektor. Inom ramen för sin forskning studerar Malin hur offentlig sektor styr och förändrar för att skapa förutsättningar för digitalisering. Malin är en mycket uppskattad föreläsare och under denna föreläsning kommer hon att dela med sig av hennes samlade erfarenheter av att driva digitalisering och hur man kan göra detta på ett sätt som bidrar till att skapa en mer effektiv och kvalitetssäkrad registratur.
- Bakgrund och utgångsläge – vilka behov såg vi kring ökad kunskap och tydlighet kring viktiga informationsförvaltningsfrågor?
- Så la vi upp arbetet för att ta fram utbildningsinsatser för att öka både kunskap och kvalitet kring hanteringen av allmänna handlingar i organisationen – om analys av utbildningsbehov, målgrupper samt planering av format och upplägg
- Registratorns viktiga roll som intern kunskapsförmedlare – hur kan vi tydliggöra vår viktiga och betydelsefulla kompetens för att säkerställa en rättssäker och korrekt informationshantering?
- Så har dessa utbildningsinsatser bidragit till ökad medvetenhet och förbättrade rutiner för en rättssäker och korrekt hantering av allmänna handlingar och bevarandet av elektronisk information
- Så planerar vi framåt för att skapa fler utbildningssamarbeten kring informationssäkerhet, säkerhet och beredskap
Linn Tovnell
Huvudregistrator
Region Gävleborg
I en tid där information är lika värdefull som den är omfattande ökar behoven att skapa effektiva sätt att nå ut i organisationen med både råd, stöd och styrning i informationsförvaltningsfrågor. Som registrator besitter du ovärderlig kunskap och är ett viktigt stöd till verksamheten både vad gäller processer, rutiner, lagkrav och system. Men hur kan man skapa effektiva utbildningsinsatser som verkligen når ut och gör skillnad? Region Gävleborgs arbete med att utveckla ett utbildningspaket kopplat till hanteringen av allmänna handlingar är mer än bara en serie utbildningar; det är en helhetsstrategi som både ökar kunskapen och kompetensen inom organisationen och samtidigt bygger en kultur av transparens och rättssäkerhet. Genom att kombinera expertis från regionarkivarier, huvudregistratorer, verksamhetsutvecklare och e-arkivarier har de tagit ägandeskap i frågorna och dessutom skapat mersmak för informationshanteringsfrågor i organisationen. Linn Tovnell har arbetat som registrator och nämndsekreterare på Älvkarleby Kommun sedan sin examen till Paralegal i juni 2022. Sedan januari 2023 arbetar hon som Huvudregistrator på Region Gävleborg med övergripande ansvar för den centrala ärenderegisteringen. Utöver det har hon ansvar för att stödja och utbilda Regionens tjänstemän i frågor kopplade till hanteringen av allmänna handlingar, utveckling av interna rutiner samt utlämnande av allmänna handlingar på begäran.
- Säker informationshantering inom hela verksamheten – vad är syftet och hur utvecklas ett övergripande och genomgående informationssäkerhetsarbete i en stor och komplex organisation?
- Ledningssystem för informationssäkerhet – hur säkerställer vi att vi gör rätt saker och att det får rätt effekt?
- Vad är det för risker vi står inför och varför är vi sårbara?
- Hur kan vi vara förutseende och säkerställa kontinuitet och effektivitet i informationshanteringen upprätthålls även vid kris eller krig?
Lisa Knutsson Fröjd
Enhetschef Informationssäkerhet
Region Gävleborg
Cyberattacker och informationsläckor har under den senaste tiden ökat i stor skala och vikten av att arbeta strategiskt med informationssäkerhet har blivit en kritisk samhällsfråga. Vi ser gång på gång hur myndigheters system hackas och hur känslig information riskerar att försvinna eller hamna i orätta händer. Hur kan vi på bästa sätt förebygga och hantera informationssäkerhetsincidenter och hur säkrar vi upp kontinuitet och effektivitet i informationshanteringen för att garantera upprätthållande av samhällsviktiga funktioner? Som registrator och navet i informationsflödet har du en mycket viktig roll för att lyckas skapa en säker informationshantering som står pall och klarar framtidens prövningar. Under denna föreläsning kommer du att få ta del av viktig kunskap kring vad som krävs för att stärka organisationens motståndskraft att stå emot informationssäkerhetsincidenter. Du kommer dessutom att få ta del av insikter kring vad som krävs för att säkerställa kontinuiteten i informationsflödet om krisen skulle vara ett faktum. Lisa har en master inom informatik med inriktning mot informationssystem och verksamhetsutveckling och har jobbat på Region Gävleborg som informationssäkerhetschef och dataskyddsombud sedan 2018. Dessförinnan jobbade hon under cirka 10 år i Tyskland där hon först kom i kontakt med dataskydd när hon läste dataskyddsjuridik under sina studier och senare jobbade med just dataskydd och informationssäkerhet i olika systemmiljöer.
- Tryckfrihetslagstiftningen, offentlighets- och sekretesslagen och digital information – hur påverkas reglerna av digitaliseringen?
- Hur hanteras begäran om utlämnande av allmänna handlingar på ett korrekt sätt? Hur snabbt och på vilket sätt ska utlämnandet ske?
- Offentlighets- och sekretesslagen – vilka sekretessbestämmelser finns och hur går du tillväga om något går fel?
- Offentlighet och sekretess vid upphandling – vad är viktigt för att ta hänsyn till både den inre och yttre sekretessen?
- Nya öppna data-lagen – så uppfyller du de legala kraven
- GDPR:S påverkan på offentlighet och öppen data – hur samspelar dessa lagar och vad gäller enligt nyheter i lagstiftningen och aktuell rättspraxis?
- Framtidsspaning – vilka utvecklingstendenser ser vi framåt och hur kan de komma att påverka vår hantering av offentlighet och sekretess?
Vi bryter passet för eftermiddagsfika och nätverkande kl.14:30-15:00
Peder Liljeqvist
Kammarrättslagman
Kammarrätten i Stockholm
Den svenska offentlighetsprincipen är central och helt grundläggande i den svenska rättsordningen. Att hantera offentlighet och sekretess är en mycket viktig balansakt och som registrator är du offentlighetsprincipens stora försvarare men blir också en viktig grindvakt för att säkerställa en rättssäker hantering. Digitalisering kan främja allmänhetens insyn och öka möjligheterna till vidareutnyttjande av information från den offentliga förvaltningen men den kan också leda till nya risker både för rikets säkerhet och för den personliga integriteten. Detta ställer höga krav på att man är uppdaterad kring rättsområdet och hur man tillämpar regelverket i praktiken. Vad är offentligt och vad omfattas av sekretess och hur integrerar vårt traditionella synsätt med lagstiftningen om dataskydd och öppen data? Peder Liljeqvist arbetar som kammarrättslagman i Kammarrätten i Stockholm och har tidigare haft motsvarande anställning i Kammarrätten i Jönköping. Han har också arbetat som chefsrådman och rådman vid Förvaltningsrätten i Malmö. Peder Liljeqvist har medverkat i ett stort antal statliga utredningar som särskild utredare och expert, särskilt med inriktning mot offentlighet och sekretess och dataskydd. Han var särskild utredare i Öppna-data-utredningen och har en bred undervisningserfarenhet i olika sammanhang, bl.a från Sveriges Domstolsakademi.
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt är registrator med flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunal och statliga sektorn. Hon arbetar idag på statlig myndighet som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
Nätverka och mingla under trevliga former med registratorskollegor från hela landet.
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt är registrator med flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunal och statliga sektorn. Hon arbetar idag på statlig myndighet som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
- Vad betyder GDPR-kraven i registratorns arbete? När blir GDPR tillämplig?
- Den logiska trappan – ändamål och laglig grund för behandling. Hur har principerna tillämpats av domstolar och tillsynsmyndigheter?
- Krav kopplade till registerutdrag (EU-domstolens skarpa praxis). Hur förhåller sig regeringsutdraget till allmänna handlingar?
- Vad gäller för särskilda kategorier av personuppgifter, bland annat känsliga personuppgifter, personuppgifter om lagöverträdelser och personnummer?
- Nytt avtal mellan EU-USA – vad innebär det?
- Krav på säkerhet, lösenord, kryptering osv. – vilka krav måste iakttas i det dagliga arbetet?
- Hur förhåller sig krav på bevarande enligt arkivregelverket mot skyldigheten att radera enligt GDPR?
- Andra aktuella frågor från rättspraxis eller tillsynsbeslut
Sofia Donner
Jurist och föreläsare
Som registrator har du en central roll för att upprätthålla en rättssäker och korrekt hantering av personuppgifter. Din förmåga att förstå och tillämpa principer och bestämmelser från GDPR är helt avgörande för att garantera både integriteten och säkerheten i hanteringen av personuppgifter, vilket är en hörnsten i en ansvarsfull och modern informationshantering. Hur skapas rutiner och arbetssätt som förenklar en rättssäker och korrekt hantering av personuppgifter och vad krävs för att skapa och upprätthålla en kultur av dataskydd inom organisationen? Sofia Donner är jurist med specialisering i offentlig rätt och har varit verksam som jurist på ett flertal myndigheter. Hon föreläser frekvent i offentlig rätt med fokus på förvaltningslagen, kommunallagen och offentlighet och sekretess.
- En omvärldsblick med fokus på informationshantering och registratur och diarium, bland annat senaste nytt från SKR, DIGG och Riksarkivet
- Informationssäkerhet – hur når man en samlad och korrekt informationshantering med hänsyn till arkivering, dataskydd och informationssäkerhet?
- Från Klassa 2 till Klassa 4 – hur strukturerar man egentligen information utifrån ett verksamhetsperspektiv i syfte att nå en hållbar och tillgänglig hantering?
- Samverkansbehov i kärva tider – hur ska vi hantera såväl de ekonomiska utmaningarna som det ökade kompetensbehovet?
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
SKR
Caspar Almalander arbetar som informationshanteringsstrateg på SKR:s avdelning för ekonomi och styrning. Innan dess var han enhetschef för kommunarkiv och registratur i Botkyrka kommun. Dessförinnan arbetade han som IT-arkivarie och stadsarkivarie i Eskilstuna kommun. Caspar är en kunnig och välkänd person inom branschen och en mycket uppskattad föreläsare.
- Digitaliseringens osynliga miljöpåverkan – så påverkar den ökande mängden digital information miljön
- Hur kan Grön IT bli vår nyckel till en hållbar digital informationshantering?
- Praktiska åtgärder för att nå hållbarhet och registratorns roll i detta
- Framtidens utmaningar och möjligheter
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
SKR
Denna föreläsning fokuserar på digitaliseringens dolda miljöpåverkan och hur ökningen av digital information bidrar till detta. Vi kommer att utforska hur Grön IT kan erbjuda lösningar för en mer hållbar digital framtid och presentera konkreta steg mot hållbarhet. Slutligen diskuterar vi de utmaningar och möjligheter som framtiden kan innebära inom detta område och registratorns viktiga roll i detta arbete. Caspar Almalander arbetar som informationshanteringsstrateg på SKR:s avdelning för ekonomi och styrning. Innan dess var han enhetschef för kommunarkiv och registratur i Botkyrka kommun. Dessförinnan arbetade han som IT-arkivarie och stadsarkivarie i Eskilstuna kommun. Caspar är en kunnig och välkänd person inom branschen och en mycket uppskattad föreläsare.
- Förarbetet – hur tar man ett helhetsgrepp om dokumenthanteringen för att skapa förutsättningar för ett hållbart, digitalt bevarande?
- Hur riggar man organisationen på bästa sätt inför införande av e-arkiv? – var går gränserna mellan arkiv och registratur och hur skapas en bra samverkan?
- Hur kan vi på ett effektivt sätt hantera de enorma informationsmängder som hela tiden skapas? – om gallring och vikten av att uppnå informationskvalitet i det som ska bevaras för att underlätta återsökning, återanvändande och utlämnande
- Att identifiera och hantera utmaningar, risker och möjligheter under förändringens gång – viktiga lärdomar från vår digitala förändringsresa
Stefan Högberg
Koncernarkivarie
Göteborg Energi AB
Hur tar man ett helhetsgrepp om dokumenthanteringen för att skapa förutsättningar för ett långsiktigt och hållbart digitalt bevarande och hur kan man på bästa sätt förbereda för att göra övergången till e-arkiv så smidig som möjlig? Att införa och förvalta ett e-arkiv är ett stort förändringsarbete som ställer stora krav på informationskvalitet i hela livscykeln, från framställande och inkommande till bevarande och gallring. Stefan Högberg har över tjugo års erfarenhet som arkivarie och arbetar idag vid Göteborg Energi med ansvar för övergripande dokumenthantering, dokumenthanteringsplan, arkivbeskrivning, rådgivning och intern utbildning. Under denna föreläsning kommer han att dela med sig av praktiska tips och råd kring hur man kan underlätta övergången till e-arkiv och säkerställa ett säkert och effektivt bevarande, som är hanterbart både på kort och lång sikt.
- Hur har teknologiska framsteg och digitalisering förändrat registratorns roll i informationssäkerhetsarbetet, och vilka nya kompetenser kan behövas för att möta framtida utmaningar?
- Vilka är de största utmaningarna och möjligheterna för registratorsrollen när det gäller att upprätthålla och förbättra effektivitet och kvalitet i informationssäkerhetsarbetet?
- Hur kan samarbete mellan registratorer och andra nyckelroller inom organisationen bidra till en mer integrerad och effektiv strategi för informationssäkerhet?
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
SKR
Caspar Almalander arbetar som informationshanteringsstrateg på SKR:s avdelning för ekonomi och styrning. Innan dess var han enhetschef för kommunarkiv och registratur i Botkyrka kommun. Dessförinnan arbetade han som IT-arkivarie och stadsarkivarie i Eskilstuna kommun. Caspar är en kunnig och välkänd person inom branschen och en mycket uppskattad föreläsare.
Linn Tovnell
Huvudregistrator
Region Gävleborg
Linn Tovnell har arbetat som registrator och nämndsekreterare på Älvkarleby Kommun sedan sin examen till Paralegal i juni 2022. Sedan januari 2023 arbetar hon som Huvudregistrator på Region Gävleborg med övergripande ansvar för den centrala ärenderegisteringen. Utöver det har hon ansvar för att stödja och utbilda Regionens tjänstemän i frågor kopplade till hanteringen av allmänna handlingar, utveckling av interna rutiner samt utlämnande av allmänna handlingar på begäran.
Lotta Engström
Registrator
Uppsala Kommun
Lotta Engström är registrator på kommunledningskontoret i Uppsala kommun. Hon har lång erfarenhet av att arbeta med informationsförvaltning och registrering och har på Uppsala kommun även erfarenhet av en omorganisation där man har samlat alla stabsfunktioner samt infört en centraliserad funktion för nämndadministration respektive registratur och arkiv. Uppsala kommun har även infört en digital ärendeprocess, e-arkiv och e-signaturer. Lotta har mer än trettiofem års erfarenhet av kommunal verksamhet och har arbetat i snart femton år som registrator.
Dani Cohen
Informationssäkerhetskonsult
Afactor AB
Dani Cohen har lång erfarenhet som registrator och arkivansvarig inom Stockholms stad där han arbetat inom olika förvaltningar under nästan tio års tid. Han har även arbetat som informationssäkerhetssamordnare och haft en samordnande funktion för informationssäkerhetsarbete, klassning av information, organisering och strukturering av informationssäkerhetsorganisationer med utgångspunkt från ISO 27001. Numera arbetar han som informationssäkerhetskonsult på Afactor som hjälper näringsliv och offentlig sektor att skapa en sund och robust säkerhetskultur.
- Vilka vill du nå? – om konsten att sätta sig in i mottagarens perspektiv och anpassa sin struktur och sitt budskap efter målgrupp
- Hur kan du göra diarieföring mer intressant och skapa engagemang kring informationshanteringen? – så triggar, attraherar och stimulerar du till lyssning och interaktion
- Vad påverkar och hur? – om hur man skapar intressantare ”berättelser” oberoende av ämne?
- Hur gör jag, oavsett ämne och sammanhang, för att äga talarsituationen?
Linda Therez Gerstenmayer
Retoriker
Vill du bli bättre på att fånga människors intresse och vill du dessutom att människor ska komma ihåg vad du sagt? Vad är det som gör det så mycket intressantare att lyssna till vissa än till andra? En sak kan vi vara säkra på: det är oerhört mycket mer än själva innehållet i ett budskap som påverkar mottagarens upplevelse och därmed hur ett budskap tas emot. Allt det som handlar om hur vi säger det vi säger i det skarpa läget kan vara direkt avgörande för genomslaget. Som registrator finns mycket att vinna på att öka sin kunskap kring dessa grundläggande faktorer. Som registrator har du ett stort ansvar av att föra ut viktig kunskap kring diarieföring, juridik, processer och övriga rutiner till handläggare och till den övriga organisationen. Du besitter mycket viktig kunskap men når ditt budskap fram? Under denna föreläsning kommer skådespelaren och retorikexperten Linda Gerstenmayer ge dig de retoriska tekniker du behöver för att bli en bättre och mer intressant talare. Du kommer att få praktiska verktyg för hur du med enkla medel förstärker ditt budskap med ett tal och agerande som stimulerar och attraherar till lyssning och interaktion. Dessutom får du spännande tips på hur du oberoende av ämne och innehåll väcker intresse och skapar nyfikenhet.
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt är registrator med flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunal och statliga sektorn. Hon arbetar idag på statlig myndighet som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
- Incidentförloppet – från kris till kontroll och återuppbyggnad
- Viktiga lärdomar kring framgångsfaktorer och förbättringsområden –hur kan vi på bästa sätt förebygga och minska riskerna i organisationen?
- Kontinuitetsplanering för diarieföring vid driftstopp eller andra händelser – vad är viktigt att ha på plats för att minska effekterna vid eventuella incidenter?
- Cyberrisker och cybersäkerhet i en komplex organisation – så har vi utformat en åtgärdsplan för att förflytta kommunens IT- och informationssäkerhetsförmåga
- Hur kan man leda och kommunicera för ökad medvetenhet kring risker och stärka engagemang och kompetens kring säkerhet i organisationen?
Cecilia Törnborg Myhre
Huvudregistrator
Norrköpings Kommun
Ökad digitalisering innebär också ökad sårbarhet och i slutet av 2022 drabbades Norrköpings kommun av en cybersäkerhetsincident vilket satte organisationens digitala säkerhet på prov. När det blev känt att angriparen hade full åtkomst till organisationens IT-infrastruktur gick organisationen in i krisläge och tog också in extern expertis för att hantera situationen. För att kunna hantera den uppkomna situationen uppmanades kommunens olika verksamheter att arbeta helt analogt under en tid. Till följd av denna incident har organisationens arbete med IT-säkerhet och informationssäkerhet förstärkts och en kontinuitetsplanering för diarieföring vid driftsstopp har arbetats fram. Cecilia Törnborg Myhre är diplomerad registrator och huvudregistrator i Norrköpings kommun. Under denna föreläsning kommer hon att dela med sig av viktiga lärdomar som gjorts i samband med denna händelse och hur man kan säkra upp organisationen för att både minska risken för intrång och minimera effekterna om den ändå sker.
- Är din organisation redo för det oväntade? – så skapas en effektiv kontinuitetsplanering som stärker er beredskap att hantera oförutsedda och extraordinära händelser
- Att skapa en framgångsrik informationshantering i osäkra tider – vad är viktigt för att minska sårbarheten och upprätthålla registratur och diarium vid kris eller krig?
- Krisens dokumenthantering – hur gör man verksamheten uppmärksam på vad som bör bevaras, tillgängliggöras och diarieföras och på vilket sätt, under pågående kris?
- När katastrofen inträffar – hur kan man säkerställa en snabb återhämtning och effektiv återstart av verksamheten?
- Om samarbetets kraft i krisberedskap – tvärprofessionell samverkan för ett övergripande, genomgående och rättsenligt informationssäkerhetsarbete i hela organisationen
I en värld som blir alltmer oförutsägbar och komplex, står vi inför ett ökande behov av att förstå och hantera de risker som kriser och katastrofer för med sig. Riksarkivet en central roll i bevarandet av Sveriges historiska och kulturella arv, samtidigt som de tillhandahåller expertis och stöd inom informationshantering, både för offentliga myndigheter och för allmänheten. Under denna föreläsning kommer du att få ta del av både kunskap och praktiska verktyg för att skapa en robust registratur och en säker informationshantering i tider av kris och osäkerhet. Du får ta del av viktig kunskap kring hur du kan skapa och implementera effektiva kontinuitetsplaner som stärker organisationens beredskap för extraordinära händelser. Dessutom får du ta del av hur du kan skapa rutiner för att öka medvetenheten inom organisationen om vad som bör bevaras och diarieföras under pågående kriser.
Ellinor Nilsson
Chef för enheten för registratur och myndighetsarkiv
Riksarkivet
Ellinor Nilsson är chef för enheten för registratur och myndighetsarkiv vid Riksarkivet. Hon har lång erfarenhet som myndighetsarkivarie vid flera olika myndigheter och har även arbetat som registrator.
Marie Lennersand
Säkerhetschef
Riksarkivet
Marie Lennersand arbetar idag som säkerhetschef på Riksarkivet. En organisation hon arbetet på i drygt 16 år.
- Lär dig mer om ärende- och dokumenthantering i kris och hur du säkerställer en fungerande registratur vid höjd beredskap
- Ta del av användbara tips och råd kring hur leder och utvecklar diarieföringsprocesserna för ökad kvalitet och effektivitet
- Uppdatera dig kring Offentlighets- och sekretesslagstiftningen för en rättssäker hantering av allmänna handlingar i dagens digitala informationsförvaltning
- Ta del av praktiska erfarenheter och värdefulla lärdomar från en verklig cybersäkerhetsincident
- Lär dig mer om hur dataskyddsförordningen och hur den ska tolkas och tillämpas i praktiken
- Hör hur andra framgångsrikt skapat en helt digital ärendehantering och infört e-arkiv och samtidigt uppdaterat både arbetssätt, rutiner och strukturer för verksamhetsutveckling
- Stärk din roll som intern kunskapsförmedlare och ta del av hur andra utvecklar utbildningsinsatser för att höja både kunskap och engagemang kring informationsförvaltningen
- Ta del av en inspirerande retorikföreläsning om hur du når ut med ditt budskap och skapar engagemang kring dokument- och informationsförvaltningen
- Utforska utvecklingen av registratorsrollen och ta del av på en spännande paneldiskussion kring informationssäkerhetsarbete registratorns roll i detta framöver
- Ta del av ny forskning kring framtidens informationsförvaltning och hur AI och vår snabbt föränderliga omvärld kommer att påverka utvecklingen
- Nätverka och utbyt erfarenheter med kollegor från hela landet!
Anmälan Registrator 2024-09 18-19 september
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Dela evenemanget i social medier