Framtidens arkiv och informationsförvaltning 2026
Strategier för en hållbar och säker informationsförvaltning i praktiken
Delta på distans
4-5 februari
Anmäl dig senast 21 november
Ordinarie pris: 8490 kr
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 4990 kr per person.
Välkommen till konferensen som sätter fokus på en hållbar och säker informationsförvaltning!
Digitalisering, AI, nya EU-direktiv och ökade krav på säkerhet förändrar snabbt förutsättningarna för arkiv- och informationsförvaltningen. Arkivariens roll blir alltmer strategisk med ansvar för både juridisk efterlevnad och långsiktig informationsförvaltning.
Du som arbetar inom arkiv- och informationshantering har en nyckelroll för att koppla ihop informationsförvaltning med din organisations verksamhetsutveckling. Vägen framåt handlar inte bara om styrning och krav, utan om samsyn. På årets konferens får du ta del av hur ett gemensamt synsätt och arbetssätt kan skapa bättre samarbete och hållbar informationsförvaltning.
Du får också en uppdatering kring juridisk efterlevnad kopplat till GDPR, Offentlighet- och sekretess, Cybersäkerhetslagen, AI-förordnigen och Säkerhetsskyddslagen.
Prioritera arkivfunktionens kompetensutveckling inom juridik, digitalisering och säkerhet – så att ni tillsammans kan utveckla en hållbar informationsförvaltning!
Kom hela teamet och ta del av vår mängdrabatt!
Ur innehållet
- Datadriven verksamhetsutveckling och informationsförvaltning – så byggs broar mellan information och resultat
- Processorienterad informationskartläggning – där registratur, arkiv, informationssäkerhet och dataskydd arbetar mot samma mål
- AI´s påverkan på arkivfunktionen – utlämnande av handlingar, bevarandeuppdraget och konsekvenserna av EU:s nya regelverk
- Informationssäkerhet, cybersäkerhet och säkerhetsskydd – att skydda samhällsviktig information
- Organisation och roller i framtidens arkiv – att bygga en hållbar struktur i en alltmer digitaliserad förvaltning
- Ledningssystem och standardisering – verktyg för styrning, datakvalitet och kvalitetssäkring
- Juridiken i fokus – GDPR, Sekretess, AI och Cybersäkerhet
Program
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Abiltiy Partner
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Anmäl dig senast 21 november så får du 1500 kr i rabatt
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 4990 kr per person.
I konferenspriset ingår dokumentation och att du kan ta del av streamat material i 30 dagar efteråt.
För dig som deltar på plats tillkommer 1000 kr. Då ingår frukost, fika och lunch under konferensen.
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
Arkeion
Caspar Almalander har lång erfarenhet av informationsförvaltning, arkiv- och dokumenthantering samt digitalisering inom offentlig sektor. Nu senast kommer han från en roll som informationshanteringsstrateg på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), där han bidrog till att utveckla nationella strategier och initiativ för en mer hållbar och effektiv informationshantering. Tidigare har Caspar varit stadsarkivarie och IT-arkivarie i Eskilstuna kommun samt enhetschef för kommunarkiv och registratur i Botkyrka kommun. Han är i dag styrelseledamot i Sambruk, Arkeion och Tidskriften Arkiv, och fortsätter att vara en aktiv röst i frågor som rör digitalt bevarande och informationshantering i offentlig sektor. Caspar är en kunnig och välkänd person inom branschen och en mycket uppskattad föreläsare.
- Vad innebär säker informationshantering, bevarande och tillgänglighet i en digital tid?
- Hur når vi tillförlitlig informationshantering med hänsyn till bevarande, dataskydd och säkerhet?
- Hur kan arkivvärlden samverka bättre för att driva frågor om informationsförvaltning?
Hur ser utvecklingen ut inom arkiv, informationshantering och digitalisering – och hur påverkas arkivfunktionen av AI och ökade krav på säkerhet och samverkan? Caspar Almalander, informationshanteringsstrateg på Arkeion, ger en aktuell lägesbild av vad som händer inom arkivbranschen och vilka trender som formar framtidens informationsförvaltning. Föreläsningen belyser hur arkivfunktionen kan stärka sin strategiska roll, samordna resurser, driva förändring och skapa tydliga processer för hela den offentliga sektorn. Du får också exempel på hur arkivkrav och informationsstyrning kan integreras redan när processer och IT-system utformas. Dessutom diskuteras hur digitalisering och AI kan bli verktyg för effektivare informationshantering utan att kompromissa med säkerhet eller spårbarhet. Avslutningsvis får du tips på hur organisationer kan bygga kompetens och engagemang kring informationsförvaltning i praktiken.
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
Arkeion
Caspar Almalander har lång erfarenhet av informationsförvaltning, arkiv- och dokumenthantering samt digitalisering inom offentlig sektor. Nu senast kommer han från en roll som informationshanteringsstrateg på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), där han bidrog till att utveckla nationella strategier och initiativ för en mer hållbar och effektiv informationshantering. Tidigare har Caspar varit stadsarkivarie och IT-arkivarie i Eskilstuna kommun samt enhetschef för kommunarkiv och registratur i Botkyrka kommun. Han är i dag styrelseledamot i Sambruk, Arkeion och Tidskriften Arkiv, och fortsätter att vara en aktiv röst i frågor som rör digitalt bevarande och informationshantering i offentlig sektor. Caspar är en kunnig och välkänd person inom branschen och en mycket uppskattad föreläsare.
- Hur identifiera och skydda samhällsviktig information som måste bevaras även vid driftstopp?
- Så kan arkivfunktionen integreras i totalförsvarsplaneringen och samverka med säkerhet, IT- och beredskap
- Hur juridiska krav på bevarande, sekretess och informationssäkerhet kan förenas i praktiken
- Rutiner, reservlösningar och övningar för att säkra informationsförsörjningen i kris och krig
Sveriges återuppbyggda totalförsvar ställer helt nya krav på kommunernas förmåga att skydda och tillgängliggöra information även under störda förhållanden. Arkiv- och informationsförvaltningen har en central roll – men många offentliga förvaltningar behöver förbereda hur arkiv och information ska omhändertas vid kris, höjd beredskap eller krig. Hur säkrar vi tillgången till allmänna handlingar när IT-system slås ut, elen försvinner eller verksamheten måste flyttas? Marie Lennersand delar med sig av sin expertis och praktiska erfarenheter från arbetet med säkerhet och säkerhetsskydd på Riksarkivet.
Marie Lennersand
Säkerhets- och säkerhetsskyddschef
Riksarkivet
Marie Lennersand är en framstående expert inom området informationshantering och säkerhet samt krisberedskap och totalförsvar. Som säkerhetschef på Riksarkivet är hon ansvarig för att leda och utveckla strategier för att säkerställa att värdefulla dokument och information skyddas även under de mest extrema och oförutsägbara omständigheterna.
- Skatteverkets arbete med mognadsmätningar inom digitalt bevarande – från kartläggning till årlig utvecklingsplan
- Hur mognadsmätningar kan ge en helhetsbild av digitalt bevarandes tekniska kapacitet, organisation, budget och kompetens
- Hur internationella ramverk som DPC möjliggör benchmarking med andra organisationer världen över
- Så omvandlas resultat från mognadsmätningar till konkreta utvecklingsplaner och roadmap för digitalt bevarande
- Så säkerställs kontinuerlig uppföljning och förbättring av digitalt bevarande över tid
Sofie Niemi och Elin Christiansson från Skatteverket delar med sig av Skatteverkets erfarenheter av mognadsmätningar inom digitalt bevarande, ett arbete som pågått sedan 2022. De visar hur Skatteverket använder det internationella ramverket från Digital Preservation Coalition (DPC) för att kartlägga och mäta både tekniska och organisatoriska aspekter av digitalt bevarande. Föreläsningen belyser hur resultaten används för att utveckla en roadmap som årligen följs upp, med målet att skapa en långsiktig utveckling av myndighetens digitala bevarandearbete.
Elin Christiansson
IT-arkivarie
Skatteverket
Sofie Niemi
IT-arkivarie
Skatteverket
- Hur vi tog fram en bevarandepolicy och bevarandekriterier som ger tydligare styrning av vad som ska bevaras – och varför
- Erfarenheter och reflektioner från arbetet så här långt
- Lärdomar och inspiration från studiebesöket vid The National Archives i London för vårt fortsatta arbete med hur självskattning kan användas m.m.
- Våra nästa steg mot att pröva och vidareutveckla kriterierna i praktiken
Att utveckla bevarandekriterier handlar inte bara om att besluta vad som ska bevaras, utan om att skapa en gemensam struktur för hur information värderas och styrs. Vid Regionarkivet i Västra Götaland och Göteborgs stad har man tagit fram en bevarandepolicy och kriterier som nu står inför att implementeras i praktiken. Genom reflektioner från arbetet hittills och lärdomar från ett studiebesök vid The National Archives i London blickar man framåt mot hur kriterierna kan tillämpas och vidareutvecklas för att stärka en enhetlig och framtidsinriktad informationsförvaltning. I föreläsningen möter du Lucia Johansson och Johan Lindgren, båda arkivarier vid Regionarkivet i Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad.
Johan Lindgren
Arkivarie
Regionarkivet för Västra Götalandsregionen och Göteborgs Stad
Lucia Johansson
Arkivarie
Regionarkivet för Västra Götalandsregionen och Göteborgs Stad
- Hur arkiv, verksamhet och IT behöver samverka för en fungerande överföring
- Så planerar vi på Sydarkivera processen digitala arkivleveranser – från start till mål
- Lärdomar och erfarenheter från leveransprocessen
Sydarkivera arbetar med att bygga hållbara strukturer för digital arkivering tillsammans med de kommuner och region som är medlemmar i förbundet. En viktig del i arbetet är att säkra kvalitet i digitala leveranser till slutarkiv – ett arbete som kräver både samordning och teknisk precision. Sydarkivera delar med sig av erfarenheter och lärdomar från det praktiska arbetet med digitala arkivleveranser – och hur man kan skapa en gemensam förståelse för roller, kvalitet och hållbarhet i hela processen.
Annika Haugsöen
Arkivarie
Kommunalförbundet Sydarkivera
Annika Haugsöen är arkivarie på Kommunalförbundet Sydarkivera och ansvarar för digitala arkivtillsyner samt handläggning av digitala arkivleveranser till e-arkivet. Hon har en bakgrund som gymnasielärare och en masterexamen i arkivvetenskap och har bred erfarenhet från både myndigheter och universitet.
Maria Åkesson
Arkivarie
Kommunalförbundet Sydarkivera
Maria Åkesson är arkivarie på Sydarkivera med erfarenhet av digital arkivering och informationshantering, främst inom skolans område. Hon har en bakgrund som lärare och har läst arkiv- och informationshantering på Mittuniversitetet och har arbetat med både kommunala arkiv och digitala arkivleveranser.
- Hur skapar du förståelse och engagemang för informationssäkerhet, dataskydd och arkivfrågor i organisationen?
- Så kartlägger du informationsflöden och identifierar risker
- Hur du omsätter dataskydd och informationssäkerhet i praktiken – säkerhetsåtgärder, riskhantering och utveckling av arbetssätt
Hur bygger man engagemang och kompetens kring dataskydd och informationssäkerhet i hela organisationen? I denna föreläsning delar Lisa Knutsson Fröjd med sig av konkreta metoder för att skapa förståelse, ansvar och delaktighet i hela verksamheten. Du får ta del av hur man steg för steg kan kartlägga nuläget, identifiera risker och bygga upp ett systematiskt dataskydds- och informationssäkerhetsarbete som faktiskt fungerar i praktiken. Lisa arbetar som dataskyddsombud / Informationssäkerhetsspecialist på Swedavia.
Lisa Knutsson Fröjd
Dataskyddsombud / Informationssäkerhet
Swedavia AB
Lisa Knutsson Fröjd är dataskyddsombud och informationssäkerhetsspecialist på Swedavia AB. Med lång erfarenhet av informationsförvaltning, dataskydd och cybersäkerhet från både Region Gävleborg och andra offentliga verksamheter, arbetar hon med att stärka säkerheten och skydda känslig information i komplexa organisationer.
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
Arkeion
Caspar Almalander har lång erfarenhet av informationsförvaltning, arkiv- och dokumenthantering samt digitalisering inom offentlig sektor. Nu senast kommer han från en roll som informationshanteringsstrateg på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), där han bidrog till att utveckla nationella strategier och initiativ för en mer hållbar och effektiv informationshantering. Tidigare har Caspar varit stadsarkivarie och IT-arkivarie i Eskilstuna kommun samt enhetschef för kommunarkiv och registratur i Botkyrka kommun. Han är i dag styrelseledamot i Sambruk, Arkeion och Tidskriften Arkiv, och fortsätter att vara en aktiv röst i frågor som rör digitalt bevarande och informationshantering i offentlig sektor. Caspar är en kunnig och välkänd person inom branschen och en mycket uppskattad föreläsare.
- Så förändrar AI arkivvetenskapens grundläggande begrepp och principer, från dokumentbegreppet till synen på autencitet och proveniens
- Hur vi kan dokumentera beslutslogik, datakällor och modeller för att möjliggöra granskning och förståelse i framtiden
- Så blir arkivfunktionen en del av lösningen för att skapa tillit, transparens och ansvar i automatiserade beslutsprocesser
När AI-system börjar generera, analysera och fatta beslut så påverkar det i vissa fall arkivfunktionens roll. Frågor om spårbarhet, transparens, proveniens är centrala i arkiv, och måste gå att hantera även då AI används. AI skapar enorma möjligheter kring en både mer komplett och omfattande dokumentations- och informationsförvaltning, men det krävs också aktivt arbete från hela organisationen för att nå framgång.
I denna föreläsning möter du Erik Borglund, professor i arkiv- och informationsvetenskap från Mittuniversitetet. Erik har varit en av de ansvariga i det stora internationella forskningsprojektet InterPARES Trust-AI som just studerat utmaningar och möjligheter kring användande av AI inom arkiv och informationsförvaltning. Erik kommer att presentera både praktiska exempel på där AI har skapat en högre kvalitet kring dokumenthantering, men också konkreta förslag på hur exempelvis data-set och algoritmer kan hanteras för att transparens och spårbarhet är möjlig även vid användning av olika AI-tjänster. Att arkiv är en källa för data-set för LLM (Large language model) visar Regeringens riktade anslag till Riksarkivet där svenska LLM skall kunna tränas på data-set av hög kvalitet. Erik kommer också att titta bortom där vi står idag, hur han som forskare ser en möjlig utveckling kring användandet av AI.
Erik Borglund
Professor i arkiv- och informationsvetenskap
Mittuniversitetet
Erik Borglund är professor i arkiv- och informationsvetenskap och docent i data och systemvetenskap. Erik har sedan 2009 fokuserat sin forskning på informationsförvaltning under samhällsstörningar och kriser. Han har även ett stort intresse på hur samhällets digitalisering påverkar arkiv och arkivpraktik. Han har också ett flerårigt engagemang i InterPARES forskningsprojekt som koordineras av University of British Columbia.
- Hur offentlighetsprincipen och arkivlagen utmanas i digitala miljöer – när uppstår en handling, och hur kan vi säkerställa insyn utan att riskera skyddsvärd information?
- Hur arkivfunktionen kan stärka den juridiska kontrollen vid molntjänster, gemensamma system och informationsutbyte mellan myndigheter
- Hur dataskyddsförordningen förhåller sig till våra grundlagar – särskilt tryckfrihetsförordningen, offentlighetsprincipen och yttrandefriheten – och hur man hanterar konflikter mellan regelverken
- Hur AI-förordningen och Cybersäkerhetslagen påverkar offentlig sektor, med krav på transparens, ansvar och dokumentation vid användning av automatiserade beslut och digital informationshantering
- Så kan arkiv- och informationsförvaltningen skapa en integrerad strategi för juridisk efterlevnad, informationssäkerhet och rättssäkerhet i den digitala eran
Digitaliseringen förändrar hur offentlig sektor skapar, lagrar och använder information – och ställer både grundläggande rättigheter och regelverk på prov. Offentlighetsprincipen, arkivlagen och rätt till insyn måste nu samexistera med Dataskyddsförordningen, AI-förordningen och Cybersäkerhetslagen. För arkivarier, registratorer och informationsförvaltare innebär detta ett växande ansvar att tolka och tillämpa juridiken i praktiken, samtidigt som organisationen säkerställer transparens, rättssäkerhet och informationssäkerhet.
Katarina Fast Lappalainen
Docent i offentlig rätt / Bitr. lektor i internationell och operativ rätt
Försvarshögskolan
Katarina är docent i offentlig rätt och universitetslektor i operativ juridik och folkrätt vid Försvarshögskolan. Hon var fram till början av 2025 verksam som lektor i rättsinformatik vid Institutet för rättsinformatik (IRI), juridiska institutionen, Stockholms universitet. Hennes forskning är inriktad på olika områden inom juridik och digitaliseringen av den offentliga förvaltningen, som t.ex. myndigheters användning av artificiell intelligens. Hon har tidigare publicerat sig inom flera olika rättsområden, såsom förvaltningsrätt, skatterätt och mänskliga rättigheter. För närvarande är hon studierektor vid Institutionen för operativ juridik och folkrätt vid Försvarshögskolan samt kursföreståndare för Lagstiftning för kris och krig: krisberedskap och totalförsvar (7,5 hp). Katarina är också bland annat co-director för Digital Equality Working Group, Berkeley Center on Comparative Equality & Anti-Discrimination Law. Katarina har lång erfarenhet som lärare, inte minst på juristprogrammet vid Stockholms universitet men även på andra universitet och högskolor i Sverige. Katarina är en mycket uppskattad föreläsare och anlitas som utbildare både i Sverige och internationellt. År 2022 tilldelades hon Stockholms universitets pedagogiska pris Årets lärare.
- Juridik och etik i praktiken vid AI i offentlig sektor
- Arkiv och informationsförvaltning som stöd för spårbarhet och bevarande
- Hur lagstiftning påverkar styrning och dokumentation
- Regulatoriska sandlådor för test och utveckling av rutiner
- Exempel från eSamverkansprogrammets arbete
Föreläsningen ger en praktisk inblick i hur juridiska krav kring AI och digitalt bevarande omsätts i offentlig sektor. Med utgångspunkt i eSamverkansprogrammets arbete visar Linda Lindström hur myndigheter hanterar frågor om ansvar, transparens, spårbarhet och bevarande i AI‑projekt.
Du får exempel på hur AI-förordningen, Cybersäkerhetslagen och Dataskyddsförordningen påverkar styrning, kravställning och avtal, samt hur juridiska dilemman kring bias, risk och datakvalitet hanteras. Fokus ligger på hur arkivarier och informationsförvaltare kan säkerställa att AI-projekt från början uppfyller kraven på spårbarhet, öppenhet och bevarande.
Föreläsningen belyser också AI-regulatoriska sandlådor som verktyg för att utveckla rutiner för dokumentation och metadata, och ger ett framåtblickande perspektiv på hur AI kan användas på ett rättssäkert och innovativt sätt i offentlig sektor.
Linda Lindström
Jurist
eSamverkansprogrammet
Linda Lindström är jurist på eSamverkansprogrammet och har en lång erfarenhet av juridiska frågor inom den offentliga förvaltningen. Hon har en bakgrund från Regeringskansliet och Tullverket, bl.a. som enhetschef för en rättslig enhet med ansvar för digitaliseringsfrågor. Linda leder eSams expertgrupp i juridik samt administrerar eSams rättschefsforum som består av samtliga rättschefer från eSams medlemsmyndigheter.
- Så utvecklar vi teknik, processer och kompetens som stödjer verksamhetens behov
- Hur vi leder informationen rätt från början – styrning, roller och rutiner i praktiken
- Så stöttar vi verksamheten via beställarstyrda tjänster och livscykelbaserad informationsförvaltning
- Framåtblick – möjligheter och utmaningar med datadriven informationsförvaltning
Hur kan vi arbeta mer datadrivet och värdeskapande med information som tillgång? Skellefteå kommun har under flera år genomgått en omfattande digital transformation där fokus har flyttats från teknik till helhet – att skapa en informationsförvaltning som faktiskt stöttar verksamheterna, sk datadriven verksamhetsutveckling. I föreläsningen möter du Per Dinborn som berättar om kommunens resa mot en styrd och hållbar informationshantering där teknik, processer och kompetens samspelar för att möjliggöra en effektiv informationsförsörjning och säkerställa efterlevnad av regelverk.
Per Dinborn
Informationsarkitekt
Skellefteå kommun
Per Dinborn, Förnyelsebyråkrat, ursprungligen från Stockholm och numera sen länge bosatt i Skellefteå, har arbetat inom ITC sedan tidigt 80-tal i organisationer som Nordea, Medisys, Tieto och nu Skellefteå kommun. Per gick för några år sen över från en roll som verksamhetsstrateg i kommunledningens digitaliseringsavdelning till IT och verksamhetsutvecklings-avdelningen, ITVU, som informationsarkitekt. Per har alltid haft ett starkt fokus på data och information, liksom struktur och strategi, vilket inte minst märks i den modell, policy och riktlinjer för informationsförvaltning för hela Skellefteå kommuns koncern som nyligen togs fram i början på året.
- Hur arkiv och registratur tillsammans omsätter lagkrav på insyn, spårbarhet och rättssäkerhet
- Så skapar vi gemensamma arbetssätt, helhetssyn och hållbar informationsförvaltning
- Från styrning till genomförande – mandat, ansvar och praktiska arbetssätt
- Lärdomar från arbetet med att bygga en sammanhållen och hållbar informationshantering
På Försäkringskassan arbetar arkivfunktion och registratur i nära samverkan för att skapa samsyn, tydlighet och hållbara arbetssätt i en av Sveriges största myndigheter. Under denna föreläsning får du höra om Försäkringskassans samverkan mellan dessa funktioner som har blivit en strategisk resurs för hela organisationen – och hur denna samverkan stärker rättssäkerhet, kvalitet och allmänhetens förtroende över tid. Carin Saremyr kommer att föreläsa tillsammans med en kollega från Försäkringskassans arkivfunktion, som delar med sig av praktiska exempel på hur samverkan och gemensamma arbetssätt implementeras i vardagen. Tillsammans belyser de hur en integrerad registratur och arkivfunktion bidrar till långsiktigt hållbar informationshantering.
Carin Saremyr
Enhetschef Huvudregistratur
Försäkringskassan
Carin Saremyr är enhetschef för Försäkringskassans huvudregistratur. Hon har också en gedigen bakgrund som arkivarie i stora statliga myndigheter.
- Håll dig uppdaterad på juridiken – få senaste nytt om GDPR, sekretess, cybersäkerhet och informationssäkerhet – kopplat till arkivet.
- Fördjupa dig i AI-frågorna – lär dig hur AI påverkar arkivfunktionen inom exempelvis utlämnande, bevarande och informationshantering.
- Stärk informationssäkerheten – ta del av strategier för säkerhetsskydd och informations/cybersäkerhet i en digital tid.
- Utveckla din organisation – få inspiration till hur datadriven verksamhetsutveckling och informationsförvaltning kan leda till en hållbar informationsförvaltning.
- Arbeta processorienterat – upptäck metoder för att samordna registratur, arkiv, dataskydd och säkerhet mot gemensamma mål.
- Lyssna till framgångsrika praktikfall – lär av andras erfarenheter från offentlig sektor och ta med dig konkreta arbetssätt hem.
- Bygg ditt nätverk – träffa kollegor och experter från hela Sverige för erfarenhetsutbyte och framtida samarbeten.
Anmälan Framtidens arkiv och informationsförvaltning 2026 4-5 februari
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Dela evenemanget i social medier