Framtidens badanläggningar 2026
Den självklara mötesplatsen för dig som utvecklar sim- och badanläggningar! Var med när branschen träffas och nätverka med kollegor och olika aktörer från hela landet!
28-29 januari
Anmäl dig senast 7 november
Ordinarie pris: 8990 kr
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 6490 kr per person.
Konferensen och mötesplatsen för dig som planerar, bygger och driver badanläggningar!
Framtidens badanläggningar är den självklara konferensen och mötesplatsen för alla som utvecklar, bygger och arbetar med sim- och badanläggningar. Under två inspirerande dagar får du ta del av expertföreläsningar, praktikfall och erfarenheter från byggda och renoverade badanläggningar – med fokus på planering, byggnation, drift och utveckling.
Du får kunskap om hur du skapar attraktiva, hållbara och ekonomiskt effektiva badanläggningar – från första förstudie till färdig och välfungerande anläggning i drift.
Lär dig av andras framgångar (och misstag), lyssna till branschens ledande experter, och ta med dig strategier för hur du undviker de vanligaste fallgroparna.
Konferensen erbjuder ett unikt tillfälle att nätverka och utbyta erfarenheter med kollegor från hela landet!
Investera två dagar för att bygga kunskap och nätverka om framtidens badanläggningar!
Passa på att anmäl hela gruppen för vårt mängdrabattspris!
Ur innehållet
- Hur du planerar, bygger och utvecklar badanläggningar som möter invånarnas behov och ger hållbar ekonomi
- Så skapar du attraktiva, moderna och hållbara badhus för nästa generation
- Hur du genomför lyckade bygg- och renoveringsprojekt – från behovsanalys till färdig anläggning
- Så moderniserar du äldre badanläggningar och ställer om till framtidens krav
- Hur du organiserar verksamheten för nöjda besökare, engagerad personal och god ekonomi
- Så påverkar driftform och ledarskap kvalitet, ansvar och långsiktig hållbarhet
- Hur du når en effektiv drift med god vatten- och luftkvalitet samt energieffektiva lösningar
- Så skapar du säkra, robusta och miljömässigt hållbara badanläggningar utan dyra misstag
Program
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Anmäl dig senast 7 november så får du 1000 kr i rabatt
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 6490 kr per person.
I konferenspriset ingår dokumentation, frukost, fika och lunch samt mingel med bubbel och snittar.
Ulf Isaksson
Badkonsult
Ablix AB
Ulf är ledande badkonsult med erfarenheter från mer än 70 olika badprojekt och har arbetat som ansvarig för sju olika anläggningar. Han har tidigare suttit med i Svenska Simförbundets anläggningsråd och har tidigare varit ordförande för Svenska Badmästareförbundet. Ulf har en gedigen kunskap om badanläggningar och kommer att ge oss en inblick i framtidens badanläggningars roll och utformning.
- Så utformar vi attraktiva badanläggningar genom att sätta människan först
- Hur kan vi omsätta behovsanalyser till konkreta beslut i planering, utformning och investering?
- Trender och erfarenheter från Sverige och Europa
Ulf Isaksson
Badkonsult
Ablix AB
Med decennier av erfarenhet och som rådgivare i många av Sveriges största badhusprojekt vet Ulf Isaksson vad som på riktigt fungerar i en badanläggning. Han delar lärdomar från både framgångsrika satsningar och projekt med utmaningar. Utifrån Ulfs kunskaper och omvärldsbevakning ger föreläsningen dig aktuella trender inom badhusbyggnation samt tips på hur kan tänka vid lokalplanering, innehållsutveckling och kunderbjudandet – för attraktiva och lönsamma badhus.
- Hur vi fattar strategiska beslut kring renovera eller bygga nytt för att möta nuvarande och framtida behov
- Så blir byggnation av simhallar en del av Nacka kommuns satsning på idrott, hälsa och meningsfull fritid
- Näckenbadet – hur vi arbetar med samverkan, långsiktighet och riskminimering som framgångsfaktorer
- Lärdomar från kostnads- och energieffektiv simhallsutveckling
Pernilla Lokrantz
Utvecklingsledare
Nacka kommun
Nacka kommun satsar på idrott, hälsa och välbefinnande som en central del i utvecklingen av ett hållbart och attraktivt samhälle. Simhallar är en viktig pusselbit i denna satsning – och kommunen arbetar långsiktigt med att möta både dagens och morgondagens behov genom strategiska beslut om när det är mest effektivt att renovera befintliga anläggningar eller bygga nytt. Under föreläsningen får du ta del av Nacka kommuns arbeta med att planera och bygga Näckenbadet, hur kommunen arbetar mot tydliga mål om ekonomisk och miljömässig hållbarhet samt samverkar för att skapa en attraktiv och hållbar simhall för framtiden.
Andreas Godenius
Projektledare
Nacka kommun
Nacka kommun satsar på idrott, hälsa och välbefinnande som en central del i utvecklingen av ett hållbart och attraktivt samhälle. Simhallar är en viktig pusselbit i denna satsning – och kommunen arbetar långsiktigt med att möta både dagens och morgondagens behov genom strategiska beslut om när det är mest effektivt att renovera befintliga anläggningar eller bygga nytt. Under föreläsningen får du ta del av Nacka kommuns arbeta med att planera och bygga Näckenbadet, hur kommunen arbetar mot tydliga mål om ekonomisk och miljömässig hållbarhet samt samverkar för att skapa en attraktiv och hållbar simhall för framtiden.
- Så togs beslutet om renovering – bakgrunden och behovet som ledde fram till satsningen
- Hur arbetet har gått hittills – viktiga steg och erfarenheter från projektet
- Så planeras resterande arbete – prioriteringar och nästa steg framåt
Anna Selqvist
Avd. chef Service, marknad, kommunikation
Uppsala kommun arenor och fastigheter AB
Fyrishov genomgår en omfattande renovering för att säkra anläggningens funktion och kvalitet under 20 år framåt. I föreläsningen berättar Anna Selqvist, projektansvarig för Fyrishovs utveckling, Uppsala kommun arenor och fastigheter AB om bakgrunden till beslutet, vad som har gjorts hittills och planerna för framtiden. Du får även veta hur satsningen ger förutsättningar för att förbättra upplevelsen för besökare och en mer hållbar badanläggning.
- Så kan du som beställare arbeta i projektets tidiga skede för att säkerställa en badanläggning som möter nya krav och behov
- Önskemål och kravställande – så skapade vi en modern simhall för många olika användare
- Hur vi genomförde byggnationen i totalentreprenadform och säkerställde kravspecifikationen
- Lärdomar från Lidingös resa – om vikten av rätt kompetens, samverkan och nära uppföljning från idé till färdig anläggning
Alexander Ahne
Projektledare
Lidingö Stad
När Lidingö stad byggde en ny simhall handlade det inte bara om att ersätta en äldre anläggning, utan om att skapa en modern och mångfunktionell mötesplats för vatten, idrott och fritid. Projektet sträckte sig från de tidiga skedena av behovsanalys och lokaliseringsarbete till genomförande i totalentreprenad. Särskilt fokus lades på arkitektur och gestaltning, där simhallen skulle uppfylla högt ställda krav på både funktion, kvalitet och estetiskt uttryck. Genom ett tydligt beställaransvar och en nära daglig styrning kunde kommunen säkerställa att entreprenören levererade en hållbar anläggning som möter dagens och framtidens behov.
Julia Bartholomeusz
Projektledare
Lidingö Stad
När Lidingö stad byggde en ny simhall handlade det inte bara om att ersätta en äldre anläggning, utan om att skapa en modern och mångfunktionell mötesplats för vatten, idrott och fritid. Projektet sträckte sig från de tidiga skedena av behovsanalys och lokaliseringsarbete till genomförande i totalentreprenad. Särskilt fokus lades på arkitektur och gestaltning, där simhallen skulle uppfylla högt ställda krav på både funktion, kvalitet och estetiskt uttryck. Genom ett tydligt beställaransvar och en nära daglig styrning kunde kommunen säkerställa att entreprenören levererade en hållbar anläggning som möter dagens och framtidens behov.
- Hur vi kombinerar kommunens krav med privata investeringar för att skapa en framgångsrik anläggning
- Så vill vi locka många besökare genom gym, spa, restaurang och upplevelser utöver bassängerna.
- Hur platsen i Snurrom blir en mötesplats för rekreation, föreningsliv och stadsutveckling.
- Så vill vi möta framtidens behov av simundervisning, motion, träning och friskvård
Föreläsningen avslutas med scensamtal på temat Bygga själv eller lägga ut på privat aktör – för- och nackdelar för kommunen där Kalmar kommun delar med sig erfarenheter och därefter diskuteras frågan med övriga talare och deltagare.
Joakim Ollén
VD
Kunskapsporten AB
Kalmars nya bad- och friskvårdsanläggning blir mer än ett bad – det blir en mötesplats för hela regionen. Genom privat och offentlig samverkan skapas förutsättningar för en lönsam och attraktiv anläggning med aktiviteter för alla åldrar. I denna föreläsning berättar Joakim Ollén, VD, Kunskapsporten om Kalmar bad- och friskvårdsanläggning som invigdes i oktober 2025. Därefter övergår föreläsningen i scensamtal där vi diskuterar för- och nackdelar med att låta en privat aktör bygga och driva en badanläggning. Samtalet fokuserar på hur kommunen kan säkerställa folkhälsa, simundervisning, tränings- och tävlingsbehov, trygghet och fortsatt verksamhetsutveckling i linje med kommunens mål.
Mattias Andersson
Huvudprojektledare
Kalmar Kommun
Kalmars nya bad- och friskvårdsanläggning blir mer än ett bad – det blir en mötesplats för hela regionen. Genom privat och offentlig samverkan skapas förutsättningar för en lönsam och attraktiv anläggning med aktiviteter för alla åldrar. I denna föreläsning berättar Joakim Ollén, VD, Kunskapsporten om Kalmar bad- och friskvårdsanläggning som invigdes i oktober 2025. Därefter övergår föreläsningen i scensamtal där vi diskuterar för- och nackdelar med att låta en privat aktör bygga och driva en badanläggning. Samtalet fokuserar på hur kommunen kan säkerställa folkhälsa, simundervisning, tränings- och tävlingsbehov, trygghet och fortsatt verksamhetsutveckling i linje med kommunens mål.
- Så byggdes och drivs Lögarängsbadet – en berättelse om samverkan mellan teknik och verksamhet
- Helhet i fokus – så skapades ett badhus med stark driftorganisation och god inomhusmiljö
- Vilka beslut och arbetssätt som gett ett badhus med god inomhusmiljö och stabil teknisk drift
- Lögarängsbadet sex år senare – kvalitet, energiförbrukning, driftskostnader med mera
- Vad som fungerande mindre bra och vad vi har modifierat för att det ska fungera bra framöver
Herman Söderqvist
Senior Advisor bad- och fastighetsutveckling
ProQvera
Hur skapas ett modernt badhus som fungerar lika bra i drift som på ritbordet? Lögarängsbadet i Västerås är ett exempel på hur ett tydligt helhetsperspektiv – från idé och planering till byggnation och drift – kan leda till en anläggning som fungerar optimalt både tekniskt och verksamhetsmässigt. Herman Söderqvist, Västerås stads huvudprojektledare för nya Lögarängsbadet samt VD på ProQvera och Krister Fransson, projektledare för bad, Västerås stad, berättar om Lögarängsbadet – sex år efter öppning. Du får bland annat ta del av hur planering, byggnation och uppstart formades med helheten i fokus och hur teknisk drift och verksamhetsdrift integrerats till en effektiv organisation. De delar också med sig av exempel på vad som har fungerat mindre bra och vad vi har modifierat.
Krister Fransson
Projektledare Bad
Västerås stad
Hur skapas ett modernt badhus som fungerar lika bra i drift som på ritbordet? Lögarängsbadet i Västerås är ett exempel på hur ett tydligt helhetsperspektiv – från idé och planering till byggnation och drift – kan leda till en anläggning som fungerar optimalt både tekniskt och verksamhetsmässigt. Herman Söderqvist, Västerås stads huvudprojektledare för nya Lögarängsbadet samt VD på ProQvera och Krister Fransson, projektledare för bad, Västerås stad, berättar om Lögarängsbadet – sex år efter öppning. Du får bland annat ta del av hur planering, byggnation och uppstart formades med helheten i fokus och hur teknisk drift och verksamhetsdrift integrerats till en effektiv organisation. De delar också med sig av exempel på vad som har fungerat mindre bra och vad vi har modifierat.
Ulf Isaksson
Badkonsult
Ablix AB
Ulf är ledande badkonsult med erfarenheter från mer än 70 olika badprojekt och har arbetat som ansvarig för sju olika anläggningar. Han har tidigare suttit med i Svenska Simförbundets anläggningsråd och har tidigare varit ordförande för Svenska Badmästareförbundet. Ulf har en gedigen kunskap om badanläggningar och kommer att ge oss en inblick i framtidens badanläggningars roll och utformning.
- Tromsöbadet – så når vi högt ställda besöksmål genom långsiktig planering och konceptutveckling
- Hur vi gör badanläggningen till en mötesplats där människor har anledning att återvända genom hela livet
- Så säkerställer vi intäkter från flera målgrupper och från olika tilläggstjänster på anläggningen
- Hur vår anläggning möter behoven hos flera vattensporter såsom simidrott, undervattensrugby och kajak
- Vad vi lärt oss av de första åren i drift – och vad vi hade gjort annorlunda om vi hade byggt badet idag
- Så bygger vi vidare – utvecklingen av Tromsös framtida utebad intill den nuvarande inomhusanläggningen
Siv-Hege Helsing Schrøen
VD
Tromsøbadet KF
Hur kan man bygga och utveckla ett bad som lockar olika målgrupper – inte bara vid invigningen utan över tid? Vad hade vi gjort annorlunda om vi hade byggt badet idag? I denna föreläsning får du följa Tromsöbadets resa från start till färdig anläggning och hur de under de första fem åren i drift har arbetat med att göra badet till en naturlig mötesplats i staden. I föreläsningen möter du Siv-Hege Helsing Schröen, VD, Tromsöbadet KF, som visar hur innehåll, verksamhetsstyrning och konceptutveckling tillsammans leder till en attraktiv och lönsam anläggning.
- Så blev Bålsta simhall en plats för hela livet – baserat på invånarnas och föreningarnas behov
- Behovsanalysen – hur öppettider, tillgänglighet, miljöer och aktiviteter utvecklades för att locka fler besökare – med en ökning på 50 %
- Samverkansentreprenad – varför det var en viktig framgångsfaktor
- Så hanterade vi kostnadsutmaningar efter pandemi och ökade byggpriser
- Presentation av kostnader, energiförbrukning och vattenförbrukning
Angelica Koch
Enhetschef Bålsta simhall
Håbo kommun
När Bålstas gamla simhall inte längre mötte dagens krav byggde Håbo kommun en helt ny anläggning med visionen att skapa en plats för hela livet. Projektet startade maj 2022 och stod klart våren 2024. Resultatet är en mötesplats för alla generationer, med simundervisning, träning, lek och rehabilitering. I föreläsningen möter du Markus Stigberg, Projektledare, Bylero AB och Angelica Koch, Enhetschef Bålsta simhall, som delar med sig av erfarenheter från resan med bygget av Bålstas nya simhall. Du får också höra hur man har planerat ett innehåll och ett serviceerbjudande som har gett resultat – med en 50% ökning av besöksantalet under det första året!
Markus Stigberg
Projektledare
Bylero AB
Markus Stigberg arbetar med bygg- och projektledning samt entreprenadbesiktning. I uppdragen ingår ofta produktionsstyrning i form av ekonomi- och kvalitetsstyrning i projekten, kontrollansvar samt produktionsuppföljning. Hos Bylero har Markus bland annat anlitats av AB Sandvik Coromant, Sigtuna kommun Komfast samt Specialfastigheter Sverige AB. Han har tidigare varit anställd på Skanska Sverige AB – både som arbetsledare, planeringsingenjör och projektingenjör/projekteringsledare. Markus har en civilingenjörsexamen väg och vatten, inriktning byggnader och installationer samt en byggingenjörsexamen. De två utbildningarna har han kompletterat med kurser som Entreprenadbesiktning, Entreprenadjuridik, Arbetsmiljöutbildning, samt Miljörätt i entreprenader. Certifierad Kontrollansvarig PBL – behörighetsnivå K. Certifierad Besiktningsman för entreprenadbesiktningar.
- Hur vi har byggt upp rutiner och vår organisation för att skapa en säker och långlivad badanläggning
- Så samverkar verksamhet med teknisk drift för att nå en optimal vatten- och luftkvalitet
- Säkerhet – så arbetar vi för att minimera risker och olyckor
- Förändringsledning – så driver vi förändringar för att utveckla badets framtid
Tapani Röyttä
Chef bad och simhallar
Sigtuna kommun
Vilken driftsform ger bäst förutsättningar för en hållbar, säker och attraktiv badanläggning? I en tid då många kommuner står inför stora reinvesteringar, renoveringar och krav på effektivitet blir frågan om driftform alltmer central. I detta scensamtal får du höra konkreta erfarenheter från både kommunal och privat badhusdrift. Därefter diskuteras frågan med övriga talare och deltagare.
Jan Bergendahl
Fastighetsansvarig
Medley AB
Vilken driftsform ger bäst förutsättningar för en hållbar, säker och attraktiv badanläggning? I en tid då många kommuner står inför stora reinvesteringar, renoveringar och krav på effektivitet blir frågan om driftform alltmer central. I detta scensamtal får du höra konkreta erfarenheter från både kommunal och privat badhusdrift. Därefter diskuteras frågan med övriga talare och deltagare.
- Hur Vallmobadet i Halstahammars kommun har fått ett nytt liv genom renovering, automatiserad vattenrening och energieffektiva lösningar
- Vilka åtgärder vi genomfört – solceller, värmeåtervinning, automatiserad vattenrening
- Hur energirenoveringen påverkar driftsekonomin
Anders Allöv
Projektledare
Intec
Halstahammars kommun har gett Vallmobadet nytt liv genom en omfattande renovering med fokus på energieffektivitet och hållbarhet. Projektet har integrerat klimatmål, smart teknik och automatiserad vattenrening, vilket resulterat i lägre energikostnader, minskad kemikalieanvändning och bättre arbetsmiljö. Vallmobadet återinvigdes hösten 2024.
Vad är det egentligen som gör en badbyggnation framgångsrik – och varför är det så svårt att bygga badanläggningar? Under scensamtal diskuteras frågan med Herman Söderqvist, VD och konsult, ProQvera, Julia Bartholomeusz, Projektledare, Lidingö stad och med deltagarna på konferensen.
- Planering och behovsanalys – så skapar du en funktionell, attraktiv och kostnadseffektiv badanläggning
- Projektstyrning och entreprenad – så når du ett effektivt genomförande och god ekonomi med tydlig styrning och rätt entreprenadform
- Kompetens och driftsorganisation – så säkrar du lång livslängd och hög kvalitet genom att tidigt utveckla rätt kompetens
Herman Söderqvist
Senior Advisor bad- och fastighetsutveckling
ProQvera
Julia Bartholomeusz
Projektledare
Lidingö Stad
- Drift av badhusverksamhet – så arbetar vi utifrån ett kundorienterat arbetssätt för bästa service
- Hur våra olika kundgruppers behov lyftes in i den tidiga planeringen av badhuset
- Så utvecklade vi verksamheten parallellt med att vi byggde badhuset
- Hur vi har byggt upp en teamkänsla som kännetecknas av en stolthet över vårt bad
- Så har vi byggt upp rutiner för att säkerställa kvalitet och besöksnöjdhet
- Hur vi arbetar med uppföljning och feedback från gäster och personal
- Presentation av kostnader, energiförbrukning och vattenförbrukning
- Framtidsblick – utebaden i Kristianstad – uppskattade mötesplatser som blivit till åren
Åsa Jansson
Enhetschef Badverksamhet
Kristianstads kommun
I föreläsningen möter du Åsa Jansson, Enhetschef Badverksamhet vid Kristianstads badrike. Åsa delar erfarenheter av att driva en badanläggning med både höga besökstal och nöjda medarbetare. Du får höra hur man lyfte in verksamhetens och de olika målgruppernas behov i utformningen av badet samt hur man utvecklat sitt erbjudande efter att badet har tagits i drift. Kristianstads badrike har varit i drift sedan september 2022 och erbjuder innehåll för föreningslivet, motionärer och relax med mera för familjer.
- Uppdatera dig kring trender och utvecklingen av framtidens sim- och badanläggningar
- Ta del av framgångsrika strategier och vägval vid nybyggnation och renovering – och konkreta erfarenheter av olika vägval
- Lär dig mer om hur du genomför en lyckad beställning och driver processen vid byggnation – från förstudie till färdig anläggning
- En anläggning för många målgrupper – få kunskap om hur du utvecklar en attraktiv och hållbar anläggning utifrån era förutsättningar och behov
- Ta del av vad som krävs för en god och trygg inomhusmiljö – luft och ventilation, vattenkvalitet, säkerhet mm
- Öka dina kunskaper om framgångsrik drift av badanläggningar med besökaren och upplevelsen i centrum
- Hållbarhet och framtidens badaanläggningar – lyssna till experter om den senaste utvecklingen
- Nätverka och utbyt erfarenheter med branschkollegor och experter från hela landet!
Anmälan Framtidens badanläggningar 2026 28-29 januari
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Dela evenemanget i social medier