Framtidens medicinska sekreterare 2026
Så leder och driver du utvecklingen för en effektiv och patientsäker vårdadministration i tiden
Delta på distans
21-22 januari
Anmäl dig senast 28 november
Ordinarie pris: 8990 kr
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 6490 kr per person.
I en tid där hälso- och sjukvården står inför stora utmaningar blir en effektiv vårdadministration alltmer avgörande för att säkerställa patientsäkerhet, tillgänglighet och en hög vårdkvalitet. Digitalisering, nya juridiska krav och den ökade arbetsbelastningen ställer allt högre krav på vårdadministrationen och rollen som medicinsk sekreterare blir mer kvalificerad och central än någonsin.
Vad innebär detta i praktiken och vilka nya kompetenser är avgörande för att lyckas hantera vårdens växande krav?
Under en kunskapsfylld konferens får du ta del av den senaste utvecklingen, ny kunskap och praktiska verktyg för hur du kan effektivisera dina arbetsprocesser, förbättra dokumentationskvaliteten och bidra till en säkrare, smartare och smidigare vård. Du får värdefulla tips om hur du kan hantera digitaliseringens nya utmaningar och uppdatera dig kring juridiken som rör ditt arbete. Dessutom får du ta del av smarta knep som tar din kodning till nya höjder och inspireras kring hur du kan om hur du kan minska stress och främja samarbete och engagemang inom ditt team, vilket är avgörande för att skapa en stark och långsiktig administrativ funktion i vården.
Välkommen till årets viktigaste mötesplats för medicinska sekreterare och vårdadministratörer! Ta chansen att ta del av inspirerande praktikfall, lyssna till ledande experter och nätverka med kollegor från hela landet!
Ur innehållet
- AI för vårdadministratörer – så använder du smarta verktyg som optimerar ditt arbete
- ICD-11 och framtidens vårdadministration – ta del av senaste nytt från Socialstyrelsen
- Informationshantering och dokumentation – uppdatera dig på de nya föreskrifterna om journalföring och personuppgifter
- Framtidens vårdadministration – nyckeltrender som formar ditt arbete
- Juridiska och etiska riktlinjer – säkerställ efterlevnad och skydda patientsäkerheten
- Effektiv dokumentation och administration – strategier för att optimera arbetsprocesserna
- Digitaliserad vårdadministration – hur taligenkänning och nya IT-verktyg förändrar ditt arbete
- Retorik för medicinska sekreterare – så lyfter du din kommunikation
- Kompetensutveckling och samarbete – så utvecklar du framtidens smarta vårdadministration
Program
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Anmäl dig senast 28 november så får du 1500 kr i rabatt
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 6490 kr per person.
I konferenspriset ingår dokumentation och att du kan ta del av streamat material i 30 dagar efteråt.
För dig som deltar på plats tillkommer 1000 kr. Då ingår frukost, fika och lunch under konferensen.
Emma Dahlén
Medicinsk sekreterare
Region Värmland
Emma Dahlén arbetar som medicinsk sekreterare vid Jourcentralen i Karlstad och har mångårig erfarenhet av vårdadministration från såväl primärvård som specialistvård, bland annat inom barn- och ungdomspsykiatri och ortopedi. Hon är också skaparen bakom det populära Instagramkontot Journalgrodor, som med sina över 100 000 följare belyser vårdens vardag med humor, värme och träffsäker igenkänning. Utifrån sitt arbete och sitt stora intresse för språk och kommunikation har Emma även skrivit boken Journalgrodor (Whip Media, 2022), där hon samlar några av de mest underhållande och tankeväckande exemplen från vårdens journaler.
- Framtidens vårdorganisation – hur påverkar vårdens omställning och digitalisering yrkesrollen för medicinska sekreterare?
- Vilka frågor driver Vision framåt? – fokus på kompetensförsörjning, karriärvägar och hållbara arbetsvillkor i en föränderlig vård
- Hur kan medicinska sekreterare ta större plats i utvecklingen av vårdens arbetssätt? – från administration till verksamhetsstöd och kvalitetsutveckling
- Fackligt inflytande i förändring – så kan kollegial samverkan och professionell organisering ge yrkesgruppen starkare röst i framtidens vård
- Från nuläge till framtid – Vision om nästa steg för yrkesrollen: långsiktigt hållbara villkor, ökad synlighet och större inflytande i vårdens utveckling
Vården befinner sig i en genomgripande förändring – där digitalisering, nya arbetssätt och ökade krav på kvalitet omformar förutsättningarna i grunden.
I denna utveckling står de medicinska sekreterarna mitt i händelsernas centrum. Efter avslaget om en skyddad titel har Vision växlat upp arbetet och riktat blicken framåt mot hur yrkesgruppen kan stärkas genom satsningar på kompetens, karriärvägar och en hållbar arbetsmiljö som speglar det ansvar och den kompetens rollen kräver. Frågan handlar inte längre bara om titel – utan om att forma en stark, framtidssäkrad profession i vårdens nya verklighet.
Efter avslaget om en skyddad titel har Vision växlat upp och tagit sikte på nästa steg – att tillsammans med yrkesgruppen driva en kraftfull rörelse för stärkt kompetens, bättre villkor och ett hållbart arbetsliv som matchar vårdens framtida behov.
Under denna föreläsning kommer du att få ta del av hur Vision arbetar för att stärka yrkesrollen och skapa långsiktiga lösningar för status, lön och arbetsmiljö – samt hur du själv kan bidra till att forma framtidens vårdadministration.
Mariela Ferré Hofman
Förbundsstyrelseledamot
Vision
Mariela Ferré Hofman är medicinsk sekreterare vid Skånes universitetssjukhus och medlem i Visions förbundsstyrelse. Som huvudskyddsombud för Region Skåne driver hon frågor om bättre arbetsvillkor, högre lön och införandet av en skyddad yrkestitel för medicinska sekreterare. Mariela arbetar för att stärka yrkesgruppens status och säkerställa att deras viktiga roll inom vården återspeglas i rättvisa villkor och ökad synlighet.
Slavica Olander
Huvudskyddsombud, sektionsordförande
Vision
Slavica Olander är medicinsk sekreterare, huvudskyddsombud, ombudsansvarig och sektionsordförande vid Hallands sjukhus. I sin roll arbetar hon aktivt med arbetsmiljöfrågor för medlemmarna i Vision och driver frågor om förbättrade arbetsvillkor för medicinska sekreterare. Slavica är även en del av nätverket för medicinska sekreterare och ingår i arbetsgruppen för skyddad titel. Genom sitt arbete har hon bidragit till viktiga förbättringar, bland annat rättvisare ersättning för obekväm arbetstid, vilket är en betydande milstolpe för yrkesgruppen.
- Hur förändrar ICD-11 synen på vårdadministration och medicinsk dokumentation?
- Vilka nya möjligheter skapas genom en mer digital och interoperabel informationshantering?
- Hur kan rätt användning av ICD-11 bidra till ökad datakvalitet, jämlik resursfördelning och bättre vårduppföljning?
- Vilka nya kompetenser och arbetssätt behöver utvecklas för att möta framtidens krav?
- Hur arbetar Socialstyrelsen för att säkerställa en smidig och verksamhetsnära övergång till ICD-11 i Sverige?
Övergången till ICD-11, Världshälsoorganisationens nya klassifikation av sjukdomar och hälsoproblem, innebär ett stort steg mot framtidens vårdadministration där information hanteras mer strukturerat, delbart och tillförlitligt. Förändringen påverkar allt från dokumentation och kvalitetssäkring till kompetensutveckling och samarbete mellan olika yrkesgrupper. Hur kan du som medicinsk sekreterare bidra till att den nya strukturen verkligen leder till en smartare och mer sammanhållen vård?
Niklas Eklöf
Enhetschef
Socialstyrelsen
Niklas Eklöf är enhetschef vid Socialstyrelsen med ansvar för e-hälsa, informatik och klassifikationer inom hälso- och sjukvården. Han leder myndighetens arbete med att utveckla och samordna nationella insatser för en mer digital, strukturerad och interoperabel informationshantering, bland annat införandet av ICD-11 och andra hälsorelaterade klassifikationer. Med en bakgrund inom medicinsk informatik och lång erfarenhet från både Regeringskansliet och den regionala nivån har Niklas en bred förståelse för hur digitalisering, terminologi och kunskapsstyrning kan bidra till ökad kvalitet, tillgänglighet och samverkan i vården.
- När digitalisering förändrar vårdens arbetssätt – hur kan vi bevara kvaliteten, ta tillvara erfarenheten och skapa trygghet i nya roller och samarbeten?
- Rätt Använd Kompetens (RAK) i praktiken – så ställer vi om och stärker vården genom smart uppgiftsväxling
- Hur kan vi säkerställa att taligenkänning effektiviserar vårddokumentation utan att riskera patientsäkerhet, och vilken roll spelar medicinska sekreterare för att upprätthålla dessa standarder?
- Kompetensutveckling för framtiden – hur stärker vi yrkesrollen och kvaliteten i takt med vårdens förändrade behov?
- Praktiska exempel – så frigör RAK-modellen potentialen i hela organisationen
När vården står mitt i en omfattande digital omställning blir behovet av tydliga roller, rätt kompetens och effektiva arbetssätt avgörande. I många regioner pågår nu initiativ för att ta ett helhetsgrepp om den vårdadministrativa kedjan – ofta genom satsningar som syftar till att använda kompetensen där den gör störst nytta.
Samtidigt väcker förändringen viktiga frågor: Hur kan arbetsuppgifter omfördelas utan att skapa osäkerhet i organisationen? Hur säkerställs kvalitet och patientsäkerhet när både teknik och yrkesroller utvecklas i snabb takt?
Under denna föreläsning kommer du att få ta del av hur smart uppgiftsväxling och kontinuerlig kompetensutveckling kan medicinska sekreterare få en ännu mer strategisk roll i arbetet med att säkra vårdens flöden, höja kvaliteten och skapa trygghet i förändringen.
- Från diktat till färdig anteckning – hur fungerar Tandems AI-scribe i realtid, steg för steg?
- Smidigt samarbete mellan läkare och sekreterare – så kan AI skapa ett sömlöst arbetsflöde där läkare och medicinska sekreterare samarbetar i realtid
- Hur säkerställs sekretess och informationssäkerhet när AI används i journalföring?
- Sekreterarens roll i ett AI-stött flöde – från skrivstöd till kvalitetssäkrare av språk, struktur och innehåll
- Praktiska erfarenheter från verksamheter som infört Tandem – vilka effekter kan man se på tid, arbetsbelastning och dokumentationskvalitet?
Med Tandems AI-assistent blir journalanteckningarna klara samtidigt som vårdmötet pågår. Systemet lyssnar, transkriberar och strukturerar texten direkt i journalen – helt inom ramen för EU-baserad datasäkerhet och GDPR. För medicinska sekreterare innebär det en ny roll med mer fokus på kvalitet, terminologi och patientsäkerhet – och mindre tid åt manuell skrivning. Här får du se hur tekniken faktiskt fungerar i praktiken, och hur den kan frigöra tid utan att ge avkall på noggrannhet, sekretess eller mänsklig kontroll.
- Framtidens digitala arbetssätt – hur förändrar AI och ny teknik det vårdadministrativa arbetet?
- AI på arbetsplatserna – hur kan automatiserade arbetsflöden och nya, digitala verktyg hjälpa dig att minska den manuella hanteringen av rutinuppgifter och frigöra tid för mer kvalificerat arbete?
- Framtidens digitala hybridarbetsplatser – så kan nya verktyg hjälpa till att skapa en mer flexibel och produktiv arbetsmiljö
- Hur kan du som medicinsk sekreterare säkerställa en ansvarsfull användning av digitala lösningar?
- Konkreta tips och verktyg – så lär du känna din egen AI-assistent som hjälper dig att förenkla och effektivisera dina administrativa arbetsprocesser
Den medicinska sekreteraren är navet i vårdens administration och spelar en central roll i den digitala omställningen. Med AI och digitala verktyg som Microsoft 365, Copilot, Teams och Outlook sker just nu en uppgiftsväxling där vissa uppgifter flyttas från människa till människa och andra till digitala vårdassistenter. Det handlar om att låta tekniken ta hand om det repetitiva och tidskrävande, så att du som medicinsk sekreterare kan fokusera på det som kräver mänsklig kompetens, omdöme och kvalitetssäkring. När vårdbehoven ökar och resurserna är begränsade blir förmågan att använda tekniken smart och ansvarsfullt avgörande för att vården ska lyckas göra mer med mindre. Den medicinska sekreteraren är därmed inte bara en central administrativ resurs, utan också det digitala navet som håller ihop klinikens arbetssätt, system och flöden – och säkerställer att tekniken verkligen fungerar i vårdens vardag. Hur kan medicinska sekreterare använda den nya tekniken som hävstång för att driva den större organisatoriska förflyttningen – där digitalisering, ansvar och kompetensutveckling går hand i hand?
Katja Hannu
Modern Work Specialist
Microsoft AB
Katja Hannu, med över ett decennium av erfarenhet av att implementera digitala lösningar inom vården, fokuserar på hur vårdteam kan samarbeta bättre med hjälp av molnbaserade plattformar och samarbetsverktyg som Microsoft Teams. Genom att skapa flexibla och hållbara arbetsmiljöer, där teknik både stöder effektivitet och patientsäkerhet, hjälper hon organisationer att navigera den digitala omställningen på ett smidigt och säkert sätt.
Torbjörn Hurtig
Sr Account Executive Healthcare
Microsoft AB
Torbjörn Hurtig är Account Executive Healthcare på Microsoft med lång erfarenhet av att utveckla digitala lösningar för vården. Han har i över 20 år arbetat med affärsutveckling, försäljning och partnerskap inom hälso- och sjukvårdssektorn, bland annat på EVRY, Nuance och nu Microsoft. Under sina år på Nuance var han drivande i arbetet med att införa och utveckla taligenkänning som verktyg för att effektivisera dokumentation, minska den administrativa bördan och frigöra mer tid för vårdens kärnuppgifter.
- Att leva och verka med skyddad identitet – vad kan det innebära att navigera mellan behov av skydd och rätten till trygg och likvärdig vård?
- Hur kan vårdens system och rutiner utformas för att bättre skydda patienters identitet utan att skapa hinder i vårdflödet?
- Så kan medicinska sekreterare och administrativ personal bidra till att säkerställa sekretess, kontinuitet och en korrekt dokumentation
- När trygghet möter byråkrati – vilka etiska och praktiska dilemman kan uppstå i vardagen?
- Från risk till resurs – hur kan ökad kunskap och gemensamma rutiner skapa en mer rättssäker och tillgänglig vård för alla?
När en patient lever med skyddad identitet sätts hela vårdens förtroendesystem på prov. Rädslan för att känsliga uppgifter ska röjas gör att många avstår från att söka hjälp – trots att behovet av trygghet, kontinuitet och tillit ofta är som störst.
För den medicinska sekreteraren innebär detta ett särskilt ansvar. Varje registrering, journalanteckning och kontakt måste hanteras med största omsorg för att skydda patientens integritet och samtidigt möjliggöra en fungerande vårdkedja. Hur kan vården utveckla rutiner, system och arbetssätt som gör sekretessen till en garanti för trygghet, delaktighet och rättssäkerhet – snarare än ett hinder för en jämlik vård?
Mia Pettersson
Enhetschef, medicinsk sekreterare
Region Stockholm
Mia Pettersson är enhetschef och medicinsk sekreterare inom Region Stockholm, där hon leder en enhet för medicinsk administration inom verksamhetsområdet kirurgi och urologi. Med lång erfarenhet inom vårdadministration har hon en djup förståelse för både de strategiska och praktiska utmaningarna i yrket. Mia brinner för att sprida kunskap om hur både vården och samhället i stort kan möta och stödja personer med skyddad identitet – och hur rutiner, system och bemötande kan utvecklas för att göra sekretessen till en förutsättning för trygghet, delaktighet och rättssäkerhet i varje steg av vårdkedjan. Hennes arbete präglas av ett starkt engagemang för kvalitet, patientsäkerhet och den medicinska sekreterarens centrala roll i en alltmer digitaliserad vård.
- En yrkesroll i förändring – så tar du plats i vårdens utveckling och gör din kompetens till en nyckel för kvalitet, kontinuitet och samarbete
- Från rutiner till resultat – hur du kan arbeta mer strategiskt med uppföljning, processer och förbättringar som gör skillnad i hela vårdflödet
- Kommunikation som påverkar – så synliggör du vårdadministrationens värde och skapar engagemang hos chefer, kollegor och beslutsfattare
- Professionell utveckling i en digital tid – hur du kan växa med uppgiften, driva förändring och bidra till en mer hållbar vårdorganisation?
- Inspiration från verkligheten – så kan vi tillsammans driva utveckling och visa vägen för framtidens yrkesroll
Digitalisering, uppgiftsväxling och ökade krav på effektivitet förändrar snabbt hur vården organiseras – och med det också vårdadministratörens roll. Samtidigt växer förväntningarna på att administrativa processer ska vara både patientsäkra, kvalitetsdrivande och resurssmarta. När nya arbetssätt tar form behövs en tydlig röst som bevakar helheten, ser sambanden och värnar om kvaliteten i vårdens informationsflöden. Hur kan du som vårdadministratör ta plats i denna utveckling, påverka beslutsvägar och bidra till en mer hållbar och effektiv vårdorganisation?
Under denna föreläsning delar Sofie Zachrisson och Madelene Idh med sig av erfarenheter, insikter och konkreta exempel på hur du kan stärka din röst och synliggöra vårdadministrationens värde i en tid av förändring.
Sofie Zachrisson
Vårdadministratörer
Region Jönköpings län
Madelene Idh och Sofie Zachrisson arbetar aktivt för att synliggöra rollen som medicinsk sekreterare och vårdadministratör genom sitt Instagramkonto, "Vårdadministratören." Genom att dela insikter från sin yrkesvardag och belysa de utmaningar och möjligheter som yrkesrollen innebär, har de skapat en plattform som både informerar och inspirerar. De riktar sig inte bara till kollegor inom vården, utan också till en bredare allmänhet, för att öka förståelsen för den viktiga roll som medicinska sekreterare spelar i att säkerställa effektiv och säker vårdinformationshantering. Genom sin kommunikation lyfter de fram vikten av noggrann dokumentation, det administrativa arbetets bidrag till vårdkvalitet och de höga krav som ställs på deras yrkesgrupp i takt med digitaliseringens utveckling. Under denna föreläsning kommer de att dela med sig av både inspirerande exempel och användbara metoder för hur du kan utveckla dig i din roll och stärka ditt inflytande i organisationen.
Madelene Idh
Vårdadministratör
Region Jönköpings län
Madelene Idh och Sofie Zachrisson arbetar aktivt för att synliggöra rollen som medicinsk sekreterare och vårdadministratör genom sitt Instagramkonto, "Vårdadministratören." Genom att dela insikter från sin yrkesvardag och belysa de utmaningar och möjligheter som yrkesrollen innebär, har de skapat en plattform som både informerar och inspirerar. De riktar sig inte bara till kollegor inom vården, utan också till en bredare allmänhet, för att öka förståelsen för den viktiga roll som medicinska sekreterare spelar i att säkerställa effektiv och säker vårdinformationshantering. Genom sin kommunikation lyfter de fram vikten av noggrann dokumentation, det administrativa arbetets bidrag till vårdkvalitet och de höga krav som ställs på deras yrkesgrupp i takt med digitaliseringens utveckling. Under denna föreläsning kommer de att dela med sig av både inspirerande exempel och användbara metoder för hur du kan utveckla dig i din roll och stärka ditt inflytande i organisationen.
- Vad skapar närvaro – och hur kan du träna upp det? – om konsten att kommunicera med tydlighet, empati och närvaro
- Så stärker du pondus utan att förlora tillgänglighet och värme
- Hur röst, kroppsspråk och icke-verbalt uttryck påverkar din trovärdighet
- Retoriska verktyg och praktiska tips för att bättre nå ut med ditt budskap
- Hur skapar du närvaro i mötet med patienter, väcker engagemang när du informerar kollegor eller får genomslag i ditt budskap om nya vårdadministrativa processer?
I den här föreläsningen får du verktyg för att kommunicera med större genomslagskraft – genom att medvetet använda röst, kroppsspråk och närvaro för att förstärka ditt budskap.
Du lär dig hur du kan skapa trygghet och förtroende i samtal, hur du stärker din pondus utan att tappa värme, och hur du matchar det du säger med hur du säger det – för att nå fram både i patientkontakten och i samarbetet inom vårdteamet.
Föreläsningen bjuder på konkreta övningar, aha-upplevelser och retoriska tips som du direkt kan använda i din vardag – oavsett om du informerar, hanterar journalfrågor eller möter människor som behöver tydlighet och lugn.
Natthawat Phaithong
Retorikkonsult & Föreläsare
Snacka Snyggt
Natthawat är retorikkonsult och föreläsare på retorikbyrån Snacka Snyggt. Han hjälper andra att kommunicera tydligare, tryggare och med mer närvaro – oavsett situation. Med en fil. kand. i språk, retorik och kommunikativt ledarskap från Örebro universitet kombinerar han retorisk teori med praktiska verktyg som stärker både uttryck och genomslag i professionella sammanhang. Hans största passion är att hjälpa människor kommunicera mer karismatiskt – med ett retoriskt självförtroende som han tycker att alla förtjänar. Elaine Eksvärd har kallat honom Snacka Snyggts största nörd, tack vare hans ständiga förmåga att väva in ny forskning i sina utbildningar. Med energi, värme och precision ser han till att du får lyssnarna att känna det du vill att de ska känna – så att du lämnar rummet med känslan av att ha nått fram.
Emma Dahlén
Medicinsk sekreterare
Region Värmland
Emma Dahlén arbetar som medicinsk sekreterare vid Jourcentralen i Karlstad och har mångårig erfarenhet av vårdadministration från såväl primärvård som specialistvård, bland annat inom barn- och ungdomspsykiatri och ortopedi. Hon är också skaparen bakom det populära Instagramkontot Journalgrodor, som med sina över 100 000 följare belyser vårdens vardag med humor, värme och träffsäker igenkänning. Utifrån sitt arbete och sitt stora intresse för språk och kommunikation har Emma även skrivit boken Journalgrodor (Whip Media, 2022), där hon samlar några av de mest underhållande och tankeväckande exemplen från vårdens journaler.
Nätverka under avslappnade former med kollegor från hela landet!
Emma Dahlén
Medicinsk sekreterare
Region Värmland
Emma Dahlén arbetar som medicinsk sekreterare vid Jourcentralen i Karlstad och har mångårig erfarenhet av vårdadministration från såväl primärvård som specialistvård, bland annat inom barn- och ungdomspsykiatri och ortopedi. Hon är också skaparen bakom det populära Instagramkontot Journalgrodor, som med sina över 100 000 följare belyser vårdens vardag med humor, värme och träffsäker igenkänning. Utifrån sitt arbete och sitt stora intresse för språk och kommunikation har Emma även skrivit boken Journalgrodor (Whip Media, 2022), där hon samlar några av de mest underhållande och tankeväckande exemplen från vårdens journaler.
Sekretess och tystnadsplikt inom hälso- och sjukvården
Sekretessreglerna är centrala för att skydda patientens integritet – men de ska samtidigt fungera i en vårdverklighet som är alltmer digital, ställer kav på samverkan och är under tidspress. Under passet går vi igenom de vanligaste och mest utmanande situationerna i det dagliga arbetet:
- Hur tillämpas hälso- och sjukvårdssekretessen i praktiken – och hur säkerställer vi att den efterlevs i digitala vårdmiljöer?
- Skillnaden mellan sekretess i offentlig vård och tystnadsplikt i privat vård.
- Balansen mellan patientens integritet och vårdens behov av informationsutbyte, till exempel med närstående, ställföreträdare och andra myndigheter.
- Vilka konsekvenser kan felaktiga beslut att bryta sekretessen få för både patient och verksamhet?
- I vilka situationer kan patientens rätt att ta del av sin journal begränsas och hur görs denna bedömning på ett rättssäkert sätt?
- Hur hanteras begäran om utlämnande av uppgifter, till exempel från journalister, polis, socialtjänst eller andra myndigheter?
- När kan sekretessen behöva brytas på grund av anmälningsskyldigheten och vilka juridiska dilemman kan uppstå i samband med detta?
Informationshantering och dokumentation
En korrekt och genomtänkt dokumentation är avgörande för både vårdkvalitet och rättssäkerhet. Här får du en tydlig genomgång av de juridiska ramarna för informationshantering samt en genomgång av det viktigaste i de nya föreskrifterna om journalföring och behandling av personuppgifter i hälso- och sjukvården som träder i kraft i februari 2026.
- Vad får och ska en patientjournal innehålla för uppgifter för att uppfylla både juridiska krav och vårdens behov – om balansen mellan korrekt personuppgiftsbehandling, patientsäkerhet och hur vården kan skydda patientuppgifter i en digital vardag.
- Vem får egentligen logga in i patientjournalen – om gränsdragningar, behörighet och de juridiska riskerna vid felaktig journalåtkomst.
- Vad är och när blir ett misstag ett dataintrång och vad händer då?
- Patientens möjlighet att spärra sin journal – vad innebär det hur kan detta hanteras i praktiken?
Patientens självbestämmanderätt
Vårdens ansvar att ge information och möjliggöra inflytande är en central del av ett rättssäkert och personcentrerat arbete. Samtidigt är respekten för patientens självbestämmanderätt en kärnfråga som ständigt prövas i praktiken. I denna del belyses frågor som:
- Patientens självbestämmande – vad innebär det, gäller det för alla patienter och hur påverkar det administrationen?
- Vad innebär patientens möjlighet att välja vård, läkare eller remiss?
- När och hur kan vård ges utan samtycke?
- Vilken information ska patienten få för att kunna fatta ett informerat beslut och hur ska den ges?
- När krävs båda vårdnadshavarnas samtycke vid barns vård, och hur hanteras oenighet mellan dem?
Vi bryter passet för kaffe och nätverkande kl.10:15-10:45
Som medicinsk vårdadministratör är du en central del av vårdens juridiska och administrativa kärna – där korrekt dokumentation, informationshantering och sekretess är avgörande för både patientsäkerhet och förtroende. I en tid av ökande digitalisering och komplexa informationsflöden ställs höga krav på att hanteringen av information sker rättssäkert och att bedömningar görs med både juridisk precision och professionellt omdöme, även när lagstiftningen lämnar utrymme för tolkning.
Denna föreläsning ger en fördjupad förståelse för de juridiska regelverk som styr sekretess och tystnadsplikt, journalhantering och patientens självbestämmande inom hälso- och sjukvården. Genom praktiska exempel och tydliga resonemang får du stöd i att hantera svåra avvägningar och säkerställa en rättssäker och professionell vårdadministration – och att stärka din roll som en trygg och kunnig länk i vårdkedjan.
Linda Larsson
Jurist, författare och föreläsare
Linda Larsson juridik AB
Linda Larsson är jurist sedan 2006 och driver sedan flera år Linda Larsson juridik AB. Hon har omfattande erfarenhet från den offentliga förvaltningen, bland annat som regionjurist, inom både allmän- och förvaltningsdomstol samt Kriminalvården. Linda är specialiserad inom förvaltningsrätt med särskild kompetens inom vård- och omsorgsjuridik samt angränsande områden som dataskydd, offentlighet och sekretess. Hon har medverkat i statliga utredningar och anlitas flitigt som konsult och föreläsare av bl.a. vårdgivare, kommuner och universitet. I sitt arbete kombinerar Linda gedigen juridisk expertis med praktisk förståelse för verksamhetens behov, alltid med fokus på rättssäkerhet, kvalitet och patientens bästa. Genom sin förmåga att förklara juridikens komplexitet på ett konkret och lättillgängligt sätt gör hon regelverket begripligt och relevant för vårdpersonalens vardag. Komplicerad juridik – enkelt förklarat!
- Få mer gjort med mindre ansträngning – så hjälper AI dig att arbeta smartare
- AI som assistent i arbetsvardagen – konkreta tips på verktyg som frigör tid och minskar dubbelarbete
- Skapa digital struktur – så planerar och prioriterar du effektivt med stöd av ny teknik
- Översvämmad inkorg? – låt tekniken ta hand om sortering, påminnelser och återkommande svar
- Automatisera det återkommande – så använder du AI för att slippa börja från noll varje gång
- Fokus i ett digitalt flöde – hantera avbrott och informationsöverflöd med hjälp av AI-stöd
- Rätt verktyg till rätt uppgift – undvik teknikstress och välj det som verkligen ger effekt
Hur kan generativ AI hjälpa dig här och nu att få en mer strukturerad och hanterbar arbetsvardag som medicinsk vårdadministratör? I den här föreläsningen visar Petra Brask hur verktyg som ChatGPT och Microsoft Copilot kan användas för att effektivisera administrativa uppgifter, formulera tydliga texter och skapa bättre överblick i arbetet.
Du får praktiska tips på hur AI kan bli ett konkret stöd i planering, prioritering och kommunikation – och hur tekniken kan användas för att minska stress och frigöra tid till det som verkligen gör skillnad för verksamheten och patienterna.
Petra Brask
Effektivitetsexpert
Petra Brask & Partners
Petra Brask är effektivitetsexpert, författare och föreläsare med över 30 års erfarenhet av att hjälpa individer och organisationer att skapa mer hållbara och produktiva arbetsdagar. Hon är särskilt uppskattad för sin förmåga att omsätta forskning och beprövad erfarenhet till konkreta strategier för självledarskap, stresshantering och personlig struktur. Petra har utbildat medarbetare och chefer i såväl privat som offentlig sektor – från FN till Coca-Cola – och är programledare för Tidspodden, där hon tillsammans med forskaren Lena Lid Falkman utforskar tidens betydelse i arbetslivet. Hon har även varit programledare för SVT:s serie Tidsjakten och gett ut flera böcker om personlig effektivitet. Med värme, humor och skärpa ger Petra Brask insikter och verktyg för att prestera hållbart i en komplex arbetsvardag – utan att betala med hälsan.
- Från tidsbrist till tidskvalitet – så skapar du en mer hållbar och produktiv arbetsrytm
- Planering och prioritering i praktiken – så frigör du tid för det som skapar verkligt värde
- Att navigera i det gränslösa arbetet – konkreta strategier för att skapa tydliga ramar
- Stressens mekanismer – när blir den skadlig och hur kan du skapa plats för återhämtning?
- Höga arbetstoppar och ständig tillgänglighet – så skapar du struktur även under tryck
- Beslutsfattande i informationsöverflöd – så stärker du din mentala uthållighet och hjärnkraft
- Självledarskap som nyckel till hållbarhet – praktiska verktyg för att styra din energi och leda dig själv mot mer fokus och konkreta resultat
När arbetsbördan växer, kraven skiftar och komplexiteten i uppdraget ökar, räcker det inte längre med god planering. För att kunna prestera på topp – utan att tumma på kvaliteten eller den egna hållbarheten – krävs ett medvetet självledarskap. Det handlar om att kunna prioritera rätt, skapa struktur och behålla fokus även när trycket är som störst. I den här föreläsningen delar Petra Brask med sig av konkreta strategier för att arbeta strukturerat, hantera arbetstoppar och behålla riktning och arbetsglädje i ett komplext uppdrag. Med insikter om hur stress påverkar hjärnan och hur du stärker din mentala uthållighet, får du verktyg att möta vardagen med både skärpa och balans. Du får inspiration och metoder för att skapa tydlighet i det komplexa – med mer fokus, mindre stress och bättre förutsättningar att prestera på bästa sätt, både för dig själv och för verksamheten.
Petra Brask
Effektivitetsexpert
Petra Brask & Partners
Petra Brask är effektivitetsexpert, författare och föreläsare med över 30 års erfarenhet av att hjälpa individer och organisationer att skapa mer hållbara och produktiva arbetsdagar. Hon är särskilt uppskattad för sin förmåga att omsätta forskning och beprövad erfarenhet till konkreta strategier för självledarskap, stresshantering och personlig struktur. Petra har utbildat medarbetare och chefer i såväl privat som offentlig sektor – från FN till Coca-Cola – och är programledare för Tidspodden, där hon tillsammans med forskaren Lena Lid Falkman utforskar tidens betydelse i arbetslivet. Hon har även varit programledare för SVT:s serie Tidsjakten och gett ut flera böcker om personlig effektivitet. Med värme, humor och skärpa ger Petra Brask insikter och verktyg för att prestera hållbart i en komplex arbetsvardag – utan att betala med hälsan.
Emma Dahlén
Medicinsk sekreterare
Region Värmland
Emma Dahlén arbetar som medicinsk sekreterare vid Jourcentralen i Karlstad och har mångårig erfarenhet av vårdadministration från såväl primärvård som specialistvård, bland annat inom barn- och ungdomspsykiatri och ortopedi. Hon är också skaparen bakom det populära Instagramkontot Journalgrodor, som med sina över 100 000 följare belyser vårdens vardag med humor, värme och träffsäker igenkänning. Utifrån sitt arbete och sitt stora intresse för språk och kommunikation har Emma även skrivit boken Journalgrodor (Whip Media, 2022), där hon samlar några av de mest underhållande och tankeväckande exemplen från vårdens journaler.
- AI för vårdadministratörer – så använder du smarta verktyg som optimerar ditt arbete
- ICD-11 och framtidens vårdadministration – ta del av senaste nytt från Socialstyrelsen
- Uppdatera dina kunskaper och ta del av de senaste insikterna kring framtidens vårdadministration och medicinska dokumentation
- Få praktiska verktyg för att effektivisera din dokumentation och administration för att frigöra tid för mer värdeskapande uppgifter
- Omfamna digitaliseringen och utforska hur ny teknik som TIK, tandem och elektroniska journalsystem kan effektivisera och förbättra ditt arbete
- Ta del av senaste nytt vad gäller juridik och etik som rör ditt arbete för att skydda patientsäkerheten och undvika rättsliga fallgropar
- Stärk din kommunikation – nå fram med ditt budskap och skapa genomslag i organisationen
- Utforska hur smart uppgiftsväxling och RAK stärker både yrkesrollen och kvaliteten i vårdens administrativa flöden
- Nätverka och bygg ditt professionella nätverk genom att träffa och utbyta erfarenheter med andra medicinska sekreterare och vårdadministratörer från hela landet
- Lyssna till inspirerande föreläsningar från ledande experter inom vårdadministration och få nya idéer som du kan implementera direkt i ditt dagliga arbete
Anmälan Framtidens medicinska sekreterare 2026 21-22 januari
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Tipsa din chef om bra kompetensutveckling för dig!
Behöver du höra med din chef om du får gå på konferensen? Här finns ett färdigt mail som lyfter fördelarna med att delta som du kan maila direkt.
Dela evenemanget i social medier