Fritidshem 2025
Så leder du utvecklingsarbetet för en meningsfull fritid med fokus på lärande, kvalitet, gemenskap och demokrati
Delta på distans
10 april
Anmäl dig senast 14 februari
Ordinarie pris: 5990 kr
Så leder du utvecklingsarbetet för en meningsfull fritid med fokus på lärande och utveckling!
I en tid då samhällsklimatet hårdnat och tryggheten behöver stärkas blir fritidspedagogiken viktigare än någonsin. Att utveckla verksamheten för en meningsfull fritid med fokus på lärande och kvalitet i en miljö som genomsyras av trygghet och gemenskap har nog aldrig varit viktigare. På fritids byggs grunden för demokratiska medborgare och en hållbar framtid men uppdraget spänner över en stor och komplex del av elevernas utveckling.
Hur omsätter man läroplanen i praktiken och hur gör man det på ett sätt som ändå värnar om fritidspedagogikens grundstenar?
Undervisningen ska utgå från barnens egna intressen, behov och erfarenheter men vad innebär det i praktiken hur kan man synliggöra och följa upp det lärande som sker?
Varmt välkommen till en heldag med fokus på hur du leder och utvecklar kvalitetsarbetet på fritids på ett sätt som verkligen gör skillnad. Ta del av hur aktuell forskning om fritidshemmet kan översättas till praktik i fritidshemmets vardag där tydliga mål och syften också överensstämmer med elevernas intressen, behov och erfarenheter. Dessutom massor av inspiration kring lek och trygga, inkluderande lärmiljöer!
Jobbar du som lärare i fritidshem, fritidspedagog, rektor, utvecklingsledare eller samordnare för fritidshem så kommer du ha stor behållning av denna dag!
Varmt välkommen!
Ur innehållet
- Fritidshemmet som motkraft – att bygga gemenskap och trygghet i en tid av ökad otrygghet
- Fritidshemmets lärmiljöer – så utvecklas inomhus- och utomhusmiljöer med enkla medel
- Lek och lärande – om leken som ett pedagogiskt verktyg för utveckling och lärande
- Omsorg som pedagogik – så får vi lärandeuppdraget att gå hand i hand med omsorg och en meningsfull fritid
- Att leda fritidshemmet – så bygger du en hållbar organisation med rätt förutsättningar
- Kvalitetsutveckling i fritidshem – så utvecklar du en verksamhet utifrån läroplanens intention
- Sociala relationer i fritidshem – så utvecklas fritidshemmets sociala uppdrag
- Värdegrund – så kan fritidshemmet arbeta praktiskt med värdegrundsfrågor
- NPF på fritids – ledarskap och bemötande för en god lärmiljö för alla
Program
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability Partner
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Anmäl dig senast 14 februari så får du 1000 kr i rabatt
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 3990 kr per person.
I det digitala konferenspriset ingår dokumentation och att du kan se konferensen igen under 30 dagar.
För dig som deltar på plats tillkommer ett dagspaket om 500 kr där frukost, fika och lunch ingår.
Jonas Wallman
Rektor, föreläsare och fortbildare inom fritidshem
Norrköpings kommun
Jonas Wallman brinner för det fritidspedagogiska lärandet och den utveckling som fritidshemmets verksamhet erbjuder eleverna. Jonas är fritidspedagog med lärarlegitimation och var tidigare verksam på Folkparksskolan i Norrköpings kommun. Numera arbetar han som rektor i förskolan. Utifrån sin tro på fritidspedagogiken som en framtids- och framgångspedagogik skriver han krönikor i tidningen Fritidspedagogik och är även redaktör för boken Fritidspedagogiskt lärande på Lärarförlaget. Han är en mycket uppskattad fortbildare och föreläsare med just fritidspedagogik som hjärtefråga och fokusområde.
- Hur kan omsorg och fritidspedagogik samverka för att skapa trygghet, meningsfullhet och lärande i fritidshemmet?
- Vilka metoder kan användas för att skapa en inkluderande miljö där varje barn känner sig delaktigt och värdefullt?
- Hur kan fritidshemmet stärka barns sociala utveckling och bidra till att bygga relationer som varar över tid?
Jonas Wallman
Rektor, föreläsare och fortbildare inom fritidshem
Norrköpings kommun
Jonas Wallman brinner för det fritidspedagogiska lärandet och den utveckling som fritidshemmets verksamhet erbjuder eleverna. Jonas är fritidspedagog med lärarlegitimation och var tidigare verksam på Folkparksskolan i Norrköpings kommun. Numera arbetar han som rektor i förskolan. Utifrån sin tro på fritidspedagogiken som en framtids- och framgångspedagogik skriver han krönikor i tidningen Fritidspedagogik och är även redaktör för boken Fritidspedagogiskt lärande på Lärarförlaget. Han är en mycket uppskattad fortbildare och föreläsare med just fritidspedagogik som hjärtefråga och fokusområde.
- Hur kan vi skapa en långsiktig och hållbar kvalitetsutveckling i fritidshemmet och strukturer som säkerställer att vi arbetar utifrån läroplanens intentioner?
- Fokusområden som grund för pedagogisk planering – hur kan vi utveckla arbetet med fokusområden på ett sätt som möjliggör progression och säkerställer att vi berör samtliga förmågor under året?
- Systematiskt utvärderingsarbete som verktyg för utveckling – så använder du reflektion och analys för att kontinuerligt förbättra verksamheten
- Kollegial samverkan – hur får vi med alla på tåget och skapar en gemensam förståelse och ett engagemang kring fritidshemmets uppdrag, oavsett erfarenhet och bakgrund hos personalen?
- Konkreta exempel på hur en pedagogisk årsplanering kan underlätta både dagliga och långsiktiga mål
Sandra Helgöstam
Fritidshemssamordnare
Lärande Förskolor och Grundskolor AB
Hur kan vi utveckla fritidshemmets verksamhet så att den speglar läroplanens intentioner och samtidigt skapa en inspirerande miljö för både elever och personal? Och hur säkerställer vi att kvalitetsarbetet blir en naturlig del av den pedagogiska vardagen där hela arbetslaget är engagerat? Genom att arbeta systematiskt med tydliga fokusområden, uppdragsperioder och kontinuerlig utvärdering kan vi bygga en verksamhet som har en röd tråd, ger utrymme för kreativitet och skapar en lärmiljö där elevernas behov och intressen står i centrum. Denna föreläsning ger dig praktiska verktyg och konkreta exempel på hur du kan arbeta långsiktigt och hållbart med fritidshemmets utveckling för ökad kvalitet och likvärdighet. Sandra arbetar som fritidshemssamordnare på Lärande Förskolor och Grundskolor AB och ansvarar för att skapa strukturer och konkreta verktyg som gör läroplanen till en naturlig del av fritidshemmens vardag. Med en stark förmåga att omvandla teori till praktik har Sandra byggt upp ett koncept kring arbetsmetoder för fokusområden, uppdragsarbeten och utvärderingsmodellersom nu används för att utveckla fritidsverksamheten inom hela koncernen. Hennes arbete präglas av att lyfta elevperspektivet och samtidigt stötta pedagoger i att utvärdera sin egen praktik för att skapa en hållbar kvalitetsutveckling. Tidigare har Sandra, tillsammans med sitt dåvarande arbetslag, tilldelats Sollentuna pedagogpris som Årets lärare i fritidsverksamhet och har även medverkat i Skolverkets webbutbildning "Utomhusdidaktik". Hon har ett stort engagemang för utvecklingsarbete, ledarskap och kollegial samverkan. Utöver sitt arbete inom skolan är Sandra även ungdomscoach på Maskrosbarn, där hon ger stöd och verktyg till unga som växer upp i familjer med psykisk ohälsa och/eller missbruk.
- Hur kan organisatoriska hinder övervinnas för en framgångsrik samverkan? – så samverkar skola, kultur och fritid, socialtjänst och föreningsliv för att möta barnens behov
- Så skapar vi en fritidsverksamhet som inte bara når, utan också engagerar, barn i åldern 10–12 år – en målgrupp som ofta glider mellan olika aktiviteter och behov
- Hur kan vi mäta och följa upp effekterna av en meningsfull fritid för att säkerställa att våra insatser gör verklig skillnad?
- Vilka framgångsfaktorer och hinder har identifierats i arbetet med att nå även de barn som står utanför fritidshemmet, och hur kan dessa insikter användas i andra kommuner?
- Hur kan fritidshemmets pedagogiska personal använda projektets lärdomar för att utveckla sitt arbete för att stärka barns trygghet i områden med större utmaningar?
- Så öppnar projektet dörrar till idrotts- och kulturaktiviteter och bygger broar till föreningslivet för barn i mellanåldern – om konkreta insatser som hjälper barn att hitta meningsfulla aktiviteter
Lejla Vidimlic
Projektledare
Huddinge kommun
I ett samhällsklimat där kriminalitet och social oro påverkar allt yngre åldersgrupper, blir frågan om barns fritid en central del av det förebyggande arbetet. Särskilt barn i mellanåldern – de som befinner sig i ett känsligt skede mellan barndom och tonår – riskerar att hamna i utsatta miljöer om vi inte erbjuder trygga och meningsfulla alternativ. Projektet "Meningsfull fritid för 10–12-åringar" visar hur samverkan mellan skola, fritidshem, föreningsliv och socialtjänst kan bidra till att stärka skyddsfaktorer och ge barn en känsla av tillhörighet. Genom att introducera idrotts- och kulturaktiviteter och skapa broar till föreningslivet erbjuder projektet ett inspirerande sätt att förebygga utanförskap och kriminalitet. För fritidshemmen erbjuder projektets erfarenheter konkreta verktyg och strategier för att utveckla sin verksamhet och stärka sitt uppdrag att bidra till en meningsfull fritid. Lejla Vidimlic leder Huddinge kommuns satsning "Meningsfull fritid för 10–12-åringar", där hon arbetar för att skapa trygghet och tillhörighet genom samverkan mellan skola, socialtjänst och föreningsliv. Med en bakgrund som distriktschef och huvudtränare i basket har hon lång erfarenhet av att bygga team och leda utvecklingsprojekt. Genom sitt coachande ledarskap och sitt fokus på barnens sociala och emotionella utveckling har Lejla varit en nyckelperson i att stärka skyddsfaktorer och ge fler barn tillgång till meningsfulla fritidsaktiviteter.
- Samverkan i praktiken – så arbetar vi tillsammans med projektet Meningsfull fritid för att ge fler barn möjlighet till en trygg och utvecklande fritid
- Hur kan fritidshemmet bidra till att stärka barnens skyddsfaktorer och förebygga utanförskap i en ålder då social tillhörighet och självständighet blir allt viktigare?
- En inblick i vår utvecklingsresa – så har vi arbetat för att utveckla vår verksamhet och hantera utmaningar vi stött på längs vägen för att nå våra mål
- Från mellis till mästerskap – så kopplar vi trygghet, glädje och kunskap till konkreta aktiviteter i vår vardag för att bidra till en meningsfull fritid för alla åldrar
Hur kan fritidshemmet bidra till att stärka barnens skyddsfaktorer och förebygga utanförskap i en ålder då social tillhörighet och självständighet blir allt viktigare?
Edboskolans fritidshem är en aktiv samarbetspartner i Huddinge kommuns satsning Meningsfull fritid för 10–12-åringar. Genom att kombinera skolans egna initiativ med projektets insatser stärker de elevernas möjlighet till en meningsfull fritid, där trygghet, glädje och delaktighet står i fokus. Samarbetet har resulterat i aktiviteter som kopplar samman elever med föreningsliv, kultur och idrott, vilket bidrar till deras sociala och emotionella utveckling.
Som certifierad PEP-skola genom Generation Pep har rörelse och hälsa en självklar plats i verksamheten, med initiativ som “Edbosplash” och “Pep-ledare på rasten.” Dessa insatser skapar inte bara en aktiv och engagerande miljö utan stärker också tryggheten och gemenskapen för eleverna.
Under denna föreläsning får du en inblick i hur Edboskolan samverkar med projektet Meningsfull fritid 10-12 år samt konkreta exempel på hur de utvecklar hela sin fritidsverksamhet både för äldre och yngre åldrar för att stärka elevernas delaktighet, trygghet och glädje i vardagen.
Hanna Melcherson
Lärare i fritidshem
Huddinge kommun
Hanna Melcherson är legitimerad lärare i fritidshem på Edboskolan i Huddinge kommun. Hon har ett stort fokus på att skapa en trygg och meningsfull fritid för eleverna genom att främja socialt samspel, kreativitet och delaktighet och arbetar aktivt med att utveckla fritidshemmets pedagogiska verksamhet och samverkar för att stödja elevernas lärande och välmående.
Laila Firdaous
Fritidsledare
Huddinge kommun
Laila Firdaous är fritidsledare i Huddinge kommun med ett starkt engagemang för att skapa en trygg och aktiv fritid för barn och unga. Som en del av Edboskolans fritidshem har Laila spelat en viktig roll i att integrera rörelseglädje och hälsa i vardagen, vilket speglar hennes arbete med Generation Pep och projekt som syftar till att minska stillasittande och främja en aktiv livsstil. Genom initiativ som rastaktiviteter och kreativa temaprojekt har hon inspirerat både barn och kollegor att hitta nya sätt att engagera sig i en meningsfull fritid.
- Hur kan vi skapa ett systematiskt kvalitetsarbete som stärker fritidshemmets pedagogiska uppdrag?
- Systematik och flexibilitet – hur kan vi förena styrdokumentens krav med fritidspedagogikens kärnvärden?
- Att leda med barns perspektiv i fokus – metoder för att fånga upp elevernas behov, erfarenheter och intressen
- Barncentrerad modell för utvärdering – praktiska strategier för att leda planerings- och utvärderingsarbete som stärker fritidshemmets pedagogiska uppdrag
- Att skapa en hållbar organisation – tydlighet, struktur och samverkan för högkvalitativ fritidshemundervisning
Hur kan vi skapa ett fritidshem där elevernas behov och intressen står i centrum, samtidigt som vi uppfyller styrdokumentens krav? Att leda fritidshemmet handlar om att balansera struktur och flexibilitet, planering och spontanitet – allt för att skapa en miljö som främjar lärande, utveckling och välbefinnande. Genom ett välfungerande systematiskt kvalitetsarbete kan vi säkerställa hållbar utveckling och hög kvalitet i fritidshemmets undervisning. Under denna föreläsning får du konkreta verktyg och insikter för att utveckla en organisation som både kompletterar skolans uppdrag och värnar om fritidspedagogikens kärnvärden.
Karin Lager
Universitetslektor, Docent i Barn och ungdomsvetenskap
Göteborgs Universitet
Karin Lager är docent vid Göteborgs universitet och en ledande forskare inom kvalitetsarbete och policyfrågor i fritidshem. Hon har lång erfarenhet av att undersöka hur systematiskt kvalitetsarbete kan bidra till att förbättra verksamheter där barns behov och intressen står i centrum. Karins forskning rör sig i skärningspunkten mellan styrdokument och praktisk verksamhet, där hon fokuserar på hur pedagoger kan omsätta policy i meningsfulla och utvecklande aktiviteter för barnen. Karin är en uppskattad föreläsare och utbildare som ofta anlitas för sin förmåga att omsätta forskning till konkreta verktyg för praktiskt arbete. Förutom sin forskning undervisar hon inom lärarutbildningen vid Göteborgs universitet, med särskilt fokus på professionsutveckling för blivande fritidspedagoger. Genom sitt arbete har Karin Lager blivit en central aktör inom utvecklingen av fritidshemmets verksamhet i Sverige. Hon inspirerar till reflektion och nytänkande kring hur fritidshemmet kan vara en plats för både trygghet, omsorg och lärande – alltid med barnens bästa i fokus.
- Pedagogiskt förhållningssätt och modern barnsyn – hur luckrar vi upp gamla invanda föreställningar som står i vägen för de barn vi har framför oss?
- Värdegrundsuppdraget – hur kan vi levandegöra våra värden och skapa ett demokratiskt och respektfullt förhållningssätt som genomsyrar hela verksamheten?
- Från person till profession -hur kan vi kliva ur våra privata värderingar och in i yrkesrollen?
- Icke-moraliserande förhållningssätt i konflikter – hur och när behöver vi bli mer icke-dömande?
- Den icke-formella lärmiljön – vad skiljer fritidspedagogiken från mer formaliserat lärande och hur kan vi ta vara på de olikheterna på bästa sätt?
I en allt hårdare värld blir fritidspedagogiken roll som trygg och kompensatorisk kraft viktigare än någonsin. De värden som verksamheten bygger på – demokrati, inkludering och respekt – är avgörande för att ge barn en stabil grund för att utveckla sin självkänsla, sitt ansvarstagande och sin demokratiska förståelse. Men vad händer när värdegrundsarbetet krockar med invanda normer och hur bygger vi en lärmiljö som främjar olikheter och utmanar kollegial prestige?
Andréas Nyberg
Fritidspedagog, skribent
Umeå kommun
Andréas Nyberg är fritidspedagog med djup kunskap om fritidshemmets juridiska och teoretiska grund. Med ett normkritiskt perspektiv och konkreta exempel från vardagen belyser han hur vi kan tänka nytt kring vårt uppdrag och möta de behov som dagens barn har. I den här föreläsningen utmanar Andréas dig att reflektera över värdegrundens roll i verksamheten. Genom att ifrågasätta invanda tankemönster och lyfta de svåra frågorna visar han hur vi kan stärka professionen och skapa en verksamhet där barnens tankar och känslor står i centrum. Med reflekterande frågor och praktiska exempel får du verktyg att levandegöra värdegrunden, skapa ett demokratiskt och respektfullt förhållningssätt och samtidigt rusta barnen för att navigera i en komplex och föränderlig värld.
- Hur påverkar neuropsykiatriska funktionsnedsättningar elevernas beteenden och lärande, och hur kan vi anpassa vårt bemötande för att bättre stödja deras utveckling?
- Praktiska verktyg och metoder för att utveckla en tydliggörande pedagogik som bidrar till ökad delaktighet och självständighet på fritids.
- Hur kan vi minska risken för problemskapande beteenden och underlätta barnets vardag på fritids genom ökad kunskap och förståelse för våra förmågor?
- Lågaffektivt förhållningssätt – hur kan vi förebygga och underlätta barnets vardag för att minska risken för utagerande beteende?
- Att hantera svåra möten och samtal – framgångsfaktorer och fallgropar i mötet med elev och föräldrar och hur vi hittar en konstruktiv kommunikation som lägger grunden för bättre relationer mellan elev, skola och hem
För många elever på fritids innebär vardagliga situationer och rutiner stora utmaningar – vilket ställer höga krav på pedagoger och övrig personal. Att möta barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kräver inte bara djup kunskap, utan också tålamod och en förmåga att tänka kreativt. I en verksamhet som ska ge trygghet och utveckling för alla elever kan det vara en balansgång att möta behovet av individuella anpassningar samtidigt som gruppens dynamik fungerar. Hur kan vi arbeta förebyggande för att minska risken för problemskapande beteenden? Vilka strategier kan stärka både delaktighet och självständighet? Och hur hanterar vi svåra situationer och samtal med elever och föräldrar utan att tappa det lågaffektiva förhållningssättet? Den här föreläsningen ger dig nya perspektiv och praktiska verktyg för att möta fritidshemmets utmaningar i dag – och förbereda dig för framtiden.
Under denna föreläsning kommer du att få fördjupa din förståelse för NPF och hur den senaste forskningen om hjärnan, psykologin och neurovetenskaperna är användbar för att förstå det som sker i vardagen vid stress, problemskapande beteenden och svåra situationer. Utifrån denna kunskapsbas kan vi ta oss bortom grundläggande anpassningar och utveckla strategier som faktiskt gör skillnad – både för elevernas lärande och deras välmående.
David Edfeldt
Leg. psykolog
David Edfelt är legitimerad psykolog med över 20 års erfarenhet av att utbilda och stötta pedagogisk personal och skolledare som arbetar med elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). David har tidigare arbetat som psykolog inom barnpsykiatrin, förskola/skola och som samordnare för 15 utredningsteam på bland annat Karolinska universitetssjukhuset. Under 15 år undervisade han på Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet.
- Hur skapar vi en trygg, stimulerande och inkluderande miljö på storfritids där alla elever känner sig sedda och delaktiga?
- Vilka organisatoriska nycklar behöver vara på plats för att få en fungerande och hållbar storfritidsverksamhet?
- Vilka är de största utmaningarna med att driva ett storfritids, och hur kan vi som team hitta lösningar som skapar engagemang och arbetsglädje?
Hur får vi alla delar på plats för att skapa ett storfritids som är tryggt, stimulerande och hållbart? I denna digitala livepodd delar Malin Vennström, Årets lärare i fritidshem 2024, och Thea Lexén med sig av sina erfarenheter och insikter om vad som krävs för att lyckas. Genom ett engagerande samtal lyfter de fram nyckelfaktorer som skapar en verksamhet där både elever och personal trivs och utvecklas.
Malin Vennström och Thea Lexén är fritidslärare med en passion för att utveckla fritidshemmets roll i skolan. Tillsammans driver de podden Alla delar på plats – en podd om fritidshemmet, där de lyfter aktuella frågor och utmaningar inom fritidsverksamheten. Malin, som utnämnts till Årets lärare i fritidshem 2024, är känd för sitt elevcentrerade och leknära arbetssätt. Med sina olika perspektiv och erfarenheter bidrar de till att skapa strukturer och arbetsmetoder som gör stor skillnad i fritidshemmets vardag.
- Den livsviktiga leken – vad är det som händer och hur hänger leken, relationsskapandet och lärandet ihop?
- Hur kan vi skapa bättre förutsättningar och omvandla fritidshemmets miljöer för att främja lek, kreativitet och rörelse bland eleverna – även med begränsade resurser?
- Om leken som en kreativ och relationsskapande arena – hur kan du medvetet arbeta med leken för att främja elevernas nyfikenhet och vilja att utforska?
- På vilka sätt kan aktiva raster och en balans mellan fri lek och styrda aktiviteter bidra till ökat välbefinnande och måluppfyllelse?
- Att leda andra pedagoger i arbetet med lek – så blir leken en drivkraft i kompetensutveckling och kvalitetsarbete bland personalen
Leken ger eleverna unika möjligheter att lära under andra former och att utveckla både kreativitet och sociala förmågor. Samtidigt är den också en viktig länk mellan pedagog och elev för att lära känna elevernas intressen och behov och möjliggöra starka relationer.
Det står i styrdokumenten att fritidspersonal ska främja lek, men hur kan man arbeta strukturerat med något så abstrakt och svårmätbart som lek i en skola som premierar mätbarhet? Hur hänger lek, lärande och relationsskapande ihop egentligen, och måste lek vara lärande för att få plats i fritidshemmet?
Hur kan vi utveckla fritidshemmets lärmiljöer och skapa mer utrymme för lek, både inne och ute – utan att det kräver stora resurser?
Tino Skovlund
Nationell samordnare
Fritidsbanken
Tino Skovlund är legitimerad lärare i fritidshem och har över 22 års erfarenhet av att skapa lärande och trygghet genom lek och rörelse. Med en bakgrund som fritidspedagog och hans nuvarande roll som nationell samordnare på Fritidsbanken Sverige, arbetar han med att utveckla samarbeten mellan lokala fritidsbanker och skolor för att främja hälsa, kreativitet och inkludering på skolgårdar och fritidshem. Tino har en djup passion för att göra leken till ett kraftfullt pedagogiskt verktyg och har utvecklat koncept som "Lekotek" – en modell som kombinerar kreativitet, social samverkan och rörelseglädje för elever i alla åldrar. Hans arbete sträcker sig från praktisk rastverksamhet och skolgårdsutveckling till att leda kompetensutveckling för pedagoger. Han är en uppskattad och erfaren föreläsare som erbjuder inspiration och konkreta verktyg för att utveckla verksamheten i fritidshem och skolor. Under denna föreläsning delar Tino Skovlund med sig av hur lek och sociala relationer kan användas som kraftfulla pedagogiska verktyg för att främja elevernas kreativitet, nyfikenhet och lärande. Med fokus på konkreta exempel och praktiska verktyg får deltagarna insikter i hur fritidshemmets miljöer kan utvecklas för att skapa bättre förutsättningar för lek och rörelse – även med begränsade resurser.
Jonas Wallman
Rektor, föreläsare och fortbildare inom fritidshem
Norrköpings kommun
Jonas Wallman brinner för det fritidspedagogiska lärandet och den utveckling som fritidshemmets verksamhet erbjuder eleverna. Jonas är fritidspedagog med lärarlegitimation och var tidigare verksam på Folkparksskolan i Norrköpings kommun. Numera arbetar han som rektor i förskolan. Utifrån sin tro på fritidspedagogiken som en framtids- och framgångspedagogik skriver han krönikor i tidningen Fritidspedagogik och är även redaktör för boken Fritidspedagogiskt lärande på Lärarförlaget. Han är en mycket uppskattad fortbildare och föreläsare med just fritidspedagogik som hjärtefråga och fokusområde.
Didaktik i fritidshemmet – 60 min
- Vad innebär lärandeidentitet, och hur kan fritidshemmet aktivt stärka barnens tilltro till sin förmåga att lära och utvecklas?
- Undervisningsmiljöer – så kan miljöer och aktiviteter i fritidshemmet utformas för att skapa en trygg och stimulerande lärandemiljö som möter elevernas behov?
- Hur kan medvetna val av undervisningens innehåll, metoder och mål bidra till att eleverna upplever meningsfullhet och sammanhang i fritidshemmets verksamhet?
- Vilka konkreta strategier kan användas för att arbeta didaktiskt i fritidshemmet och skapa aktiviteter som både engagerar och utmanar eleverna?
Språkutvecklande arbetssätt – 90 min
- Fritidshemmet som språkutvecklande arena – vilka aktiviteter och miljöer främjar elevernas språkutveckling på ett lekfullt och engagerande sätt?
- Att vara en medveten språklig förebild – hur kan du stärka elevernas språk genom praktiska strategier för en språkutvecklande lärmiljö?
- Flerspråkighet i fritidshemmet – hur kan du arbeta inkluderande och skapa möjligheter för alla elever att utveckla både svenska och sina modersmål?
- Kopplingen mellan språkutveckling och fritidshemmets pedagogiska uppdrag – hur säkerställer vi att aktiviteter bidrar till elevernas helhetsutveckling?
- Uppföljning och utvärdering av språkutvecklande insatser – hur kan vi systematiskt analysera och förbättra vårt arbete?
- Verktyg och reflektionsmetoder – så säkerställer du progression och långsiktig kvalitetsutveckling i det språkutvecklande arbetet
Ann S.Pihlgren
PhD och Research Director
Ignite Research Institute
Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hon har över tre decenniers erfarenhet av att utveckla undervisning i fritidshem, skola och högre utbildning och har medverkat i Skolverkets satsningar såsom Läslyftet och utvecklingen av läroplanskapitlet för fritidshemmet. Som författare till boken Språkdidaktik i fritidshemmet – språkundervisning medan livet levs erbjuder Ann insiktsfulla och praktiska verktyg för att integrera språkutveckling i fritidshemmets verksamhet på ett naturligt och lustfyllt sätt. Hennes forskning fokuserar på barns och elevers tankeutveckling, didaktiska frågor och samspelets roll i lärande, vilket har haft stor betydelse för hur skolor och fritidshem arbetar med att skapa inkluderande och stimulerande lärandemiljöer. Som författare till flera böcker och artiklar om fritidshemmets pedagogiska uppdrag och barns lärandeidentitet är Ann en eftertraktad föreläsare. Hennes insikter och praktiska verktyg har inspirerat otaliga pedagoger och skolledare att utveckla verksamheter där både elever och personal växer.
- Ta del av aktuell forskning kring det sociala lärandet i fritidshemmet och hur man kan främja och synliggöra det kompletterande uppdraget
- Ta del av intressanta praktikfall kring kvalitets- och utvecklingsarbete i fritidshem
- Inspireras av praktiska metoder för att öka elevinflytande i fritidshemmet
- Ta del av hur du kan skapa ett hållbart ledarskap som ger förutsättningar för kvalitet och utveckling
- Lär dig mer om hur man skapar en god lärmiljö som är tillgänglig och meningsfull för alla
- Ta del av hur du utvecklar en läroplanssäkrad verksamhet och skapar en lärmiljö som utvecklar elevernas förmågor
- Fördjupa dig kring fritidshemmets mål och resultat och ta del av metoder för systematiskt planering, bedömning och utvärdering av elevernas kunskapsutveckling på fritids
- Nätverka och utbyt erfarenheter med kollegor från hela landet och välj om du vill delta på plats eller digitalt
Anmälan Fritidshem 2025 10 april
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Dela evenemanget i social medier