Konferenser 2024-03-20

Fritidshemmet letar efter sin identitet

Vi ställde några frågor till Jonas Wallman som är moderator på konferensen Fritidshem 2024 den 11 april.

Hem / Konferenser / Fritidshemmet letar efter sin identitet

Jonas Wallman brinner för det fritidspedagogiska lärandet och den utveckling som fritidshemmets verksamhet erbjuder eleverna. Jonas är fritidspedagog med lärarlegitimation och var tidigare verksam på Folkparksskolan i Norrköpings kommun. Numera arbetar han som rektor i förskolan. Utifrån sin tro på fritidspedagogiken som en framtids- och framgångspedagogik skriver han krönikor i tidningen Fritidspedagogik och är även redaktör för boken Fritidspedagogiskt lärande på Lärarförlaget. Han är en mycket uppskattad fortbildare och föreläsare med just fritidspedagogik som hjärtefråga och fokusområde.

Läs vår spännande intervju med Jonas inför konferensen den 11 april!

Kan du berätta lite mer om dig själv – vad du jobbar med idag och vad har du för bakgrund inom fritidspedagogiken?
Jag har jobbat i många olika roller men den gemensamma nämnaren är att jag genom hela yrkeslivet alltid lutat mig mot fritidspedagogiken oavsett om jag t.ex. varit pedagog på fritids, arbetat på utredningshem eller i mindre undervisningsgrupp. Idag arbetar jag som biträdande rektor i förskolan och tycker jag är mer fritidspedagogisk än någonsin.

Jonas, du som utbildar och föreläser mycket inom fritidspedagogik och därmed möter många olika yrkeskompetenser som arbetar med utveckling av fritidshem, vilka är de hetaste frågorna just nu?
Egentligen den samma som den varit länge nu: fritidshemmet letar efter sin identitet…vi har självförtroendet men saknar liksom självkänslan

Vilka är de största och vanligaste utmaningarna för att lyckas med fritidshemmets utvecklingsarbete för en meningsfull fritid?
Det kanske viktigaste av allt är att ha en rektor som verkligen förstår och väljer att satsa på fritids. Jag har träffat härliga skolledare som valt att göra så och de brukar kunna hämta in bra skördar.

Hur kan man arbeta för att hantera dessa utmaningar och vad krävs för att skapa de rätta förutsättningarna för lärande, kvalitet, gemenskap och demokrati på fritids?
Jag tänker att man måste aktivt ta reda på vad barnen vill göra, vad de behöver möta samt vad de är intresserad av och sedan översätta detta till vad läroplanen påvisar att de ska vara med om i fritidshemmets regi.

Du kommer att vara moderator på konferensen Fritidshem 2024, vad ser du mest fram emot med denna konferens?
Jag har varit med på denna konferens ett par gånger nu och det har varje gång varit som en godispåse med både sött, salt och surt…och jag vill verkligen få smaka av allt när jag går på konferens.

Intervjun är gjord av Stina Åkerstedt, Ability Partner