Konferenser 2024-01-24

Intervju med Heléne Lidström

Vi ställde några frågor till Heléne Lidström inför Framtidens kontor och arbetssätt 2024 den 20 mars.

Hem / Konferenser / Intervju med Heléne Lidström

Heléne Lidström är strategisk rådgivare, förändringsledare och författare i det egna företaget och arbetar även som arbetsplatsstrateg på Castellum. Hon har över 20 års erfarenhet från ledande befattningar inom kommunikation, ledarskap och organisation inom företag som Finnair, Microsoft, Icon Medialab och Tele2. Heléne är moderator och talare på Framtidens kontor och arbetssätt 2024.

Heléne spelade en nyckelroll i Microsofts övergång till det nya arbetslivet, vilket innebar betydande förändringar i både arbetssätt och kontorsutformning. Denna transformation, med ambition att skapa optimala förutsättningar för medarbetarnas motivation och välmående, uppmärksammades stort och bidrog till att Microsoft erhöll utmärkelser som Sveriges bästa arbetsplats och Sveriges snyggaste kontor flera år i rad.

Sedan tiden på Microsoft har Heléne stöttat hundratals organisationer att utveckla både arbetsplats och arbetssätt. Hon var tex delaktig i projektet “ICA@work”, som innebar att utforma ett helt nytt kontor samtidigt som arbetssätten utvecklades, en omfattande arbetsplatsförändring där målet var att sammanföra olika verksamheter som dagligvaruhandel, bank, försäkring och apotek under ett och samma tak.

Helénes arbete och erfarenheter har hon delat i sin bok “Det Nya Arbetslivet – så skapades Sveriges bästa arbetsplats”

Läs intervjun med Heléne Lidström för att få djupare insikter i trender och utveckling inom kontor och arbetssätt:

Hetaste frågorna just nu: Heléne, du som träffar många olika företag och organisationer i din roll som strategisk rådgivare, vilka är de hetaste frågorna just nu när det kommer till kontor och arbetssätt?
Den absolut hetaste frågan just nu för många organisationer är; hur får vi tillbaka våra medarbetare till kontoret, samtidigt som medarbetarna ställer sig frågan, varför ska vi tillbaka till kontoret?

Vanliga utmaningar just nu: Vilka är de största utmaningarna just nu som du stöter på hos dina kunder vad gäller kontor, arbetssätt och ledarskap?
De flesta organisationer vill erbjuda sina medarbetare en viss flexibilitet den stora frågan är; hur uppnår man den rätta balansen mellan distans och kontorsarbete för att bäst utnyttja fördelarna med båda, samtidigt som man bibehåller kulturen, lärandet och känslan av samhörighet? Hur skapar man en arbetsplats att längta till där medarbetarna själva ser vinsterna och inte känner sig tvingad att komma till?

Framtidens Ledarskap: Vilka egenskaper anser du är viktigast för ledare att utveckla för att möta upp nya krav och lyckas skapa välmående och välpresterande organisationer?
Ett modernt ledarskap bottnar i tillit. Tillit förutsätter dock en viktig sak och det är tydlighet. För när ledarskapet är tydligt skapar vi trygghet. Ju mer flexibelt vi arbetar desto högre kravs ställs på ledarskapet. Detta är något jag anser att ledare generellt behöver utveckla, vässa sin förmåga att skapa tydlighet, i form av tydliga i mål och förväntningar, ansvar, mandat och återkoppling.

Framtida Utmaningar: Vilka är de största utmaningarna du ser för kontors- och arbetsplatsutveckling under de kommande åren, och hur kan företag förbereda sig för dessa?
Arbetsplatsen har blivit en strategisk fråga. Tidigare var det en fråga för den interna FM/fastighetsavdelningen att hantera, men nu ligger ansvaret på ledningen. Varje ledningsgrupp behöver ta fram sin arbetsplatsstrategi. Frågor ledningen behöver komma överens om är; hur ser vi på våra arbetssätt, hur ser vi på flexibilitet, vilken funktion spelar kontoret, hur ska kontoret anpassas utifrån de behov verksamheten och medarbetarna har… För många ledningsgrupper är detta nya och ibland ganska komplexa frågor som man kan behöva stöd i att facilitera för att nå en enad riktning och strategi, med en enad arbetsplatsstrategi skapar vi tydlighet i hur vi ser på det flexibla arbetslivet och även de bästa förutsättningarna för att utforma en arbetsplats att längta till.

Du kommer att vara moderator och hålla i en föreläsning om hur man bygger kultur, motivation och engagemang vid hybrida arbetssätt för en välmående och högpresterande organisation. Skulle du kunna berätta lite mer om vad din föreläsning kommer att handla om?
Ja men precis! Flexibiliteten är ju här för att stanna, men den stora frågan är; hur får vi det att fungera i praktiken? Hur får vi till känslan av samhörighet, hur bygger vi kultur, hur får vi nya medarbetare att känna sig inkluderade och välkomna? Jag upplever att man kanske inte tycker att det är helt enkelt. Så jag vill dela med mig av konkreta exempel på hur man kan göra för att helt enkelt få det att funka.

Konferensen den 20 mars: Vad ser du mest fram emot och vad tror du kommer att bli mest givande med denna dag?
Åh det är så mycket spännande på programmet, jag tycker att mixen är oslagbar, vi har en massa olika experter, vi får ta del av olika spännande case och de senaste forskningsrönen så jag tror hela dagen kommer vara supergivande. Men om jag ska lyfta något så ser jag verkligen fram emot att lyssna på Niclas Karlsson för att höra om ICAs planer att utveckla såväl arbetssätt som arbetsplats för att fortsätta ligga i framkant.   

Intervjun är gjord av Stina Åkerstedt, Ability Partner