Samverkansutmaningen i organisationer blir tydlig i skarpa effektiviseringsprojekt såsom uppdrag om att nå en effektiv och sammanhållen samhällsbyggnadsprocess genom digitalisering. Det handlar om att skapa sig en gemensam bild av nuläge och framtid vad gäller digital mognad och därefter leda samt samordna arbetet mot målbilden. I Västerås stad startade man år 2019 projektet ”Tillsammans för en digitaliserad samhällsbyggnadsprocess” som bestod av nyckelpersoner från stadsbyggnadsförvaltning, teknik- och fastighetsförvaltning, miljö- och hälsoskyddsförvaltning och stadsledningskontor. Projektet resulterade i en samverkansorganisation som sedan dess har arbetat för en effektiv och digitaliserad samhällsbyggnadsprocess över förvaltningsgränser. Björn Anderfjäll och Maria Rimbe delar med sig av inspirerande erfarenheter från tiden som gått! Du får också höra om Västerås stads pågående arbete med implementering av ett digitalt projektverktyg som ska bidra till en enklare och smidigare informationshantering.