Vad gör vi undervisning av på fritidshemmet och hur kan elevernas intressen och behov kopplas samman med aktiviteter som hjälper eleverna att uppfylla fritidshemmets mål? I vårt skapande av en meningsfull fritid som bidrar till elevernas utveckling ska elevernas intressen vara utgångspunkten. Men hur vet vi att det verkligen är barnens behov, intressen och erfarenhet som ligger som grund till planeringen av undervisningen och inte bara det vi tror är det? Vilka metoder kan ta oss bortom kvalificerade gissningar och egna föreställningar och hur mäter och följer vi upp den utveckling som sker? Henning Westius är centralt anställd samordnare för fritidshem på utbildningsförvaltningen i Botkyrka och arbetar med fortbildning för att stärka utvecklingsarbetet i kommunens fritidshem. Han är även grupphandledare på rektorsprogrammet vid Uppsala universitet. Under denna föreläsning kommer han att dela med sig av praktiska exempel och metoder för hur ni kan stärka elevinflytandet på fritidshemmet och hur det kan vara en väg till bättre samverkan, större måluppfyllelse och ett fritids som är lika levande under hela dagen.