Klagomålshanteringen är ofta ett stort och krävande område som tar mycket av tid och energi i anspråk. De inkommer ofta i en strid ström och det är viktigt att hålla koll på var i beslutsprocessen ärendena befinner sig. Dessutom är det lätt att hamna mitt i olika intressekonflikter som gör att arbetssituationen stundtals kan upplevas pressad. Vad kan man göra för att underlätta? Under denna föreläsning kommer du att få många praktiska och handfasta tips om hur man kan skapa en mer effektiv, likvärdig och rättssäker handläggning av klagomål. Du får konkreta exempel på hur man skriver juridiskt hållbara och lättförståeliga föreläggande och hur man kan strukturera ärendeprocessen med tydliga mål och nyckeltal som både effektiviserar handläggningen och minskar stressen. Robert Eriksson har lång erfarenhet av miljöinspektörsrollen och har ett bra helhetsgrepp av klagomålshantering och hur denna process kan effektiviseras. Han har tidigare erfarenhet av att ha arbetat som miljöutredare på Sweco och dessförinnan arbetade han i 17 år som miljöhandläggare och processutvecklare på miljöförvaltningen i Stockholms stad.