eID och e-underskrifter i framtidens digitala förvaltning
Välkommen till en konferens med ledande experter och praktikfall i framkant inom området elektronisk identifiering och underskrift i offentlig sektor!
Delta på distans
30 januari
Anmäl dig senast 8 november
Vad kommer eIDAS 2.0 innebära i praktiken och vad är viktigt just nu för att ligga i fas med utvecklingen?
Just nu sker stora förändringar på området eID och e-underskrifter då eIDAS-förordningen uppdateras och EU:s digitala identitetsplånbok utvecklas som en grund för elektroniska underskrifter. Dessutom väntas en efterlängtad statlig e-legitimation här i Sverige. Vad innebär allt detta i praktiken för offentlig sektor och digitaliseringsarbetet här och nu?
eID och e-underskrifter kan verkligen revolutionera digitaliseringen men för att få allt på plats är det många frågor som behöver besvaras. Den ökande mängden elektroniska handlingar ställer stora krav en sammanhållen och robust informationshantering och när befintliga strukturer för e-legitimering och e-underskrifter förändras gäller det att hålla sig uppdaterad för att kunna säkerställa en hållbar hantering på sikt.
Alla förändringar som sker just nu kommer att ha stor påverkan framåt och därför är vi mycket glada att kunna välkomna dig och dina kollegor till en fullspäckad konferensdag som ger er full koll på det senaste och hjälper er att bryta ner komplexa frågor till hanterbara delar.
Dagen har totalt fokus på offentlig sektors specifika utmaningar och möjligheter och hur man kan hantera dessa i praktiken. Noggrant och objektivt reds viktiga frågeställningar ut kring när vilka underskrifter behövs och vad som krävs för att skapa en rättssäker hantering som säkerställer arkivbeständigheten både idag och imorgon.
Passa på att samla teamen kring informationshantering, juridik och IT för att tillsammans skapa smarta vägar framåt mot framtidens digitala förvaltning.
Ta chansen att lyssna till ledande experter och intressanta praktikfall i framkant!
Ur innehållet
- eIDAS 2.0 – viktiga förändringar och dess påverkan på offentlig sektor
- Senaste nytt inom elektroniska underskrifter och betrodda tjänster
- Statlig e-legitimation på högsta säkerhetsnivå – vad är status just nu och hur kommer det att påverka offentlig sektor framåt?
- Digitaliseringsjuridik i offentlig sektor med inriktning på e-underskrifter och eID
- Digitala plånböcker – så utvecklas ekosystemet med digitala plånböcker på EU-nivå
- Säkerhet och tillit vid elektronisk identifiering och underskrift
- Så säkerställs arkivbeständigheten och en hållbar informationshantering
- Upphandling, inköp och kravställning av tjänster för e-underskrifter och eID
- Så leder du den digitala transformationen – om digital förändringsledning i praktiken
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Anmäl dig senast 8 november så får du 1500 kr i rabatt
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 5990 kr per person.
I det digitala konferenspriset ingår dokumentation och att du kan se konferensen igen under 30 dagar.
För dig som deltar på plats tillkommer ett dagspaket om 500 kr där frukost, fika och lunch ingår.
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
SKR
Caspar Almalander arbetar som informationshanteringsstrateg på SKR:s avdelning för digitalisering. Innan dess var han enhetschef för kommunarkiv och registratur i Botkyrka kommun. Dessförinnan arbetade han som IT-arkivarie och stadsarkivarie i Eskilstuna kommun och deltog i ett antal stora nationella projekt och uppdrag. Caspar är en kunnig och välkänd person inom branschen och en mycket uppskattad moderator.
- Status just nu vad gäller utvecklingen av en statlig e-legitimation på högsta säkerhetsnivå
- eIDAS 2.0 och digitala plånböcker – vad innebär detta för Sveriges utveckling offentlig sektor både idag och imorgon?
Erik Slottner
Civilminister
Regeringskansliet Finansdepartementet
I en tid där digitala tjänster används dagligen, har behovet av en säker och pålitlig digital identifiering aldrig varit större. Därför har regeringen gjort en stor och långsiktig satsning på att utveckla en statlig e-legitimation som säkerställer att varje medborgares identitet verifieras på högsta säkerhetsnivå i linje med både nationella och internationella standarder. Under denna föreläsning kommer Erik Slottner, civilminister med ansvar för digitalisering, att redogöra för regeringens övergripande strategi för att skapa en robust och pålitlig digital infrastruktur som möter framtidens krav. Slottner har en central roll i att driva Sveriges strategi för digital identitet och e-legitimation, och han arbetar aktivt för att säkerställa att Sverige ligger i framkant vad gäller digitala lösningar inom EU.
- Vad innebär digitaliseringen av offentlig sektor? – Vilka risker och möjligheter uppkommer i ett juridiskt perspektiv och vad innebär det i praktiken?
- Behovsanalys – när krävs underskrifter vid ärendehandläggning och beslutsfattande i kommuner och regioner?
- Vilka är de juridiska skillnaderna mellan analoga underskrifter på papper och digitala underskrifter i en e-handling?
- Är det viktigt att underskriften uppfyller straffrättsligt skydd mot urkundsförfalskning och vad kan hända vid missbruk eller förfalskning av urkund?
- Nya signaturförordningen, NIS2 och GDPR – hur förhåller sig de olika regelverken till varandra och vad behöver du ha koll på avseende e-underskrifter och digitala identiteter?
Katarina Fast Lappalainen
Universitetslektor
Stockholms Universitet
De IT-rättsliga frågorna och juridiken kring den digitala informationshanteringen har blivit allt viktigare i och med den snabba digitaliseringen av offentlig förvaltning. Området styrs av ett omfattande och växande regelverk och det krävs mycket kunskap för att nå en rättssäker hantering som garanterar både integritetsskydd, informationssäkerhet och samtidigt värnar offentlighetsprincipen. Under denna föreläsning kommer du få en guidning genom digitaliseringsjuridiken utifrån utmaningar som är kopplade till e-underskrifter och e-legitimering. Området tangerar många olika juridiska områden och under detta anförande kommer du att få ta del av en genomgång av det viktigaste för att skapa en rättssäker hantering av elektroniska underskrifter och digitala identiteter i offentlig förvaltning. Du får höra vad som gäller och hur man ur ett praktiskt perspektiv anpassar digitaliseringen efter de juridiska krav som ställs. Katarina är docent i offentlig rätt och universitetslektor i rättsinformatik vid Institutet för rättsinformatik (IRI), juridiska institutionen, Stockholms universitet. Hennes forskning är för närvarande inriktad på olika områden inom juridik och e-förvaltning. Den omfattar bl.a. myndigheters användning av artificiell intelligens för urval och kontroll samt digitaliseringen av vården och omsorgen. Hon har tidigare publicerat sig inom flera olika rättsområden, såsom förvaltningsrätt, skatterätt och mänskliga rättigheter. Katarina är också ledamot i Societal Committee inom Digital Futures, ett tvärvetenskapligt forskningscenter inom teknik och digital transformation, som bedrivs genom ett samarbete mellan KTH, SU och RISE. Katarina har en lång erfarenhet som lärare på juristprogrammet vid Stockholms universitet samt andra universitet och högskolor i Sverige. Hon är en mycket uppskattad och flitigt anlitad talare och kursledare har tilldelats Stockholms universitets pedagogiska pris som Årets lärare 2022.
- Nya eIDAS förordningen, krav och reglerade betrodda tjänster
- Vad är skillnaden mellan betrodda tjänster och kvalificerade betrodda tjänster?
- Vilka krav ställs på tillhandahållare av betrodda tjänster?
- Validering av e-underskrifter – hur kan vi garantera äktheten i elektroniska dokument?
- Hur granskas tillhandahållare och tjänster enligt nya eIDAS- förordningen och nationella kompletterande regler?
Björn Scharin
Senior adviser, Avdelningen för säker kommunikation
Post- och telestyrelsen
Den uppdaterade eIDAS-förordningen kommer innebära förändringar av de sedan tidigare reglerade betrodda tjänsterna och även nya regler inom området elektronisk identifiering. Post- och telestyrelsen är tillsynsmyndighet för betrodda tjänster vilket bland annat innebär att de tar emot incidentrapporter och granskar att reglerna i eIDAS- förordningen följs. Under denna föreläsning kommer du att få en guidning i vad som är viktigt att känna till kring den uppdaterade eIDAS- förordningen för dig inom offentlig sektor och vart ni kan vända er för olika frågor. Björn Scharin har arbetat med e-legitimationer, e-underskrifter och betrodda tjänster i 20 år. Han är utredningssekreterare för utredningen om säker och tillgänglig digital identitet som kommer att slutredovisas i slutet av maj detta år. Han var även utredningssekreterare för utredningen Ökad och standardiserad användning av betrodda tjänster i den offentliga förvaltningen vid Statens offentliga utredningar och var också en av Statskontorets representanter i SAMSET-projektet.
Anna Amundberg
Jurist
Post- och telestyrelsen
Anna Amundberg är jurist och arbetar på Post- och telestyrelsen (PTS) på avdelningen för säker kommunikation. Anna arbetar med PTS ansvar över eIDAS-förordningen, det vill säga frågor som är kopplade till betrodda tjänster. Hon arbetar även med tillsyn och frågor kopplade till NIS-direktivet och NIS2-direktivet. Förutom det sitter hon även i styrelsen för FESA (the Forum of European Supervisory Authorities for trust service providers).
- Att utforma ett samlat stöd som skapar ett större informationsägarskap i en alltmer digitaliserad organisation – vilka utmaningar och möjligheter uppstår under denna resa?
- Behovsanalys och inventering av användarperspektiv – så har vi rannsakat när digital underskrift krävs och inte, utifrån verksamhetskrav och legala krav
- Hur kan man på bästa sätt balansera juridiska och tekniska aspekter för att uppfylla kraven i praktiken – våra lärdomar kring införande av elektroniska underskrifter
- Att hantera e-underskrifter – erfarenheter och utmaningar med att säkerställa en obruten digital kedja som bevarar bevisbördan och skyddar känslig information
Christina Engström
Objektspecialist
Huddinge kommun
Elektronisk identifikation och e-underskrifter spelar en avgörande roll i dagens digitala samhälle, men införandet är allt annat än enkelt. För att lyckas krävs en noggrann balans mellan tekniska lösningar, juridiska krav och verksamhetens specifika behov, vilket gör detta område både komplext och utmanande. Hur kan teknik, juridik och verksamhet samverka på bästa sätt för att lyckas och hur får man till detta i praktiken? Under denna föreläsning delar Huddinge kommun med sig av hur de har utvecklat både metodik och arbetssätt, från behovsinsamling till operativt stöd för införandet av nya verktyg. De presenterar viktiga lärdomar och insikter från processen, där målet hela tiden har varit att skapa ett sammanhållet stöd för användarna genom att integrera teknik, juridik och verksamhet. Christina Engström är systemförvaltare och objektspecialist i processkartläggningsverktyg och verktyg för elektronisk underskrift på digitaliseringsavdelningen på Kommunstyrelsens förvaltning i Huddinge kommun.
Anna Johansson
Projektledare
Huddinge kommun
Anna Johansson är projektledare för kommunövergripande programmet om digital informationshantering e-underskrift, SDK och digital post. Hon har över 10 års erfarenhet inom digitalisering och projektledning, med särskilt fokus på digitaliseringsprojekt inom offentlig sektor. Tidigare har hon arbetat som förvaltningsledare och projektledare på Sveriges Kommuner och Regioner och som familjerättssekreterare i Malmö stad.
- Digitala rättshandlingar på fastighetsrättens område – kort bakgrund om Lantmäteriets regeringsuppdrag och förslag
- Vilka juridiska och tekniska hinder måste övervinnas för att möjliggöra ett fullständigt digitalt förfarande för överlåtelser och upplåtelser av fast egendom?
- Hur kan vi säkerställa att elektroniska handlingar inom fastighetsrätten upprätthåller och stärker rättssäkerheten, samtidigt som de möjliggör en modern och effektiv digital hantering?
- Vad innebär en successiv övergång till automatiserade lagfartsbeslut för offentlig sektor, och hur påverkar det behovet av insyn och kontroll i framtida processer?
Linda Sabel
Verksamhetsstrateg
Lantmäteriet
Lantmäteriet fick 2023 ett regeringsuppdrag om att möjliggöra för fler elektroniska handlingar inom det fastighetsrättsliga området och föreslå en digital infrastruktur som underlättar hanteringen av dessa. De har nu överlämnat ett förslag på en digital infrastruktur med en e-tjänst, för att kunna upprätta rättshandlingar digitalt i stället för med penna och papper. Ett införande av digitala underskrifter vid överlåtelse och upplåtelse av fastigheter innebär stora fördelar jämfört med dagens analoga förfarande men att digitalisera fastighetsrätten där både jordabalken och andra lagar bygger på traditionella, pappersbaserade processer är både juridiskt och tekniskt utmanande. Under den här föreläsningen kommer du att få ta del av Lantmäteriets arbete för att möjliggöra elektroniska rättshandlingar för bättre tillgänglighet, ökad effektivitet och säkerhet. Linda Sabel är teknologie doktor, verksamhetsstrateg och forsknings- och utbildningssamordnare på Lantmäteriet. Hon har varit ansvarig handläggare för regeringsuppdraget och har varit involverad i viktiga projekt som rör digitalisering av fastighetsbildningsverksamheten. David Fridh är stabsjurist på Lantmäteriet och spelar en central roll i juridiska frågor som rör fastighetsrätt och digitalisering. Han har varit delaktig i flera projekt som syftar till att utveckla och modernisera de rättsliga ramarna för fastighetstransaktioner i Sverige. De har tillsammans med Johan Modig, lantmätare på Lantmäteriet, författat rapporten ”Digitala rättshandlingar på fastighetsrättens område” som föreslår en digital infrastruktur för att underlätta hanteringen av elektroniska rättshandlingar inom fastighetsområdet.
David Fridh
Jurist
Lantmäteriet
David Fridh är stabsjurist på Lantmäteriet och spelar en central roll i juridiska frågor som rör fastighetsrätt och digitalisering. Han har varit delaktig i flera projekt som syftar till att utveckla och modernisera de rättsliga ramarna för fastighetstransaktioner i Sverige. Linda och David har tillsammans med Johan Modig, lantmätare på Lantmäteriet, författat rapporten ”Digitala rättshandlingar på fastighetsrättens område” som föreslår en digital infrastruktur för att underlätta hanteringen av elektroniska rättshandlingar inom fastighetsområdet.
- Hur kan vi säkerställa att e-legitimering blir tillgängligt och säkert även för användargrupper som saknar svensk e-legitimation? – Om Migrationsverkets arbete och vision kring e-legitimationer för 3:e-landsmedborgare
- Vilka tekniska och juridiska utmaningar kan uppstå vid implementeringen av digitala lösningar för utländska medborgare, och hur kan myndigheter säkerställa en hög tillitsnivå i dessa processer, både för användarna och samhället i stort?
- Hur kan vi förbättra samarbetet mellan myndigheter och privata aktörer för att bättre möta upp de juridiska och tekniska kraven på e-legitimering för utländska medborgare?
- Vilka är de stora utmaningar på området just nu och hur ser utvecklingsplanerna ut framåt?
Peter Colldin
IT-arkitekt
Migrationsverket
Migrationsverket har länge varit i framkant när det gäller att tillhandahålla digitala tjänster för personer som flyttar till Sverige men att säkert identifiera och hantera dessa individer digitalt ställer höga krav på säkerhet och tillförlitlighet. Hur adresseras dessa utmaningar i dag, och hur utvecklas framtidens lösningar för att möta nya krav från både svenska och internationella användare? E-legitimering och elektroniska underskrifter har varit centrala för svenska medborgare, men nu ser vi ett växande behov av flexibla lösningar som kan nå även utländska medborgare utan tillgång till traditionella e-legitimationer. Hur hanterar Migrationsverket dessa legitimeringsfrågor, och hur ser de på framtida möjligheter med utvecklingen av eIDAS 2.0 och då i synnerhet digitala plånböcker? Under denna föreläsning kommer du att få ta del av Migrationsverkets arbete för att bredda sina digitala tjänster för att möta nya användargrupper i e-tjänster. Peter Colldin arbetar som produktägare på Migrationsverket och har över 30 års expertis inom projektledning, informationshantering och lösnings- och verksamhetsarkitektur. Peter har tidigare arbetat som konsult i eget bolag åt Migrationsverket men är numera anställd som produktägare inom området Identity & Access Management.
Mikael Sundberg
Äffärsansvarig E-underskrifter SignPort
Knowit Secure Solutions
Mikael Sundberg är Business Manager för Knowit Secure Solutions AB och ansvarar för SignPort, Knowits lösning för digitala signeringstjänster. Sedan december 2022 har Mikael lett arbetet med att utveckla och implementera säkerhetslösningar inom digitala identiteter och signaturer, med fokus på att tillgodose kundernas behov av pålitliga signeringstjänster. Med över 15 års erfarenhet på Knowit, där han tidigare haft roller som affärsansvarig och Business Lead för SignPort på Knowit Connectivity AB, har Mikael en gedigen bakgrund inom digitala säkerhetsstrategier.
- Vad bör rymmas i en strategi för bevarande av elektroniska underskrifter?
- Hur kan arkivmyndigheten respektive verksamheten tänka kring upprättande, gallring, validering och slutarkivering av elektroniska underskrifter?
- Vilka krav bör arkivmyndigheten och verksamheten ställa gentemot varandra?
- Vad är en valideringspolicy och varför är det viktigt att du eller din arkivmyndighet har en?
Emil Åhman
Arkivarie
Arkivnämnden
Att införa e-underskrifter hanteras ibland som en avgränsad fråga. Som arkivmyndighet för Västra Götalandsregionen och Göteborgs Stad måste Regionarkivets riktlinjer ha ett helhetsperspektiv som omfattar hela livscykeln; från upprättande, format och gallring till leverans/mottag, validering och slutarkivering. Emil Åhman arbetar som arkivarie på Regionarkivet och har under många år jobbat med frågeställningar kring digitalt bevarande, e-underskrifter och bevarandestrategi. Han har utifrån ett arkivperspektiv suttit med som rådgivare vid förstudie och införande av e-underskrifter för Västra Götalandsregionen samt hos andra myndigheter i Göteborgs Stad. Denna bakgrund har givit värdefulla erfarenheter av att jobba med svåra frågeställningar kopplat till e-underskrifter. Emil kommer att berätta om arbetet med strategin och vilka andra strategiska dokument och verksamhetskomponenter som kan vara nödvändiga för att dokumentera det långsiktiga bevarandet av e-underskrifter.
- Funktionella behov och legala krav på underskrifter – hur kan det hjälpa oss att bedöma vilka handlingar som kräver vilken typ av underskrift?
- Vilka åtgärder och tekniker kan vi använda idag för att på bästa sätt bevara och verifiera digitala underskrifter under längre tidsperioder?
- Vad innebär äkthet och hur garanteras äktheten i elektroniska handlingar? Hur kan underskriften bli ogiltig? Vad händer om handlingstypen ändras?
- Hur påverkar förändringar i system och format den långsiktiga giltigheten av e-underskrifter och hur kan dessa risker hanteras proaktivt?
- Vad väntar framöver inom utvecklingen av standarder och metoder för bevarande av digitala underskrifter, och vad är viktigt just nu för att agera i linje med detta?
Jens Västberg
Chefsjurist
Riksarkivet
I en tid då tekniska standarder och system ständigt förändras blir behovet av strategier för framtidens hållbara informationshantering allt mer kritiskt. Riksarkivets viktigaste fråga är att säkra autentisk, tillgänglig och användbar information idag och för framtida generationer. Men hur säkerställer vi ett långsiktigt bevarande av elektronisk information, inklusive digitala underskrifter över tid? Jens Västberg är chefsjurist på Riksarkivet sedan 2022 och har tidigare arbetat som enhetschef och funktionsansvarig verksjurist vid Kronofogden, där han ansvarade för juridisk styrning och utveckling. Han har även arbetat med integritetsfrågor som jurist på Datainspektionen (nuvarande Integritetsskyddsmyndigheten), och haft roller som ämnessakkunnig på Riksrevisionen och föredragande hos Justitieombudsmannen. Jens har också varit expert i den statliga utredningen om dataskydd och kontroll hos Skatteverket, Tullverket och Kronofogden, där han bidrog med sin expertis kring informationssäkerhet och dataskydd. Under denna föreläsning kommer du att få ta del av hur Riksarkivet arbetar för att ta fram både vägledning och reglering för att sötta arbetet med att säkra arkivbeständigheten för digitala underskrifter. Med fokus på praktiska och användbara lösningar får du insikter kring vad som är viktigt för att hantera utmaningar när tekniska system förändras och riskerar att påverka underskrifters giltighet över tid.
- Med eIDAS2 och nya regler kring den digitala plånboken, vilka förändringar kan vi förvänta oss i hur e-underskrifter används och verifieras i praktiken?
- Hur förbereder vi våra organisationer för att hantera e-underskrifter via digitala plånböcker?
- Vilka tekniska och organisatoriska förändringar krävs för att effektivt implementera och säkerställa trovärdigheten hos e-underskrifter i den nya digitala plånboksmiljön?
- Autentiseringssystem för AI som matchar dagens krav på mänsklig e-legitimering, vilka etiska och säkerhetsmässiga problem kan uppstå?
- Hur kan vi skapa en pålitlig och säker e-legitimation för AI-agenter, som inte kan använda traditionella autentiseringsmetoder som tjänstesmartkort eller mobilt e-leg?
Johan Nyman
Konsult, e-underskrifter
Certezza
eIDAS2 kom ut i våras och i början av hösten 2024 fanns utkasten för fem genomförandeförordningar för digiplånboken ute för utlåtanden. Mycket sägs, skrivs och diskuteras gällande plånboken som id-bärare, och som bärare av olika attesterade attribut såsom intyg, biljetter, körkort. Men hur ser det ut med digiplånboken i förhållande till e-underskrifter? Vilka förändringar kan vi vänta oss? Hur påverkar det oss som organisation och verksamhet; vad behöver vi tänka på gällande hanteringen och utvecklingen av e-underskrifter? Samtidigt får artificiell intelligens en allt större betydelse och närvaro i verksamheters aktiviteter och processer. I takt med att robotar, eller AI-agenter, börjar agera i verksamhetens system, behöver autentiseringen för dessa kunna hanteras, på motsvarande sätt som för mänskliga användare. Men en AI-agent kan ju inte använda ett tjänstesmartkort eller ett mobilt e-leg på samma sätt som den mänskliga användaren. Hur åstadkommer man ett "e-leg" för en AI-agent? Johan Nyman har länge följt utvecklingen kring eID och elektroniska underskrifter ur ett europeiskt perspektiv och har ett stort intresse för användarperspektivet, Public Key Infrastructure och eIDAS-kompatibla kvalificerade elektroniska signaturer (QES). Johan brinner för plattformsoberoende e-signeringslösningar och är specialiserad på digitala autentiserings- och signaturmetoder. Han har även en koppling till den finska universitetssektorn där han arbetat med IT-utveckling och implementerat elektroniska underskrifter.
Cecilia Eliasson Schmidt
Informations- och cybersäkerhetskonsult
Certezza
Cecilia Eliasson Schmidt är Informations- och cybersäkerhetskonsult på Certezza. Under denna föreläsning kommer hon att dela med sig av sina erfarenheter från att leda och koordinera projekt inom e-legitimering och informationssäkerhet. Särskilt fokus kommer att ligga på autentisering och hantering av digitala identiteter, samt hur offentlig sektor kan anpassa sig till nya säkerhetsutmaningar i takt med att AI-agenter blir en alltmer integrerad del av verksamheten.
- Förstudie och kartläggning av verksamhetens behov – så lägger du grunden till en framgångsrik upphandling
- Strategiska val – identifiering, certifikat, inbäddad signatur, avancerad elektronisk underskrift, dokumentkonvertering PDF/A, Validering PAdES LTV/LTA, Arkivering
- Krav och kriterier – vad är viktigt att tänka på inför kravställningen?
- Tips och råd om hur avrop av funktioner för e-identifiering och e-underskrift bäst kan göras
Lena Lindström
Verksamhetsnära produktspecialist
Nexer Group
När en organisation ska upphandla och implementera e-signering är det många frågor som behöver besvaras. Hur kan man kartlägga verksamhetens behov på bästa sätt och vad är viktigt att tänka på för att inte riskera att stå utan svar i upphandlingen? Lena har lång erfarenhet som IT-konsult och projektledare och har under de senaste åren arbetat med bland annat Örebro kommuns implementering av elektroniska underskrifter. Under denna tid har hon samlat på sig mycket verksamhetsnära kunskap kring vad som är viktigt att tänka på inför en upphandling och implementering av elektroniska underskrifter för att få allt att landa rätt. Under denna föreläsning kommer Lena att dela med sig av sina bästa tips kring hur man lyckas med upphandling och kravställning för att få den bästa grunden att jobba vidare från sedan.
- Ta del av expertanförande med senaste nytt inom digitala identiteter och elektroniska underskrifter
- Statlig e-legitimation på högsta säkerhetsnivå – ta del av status just nu i utredningen
- Lär dig mer om juridiken kopplat till eID och e-underskrifter – så garanteras både integritetsskydd, informationssäkerhet och offentlighetsprincipen
- Uppdatera dig kring validering av e-underskrifter och hur man kan garantera äktheten av underskrifter i elektroniska dokument
- Öka din förståelse för digitala plånböcker och hur de kommer att kunna användas i praktiken
- Ta del av kunskap kring bevarandefrågor – vad behöver vi bevara och hur bevarar vi den underskrivna handlingen över tid?
- Ta del av viktiga erfarenheter vad gäller kravställning vid upphandling och hur man vet om en teknisk lösning uppfyller kraven från både verksamhet, DIGG, PTS och eIDAS
- Ta del av praktiska erfarenheter av att införa och utveckla användandet av eID och e-underskrifter i en offentlig organisation
- Öka säkerheten genom att ta del av effektiva sätt att se över rutinerna för IT-säkerheten kring elektronisk identifiering
- Inspireras och ta del av konkreta tips om hur digital identifiering och signering kan revolutionera digitaliseringen i verksamheten
Anmälan eID och e-underskrifter i framtidens digitala förvaltning 2025 30 januari
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Dela evenemanget i social medier