
Juridik - Digitalisering - Roll i utveckling
11-12 mars
Anmäl dig senast 28 februari
Ordinarie pris: 8990 kr
Ett försämrat säkerhetsläge, snabb digitalisering och ett hårdnande politiskt klimat påverkar din roll som kommunsekreterare mer än någonsin. Du förväntas navigera komplexa regelverk, effektivisera processer och skapa förtroende i en tid av stora förändringar.
Hur säkerställer du rättssäkra och effektiva beslutsprocesser när kraven på transparens och snabbhet ökar? Hur hanterar du rollen som diplomat mellan politik och tjänstemannaorganisation i ett alltmer polariserat klimat?
Dags att sätta din egna yrkesmässiga utveckling högst upp på dagordningen!
Under två kunskapsspäckade konferensdagar får du konkreta verktyg, värdefull inspiration och ny kunskap för att möta dessa utmaningar. Du får också möjlighet att nätverka med kollegor från hela landet och utbyta erfarenheter.
Välkommen till en dag som stärker dig i din roll och hjälper dig att forma framtidens kommunala beslutsfattande! Dessutom kommer dagen att bjuda på värdefullt nätverkande med kollegor från hela landet!
Program
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Anmäl dig senast 28 februari så får du 500 kr i rabatt
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 6490 kr per person.
I konferenspriset ingår frukost, fika och lunch under konferensen samt dokumentation.
Sara-Carin Öhman
Enhetschef och kommunsekreterare
Uppsala kommun
Sara-Carin är enhetschef för nämndsekretariatet vid Uppsala kommun på avdelningen för kansli på kommunledningskontoret. Hon har en bakgrund som kommunsekreterare och teamledare för nämndsekretariatet och har över tio års erfarenhet inom offentlig förvaltning och kommunal administration. Hennes arbete inkluderar att leda och utveckla effektiva processer för nämndhantering, kvalitetssäkring av beslutsunderlag och att skapa strukturer för transparent och rättssäkert beslutsfattande. Med erfarenhet från roller som nämndsekreterare och samordnare inom både Uppsala kommun och Stockholms stad har Sara-Carin byggt en bred kompetens inom ärendeberedning och nämndadministrativa processer. Tidigare har hon arbetat som domstolshandläggare vid Solna tingsrätt med ansvar för handläggning av mål och ärenden, planering inför förhandlingar, protokollföring, expediering av beslut samt service gentemot parter och myndigheter. Sara-Carin brinner för kvalitetsutveckling kring nämndadministrativa processer och är en uppskattad föreläsare. Utöver sitt arbete har Sara-Carin även varit verksam som gruppträningsinstruktör i över sex år, vilket speglar hennes passion för ledarskap, energi och förmåga att motivera andra. Hennes pedagogiska och kommunikativa färdigheter stärker hennes förmåga att engagera team och driva utveckling i komplexa organisationer.
Åsa Granat
Senior konsult, tidigare kommundirektör
Granat Konsult AB
Hur säkrar vi demokratins grundprinciper i en tid präglad av polariserad politik, ökade krav på transparens och ett hårdnande samhällsklimat? Åsa Granat är en erfaren ledare och tidigare kommundirektör i Borlänge kommun med 30 års erfarenhet av kommunal verksamhet. Under denna föreläsning kommer hon att dela med sig av sina insikter om kommunsekreterarens avgörande roll som garant för demokratiska processer. Med utgångspunkt i sina egna erfarenheter av att navigera komplexa beslutsprocesser, skapa tillitsfulla organisationer och bygga hållbara strukturer, ger Åsa dig både strategiska perspektiv och praktiska verktyg för att utveckla din roll som kommunsekreterare. Föreläsningen syftar till att stärka dig i din professionella identitet och inspirera till att ta en ännu mer aktiv roll i att värna och utveckla demokratin på lokal nivå. Under Åsa Granats ledarskap lyftes Borlänge kommuns arbete med tillitsbaserad styrning fram av Tillitsdelegationen som ett föredöme för hur man skapar engagemang och handlingskraft i kommunal verksamhet. Idag är Åsa verksam som VD och ägare av Granat Konsult AB, där hon arbetar med organisationsutveckling, ledarskap och strategisk rådgivning för både offentlig och privat sektor. Under 2024 har hon varit tillförordnad VD för Adda, ett företag inom Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), och samordnare för projektet "Guldläget" i Ludvika, där hon stöttat kommunens arbete med hållbar utveckling kopplat till Hitachi Energys expansion. Med sitt djupa engagemang för demokrati, transparens och tillit har Åsa även haft roller inom flera styrelser, bland annat Dalarna Science Park och kommundirektörsföreningen i Sverige. Som föreläsare inspirerar Åsa genom att koppla sina erfarenheter till de utmaningar och möjligheter som dagens kommunala ledare och tjänstemän möter, med särskild betoning på att stärka demokratins kärna i en föränderlig värld.
Olle Lundin
Professor i förvaltningsrätt
Uppsala Universitet
Under detta fördjupningspass kommer du att få uppdatera dina kunskaper inom kommunal- och förvaltningsrätten, få svar på hur du ska tolka lagstiftningen, hur den utvecklas utifrån aktuell rättspraxis och hur regelverket påverkar olika typsituationer i ditt arbete. Olle Lundin är professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet. Han är oberoende expert inom ramen för Europarådets övervakning av den kommunala självstyrelsen och även adjungerad särskild ledamot i Kammarrätten i Stockholm. Olle Lundin är professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet. Han är oberoende expert inom ramen för Europarådets övervakning av den kommunala självstyrelsen och även adjungerad särskild ledamot i Kammarrätten i Stockholm. Olle är en flitigt anlitad och mycket uppskattad föreläsare och under detta fördjupningspass kommer han att reda ut vanligt förekommande frågeställningar och diskutera dess konsekvenser i praktiken.
Charlotte Arnell
Juridisk rådgivare, digitaliseringsjuridik offentlig sektor
PwC
Charlotte Arnell är en erfaren juridisk rådgivare med spetskompetens inom offentlig rätt, digitaliseringsjuridik och AI. Charlotte har själv arbetat som kommunsekreterare i Strängnäs kommun och är väl insatt i rollens olika utmaningar. Sedan 2022 arbetar hon på PwC Sverige, där hon stödjer offentliga aktörer i komplexa juridiska frågor kopplade till digital transformation, offentlig upphandling och IT-rätt. Tidigare har Charlotte haft framträdande roller som digitaliseringsjurist och dataskyddsombud på Västerås stad, där hon ledde arbetet med dataskydd och juridiska lösningar inom digitalisering och verksamhetsutveckling. Hon har även varit kanslichef och kommunjurist i Katrineholm samt administrativ chef i Strängnäs kommun, där hon effektiviserade processer för ärendehantering och registratur. Med djup erfarenhet av att navigera juridiska utmaningar och integrera AI-lösningar i offentlig sektor kombinerar Charlotte juridisk expertis med strategisk verksamhetsutveckling och innovation.
Anna Guteland
Kommunsekreterare
Nacka kommun
Att leverera kvalitetssäkra beslutsunderlag till fullmäktige är ett av förvaltningarnas viktigaste uppdrag. En väl fungerande beredningsprocess skapar både framförhållning och förutsägbarhet, vilket stärker effektiviteten och rättssäkerheten i kommunens verksamheter. Men vägen från att ett ärende initieras och handläggs, till beslut och verkställighet, kan vara lång. I Nacka kommun har en centraliserad nämndadministration införts och det i kombination med processbaserade arbetssätt har tagit ärendeberedningsprocessen till en helt ny nivå. Under denna föreläsning får du ta del av hur Nacka kommun framgångsrikt utvecklat sina nämndadministrativa processer för att effektivisera arbetet, höja kvaliteten och frigöra resurser. Du får också en inblick i hur handläggare stöttas för att skapa beslutsunderlag som är sakliga, rättssäkra och färdiga i tid, samt vilka strategier som använts för att undvika vanliga fallgropar vid övergången till nya arbetssätt. Genom smarta lösningar och tydliga strukturer har Nacka kommun skapat en modell för en modern kommunal nämndadministration i framkant. Anna har mångårig erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning med särskild kompetens inom nämndadministration, juridisk ärendeberedning och valhantering. Hon är idag kommunsekreterare i Nacka kommun och har tidigare haft liknande roller i Haninge kommun, där hon även ansvarade för Kommunfullmäktige. Hennes erfarenhet inkluderar arbete som nämndsekreterare inom stadsbyggnads- och kulturförvaltningar, där hon bidragit till att utveckla effektiva och juridiskt hållbara processer.
Anna Bryntesson
Kommunsekreterare
Sunne Kommun
Hur kan du bygga en effektiv ärendeberedningsprocess som förenar politiken och förvaltningen för bättre resultat och mer välgrundade beslut? I en tid där effektivitet och transparens är avgörande för kommunal förvaltning står många kommuner inför utmaningen att integrera politiska beslut med administrativa processer. I Sunne kommun har en ny ledning tagit initiativ till en strukturerad beredningsprocess som syftar till att förena politik och förvaltning på ett nytt, effektivt sätt. Under denna föreläsning kommer du att få ta del av erfarenheter och insikter kring hur en sådan process kan utformas och implementeras. Du kommer att få ta del av både utmaningar och möjligheter med att utveckla en mer effektiv och strukturerad beredningsprocess för att säkerställa kvalitet och effektivitet i den kommunala styrningen. Anna Bryntesson är kommunsekreterare i Sunne kommun sedan maj 2021 och fungerar som en teamledare för kommunkansliet i kommunen. I Sunne kommun är kommunsekreteraren sekreterare i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommunledningsgruppen. Denna breda roll innebär att både vara spindeln i nätet i den politiska organisationen men också genom kommunledningsgruppen i förvaltningsorganisationen. Anna har över 15 års erfarenhet av offentlig administration inom kommunsektorn. Tidigare arbetade Anna som kommunsekreterare i Eda kommun i 14 år med traditionella kommunsekreteraruppgifter i en liten kommun så som sekreterare i exempelvis kommunfullmäktige och kommunstyrelsen men även valsamordnare och andra administrativa uppgifter. Utöver sitt arbete i Sunne och Eda kommun har Anna även varit ordförande och röstmottagare i valdistrikt i Arvika kommun, där hon haft ett ansvar för driftledning och organisation vid val. Anna har en gedigen bakgrund inom nämndadministration och offentlig sektor, med en passion för att skapa strukturer som främjar effektivitet och rättssäkerhet i kommunal förvaltning.
Pär Hammarberg
Kommunsekreterare
Sundsvalls kommun
Som kommunsekreterare är du navet i den kommunala nämndadministrationen, där du samordnar – och ibland medlar – mellan politik Som kommunsekreterare är du navet i hela den kommunala nämndadministrationen, där du samordnar – och ibland medlar – mellan politik och förvaltning, mellan olika viljor och olika intressenter. Du har många kontaktytor och det är nödvändigt att samarbetena med alla dessa fungerar. Här diskuterar vi vägar fram till att skapa och underhålla dessa samarbeten, där en viktig del är att få alla parter att förstå sina respektive roller. Pär Hammarberg har varit en aktiv del av samspelet mellan politik och förvaltning i över 20 år, såväl på politiksidan – som förtroendevald i såväl majoritet som opposition och som mångårig politisk sekreterare, som på förvaltningssidan – som nämndsekreterare, kommunsekreterare och som chef över en grupp kommun- och nämndsekreterare.
Daniel Lindqvist
Kommundirektör
Knivsta Kommun
Daniel Lindqvist har över 15 års erfarenhet av kommunal förvaltning och ledarskap. Sedan januari 2020 är han kommundirektör i Knivsta kommun, där han lagt stort fokus på att bygga en innovationskultur inom organisationen. Genom att främja nytänkande och samverkan arbetar han för att skapa en effektiv och medborgarorienterad verksamhet som möter både dagens och framtidens behov. Innan sin nuvarande roll hade Daniel flera framträdande positioner i Ekerö kommun, bland annat som biträdande kommundirektör och kommunsekreterare. Där spelade han en nyckelroll i att stärka verksamhetens struktur och effektivitet. Med en magisterexamen i offentlig rätt från Södertörns högskola kombinerar Daniel juridisk expertis med en djup förståelse för offentlig förvaltning och dess komplexa utmaningar. Han brinner för att skapa hållbara lösningar och utveckla organisationer som kan möta samhällets allt högre krav på innovation och kvalitet.
Anna Guteland
Kommunsekreterare
Nacka kommun
Anna har mångårig erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning med särskild kompetens inom nämndadministration, juridisk ärendeberedning och valhantering. Hon är idag kommunsekreterare i Nacka kommun och har tidigare haft liknande roller i Haninge kommun, där hon även ansvarade för Kommunfullmäktige. Hennes erfarenhet inkluderar arbete som nämndsekreterare inom stadsbyggnads- och kulturförvaltningar, där hon bidragit till att utveckla effektiva och juridiskt hållbara processer.
Sebastian Rapp
Enhetschef, enheten för nämndadministration
Upplands Väsby Kommun
Sebastian Rapp är sedan september 2024 enhetschef för enheten för nämndadministration i Upplands Väsby kommun, där han leder och utvecklar arbetet för att säkerställa hög kvalitet och effektivitet i kommunens beslutsprocesser. Sebastian har tidigare varit kommunsekreterare med teamansvar och nämndsekreterare i samma kommun. Under dessa år har han fördjupat sina kunskaper inom offentlig förvaltning och samordnat komplexa administrativa processer. Sebastian har en kandidatexamen i statsvetenskap från Stockholms universitet och har studerat masterprogrammet i offentlig politik och organisation.
Suzanna Råberg Affre
Kommunsekreterare
Botkyrka kommun
Suzanna arbetar som kommunsekreterare i Botkyrka kommun, där hon navigerar i en dynamisk och föränderlig politisk miljö. Hennes arbete präglas av ett tydligt fokus på att säkerställa rättssäkra processer, skapa samstämmighet och stärka kommunens administrativa strukturer. Tidigare har Suzanna innehaft flera nyckelroller på Södertälje kommun, bland annat som systemförvaltare, nämndsekreterare och samordnare, där hon arbetat med att utveckla effektiva arbetsmetoder och stödja politiska nämnder. Hon har också varit chefssekreterare i Region Sörmland, där hon bidrog till att främja hållbar regional utveckling genom strategisk administration och ledningsstöd.
Nätverka under avslappnade och trevliga former med kommunsekreterarkollegor från hela landet!
Sara-Carin Öhman
Enhetschef och kommunsekreterare
Uppsala kommun
Sara-Carin är enhetschef för nämndsekretariatet vid Uppsala kommun på avdelningen för kansli på kommunledningskontoret. Hon har en bakgrund som kommunsekreterare och teamledare för nämndsekretariatet och har över tio års erfarenhet inom offentlig förvaltning och kommunal administration. Hennes arbete inkluderar att leda och utveckla effektiva processer för nämndhantering, kvalitetssäkring av beslutsunderlag och att skapa strukturer för transparent och rättssäkert beslutsfattande. Med erfarenhet från roller som nämndsekreterare och samordnare inom både Uppsala kommun och Stockholms stad har Sara-Carin byggt en bred kompetens inom ärendeberedning och nämndadministrativa processer. Tidigare har hon arbetat som domstolshandläggare vid Solna tingsrätt med ansvar för handläggning av mål och ärenden, planering inför förhandlingar, protokollföring, expediering av beslut samt service gentemot parter och myndigheter. Sara-Carin brinner för kvalitetsutveckling kring nämndadministrativa processer och är en uppskattad föreläsare. Utöver sitt arbete har Sara-Carin även varit verksam som gruppträningsinstruktör i över sex år, vilket speglar hennes passion för ledarskap, energi och förmåga att motivera andra. Hennes pedagogiska och kommunikativa färdigheter stärker hennes förmåga att engagera team och driva utveckling i komplexa organisationer.
Som kommunsekreterare har du en mycket viktig och central roll för att säkerställa att hela den demokratiska processen i kommunens högsta beslutande organ. Att sammanträden leds och dokumenteras på ett korrekt sätt är av största vikt för att säkerställa rättssäkra och demokratiska beslut men hur gör man när man hamnar i de lite mer komplexa situationerna?
Under denna interaktiva fördjupning kommer du att få ökade kunskaper kring hur du som kommunsekreterare kan stärka dig i din roll och hantera de mer avancerade situationer som kan uppstå under sammanträden. Du kommer dessutom att få ta del av praktiska verktyg och metoder för att skriva rättssäkra, informativa och korrekta protokoll.
Hur når du en ökad kvalitet och rättssäkerhet vid genomförande och protokollföring av KS- och fullmäktigesammanträden?
Vi bryter för förmiddagsfika kl.10:00-10:30
Helena Meier
Jurist och kommunaljuridisk rådgivare
Kommunal kompetens
Helena Meier är en erfaren jurist med över 30 års kompetens inom den kommunala sektorn. Hon har en djup förståelse för både juridikens principer och den praktiska tillämpningen inom kommunal verksamhet. Sedan 2016 har Helena också varit särskild ledamot i Kammarrätten i Stockholm, där hon har bidragit med sin expertis i mål om laglighetsprövning. I sin roll som kommunjurist i Danderyds kommun, där hon verkat sedan 2021 är Helena ansvarig för beslutsprocessen i fullmäktige och kommunstyrelsen med utskott. Dessförinnan arbetade hon som förbundsjurist vid Sveriges kommuner och regioner, där hon bidrog med juridisk rådgivning på nationell nivå. Under sina 26 år som stadsjurist i Nacka kommun ledde Helena arbetet med övergripande juridiska strategiska frågor, system för styrdokument och internrevision, och om stöd för kommunens beslutsfattande organ. Helena är dessutom författare till boken ”Ny i kommunal verksamhet – en guide för dig som undrar var du hamnat”, som har blivit en uppskattad resurs för många inom kommunal verksamhet.
Suzanna Råberg Affre
Kommunsekreterare
Botkyrka kommun
Under de senaste åren har Botkyrka kommun befunnit sig i ett politiskt landskap präglat av betydande förändringar och skiftande majoritetsförhållanden. Efter nästan tre decennier av socialdemokratiskt styre inträffade ett oväntat maktskifte, där en ny koalition tog över. Denna förändring följdes av interna utmaningar, politiska spänningar och juridiska prövningar som satt kommunens styrning på prov. Frågor om rättssäkerhet, transparens och tydliga processer har blivit centrala för att säkerställa kommunens arbete under dessa förhållanden. Under den här föreläsningen kommer du att få ta del av hur du som kommunsekreterare kan verka som en stabiliserande part för att skapa stabilitet och förtroende i en föränderlig tid. Suzanna arbetar som kommunsekreterare i Botkyrka kommun, där hon navigerar i en dynamisk och föränderlig politisk miljö. Hennes arbete präglas av ett tydligt fokus på att säkerställa rättssäkra processer, skapa samstämmighet och stärka kommunens administrativa strukturer. Tidigare har Suzanna innehaft flera nyckelroller på Södertälje kommun, bland annat som systemförvaltare, nämndsekreterare och samordnare, där hon arbetat med att utveckla effektiva arbetsmetoder och stödja politiska nämnder. Hon har också varit chefssekreterare i Region Sörmland, där hon bidrog till att främja hållbar regional utveckling genom strategisk administration och ledningsstöd.
Ann-Charlotta Brandett
Administrativ chef
Kumla Kommun
Digitaliseringens framsteg har fört med sig stora möjligheter, men också ökad sårbarhet. I slutet av 2024 drabbades Kumla kommun av en allvarlig cyberattack som satte organisationens digitala säkerhet på hårda prov. När det stod klart att kommunen blivit utsatta för ett cyberangrepp, beslutade kommundirektör omedelbart att kommunen skulle gå in i stabsläge. IT-systemen stängdes ner för att begränsa skadorna och minska ytterligare risker. Under denna period övergick kommunens verksamheter till manuella och analoga arbetsprocesser för att kunna fortsätta upprätthålla viktiga funktioner. Extern expertis kallades in för att stödja hanteringen av situationen och för att påbörja återställningsarbetet. Den allvarliga cyberattacken har lett till att Kumla kommun vidtagit omfattande åtgärder för att stärka sin IT- och informationssäkerhet. Ann-Charlotta Brandett är administrativ chef på Kumla kommuns kommunledningsförvaltning och har varit en del av staben. Innan hon tillträdde denna roll i december 2021 arbetade hon som kommunjurist i kommunen. Under denna föreläsning kommer hon att dela med sig av viktiga lärdomar och erfarenheter som gjorts i samband med denna händelse och hur man kan säkra upp organisationen för att både minska risken för intrång och minimera effekterna om den ändå sker. Föreläsningen ger värdefulla insikter för kommunsekreterare och andra nyckelroller inom kommunal administration om vad som är viktigt för att säkra ärendehanteringsprocesser och minska effekterna om en incident skulle inträffa.
Patrik Thomé
Totalförsvarsexpert, tidigare överstelöjtnant
PT Strategikonsult AB
Vad händer när krisen eller höjd beredskap tvingar kommunen att snabbt omprioritera sina resurser och uppdrag? Hur kan ni säkerställa att beslut förblir rättssäkra, att nämndadministrationen fungerar smidigt och att invånarnas förtroende för demokratin bevaras – trots tekniska störningar och brist på personal? När samhället sätts under press förändras spelplanen för hela kommunen. Kritiska samhällsfunktioner måste prioriteras, samtidigt som de demokratiska processerna inte får äventyras. För kommunsekreteraren innebär detta att navigera i en helt ny verklighet där beslutsfattandet ställs inför enorma prövningar. Under denna föreläsning kommer du att få en djupare insikt i kommunens förändrade prioriteringar och uppgifter vid kriser och höjd beredskap. Patrik Thomé är totalförsvarsexpert, tidigare överstelöjtnant och chef för Försvarsmaktens Operativa kommunikationsförband och Psyopsförband. Han har också under ett decennium varit Sveriges representant i tre Nato-arbetsgrupper som expert på informationspåverkan och försvarsvilja samt arbetat med försvarsplanering. Patrik Thomé har mer än 30-års erfarenhet av krigsorganisationsarbete, krigsplanläggning, säkerhetskänslig verksamhet och signalskydd. Idag arbetar han med civilförsvar och beredskap i en kommun.
Sara-Carin Öhman
Enhetschef och kommunsekreterare
Uppsala kommun
Sara-Carin är enhetschef för nämndsekretariatet vid Uppsala kommun på avdelningen för kansli på kommunledningskontoret. Hon har en bakgrund som kommunsekreterare och teamledare för nämndsekretariatet och har över tio års erfarenhet inom offentlig förvaltning och kommunal administration. Hennes arbete inkluderar att leda och utveckla effektiva processer för nämndhantering, kvalitetssäkring av beslutsunderlag och att skapa strukturer för transparent och rättssäkert beslutsfattande. Med erfarenhet från roller som nämndsekreterare och samordnare inom både Uppsala kommun och Stockholms stad har Sara-Carin byggt en bred kompetens inom ärendeberedning och nämndadministrativa processer. Tidigare har hon arbetat som domstolshandläggare vid Solna tingsrätt med ansvar för handläggning av mål och ärenden, planering inför förhandlingar, protokollföring, expediering av beslut samt service gentemot parter och myndigheter. Sara-Carin brinner för kvalitetsutveckling kring nämndadministrativa processer och är en uppskattad föreläsare. Utöver sitt arbete har Sara-Carin även varit verksam som gruppträningsinstruktör i över sex år, vilket speglar hennes passion för ledarskap, energi och förmåga att motivera andra. Hennes pedagogiska och kommunikativa färdigheter stärker hennes förmåga att engagera team och driva utveckling i komplexa organisationer.
Malin Tinjan
Digitaliseringsutvecklare/PhD Student
Örebro universitet
Malin Tinjan har arbetat med digitalisering i mer än 10 år, först som strateg på Kumla kommun med ansvar att utveckla deras digitala ärendehanteringsprocesser och senare på Transportstyrelsen med att leda och koordinera deras digitala utveckling på myndigheten. Numera arbetar Malin som digitaliseringsutvecklare på Örebro universitet och forskar samtidigt på den offentliga sektorns digitalisering. I Malins arbete ingår att utveckla och införa styrdokument, modeller och verktyg som syftar till att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter, att driva förändringsarbete i flerpartssamverkan, att stödja och utveckla den digitala kompetensen hos medarbetare samt att bidra till nyttorealisering och nyttovärdering. Malin är också samverkansdoktorand vid Göteborgs universitet och Forskarskolan Digital förvaltning som fokuserar på digitalisering av offentlig sektor. Inom ramen för sin forskning studerar Malin hur offentlig sektor styr och förändrar för att skapa förutsättningar för digitalisering. Malin är en mycket uppskattad föreläsare och under denna föreläsning kommer hon att dela med sig av hennes samlade erfarenheter av att driva digitalisering och hur man kan göra detta på ett sätt som bidrar till att skapa en mer effektiv och kvalitetssäkrad nämndadministration.
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Dela evenemanget i social medier