Forum för kommunsekreterare 2025
Juridik - Digitalisering - Roll i utveckling
11-12 mars
Anmäl dig senast 20 december
Ordinarie pris: 8990 kr
Välkommen till årets stora mötesplats för dig som kommunsekreterare!
Välkommen till årets viktigaste mötesplats för kommunsekreterare!
Ett försämrat säkerhetsläge, snabb digitalisering och ett hårdnande politiskt klimat påverkar din roll som kommunsekreterare mer än någonsin. Du förväntas navigera komplexa regelverk, effektivisera processer och skapa förtroende i en tid av stora förändringar.
Hur säkerställer du rättssäkra och effektiva beslutsprocesser när kraven på transparens och snabbhet ökar? Hur hanterar du rollen som diplomat mellan politik och tjänstemannaorganisation i ett alltmer polariserat klimat?
Dags att sätta din egna yrkesmässiga utveckling högst upp på dagordningen!
Under två kunskapsspäckade konferensdagar får du konkreta verktyg, värdefull inspiration och ny kunskap för att möta dessa utmaningar. Du får också möjlighet att nätverka med kollegor från hela landet och utbyta erfarenheter.
Välkommen till en dag som stärker dig i din roll och hjälper dig att forma framtidens kommunala beslutsfattande! Dessutom kommer dagen att bjuda på värdefullt nätverkande med kollegor från hela landet!
Ur innehållet
- Kommunal- och förvaltningsrätt för kommunsekreterare – tillämpning och aktuell praxis
- Avancerad sammanträdesteknik och protokollskrivning
- Beredningsprocessen – smarta arbetssätt för en effektiv och rättssäker beslutsprocess
- Så säkrar du framtidens demokratiska processer genom tillit och öppenhet
- AI för kommunsekreterare – så använder du AI på ett rättssäkert sätt i ditt dagliga arbete
- Kommunsekreterarens roll vid politisk turbulens – så säkerställs kontinuitet och stabilitet
- Ledarskap i gråzonen – så skapar du förtroende från både politik och förvaltning
- Kontinuitets- och beredskapsplanering kopplat till nämndadministrativa processer för kansli- och kommunledningsförvaltningen
Anmäl dig senast 20 december så får du 1500 kr i rabatt
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 6490 kr per person.
I konferenspriset ingår frukost, fika och lunch under konferensen samt dokumentation.
Sara-Carin Öhman
Enhetschef och kommunsekreterare
Uppsala kommun
Sara-Carin är enhetschef för nämndsekretariatet vid Uppsala kommun på avdelningen för kansli på kommunledningskontoret. Hon har en bakgrund som kommunsekreterare och teamledare för nämndsekretariatet och har över tio års erfarenhet inom offentlig förvaltning och kommunal administration. Hennes arbete inkluderar att leda och utveckla effektiva processer för nämndhantering, kvalitetssäkring av beslutsunderlag och att skapa strukturer för transparent och rättssäkert beslutsfattande. Med erfarenhet från roller som nämndsekreterare och samordnare inom både Uppsala kommun och Stockholms stad har Sara-Carin byggt en bred kompetens inom ärendeberedning och nämndadministrativa processer. Tidigare har hon arbetat som domstolshandläggare vid Solna tingsrätt med ansvar för handläggning av mål och ärenden, planering inför förhandlingar, protokollföring, expediering av beslut samt service gentemot parter och myndigheter. Sara-Carin brinner för kvalitetsutveckling kring nämndadministrativa processer och är en uppskattad föreläsare. Utöver sitt arbete har Sara-Carin även varit verksam som gruppträningsinstruktör i över sex år, vilket speglar hennes passion för ledarskap, energi och förmåga att motivera andra. Hennes pedagogiska och kommunikativa färdigheter stärker hennes förmåga att engagera team och driva utveckling i komplexa organisationer.
- Hur kan vi bygga och upprätthålla tillit mellan politiska och administrativa nivåer i en tid av samhällsförändringar, ökade krav och ökad polarisering?
- Vad är viktigt för att skapa och bibehålla stabilitet och förtroende i kommunens beslutsprocesser?
- Hur kan en tillitsbaserad styrning bidra till att minska konflikter och stärka samarbetet mellan politiker, tjänstepersoner och medborgare i en alltmer komplex kommunal verksamhet?
- Med transparens och öppenhet som ledstjärna – så stärker du dig i din roll som demokratins garant och möjliggörare
Åsa Granat
Senior konsult, tidigare kommundirektör
Granat Konsult AB
Hur säkrar vi demokratins grundprinciper i en tid präglad av polariserad politik, ökade krav på transparens och ett hårdnande samhällsklimat? Åsa Granat är en erfaren ledare och tidigare kommundirektör i Borlänge kommun med 30 års erfarenhet av kommunal verksamhet. Under denna föreläsning kommer hon att dela med sig av sina insikter om kommunsekreterarens avgörande roll som garant för demokratiska processer. Med utgångspunkt i sina egna erfarenheter av att navigera komplexa beslutsprocesser, skapa tillitsfulla organisationer och bygga hållbara strukturer, ger Åsa dig både strategiska perspektiv och praktiska verktyg för att utveckla din roll som kommunsekreterare. Föreläsningen syftar till att stärka dig i din professionella identitet och inspirera till att ta en ännu mer aktiv roll i att värna och utveckla demokratin på lokal nivå. Under Åsa Granats ledarskap lyftes Borlänge kommuns arbete med tillitsbaserad styrning fram av Tillitsdelegationen som ett föredöme för hur man skapar engagemang och handlingskraft i kommunal verksamhet. Idag är Åsa verksam som VD och ägare av Granat Konsult AB, där hon arbetar med organisationsutveckling, ledarskap och strategisk rådgivning för både offentlig och privat sektor. Under 2024 har hon varit tillförordnad VD för Adda, ett företag inom Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), och samordnare för projektet "Guldläget" i Ludvika, där hon stöttat kommunens arbete med hållbar utveckling kopplat till Hitachi Energys expansion. Med sitt djupa engagemang för demokrati, transparens och tillit har Åsa även haft roller inom flera styrelser, bland annat Dalarna Science Park och kommundirektörsföreningen i Sverige. Som föreläsare inspirerar Åsa genom att koppla sina erfarenheter till de utmaningar och möjligheter som dagens kommunala ledare och tjänstemän möter, med särskild betoning på att stärka demokratins kärna i en föränderlig värld.
- Hur påverkas verksamheten av de reglerna kring grunderna för god förvaltning?
- Rutiner för korrekt och effektiv ärendehandläggning – vilka krav ställs?
- Hur långt sträcker sig myndigheternas serviceskyldighet och vilka krav på serviceåtgärder ställs?
- Effektivitet – vad innebär skyndsamt förfarande, egentligen?
- När ska en handling anses inkommen till en myndighet eller behörig tjänsteman?
- Hur ska du hantera nya elektroniska format så som webbpubliceringar, sms och sociala medier?
- Aktuell praxis och myndighetsbeslut
Olle Lundin
Professor i förvaltningsrätt
Uppsala Universitet
Under detta fördjupningspass kommer du att få uppdatera dina kunskaper inom kommunal- och förvaltningsrätten, få svar på hur du ska tolka lagstiftningen, hur den utvecklas utifrån aktuell rättspraxis och hur regelverket påverkar olika typsituationer i ditt arbete. Olle Lundin är professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet. Han är oberoende expert inom ramen för Europarådets övervakning av den kommunala självstyrelsen och även adjungerad särskild ledamot i Kammarrätten i Stockholm. Olle Lundin är professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet. Han är oberoende expert inom ramen för Europarådets övervakning av den kommunala självstyrelsen och även adjungerad särskild ledamot i Kammarrätten i Stockholm. Olle är en flitigt anlitad och mycket uppskattad föreläsare och under detta fördjupningspass kommer han att reda ut vanligt förekommande frågeställningar och diskutera dess konsekvenser i praktiken.
- Hur kan offentlig sektor effektivt använda AI för att automatisera och förbättra verksamheter, samtidigt som risker för integritet, säkerhet och felaktiga beslut hanteras?
- Hur kan du som kommunsekreterare dra nytta av AI för att effektivisera sina arbetsuppgifter, förbättra informationshanteringen och skapa mer värde för både medborgare och organisation?
- Legala aspekter och ansvar vid användning av AI;
o GDPR och dataskydd: Vilka regler gäller för AI-baserad databehandling med betoning på känsliga personuppgifter och rätt till insyn?
o Etiska och rättvisa beslut: Om vikten av att motverka partiskhet och diskriminering i AI-modeller och exempel på god praxis
o Ansvarsfrågor: Vem bär ansvaret vid felaktiga beslut eller oavsiktliga konsekvenser av AI-beslut?
o Öppenhet och insyn: Krav på transparens kring AI-beslut och hur man kan förklara dessa för medborgarna - Checklista för säker implementering av AI-verktyg – praktiska tips för att snabbt komma igång med AI på ett säkert och ansvarfullt sätt
Charlotte Arnell
Juridisk rådgivare, digitaliseringsjuridik offentlig sektor
PwC
Charlotte Arnell är en erfaren juridisk rådgivare med spetskompetens inom offentlig rätt, digitaliseringsjuridik och AI. Charlotte har själv arbetat som kommunsekreterare i Strängnäs kommun och är väl insatt i rollens olika utmaningar. Sedan 2022 arbetar hon på PwC Sverige, där hon stödjer offentliga aktörer i komplexa juridiska frågor kopplade till digital transformation, offentlig upphandling och IT-rätt. Tidigare har Charlotte haft framträdande roller som digitaliseringsjurist och dataskyddsombud på Västerås stad, där hon ledde arbetet med dataskydd och juridiska lösningar inom digitalisering och verksamhetsutveckling. Hon har även varit kanslichef och kommunjurist i Katrineholm samt administrativ chef i Strängnäs kommun, där hon effektiviserade processer för ärendehantering och registratur. Med djup erfarenhet av att navigera juridiska utmaningar och integrera AI-lösningar i offentlig sektor kombinerar Charlotte juridisk expertis med strategisk verksamhetsutveckling och innovation.
- Hur kan en centraliserad nämndadministration bidra till att säkerställa en rättssäker ärendeberedningsprocess utan att skapa avstånd till verksamheterna?
- Så bidrar processbaserade arbetssätt till att skapa struktur och förutsägbarhet i beredningsprocessen mot KS och KF
- Vad krävs för att skapa ett sömlöst samarbete i en centraliserad process och vad är viktigt för att undvika fallgropar i övergången till nya arbetssätt?
- Hur kan man på bästa sätt stötta handläggarna för att säkerställa sakliga, rättssäkra och opartiska beslutsunderlag som också blir färdiga i tid?
- Tips och trix för att skapa mer likvärdiga beslutsunderlag som håller en kvalitetsmässigt jämnare nivå och möjliggör en mer effektiv administration
Anna Guteland
Kommunsekreterare
Nacka kommun
Att leverera kvalitetssäkra beslutsunderlag till fullmäktige är ett av förvaltningarnas viktigaste uppdrag. En väl fungerande beredningsprocess skapar både framförhållning och förutsägbarhet, vilket stärker effektiviteten och rättssäkerheten i kommunens verksamheter. Men vägen från att ett ärende initieras och handläggs, till beslut och verkställighet, kan vara lång. I Nacka kommun har en centraliserad nämndadministration införts och det i kombination med processbaserade arbetssätt har tagit ärendeberedningsprocessen till en helt ny nivå. Under denna föreläsning får du ta del av hur Nacka kommun framgångsrikt utvecklat sina nämndadministrativa processer för att effektivisera arbetet, höja kvaliteten och frigöra resurser. Du får också en inblick i hur handläggare stöttas för att skapa beslutsunderlag som är sakliga, rättssäkra och färdiga i tid, samt vilka strategier som använts för att undvika vanliga fallgropar vid övergången till nya arbetssätt. Genom smarta lösningar och tydliga strukturer har Nacka kommun skapat en modell för en modern kommunal nämndadministration i framkant. Anna har mångårig erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning med särskild kompetens inom nämndadministration, juridisk ärendeberedning och valhantering. Hon är idag kommunsekreterare i Nacka kommun och har tidigare haft liknande roller i Haninge kommun, där hon även ansvarade för Kommunfullmäktige. Hennes erfarenhet inkluderar arbete som nämndsekreterare inom stadsbyggnads- och kulturförvaltningar, där hon bidragit till att utveckla effektiva och juridiskt hållbara processer.
- Vem gör vad och när i beredningsprocessen?
- Så har vi arbetat med att omforma, digitalisera och effektivisera våra administrativa processer.
- Från stuprör till helhetssyn – så har vi utvecklat ett kvalitetssäkert, effektivt flöde av ärenden genom hela beredningsprocessen.
- Hur säkerställer vi att processer inte bara är effektiva utan också bidrar till välförankrade ärenden som lyfts till politiska beslut?
- Ärendeberedning 2.0 – vilken strategisk roll spelar kommunsekreteraren i framtidens ärendeberedning?
Anna Bryntesson
Kommunsekreterare
Sunne Kommun
Hur kan du bygga en effektiv ärendeberedningsprocess som förenar politiken och förvaltningen för bättre resultat och mer välgrundade beslut? I en tid där effektivitet och transparens är avgörande för kommunal förvaltning står många kommuner inför utmaningen att integrera politiska beslut med administrativa processer. I Sunne kommun har en ny ledning tagit initiativ till en strukturerad beredningsprocess som syftar till att förena politik och förvaltning på ett nytt, effektivt sätt. Under denna föreläsning kommer du att få ta del av erfarenheter och insikter kring hur en sådan process kan utformas och implementeras. Du kommer att få ta del av både utmaningar och möjligheter med att utveckla en mer effektiv och strukturerad beredningsprocess för att säkerställa kvalitet och effektivitet i den kommunala styrningen. Anna Bryntesson är kommunsekreterare i Sunne kommun sedan maj 2021 och fungerar som en teamledare för kommunkansliet i kommunen. I Sunne kommun är kommunsekreteraren sekreterare i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och kommunledningsgruppen. Denna breda roll innebär att både vara spindeln i nätet i den politiska organisationen men också genom kommunledningsgruppen i förvaltningsorganisationen. Anna har över 15 års erfarenhet av offentlig administration inom kommunsektorn. Tidigare arbetade Anna som kommunsekreterare i Eda kommun i 14 år med traditionella kommunsekreteraruppgifter i en liten kommun så som sekreterare i exempelvis kommunfullmäktige och kommunstyrelsen men även valsamordnare och andra administrativa uppgifter. Utöver sitt arbete i Sunne och Eda kommun har Anna även varit ordförande och röstmottagare i valdistrikt i Arvika kommun, där hon haft ett ansvar för driftledning och organisation vid val. Anna har en gedigen bakgrund inom nämndadministration och offentlig sektor, med en passion för att skapa strukturer som främjar effektivitet och rättssäkerhet i kommunal förvaltning.
- Vad innebär det att leda och samordna i rollen som kommunsekreterare, särskilt när ansvaret är stort men makten begränsad?
- Hur skapar du som kommunsekreterare det mandat och det förtroende som krävs för att lyckas i rollen mitt i samspelet mellan politik och förvaltning?
- Hur kan du i din roll bidra till att skapa engagemang och förståelse för de nämndadministrativa processerna?
- Hur får du dina uppdragsgivare – både förtroendevalda och handläggare/chefer – att förstå sina respektive roller i den politiska beslutsprocessen?
- Hur kan du som kommunsekreterare bidra till tydlighet i gråzonen mellan vad:et och hur:et?
Pär Hammarberg
Kommunsekreterare
Sundsvalls kommun
Som kommunsekreterare är du navet i den kommunala nämndadministrationen, där du samordnar – och ibland medlar – mellan politik Som kommunsekreterare är du navet i hela den kommunala nämndadministrationen, där du samordnar – och ibland medlar – mellan politik och förvaltning, mellan olika viljor och olika intressenter. Du har många kontaktytor och det är nödvändigt att samarbetena med alla dessa fungerar. Här diskuterar vi vägar fram till att skapa och underhålla dessa samarbeten, där en viktig del är att få alla parter att förstå sina respektive roller. Pär Hammarberg har varit en aktiv del av samspelet mellan politik och förvaltning i över 20 år, såväl på politiksidan – som förtroendevald i såväl majoritet som opposition och som mångårig politisk sekreterare, som på förvaltningssidan – som nämndsekreterare, kommunsekreterare och som chef över en grupp kommun- och nämndsekreterare.
- Hur skiljer sig arbetet som kommunsekreterare åt i olika kommuner?
- Vilka kompetenser och förmågor är viktiga att utveckla för att lyckas i sin roll?
Daniel Lindqvist
Kommundirektör
Knivsta Kommun
Daniel Lindqvist har över 15 års erfarenhet av kommunal förvaltning och ledarskap. Sedan januari 2020 är han kommundirektör i Knivsta kommun, där han lagt stort fokus på att bygga en innovationskultur inom organisationen. Genom att främja nytänkande och samverkan arbetar han för att skapa en effektiv och medborgarorienterad verksamhet som möter både dagens och framtidens behov. Innan sin nuvarande roll hade Daniel flera framträdande positioner i Ekerö kommun, bland annat som biträdande kommundirektör och kommunsekreterare. Där spelade han en nyckelroll i att stärka verksamhetens struktur och effektivitet. Med en magisterexamen i offentlig rätt från Södertörns högskola kombinerar Daniel juridisk expertis med en djup förståelse för offentlig förvaltning och dess komplexa utmaningar. Han brinner för att skapa hållbara lösningar och utveckla organisationer som kan möta samhällets allt högre krav på innovation och kvalitet.
Anna Guteland
Kommunsekreterare
Nacka kommun
Anna har mångårig erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning med särskild kompetens inom nämndadministration, juridisk ärendeberedning och valhantering. Hon är idag kommunsekreterare i Nacka kommun och har tidigare haft liknande roller i Haninge kommun, där hon även ansvarade för Kommunfullmäktige. Hennes erfarenhet inkluderar arbete som nämndsekreterare inom stadsbyggnads- och kulturförvaltningar, där hon bidragit till att utveckla effektiva och juridiskt hållbara processer.
Sebastian Rapp
Enhetschef, enheten för nämndadministration
Upplands Väsby Kommun
Sebastian Rapp är sedan september 2024 enhetschef för enheten för nämndadministration i Upplands Väsby kommun, där han leder och utvecklar arbetet för att säkerställa hög kvalitet och effektivitet i kommunens beslutsprocesser. Sebastian har tidigare varit kommunsekreterare med teamansvar och nämndsekreterare i samma kommun. Under dessa år har han fördjupat sina kunskaper inom offentlig förvaltning och samordnat komplexa administrativa processer. Sebastian har en kandidatexamen i statsvetenskap från Stockholms universitet och har studerat masterprogrammet i offentlig politik och organisation.
Suzanna Råberg Affre
Kommunsekreterare
Botkyrka kommun
Suzanna arbetar som kommunsekreterare i Botkyrka kommun, där hon navigerar i en dynamisk och föränderlig politisk miljö. Hennes arbete präglas av ett tydligt fokus på att säkerställa rättssäkra processer, skapa samstämmighet och stärka kommunens administrativa strukturer. Tidigare har Suzanna innehaft flera nyckelroller på Södertälje kommun, bland annat som systemförvaltare, nämndsekreterare och samordnare, där hon arbetat med att utveckla effektiva arbetsmetoder och stödja politiska nämnder. Hon har också varit chefssekreterare i Region Sörmland, där hon bidrog till att främja hållbar regional utveckling genom strategisk administration och ledningsstöd.
Nätverka under avslappnade och trevliga former med kommunsekreterarkollegor från hela landet!
Sara-Carin Öhman
Enhetschef och kommunsekreterare
Uppsala kommun
Sara-Carin är enhetschef för nämndsekretariatet vid Uppsala kommun på avdelningen för kansli på kommunledningskontoret. Hon har en bakgrund som kommunsekreterare och teamledare för nämndsekretariatet och har över tio års erfarenhet inom offentlig förvaltning och kommunal administration. Hennes arbete inkluderar att leda och utveckla effektiva processer för nämndhantering, kvalitetssäkring av beslutsunderlag och att skapa strukturer för transparent och rättssäkert beslutsfattande. Med erfarenhet från roller som nämndsekreterare och samordnare inom både Uppsala kommun och Stockholms stad har Sara-Carin byggt en bred kompetens inom ärendeberedning och nämndadministrativa processer. Tidigare har hon arbetat som domstolshandläggare vid Solna tingsrätt med ansvar för handläggning av mål och ärenden, planering inför förhandlingar, protokollföring, expediering av beslut samt service gentemot parter och myndigheter. Sara-Carin brinner för kvalitetsutveckling kring nämndadministrativa processer och är en uppskattad föreläsare. Utöver sitt arbete har Sara-Carin även varit verksam som gruppträningsinstruktör i över sex år, vilket speglar hennes passion för ledarskap, energi och förmåga att motivera andra. Hennes pedagogiska och kommunikativa färdigheter stärker hennes förmåga att engagera team och driva utveckling i komplexa organisationer.
Som kommunsekreterare har du en mycket viktig och central roll för att säkerställa att hela den demokratiska processen i kommunens högsta beslutande organ. Att sammanträden leds och dokumenteras på ett korrekt sätt är av största vikt för att säkerställa rättssäkra och demokratiska beslut men hur gör man när man hamnar i de lite mer komplexa situationerna?
Under denna interaktiva fördjupning kommer du att få ökade kunskaper kring hur du som kommunsekreterare kan stärka dig i din roll och hantera de mer avancerade situationer som kan uppstå under sammanträden. Du kommer dessutom att få ta del av praktiska verktyg och metoder för att skriva rättssäkra, informativa och korrekta protokoll.
Hur når du en ökad kvalitet och rättssäkerhet vid genomförande och protokollföring av KS- och fullmäktigesammanträden?
- Samarbetet, formalia och beslutandegång – om kommunsekreterarens komplexa roll i en politisk styrd organisation
- Före, under och efter sammanträdet – så kan du utveckla ditt arbete för ett mer effektivt stöd till ordföranden, KS, fullmäktige och förvaltning?
- Att leda och protokollföra mer komplexa mötessituationer
o Hur hanterar och protokollför man olika yrkanden
o Beslutsordning – en genomgång av reglerna kring hur beslut fattas
o Omröstning och kontraproposition – hur kan man hantera mer komplicerade situationer?
o Särskilt yttrande och protokollsanteckning – när och hur kan dessa verktyg användas?
o Reservationer och att avstå från att delta i beslut – hur ska de hanteras i protokollet?
o Hantering av snåriga situationer – vi diskuterar och delar tips och råd för att navigera komplexa möten
o Webbsändning av sammanträden – vad är viktigt att tänka på?
o Rättelse av protokoll – så säkerställs en rättssäker och transparent rättelseprocess för protokoll
o Gruppdiskussioner – erfarenhetsutbyte kommunsekreterarkollegor emellan
Vi bryter för förmiddagsfika kl.10:00-10:30
Helena Meier
Jurist och kommunaljuridisk rådgivare
Kommunal kompetens
Helena Meier är en erfaren jurist med över 30 års kompetens inom den kommunala sektorn. Hon har en djup förståelse för både juridikens principer och den praktiska tillämpningen inom kommunal verksamhet. Sedan 2016 har Helena också varit särskild ledamot i Kammarrätten i Stockholm, där hon har bidragit med sin expertis i mål om laglighetsprövning. I sin roll som kommunjurist i Danderyds kommun, där hon verkat sedan 2021 är Helena ansvarig för beslutsprocessen i fullmäktige och kommunstyrelsen med utskott. Dessförinnan arbetade hon som förbundsjurist vid Sveriges kommuner och regioner, där hon bidrog med juridisk rådgivning på nationell nivå. Under sina 26 år som stadsjurist i Nacka kommun ledde Helena arbetet med övergripande juridiska strategiska frågor, system för styrdokument och internrevision, och om stöd för kommunens beslutsfattande organ. Helena är dessutom författare till boken ”Ny i kommunal verksamhet – en guide för dig som undrar var du hamnat”, som har blivit en uppskattad resurs för många inom kommunal verksamhet.
- Kommunsekreterarens roll som balanserande aktör mellan politik och förvaltning – hur kan man på bästa sätt balansera opartiskhet och tydlighet i en politiskt laddad kontext?
- Att hantera maktskiften – vad innebär Förvaltningsrättens beslut om olagligt maktskifte och vilka juridiska prövningar kan det innebära?
- Vad är viktigt för att skapa stabilitet och kontinuitet i kommunens arbete under politisk turbulens och osäkra majoritetsförhållanden?
- Praktiska tips och råd för att säkerställa att underlag granskas och kvalitetssäkras, även under pressade tidsramar?
- Tydliga roller och mandat – hur kan man hantera praktiska utmaningar som oenighet kring protokoll, mötesformalia och politiska yrkanden?
- På vilka sätt kan förändring och osäkerhet bidra till att förbättra processer, öka kvaliteten och skapa nya möjligheter för verksamhetsutveckling av kommunala processer?
Suzanna Råberg Affre
Kommunsekreterare
Botkyrka kommun
Under de senaste åren har Botkyrka kommun befunnit sig i ett politiskt landskap präglat av betydande förändringar och skiftande majoritetsförhållanden. Efter nästan tre decennier av socialdemokratiskt styre inträffade ett oväntat maktskifte, där en ny koalition tog över. Denna förändring följdes av interna utmaningar, politiska spänningar och juridiska prövningar som satt kommunens styrning på prov. Frågor om rättssäkerhet, transparens och tydliga processer har blivit centrala för att säkerställa kommunens arbete under dessa förhållanden. Under den här föreläsningen kommer du att få ta del av hur du som kommunsekreterare kan verka som en stabiliserande part för att skapa stabilitet och förtroende i en föränderlig tid. Suzanna arbetar som kommunsekreterare i Botkyrka kommun, där hon navigerar i en dynamisk och föränderlig politisk miljö. Hennes arbete präglas av ett tydligt fokus på att säkerställa rättssäkra processer, skapa samstämmighet och stärka kommunens administrativa strukturer. Tidigare har Suzanna innehaft flera nyckelroller på Södertälje kommun, bland annat som systemförvaltare, nämndsekreterare och samordnare, där hon arbetat med att utveckla effektiva arbetsmetoder och stödja politiska nämnder. Hon har också varit chefssekreterare i Region Sörmland, där hon bidrog till att främja hållbar regional utveckling genom strategisk administration och ledningsstöd.
- Incidentförloppet – från kris till kontroll och återuppbyggnad
- Viktiga lärdomar kring framgångsfaktorer och förbättringsområden –hur kan vi på bästa sätt förebygga och minska riskerna i organisationen?
- Kontinuitetsplanering för ärendehantering vid driftstopp eller andra händelser – vad är viktigt att ha på plats för att minska effekterna vid eventuella incidenter?
- Cyberrisker och cybersäkerhet i en komplex organisation – så har vi tänkt när vi utformat en åtgärdsplan för att förflytta kommunens IT- och informationssäkerhetsförmåga
- Hur kan man leda och kommunicera för ökad medvetenhet kring risker och stärka engagemang och kompetens kring säkerhet i organisationen?
Ann-Charlotta Brandett
Kommunjurist
Kumla Kommun
Digitaliseringens framsteg har fört med sig stora möjligheter, men också ökad sårbarhet. I slutet av 2024 drabbades Kumla kommun av en allvarlig cyberattack som satte organisationens digitala säkerhet på hårda prov. När det stod klart att kommunen blivit utsatta för ett cyberangrepp, beslutade kommundirektör omedelbart att kommunen skulle gå in i stabsläge. IT-systemen stängdes ner för att begränsa skadorna och minska ytterligare risker. Under denna period övergick kommunens verksamheter till manuella och analoga arbetsprocesser för att kunna fortsätta upprätthålla viktiga funktioner. Extern expertis kallades in för att stödja hanteringen av situationen och för att påbörja återställningsarbetet. Den allvarliga cyberattacken har lett till att Kumla kommun vidtagit omfattande åtgärder för att stärka sin IT- och informationssäkerhet. Ann-Charlotta Brandett är administrativ chef på Kumla kommuns kommunledningsförvaltning och har varit en del av staben. Innan hon tillträdde denna roll i december 2021 arbetade hon som kommunjurist i kommunen. Under denna föreläsning kommer hon att dela med sig av viktiga lärdomar och erfarenheter som gjorts i samband med denna händelse och hur man kan säkra upp organisationen för att både minska risken för intrång och minimera effekterna om den ändå sker. Föreläsningen ger värdefulla insikter för kommunsekreterare och andra nyckelroller inom kommunal administration om vad som är viktigt för att säkra ärendehanteringsprocesser och minska effekterna om en incident skulle inträffa.
- Vad händer med kommunens nämnder och beslutsprocesser när en allvarlig kris inträffar?
- Vad är höjd beredskap och vilka nya uppgifter får kommunen då?
- Vad innebär höjd beredskap för kommunen och dess beslutsprocesser?
- Hur skapar man förutsättningar för att säkerställa att administrativa processer, såsom beredning, protokollföring och ärendehantering, kan fungera även vid tekniska störningar eller personalbortfall?
Patrik Thomé
Totalförsvarsexpert, tidigare överstelöjtnant
PT Strategikonsult AB
Vad händer när krisen eller höjd beredskap tvingar kommunen att snabbt omprioritera sina resurser och uppdrag? Hur kan ni säkerställa att beslut förblir rättssäkra, att nämndadministrationen fungerar smidigt och att invånarnas förtroende för demokratin bevaras – trots tekniska störningar och brist på personal? När samhället sätts under press förändras spelplanen för hela kommunen. Kritiska samhällsfunktioner måste prioriteras, samtidigt som de demokratiska processerna inte får äventyras. För kommunsekreteraren innebär detta att navigera i en helt ny verklighet där beslutsfattandet ställs inför enorma prövningar. Under denna föreläsning kommer du att få en djupare insikt i kommunens förändrade prioriteringar och uppgifter vid kriser och höjd beredskap. Patrik Thomé är totalförsvarsexpert, tidigare överstelöjtnant och chef för Försvarsmaktens Operativa kommunikationsförband och Psyopsförband. Han har också under ett decennium varit Sveriges representant i tre Nato-arbetsgrupper som expert på informationspåverkan och försvarsvilja samt arbetat med försvarsplanering. Patrik Thomé har mer än 30-års erfarenhet av krigsorganisationsarbete, krigsplanläggning, säkerhetskänslig verksamhet och signalskydd. Idag arbetar han med civilförsvar och beredskap i en kommun.
Sara-Carin Öhman
Enhetschef och kommunsekreterare
Uppsala kommun
Sara-Carin är enhetschef för nämndsekretariatet vid Uppsala kommun på avdelningen för kansli på kommunledningskontoret. Hon har en bakgrund som kommunsekreterare och teamledare för nämndsekretariatet och har över tio års erfarenhet inom offentlig förvaltning och kommunal administration. Hennes arbete inkluderar att leda och utveckla effektiva processer för nämndhantering, kvalitetssäkring av beslutsunderlag och att skapa strukturer för transparent och rättssäkert beslutsfattande. Med erfarenhet från roller som nämndsekreterare och samordnare inom både Uppsala kommun och Stockholms stad har Sara-Carin byggt en bred kompetens inom ärendeberedning och nämndadministrativa processer. Tidigare har hon arbetat som domstolshandläggare vid Solna tingsrätt med ansvar för handläggning av mål och ärenden, planering inför förhandlingar, protokollföring, expediering av beslut samt service gentemot parter och myndigheter. Sara-Carin brinner för kvalitetsutveckling kring nämndadministrativa processer och är en uppskattad föreläsare. Utöver sitt arbete har Sara-Carin även varit verksam som gruppträningsinstruktör i över sex år, vilket speglar hennes passion för ledarskap, energi och förmåga att motivera andra. Hennes pedagogiska och kommunikativa färdigheter stärker hennes förmåga att engagera team och driva utveckling i komplexa organisationer.
- Digitaliserad informationshantering i offentlig sektor – hur har utvecklingen och mognadsresan gått?
- Vilka är de största hindren för att lyckas och vad är viktigt för att övervinna dessa?
- Varför är scanna papper inte digitalisering? – så kan vi gå från datorisering till digital transformation
- Hur skiljer sig analogt från digitalt och vad är den digitala teknologins förutsättningar?
- Hur behöver vi tänka framåt? – hur kommer digitaliseringen att förändra informationshanteringen och vilka nya krav ställs?
Malin Tinjan
Digitaliseringsutvecklare/PhD Student
Örebro universitet
Malin Tinjan har arbetat med digitalisering i mer än 10 år, först som strateg på Kumla kommun med ansvar att utveckla deras digitala ärendehanteringsprocesser och senare på Transportstyrelsen med att leda och koordinera deras digitala utveckling på myndigheten. Numera arbetar Malin som digitaliseringsutvecklare på Örebro universitet och forskar samtidigt på den offentliga sektorns digitalisering. I Malins arbete ingår att utveckla och införa styrdokument, modeller och verktyg som syftar till att ta tillvara på digitaliseringens möjligheter, att driva förändringsarbete i flerpartssamverkan, att stödja och utveckla den digitala kompetensen hos medarbetare samt att bidra till nyttorealisering och nyttovärdering. Malin är också samverkansdoktorand vid Göteborgs universitet och Forskarskolan Digital förvaltning som fokuserar på digitalisering av offentlig sektor. Inom ramen för sin forskning studerar Malin hur offentlig sektor styr och förändrar för att skapa förutsättningar för digitalisering. Malin är en mycket uppskattad föreläsare och under denna föreläsning kommer hon att dela med sig av hennes samlade erfarenheter av att driva digitalisering och hur man kan göra detta på ett sätt som bidrar till att skapa en mer effektiv och kvalitetssäkrad nämndadministration.
- Uppdatera dig om senaste nytt inom kommunal- och förvaltningsrätten Inspireras och utveckla dig i din komplexa roll i en politiskt styrd organisation
- Ta del av smarta arbetssätt för en effektiv och rättssäker beredningsprocessen som skapar både trygghet och ett högre förtroende för tjänstemannaorganisationen
- Utveckla din sammanträdesteknik och ta del av fördjupade kunskaper kring hur du som kommunsekreterare kan hantera de mer avancerade situationer som kan uppstå under sammanträden
- Fördjupa dina kunskaper kring vad som är viktigt för att skriva rättssäkra, informativa och korrekta protokoll
- Lär dig mer om hur man på bästa sätt skapar förutsättningar för ett gott samarbete mellan tjänstepersoner och förtroendevalda
- Ta del av praktiska erfarenheter av att implementera ett nytt ärendehanteringssystem och digitalisera för en förbättrad och förenklad ärendehanteringsprocess
- Lär dig mer om vad som är viktigt vid handläggning av folkinitiativ som leder till folkomröstning och hur man kan skapa förutsättningar för en effektiv och resurssnål hantering
- Inspireras och ta del av verktyg för personlig effektivitet och hur du kan arbeta mer hållbart för att frigöra mer tid för värdeskapande uppgifter
- Nätverka och utbyt erfarenheter med kommunsekreterarkollegor från hela landet
Anmälan Forum för kommunsekreterare 2025 11-12 mars
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Dela evenemanget i social medier