eID och e-underskrifter i framtidens digitala förvaltning 2026
Välkommen till en konferens med ledande experter och praktikfall i framkant inom området elektronisk identifiering och underskrift i offentlig sektor!
Delta på distans
27 januari
Anmäl dig senast 28 november
Ordinarie pris: 8490 kr
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 5990 kr per person.
Vad kommer eIDAS 2.0 innebära i praktiken och vad är viktigt just nu för att ligga i fas med utvecklingen?
Just nu sker stora förändringar på området eID och e-underskrifter då eIDAS-förordningen uppdateras och EU:s digitala identitetsplånbok utvecklas som en grund för elektroniska underskrifter. Dessutom väntas en efterlängtad statlig e-legitimation här i Sverige. Vad innebär allt detta i praktiken för offentlig sektor och digitaliseringsarbetet här och nu?
eID och e-underskrifter kan verkligen revolutionera digitaliseringen men för att få allt på plats är det många frågor som behöver besvaras. Den ökande mängden elektroniska handlingar ställer stora krav en sammanhållen och robust informationshantering och när befintliga strukturer för e-legitimering och e-underskrifter förändras gäller det att hålla sig uppdaterad för att kunna säkerställa en hållbar hantering på sikt.
Alla förändringar som sker just nu kommer att ha stor påverkan framåt och därför är vi mycket glada att kunna välkomna dig och dina kollegor till en fullspäckad konferensdag som ger er full koll på det senaste och hjälper er att bryta ner komplexa frågor till hanterbara delar.
Dagen har totalt fokus på offentlig sektors specifika utmaningar och möjligheter och hur man kan hantera dessa i praktiken. Noggrant och objektivt reds viktiga frågeställningar ut kring när vilka underskrifter behövs och vad som krävs för att skapa en rättssäker hantering som säkerställer arkivbeständigheten både idag och imorgon.
Passa på att samla teamen kring informationshantering, juridik och IT för att tillsammans skapa smarta vägar framåt mot framtidens digitala förvaltning.
Ta chansen att lyssna till ledande experter och intressanta praktikfall i framkant!
Ur innehållet
- eIDAS 2.0 – viktiga förändringar och dess påverkan på offentlig sektor
- Senaste nytt inom elektroniska underskrifter och betrodda tjänster
- Statlig e-legitimation på högsta säkerhetsnivå – vad är status just nu och hur kommer det att påverka offentlig sektor framåt?
- Digitaliseringsjuridik i offentlig sektor med inriktning på e-underskrifter och eID
- Digitala plånböcker – så utvecklas ekosystemet med digitala plånböcker på EU-nivå
- Säkerhet och tillit vid elektronisk identifiering och underskrift
- Så säkerställs arkivbeständigheten och en hållbar informationshantering
- Upphandling, inköp och kravställning av tjänster för e-underskrifter och eID
- Så leder du den digitala transformationen – om digital förändringsledning i praktiken
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Anmäl dig senast 28 november så får du 1500 kr i rabatt
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 5990 kr per person.
I det digitala konferenspriset ingår dokumentation och att du kan se konferensen igen under 30 dagar.
För dig som deltar på plats tillkommer ett dagspaket om 500 kr där frukost, fika och lunch ingår.
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
Arkeion
Caspar Almalander har lång erfarenhet av informationsförvaltning, arkiv- och dokumenthantering samt digitalisering inom offentlig sektor. Nu senast kommer han från en roll som informationshanteringsstrateg på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), där han bidrog till att utveckla nationella strategier och initiativ för en mer hållbar och effektiv informationshantering. Tidigare har Caspar varit stadsarkivarie och IT-arkivarie i Eskilstuna kommun samt enhetschef för kommunarkiv och registratur i Botkyrka kommun. Han är i dag styrelseledamot i Sambruk, Arkeion och Tidskriften Arkiv, och fortsätter att vara en aktiv röst i frågor som rör digitalt bevarande och informationshantering i offentlig sektor. Caspar är en kunnig och välkänd person inom branschen och en mycket uppskattad föreläsare.
- Vad innebär det nya utredningsuppdraget om stärkta identitetskontroller – scope, mål och tidsplan
- Användning av biometriska uppgifter – juridiska, etiska och säkerhetsmässiga aspekter för offentliga aktörer
- Identitetsmisbruk: nuvarande risker och hur lagförslagen kan minska sårbarheter för kommuner, regioner och myndigheter
- Myndighetssamarbete och delning av identitetsinformation – så ska vi utreda hur detta kan göras säkert och lagligt
- Från teori till praktik – hur kan offentlig sektor förbereda sig för nya regler och kontroller?
Regeringen har tillsatt en särskild utredning för att se över och förstärka identitetskontroller i Sverige, med slutrapport senast i augusti 2026. Fokus ligger på hur biometriska uppgifter kan användas, hur myndigheter kan samarbeta bättre och vilka juridiska och etiska frågor som måste lösas. Under denna föreläsning får du en inblick i arbetet och vad de föreslagna förändringarna kan innebära för kommuner, regioner och myndigheter som hanterar identitet, tillit och säkerhet i sin vardag.
Peder Liljeqvist
Kammarrättslagman
Kammarrätten i Stockholm
Peder Liljeqvist är kammarrättslagman vid Kammarrätten i Stockholm och har en lång erfarenhet från både Kammarrätten i Jönköping samt som chefsrådman och rådman vid Förvaltningsrätten i Malmö. Han har under många år medverkat i ett stort antal statliga utredningar som särskild utredare och expert, med fokus på offentlighet, sekretess och dataskydd. Bland annat var han särskild utredare i Öppna-data-utredningen. Idag leder han regeringens arbete med att stärka identitetskontroller i Sverige, ett uppdrag där frågor om biometri, informationsdelning och rättssäkerhet står i centrum. Peder har även en bred undervisningserfarenhet, bland annat från Sveriges Domstolsakademi, och är en uppskattad föreläsare inom offentlig rätt och digital förvaltning.
- Vad innebär den nya eIDAS-förordningen för svenska myndigheter, regioner och kommuner?
- Digitala plånböcker och nya krav på betrodda tjänster – hur påverkas offentlig sektor?
- Tillsyn i praktiken – vanliga utmaningar och lärdomar från granskningar av tillhandahållare.
- Skillnaden mellan betrodda och kvalificerade betrodda tjänster – vad behöver användarorganisationer känna till?
- Interoperabilitet i EU – hur säkerställer vi att svenska lösningar fungerar sömlöst i det europeiska ekosystemet?
- Framtida risker och hotbilder – hur kan offentlig sektor förbereda sig för nästa steg i utvecklingen?
Den nya eIDAS2-förordningen innebär omfattande förändringar för både elektronisk identifiering och betrodda tjänster, inte minst genom införandet av digitala identitetsplånböcker. För offentlig sektor väntar nya krav, nya möjligheter – och ett ökat behov av samverkan.
Post- och telestyrelsen är tillsynsmyndighet för betrodda tjänster och arbetar med både incidentrapportering, granskningar och att förbereda Sverige för det kommande europeiska ramverket. Under denna föreläsning får du en uppdaterad bild av vad som händer just nu, vilka krav som väntar – och hur din organisation kan rusta sig för framtiden.
Anna Amundberg
Jurist
Post- och telestyrelsen
Anna Amundberg är jurist och arbetar på Post- och telestyrelsen (PTS) på avdelningen för säker kommunikation. Anna arbetar med PTS ansvar över eIDAS-förordningen, det vill säga frågor som är kopplade till betrodda tjänster. Hon arbetar även med tillsyn och frågor kopplade till NIS-direktivet och NIS2-direktivet. Förutom det sitter hon även i styrelsen för FESA (the Forum of European Supervisory Authorities for trust service providers).
- eIDAS2 och digitala plånböcker – så förändras förutsättningarna för digital identitet i EU
- Bolagsverkets roll i EWC och WE BUILD – lärdomar från två av EU:s största pilotprojekt och vad de betyder för din verksamhet
- Praktiska användningsfall – så kan digitala plånböcker användas för verifierade certifikat och informationsutbyte
- Vinster för offentlig sektor – ökad automatisering, effektivisering och säkerhet
- Nästa steg och tidsplan – hur kan svenska myndigheter, kommuner och regioner förbereda sig?
Inom EU pågår nu det avgörande arbetet med att färdigställa eIDAS2 och utveckla digitala identitetsplånböcker. Bolagsverket har en central roll både i EWC (EU Digital Identity Wallet Consortium) och i det nya WE BUILD-konsortiet, där de tillsammans med andra europeiska aktörer driver utvecklingen av både företags- och individplånböcker fram till 2027. Under denna föreläsning ger David Magård en uppdaterad bild av arbetet, delar aktuella erfarenheter från de pågående pilotprojekten och visar på praktiska vinster för offentlig sektor. Vad innebär EU:s tidsplan, vilka användningsområden ser vi redan nu – och hur kan din organisation förbereda sig för nästa steg?
David Magård
Strateg
Bolagsverket
David Magård är jurist och strateg vid Bolagsverket med fokus på innovation, digitalisering och samverkan. Han är koordinator för EU Digital Wallet Consortium (EWC) och medkoordinator för WE BUILD Consortium, två EU-finansierade pilotprojekt kring digitala identitets- och företagsplånböcker. David har haft flera ledande roller på europeisk nivå, bland annat i European Blockchain Partnership, International Telecommunication Union och som expert för EU-kommissionens arbete med AI och digitalisering. Med erfarenhet från Regeringskansliet och internationella organisationer som OECD och OpenWallet Foundation kombinerar han juridisk kompetens med djup insikt i teknikens möjligheter och regulatoriska frågor.
- Vad innebär digitaliseringen av offentlig sektor – vilka risker och möjligheter uppkommer i ett juridiskt perspektiv och vad betyder det i praktiken?
- Behovsanalys – när krävs underskrifter i ärendehandläggning och beslutsfattande i kommuner och regioner?
- Juridiska skillnader mellan analoga underskrifter på papper och digitala underskrifter i en e-handling
- Straffrättsligt skydd mot urkundsförfalskning – varför det är viktigt och vad som kan hända vid missbruk eller förfalskning
- Nya signaturförordningen, NIS2 och GDPR – hur förhåller sig regelverken till varandra och vad behöver du ha koll på avseende e-underskrifter och digitala identiteter?
De IT-rättsliga frågorna kring digital informationsförvaltning har blivit allt viktigare i takt med den snabba digitaliseringen av offentlig sektor. För att säkerställa en rättssäker informationsförvaltning krävs både kunskap om integritetsskydd, informationssäkerhet och offentlighetsprincipen samt förståelse för de juridiska krav som styr digital identitet och betrodda tjänster.
Under denna föreläsning får du en guidning genom juridiken kring e-underskrifter och eID, och hur dessa kopplas till ett långsiktigt hållbart arbete med informationsförvaltning. Du får en genomgång av de viktigaste regelverken och praktiska perspektiv på hur digitala arbetssätt kan anpassas för att leva upp till lagstiftningens krav.
Katarina Fast Lappalainen
Universitetslektor
Försvarshögskolan
Katarina Fast Lappalainen är docent i offentlig rätt och verksam som universitetslektor i offentlig rätt samt biträdande lektor i internationell och operativ rätt vid Försvarshögskolan. Hon har tidigare varit universitetslektor i rättsinformatik vid Stockholms universitet och är en av Sveriges mest erfarna experter på juridiska frågor kopplade till digital förvaltning. Hennes forskning och undervisning rör ett brett spektrum av områden inom offentlig rätt, digitalisering och e-förvaltning – från e-legitimering och elektroniska underskrifter till användningen av artificiell intelligens i myndighetsutövning. Hon har också publicerat sig inom förvaltningsrätt, dataskydd, skatterätt och mänskliga rättigheter. Katarina har lång erfarenhet av att medverka i statliga utredningar och tvärvetenskapliga forskningsprojekt, bland annat inom Digital Futures (KTH, SU och RISE), och är en mycket uppskattad föreläsare som med skärpa och tydlighet guidar genom komplex juridik. Hennes arbete bidrar till att stärka rättssäkerheten och tilliten i en snabbt digitaliserad offentlig sektor.
- Att signera i yrkesrollen – vad händer när signeringen flyttas från individ till yrkesroll – och hur påverkar det tillit, ansvar och skydd för anställda?
- Förändringsledning i praktiken – hur vi förankrar nya arbetssätt och stöttar verksamheterna i att börja signera digitalt
- Från teknik till nytta – hur vi går från pilotprojekt till breddinförande av säkra och användarvänliga lösningar för e-underskrifter och eID
- Balansen mellan säkerhet, användarvänlighet och verksamhetsnytta – hur prioriterar vi när alla delar är avgörande för helheten?
- Lärdomar från Malmö stads resa – framgångsfaktorer, fallgropar och vägen framåt
Digitaliseringen ställer höga krav på kommuner att kombinera rättssäkerhet, tillgänglighet och effektivitet i sina digitala tjänster. Malmö stad har under flera år arbetat strategiskt med att införa eID och e-underskrifter på ett sätt som både skyddar anställda och underlättar för verksamheterna. Under föreläsningen delar Malmö stad med sig av sina erfarenheter – från behovsanalys och pilotprojekt till implementering och förvaltning – och visar hur en stor och komplex organisation kan skapa sammanhållna, säkra och användarvänliga digitala lösningar.
Lotta Lewandowska
Förändringsledare digitalisering
Malmö stad
Lotta Lewandowska är förändringsledare inom digitalisering vid Malmö stad och lotsar verksamheterna genom övergången till ett nytt arbetssätt. Hon har erfarenhet från både offentlig sektor och näringsliv, främst inom test och digital tjänsteutveckling, och förenar teknisk förståelse med ett starkt engagemang för verksamhetsutveckling. Hon har även drivit en komediklubb i tio år – något som gett värdefulla perspektiv på kommunikation och mod i förändring.
Christer Nilsson
Tjänsteägare e-underskrift och Freja
Malmö stad
Christer Nilsson arbetar som tjänsteägare för e-underskrifter och Freja e-tjänstelegitimationer vid Malmö stad, där han ansvarar för att driva sina tjänsteområden ständigt framåt. Med lång erfarenhet av IT-ledning, informationssäkerhet och regelefterlevnad bidrar han med att förädla Malmö stads förmåga med arbetet att skapa en sammanhållen hantering av digital identitet och elektroniska underskrifter i en komplex kommunal organisation.
- Den statliga e-legitimationen – vad vet vi i nuläget och vilka frågor återstår att lösa?
- Nya krav och initiativ inom eIDAS 2 och europeiska digitala plånböcker – hur påverkar de svenska förutsättningar?
- Hur kan offentlig sektor förbereda sig på kommande förändringar i regelverk, tillit och teknik?
- Samverkan mellan myndigheter, kommuner och privata aktörer – vad krävs för en fungerande ekosystemlösning?
- Framtidens tillit – hur säkerställs säkerhet, användbarhet och rättssäkerhet i nästa generations digitala identitetssystem?
Utvecklingen inom digital identitet går just nu i rekordfart. Statlig e-legitimation, eIDAS 2, digitala plånböcker, tillitsnivåer och nya standarder förändrar förutsättningarna för hur offentlig sektor ska hantera identitet, underskrifter och bevarande över tid. Vad innebär allt detta i praktiken – och hur kan verksamheterna agera för att ligga steget före när spelplanen snabbt ritas om?
Johan Nyman
Konsult, e-underskrifter
Certezza
Johan Nyman har länge följt utvecklingen kring eID och elektroniska underskrifter ur ett europeiskt perspektiv och har ett stort intresse för användarperspektivet, Public Key Infrastructure och eIDAS-kompatibla kvalificerade elektroniska signaturer (QES). Johan brinner för plattformsoberoende e-signeringslösningar och är specialiserad på digitala autentiserings- och signaturmetoder. Han har även en koppling till den finska universitetssektorn där han arbetat med IT-utveckling och implementerat elektroniska underskrifter.
Lena Lindström
Verksamhetsnära produktspecialist
Inera
Lena Lindström har lång erfarenhet som IT-konsult och projektledare inom offentlig sektor, med särskilt fokus på digitalisering och införande av elektroniska underskrifter. Under de senaste åren har hon varit en drivande kraft i bland annat Örebro kommuns arbete med att upphandla och implementera e-signeringstjänster, vilket gett henne djup verksamhetsnära kunskap om både kravställning, förvaltning och förändringsledning. I dag arbetar Lena på Inera AB, där hon fortsätter att arbeta med frågor som rör digital infrastruktur och säkra digitala tjänster i offentlig sektor. Under panelsamtalet bidrar hon med sina insikter kring hur organisationer kan kartlägga behov, ställa rätt krav och undvika fallgropar vid upphandling och införande av e-signering.
Kristofer von Beetzen
CPO
Freja eID Sweden AB
Kristofer von Beetzen är Chief Product Officer på Freja eID och en ledande röst inom digital identitet och inkluderande digitalisering. Med över två decenniers erfarenhet inom produktutveckling, marknadsföring och affärsstrategi har han spelat en central roll i att etablera Freja eID som ett av Sveriges mest innovativa system för elektronisk identitet. Kristofer ansvarar för produktstrategi och utveckling av Freja eID:s ekosystem, med målet att skapa kundcentrerade och samhällsnyttiga lösningar som möjliggör trygg och tillgänglig digital interaktion för både individer och organisationer. Hans arbete präglas av ett starkt fokus på att förena teknik, affärsnytta och samhällsansvar – där digital inkludering ses som en nyckel till ett mer jämlikt och hållbart digitalt samhälle.
- Skillnaden mellan vad myndigheten behöver för att säkerställa bevis i verksamheten och vad som behöver bevaras ur en arkivrättslig synvinkel
- Hur kan arkivet bidra till tillit i den digitala förvaltningen – och vad krävs för att elektroniskt underskrivna handlingar ska bevaras över tid?
- Vägledning och rekommendationer för att bevara elektroniskt underskrivna handlingar
Det finns många frågor kring hur elektroniskt underskrivna handlingar kan bevaras långsiktigt ur ett arkivperspektiv. Under föreläsningen ger Riksarkivet en inblick i hur arkivlagstiftningens krav samspelar med verksamhetens behov av bevisvärde här och nu, och i myndighetens ansvar att bevara handlingar för framtiden. Du får ta del av Riksarkivets pågående arbete med en vägledning och ett rättsligt ställningstagandekopplat till tryckfrihetsförordningens definition av allmän handling – och vad detta innebär i praktiken för myndigheter som hanterar elektroniska underskrifter.
Riksarkivet arbetar löpande med att tydliggöra de rättsliga och praktiska förutsättningarna för ett långsiktigt bevarande av elektroniskt underskrivna handlingar. Föreläsningen fokuserar på arkivperspektivet men inte tekniska krav och metoder för att upprätthålla elektroniska underskrifter, eller vad som behöver undertecknas.
Manda Gabrielsson
Utredare
Riksarkivet
Manda Gabrielsson arbetar som utredare på Riksarkivet. Hon utreder frågor om bevarande och gallring hos statliga myndigheter och tar fram föreskrifter och beslut. Manda arbetar även med mer specifika utredningsuppdrag, till exempel kring elektroniska underskrifter eller samhällsviktig information. Hon har tidigare arbetat som konsult och designledare i projektet att införa ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem i Göteborgs stad, samt som arkivarie och förvaltningsledare på Chalmers tekniska högskola.
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
Arkeion
Caspar Almalander har lång erfarenhet av informationsförvaltning, arkiv- och dokumenthantering samt digitalisering inom offentlig sektor. Nu senast kommer han från en roll som informationshanteringsstrateg på Sveriges Kommuner och Regioner (SKR), där han bidrog till att utveckla nationella strategier och initiativ för en mer hållbar och effektiv informationshantering. Tidigare har Caspar varit stadsarkivarie och IT-arkivarie i Eskilstuna kommun samt enhetschef för kommunarkiv och registratur i Botkyrka kommun. Han är i dag styrelseledamot i Sambruk, Arkeion och Tidskriften Arkiv, och fortsätter att vara en aktiv röst i frågor som rör digitalt bevarande och informationshantering i offentlig sektor. Caspar är en kunnig och välkänd person inom branschen och en mycket uppskattad föreläsare.
- Ta del av expertanförande med senaste nytt inom digitala identiteter och elektroniska underskrifter
- Statlig e-legitimation på högsta säkerhetsnivå – ta del av status just nu i utredningen
- Lär dig mer om juridiken kopplat till eID och e-underskrifter – så garanteras både integritetsskydd, informationssäkerhet och offentlighetsprincipen
- Uppdatera dig kring validering av e-underskrifter och hur man kan garantera äktheten av underskrifter i elektroniska dokument
- Öka din förståelse för digitala plånböcker och hur de kommer att kunna användas i praktiken
- Ta del av kunskap kring bevarandefrågor – vad behöver vi bevara och hur bevarar vi den underskrivna handlingen över tid?
- Ta del av viktiga erfarenheter vad gäller kravställning vid upphandling och hur man vet om en teknisk lösning uppfyller kraven från både verksamhet, DIGG, PTS och eIDAS
- Ta del av praktiska erfarenheter av att införa och utveckla användandet av eID och e-underskrifter i en offentlig organisation
- Öka säkerheten genom att ta del av effektiva sätt att se över rutinerna för IT-säkerheten kring elektronisk identifiering
- Inspireras och ta del av konkreta tips om hur digital identifiering och signering kan revolutionera digitaliseringen i verksamheten
Anmälan eID och e-underskrifter i framtidens digitala förvaltning 2026 27 januari
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Dela evenemanget i social medier