Konferenser
Framtidens skol- och förskolemiljöer
Så skapas flexibla, trygga och hållbara skol- och förskolelokaler som stöttar lärande och hälsa
Delta på distans
18-19 mars
Hållbara och trygga skol- och förskolelokaler som stöttar lärande och hälsa
Lokaler för skolor och förskolor är en prioriterad fråga som har en stor påverkan på kommunens ekonomi och framförallt på den pedagogiska verksamheten och barns lärande och hälsa. Skol- och förskolemiljöer måste vara flexibla, trygga och stötta en tillgänglig undervisning och bidra till nytta för kommunen och samhället som helhet.
- Lokalstrategier för att möta behoven av skol- och förskolelokaler på kort och lång sikt
- Vad är viktigt för att uppnå tillgängliga lärmiljöer och hur förenar vi det med effektiva lokaler?
- Hur når vi en lyckad skol- och förskolebyggnation som stöttar elever och verksamhet i praktiken?
- Hur effektiviseras planerings- och byggprocessen av lokalerna och hur får vi ut mer av investeringen?
- Säkerhet och trygghet – hur kan skollokaler stötta det?
På årets konferens får du flera goda exempel på lokalplanering, kunskap om flexibla och tillgängliga lärmiljöer, säkerhet i skolmiljöer och metoder för effektivisering vid om- och nybyggnation av skolor och förskolor.
Under två konferensdagar får du ta del av nyheter och arbetsmetoder som tar dig vidare i din yrkesroll, lyssna till kunniga experter och nätverka med branschkollegor!
Välkommen!
Ur innehållet
- Trender och utveckling inom planering och byggnation av skol- och förskolemiljöer – vart är vi på väg?
- Lokalstrategier för att möta behoven av skol- och förskolelokaler på kort och lång sikt
- Tillgängliga och trygga lärmiljöer – hur den fysiska miljön och inredning skapar trygghet och inkludering
- Strategiska arbetssätt och samverkan vid om- och nybyggnation för att nå ett lyckat projekt
- Säkerhet – ny kunskap om utveckling av skollokaler och utemiljöer för ökad trygghet
Program
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 4990 kr per person.
I konferenspriset ingår dokumentation och att du kan ta del av streamat material i 30 dagar efteråt.
För dig som deltar på plats tillkommer 1000 kr. Då ingår frukost, fika och lunch under konferensen.
Magnus Blixt
Verksamhetsutvecklare
Haldor
Magnus arbetade länge som lärare och mötte stjärnglans i elevers ögon och han blev sedan skolledare för Glömstaskolan. Därefter arbetade han som verksamhetsutvecklare inom tillgängliga lärmiljöer i Uppsala kommun. Idag arbetar han som verksamhetsutvecklare på Haldor. Magnus ser också skolan från föräldraperspektiv och som fritidspolitiker och följer sedan länge aktuell skolforskning och har även erfarenheter från yrkesetiken och Lärarnas ansvarsnämnd. Han är vice ordförande i Skolhusgruppen. Magnus är också en idog bloggare och twittrare, engagerad i skolfrågor och försöker dra sitt strå till stacken i att bygga en tillgänglig skola för var och en.
- Hur hänger skolmiljöer och en hållbar samhällsutveckling ihop?
- Hur kan ett sektorsövergripande synsätt i planeringen av skolmiljöer bidra till social hållbarhet och folkhälsa?
- Hur planerar och lokaliserar man framtida skolor idag i relation till bostäderna, kollektivtrafiken och naturmiljön och med hänsyn till social integration?
Pia Westford
Forskare
RISE Research Institutes of Sweden
(FD), forskningsinstitutet RISE, leder studier och innovation för en hållbar samhällsomställning, tillsammans med partners från offentlig, privat och civil sektor. Hon har en bakgrund från organisationer som KTH och Boverket och inom forskningsfältet individ-samhälle-byggd miljö, där hon bl.a. belyst ungas skolresor och fritid, och kommunala förvaltningars planeringsprocesser för skollokaler.
- Samhällstrender och säkerhetsrisker som påverkar en skolfastighet och dess utemiljö
- Vilka krav ställs på skolfastigheten för att man ska uppnå en säker och trygg miljö?
- Vad behöver man åtgärda på skolgårdarna?
- Hur kan säkerhets- och trygghetsperspektivet implementeras i samhällsbyggnadsprocessen?
Magnus Lindgren
Generalsekreterare
Stiftelsen Tryggare Sverige
- Att bygga skolor och förskolor baserat på läroplanen och att barn ska få sina rättigheter tillgodosedda enligt Barnkonventionen
- Utveckling av nytt funktionsprogram utifrån skolans och förskolans uppdrag om lärande, hälsa och trygghet
- Hur vi fortsatt lägger upp det kontinuerliga och strukturerade arbetet med utveckling av skolans och förskolans fysiska miljöer
- Exempel på hur det nya funktionsprogrammet översatts till byggd verksamhetsmiljö
Rainer Wiesner
Lokalplanerare
Västerås stad
Västerås stad växer och behovet av platser och goda lärmiljöer i skolan och förskolan ökar. Det är därför viktigt att jobba kontinuerligt och strukturerat med planeringen och utvecklingen av skol- och förskolelokaler. Rainer Wiesner är lokalplanerare på Västerås stad och Margareta Löfgren är arkitekt på Archus. Under anförandet delar de med sig av erfarenheter från Västerås stads arbete med nytt funktionsprogram för skolan och förskolan.
Margareta Löfgren
Arkitekt
Archus AB
Västerås stad växer och behovet av platser och goda lärmiljöer i skolan och förskolan ökar. Det är därför viktigt att jobba kontinuerligt och strukturerat med planeringen och utvecklingen av skol- och förskolelokaler. Rainer Wiesner är lokalplanerare på Västerås stad och Margareta Löfgren är arkitekt på Archus. Under anförandet delar de med sig av erfarenheter från Västerås stads arbete med nytt funktionsprogram för skolan och förskolan.
- Skol- och förskolehus för människan och planeten – hur vi bygger klimat- och miljösmart med en god lärmiljö
- Processen bakom lyckade byggnationer för att nå målen för kvalitet, ekonomi och teknik
- Hur vi arbetar för att uppnå en god samverkan under hela projektet
- Presentation av om- och nybyggnationer av skolor och förskolor
Malin Åberg
Enhetschef
Malmö stad
Hur har man arbetat i byggprojekt som beskrivs som några av Sveriges bästa vad gäller kvalitet, miljömässig hållbarhet och teknik? Vilken betydelse har planeringen i tidiga skeden? Vad betyder samverkan under byggprocesserna? I föreläsningen möter du Malin Åberg, enhetschef byggprojekt, Malmö stadsfastigheter, som berättar om stadens arbetssätt för att hantera den komplexitet som en kvalitativ byggnation innebär samt hur de ser på den framtida utvecklingen av fastigheter inom skolan och förskolan.
- Bakgrund – lokalplanering av skolor och förskolor utifrån en helhetssyn på kommunens samhällsplanering för att göra rätt prioriteringar, bygga hållbart och ha ett underhåll i balans
- Nuläge – presentation av vår senaste skolbyggnation – en attraktiv och miljömässigt hållbar F6 skola – så fungerar framtidens lärmiljöer i praktiken
- Framtid – ökad samverkan för en hållbar stadsutveckling genom satsning på skolmiljö och miljöer för idrott och fritid som helhet
Klas Kronqvist
Projektansvarig
Hjo Kommun
Hjo kommun arbetar med en god samhälls- och skol- och förskolelokalplanering vilket har resulterat i kvalitativa lokaler och ett hållbart fastighetsbestånd. Kommunen är också känd för sitt rika kultur- och fritidsliv där utvecklingen av stadens miljöer och lokaler görs utifrån skola, idrott och fritid som helhet. Våren 2022 invigde man den nybyggda F6-skolan ”Estrid Ericsonskolan” för 180 elever med fritidshem plus en avdelning med anpassad grundskola med fritidshem. Ledorden för skolan är ”hållbarhet, litteratur och rörelse” vilket syns på olika sätt i skolbyggnaden. Under anförandet delar Klas Kronqvist med sig av kommunens erfarenheter av utveckling av skol- och förskolelokaler och byggnation och uppstart av Estrid Ericsonskolan.
- Vilka krav ställs på skolans innehåll och dess skolfastigheter idag?
- Vad säger forskningen och vilka verktyg har varit framgångsrika i tidigare byggda miljöer och vad kan vi lära oss av dem?
- Tillgängliga och varierande lärmiljöer med alla barns hälsa och lärande i fokus – hur uppnås det?
- Hur skapas flexibilitet genom variation för en hållbar utformning som möjliggöra förändring och utveckling över tiden?
- Framtidens skolmiljöer – Ranagårdsskolan F9 med idrottshall och stadsbibliotek med flera exempel
Madeleine Nordenknekt
Arkitekt
Liljewall Arkitekter AB
Att arbeta med utformningen av skolans rum kräver en medvetenhet och förståelse för hur arkitekturen kan stärka det goda lärandet. Med denna frågeställning tog inredningsarkitekten Linda Nilson och arkitekten Madeleine Nordenknekt initiativ till förstudien ”Verktyg för utformning av lärmiljöer”. Materialet i förstudien är en sammanflätning av aktuell forskning och egna analyser utifrån Madeleines och Lindas erfarenheter inom yrkesrollen som skolhusarkitekter. Resultaten och den samlade kunskapen inom förstudien har som syfte att höja kvalitéten nationellt inom skolutformning och öka kunskapen bland beslutsfattare, beställare/förvaltare, lokalplanerare, pedagoger och arkitekter. ”Verktyg för utformning av lärmiljöer” är finansierad av Leif Blomqvists Forskningsstiftelse.
Linda Nilsson
Inredningsarkitekt
Liljewall Arkitekter AB
Att arbeta med utformningen av skolans rum kräver en medvetenhet och förståelse för hur arkitekturen kan stärka det goda lärandet. Med denna frågeställning tog inredningsarkitekten Linda Nilson och arkitekten Madeleine Nordenknekt initiativ till förstudien ”Verktyg för utformning av lärmiljöer”. Materialet i förstudien är en sammanflätning av aktuell forskning och egna analyser utifrån Madeleines och Lindas erfarenheter inom yrkesrollen som skolhusarkitekter. Resultaten och den samlade kunskapen inom förstudien har som syfte att höja kvalitéten nationellt inom skolutformning och öka kunskapen bland beslutsfattare, beställare/förvaltare, lokalplanerare, pedagoger och arkitekter. ”Verktyg för utformning av lärmiljöer” är finansierad av Leif Blomqvists Forskningsstiftelse.
- Att utifrån skolans verksamhetsidé utveckla framtidens fysiska, sociala och pedagogiska miljöer
- Hur bör en skola utformas och inredas för att stödja inlärningen för elever med olika behov?
- Hur kan lokalerna bidra till bra flöden och rumsliga funktioner i skolan som underlättar verksamhetens dagliga arbete?
- Säkerhet och trygghet i skolan – så kan lokaler och fysisk miljö stötta
Stina Jordell
Projektledare
Hammarö Kommun
I Hammarö har man på kort tid byggt förskolor och skolor som innebär en av kommunens största investeringar på länge, samtidigt som utbildningslokalerna skapar förutsättningar för en utvecklad skol- och förskoleorganisation. I föreläsningen möter du Stina Jordell, projektledare, Hammarö kommun, som föreläser om planering och byggnation av Hammarö kommuns senaste skolbyggnation, Mörmoskolan 7-9, anpassad grundskola och skolbibliotek. Skolan ska bli färdigbyggd under våren 2024 och är byggd med höga krav gällande hållbarhet; miljömässigt, ekonomisk och psykosocialt. Målbilden för skolan är tydlig där lokaler, organisation och innehåll tillsammans ska utveckla en tillgänglig lärmiljö. Möt Hammarö kommuns svar på frågan vad som är Framtidens skola.
- Vega skola och aktivitetshus – stor satsning på flexibel och hållbar skola ”mitt i byn”
- Så uppnådde vi samverkansvinster med delat lokalansvar mellan skola, idrott och fritid
- Vår modell för kostnadseffektiv byggnation av konceptförskolor – finalister till ”Årets Lean-byggare 2022”
- Hur vi involverade alla parter i ett tidigt skede utifrån målet att skapa smarta, kostnadseffektiva, flexibla och energieffektiva skol- och förskolemiljöer
- Strategisk partnering som metod för att ta en mindre ekonomisk risk och effektivt och koordinerat bygga flera skol- och förskolelokaler
- Ledning och styrning – hur vi tydliggjorde syfte och mål ”hela vägen ut” med sänkta kostnader och minskad energianvändning som resultat
Hampus Wiberg
Byggprojektledare
Tornbergets Fastighetsförvaltning AB
Eva Lagerström
Projektledare
Tornbergets Fastighetsförvaltning AB
I Haninge kommun har man nyligen byggt flertalet konceptförskolor samt Vega skola och aktivitetshus baserat på strategiska arbetssätt som kännetecknas av en grundlig planering i tidiga skeden, koordinerad byggnation av flera byggnader, strategisk partnering och stort fokus på involvering av alla aktörer från början till slut. Ambitionen har varit att skapa goda och flexibla lärmiljöer på ett kostnadseffektivt sätt och där byggnaderna uppfyller höga krav på miljömässig hållbarhet. Hampus Wiberg och Eva Lagerström är båda byggprojektledare på Tornberget Fastighetsförvaltning i Haninge. Hampus har arbetet med utvecklingen av kommunens konceptförskolor. Eva har arbetet med utvecklingen av Vega skola och aktivitetshus och i det projektet har även Hampus arbetat. Under anförandet delar de med sig av spännande erfarenheter inom effektiv och smart skol- och förskolebyggnation.
- Vad innebär det att arbeta med en ökad samsyn och samordning internt för att matcha skol- och förskolefastigheterna med behoven?
- Vår resa – hur vi tydligt redovisade en plan för hur underhållsstrategin var direkt relaterad till målet om att skapa lokaler för ”Sveriges bästa skola”
- Om- och nybyggnation av skolor och förskolor – vad vi har gjort och hur det ser ut framåt
Maria Hamrehjelm
Fastighetschef
Härryda Kommun
Härryda kommun redovisade 2021 en stor underhållsskuld för politiken. Utmaningen var betydande, men genom noggrann planering och strategiskt tänkande så lyckades man vända situationen till sin fördel. Under anförandet berättar Maria Hamrehjelm om Härryda kommuns resa mot en hållbar lokalförsörjning och de ombyggnationer som görs i kommunen i syfte att stötta "Sveriges bästa skola".
- Samlad planering för att svara upp mot lokalbehoven och där skol- och förskolebyggnation förenar ändamålsenlighet, kostnadseffektivitet och ett fullt nyttjande av befintliga lokalresurlser
- Hur vi hanterar en situation med vikande elevantal samtidigt som vi planerar för nya variationer i elevantal längre fram
- Så arbetar vi när fokus flyttats från att få fram nya elevplatser till att optimera det befintliga beståndet
- Hur kan en ombyggnation av en äldre skola leda till tillgängliga lärmiljöer och samtidigt göra plats för fler elever?
- Exempel från den lyckade ombyggnationen av Lillholmsskolan
Jonna Isacson
Fastighetsutvecklare
SISAB
Planeringsprocessen av bostäder, förskolor, skolor och idrottslokaler behöver samordnas och vara prognossäker. SISAB, tillsammans med utbildningsnämnden, förskolenämnden, exploateringsnämnden och stadsbyggnadsnämnden och övriga berörda nämnder säkerställer att planering av nya områden sker med hänsyn till behovet av nya förskolor och skolor samt att skol- och förskolebyggnationen förenar ändamålsenlighet och kostnadseffektivitet och att befintliga lokalresurser ska nyttjas fullt ut. I föreläsningen möter du Belma Rejnefelt-Lyth, Chef Fastighetsförvaltning, SISAB och Jonna Isacson, Fastighetsutvecklare, SISAB, som delar med sig av sitt arbete med planeringsprocesser för utveckling av skol- och förskolefastigheter i staden.
Belma Rejnefelt-Lyth
Chef Fastighetsutveckling
SISAB
Planeringsprocessen av bostäder, förskolor, skolor och idrottslokaler behöver samordnas och vara prognossäker. SISAB, tillsammans med utbildningsnämnden, förskolenämnden, exploateringsnämnden och stadsbyggnadsnämnden och övriga berörda nämnder säkerställer att planering av nya områden sker med hänsyn till behovet av nya förskolor och skolor samt att skol- och förskolebyggnationen förenar ändamålsenlighet och kostnadseffektivitet och att befintliga lokalresurser ska nyttjas fullt ut. I föreläsningen möter du Belma Rejnefelt-Lyth, Chef Fastighetsförvaltning, SISAB och Jonna Isacson, Fastighetsutvecklare, SISAB, som delar med sig av sitt arbete med planeringsprocesser för utveckling av skol- och förskolefastigheter i staden.
- Transformation av äldre fastighet till skolbyggnad – erfarenheter av om- och påbyggnationen av Midsommarkransens skola i Stockholm
- Hur kan om- och påbyggnationen respektera och bevara den kulturhistoria kontexten samtidigt som den möjliggör en effektiv och modern skolmiljö?
- Arkitektoniska aspekter av om- och påbyggnation som leder till en hållbar och estetiskt tilltalande skolmiljö och en hållbar stadsutveckling
- Juridiska och ekonomiska aspekter av om- och påbyggnation
- Hållbarhet och energiaspekter – utmaningar och hur du löser dem
Pontus Eriksson
Arkitekt
Tengbom
Pontus arbetar som arkitekt på Tengbom och har varit ansvarig för utformningen av Midsommarkransens skola från start till mål. Pontus har arbetat med samhällsfastigheter i allmänhet och lärmiljöer specifikt de senaste femton åren med både förskolor och skolor på ritbordet. Under detta anförande kommer du att få höra om tankar och utmaningar kring att skapa en bra skola i ett tätt stadssammanhang för ett stort antal elever.
- Funktionella förskolelokaler – studie om förskolelokaler i Burlöv, Vårgårda och Kungsör
- Rektorernas erfarenheter
- Resultaten från pedagogiska gåturer med personal samt från kameraturer med barn
- Vinster i tid och pengar som kommunerna ser
Lena O Magnusson
Lektor i bildpedagogik
Högskolan i Gävle
FoU-fonden för kommunernas fastighetsfrågor har finansierat projektet ”Funktionella förskolelokaler” där forskare från Högskolan i Gävle under 4 års tid har följt implementering och flytt till nya förskolelokaler för mindre barngrupper i enlighet med Skolverkets rekommendationer. Projektet kommer att slutföras under januari 2024 och redovisas då i en slutrapport. Under anförandet redogör Lena O Magnusson för slutresultaten och beskriver hur du kan använda kunskap från projektet inför en planering, nybyggnation och uppstart av en förskolebyggnad. Lena O Magnusson är lektor i bildpedagogik vid Högskolan i Gävle och en av forskarna i studien.
- Öka dina kunskaper om lokalplanering kopplat till skol- och förskolelokaler
- Ta del av erfarenheter från nytt funktionsprogram för förskola och skola
- Lyssna till forskning om integrering av social hållbarhet och tillgänglighet vid planering av skolor
- Inspireras till att effektivisera planerings- och byggnationsproessen
- Lär dig mer om utformningen av skol- och förskolelokaler och hur du bygger in flexibilitet
- Ta del av erfarenheter från nyligen byggda lokaler där fokus legat på klimatvänlig om- och nybyggnation
- Inspireras till att samverka med skola, idrott och fritid och göra skolmiljöerna aktiva även efter skoltid
- Öka dina kunskaper om hur skollokaler kan stötta säkerhet och trygghet
Konferenser
Intervju med Lena O Magnusson
Konferenser
Intervju med Eva Lagerström och Hampus Wiberg
Konferenser
Dela evenemanget i social medier