Registrator 2024
Digitaliseringen och det rådande omvärldsläget ställer helt nya krav på registraturen och vikten av en säker och robust informationshantering. Denna konferens hjälper dig hantera nya utmaningar.
Delta på distans
18-19 september
Så säkerställs en säker digital informationshantering och en robust registratur i dagens snabbt föränderliga omvärld!
Digitaliseringen och det rådande omvärldsläget ställer helt nya krav på registraturen och vikten av en säker och robust informationshantering. Det strategiska arbetet är nu viktigare än någonsin och för detta krävs både uppdaterad juridisk och teknisk kunskap samt fördjupad kunskap kring dokument- och informationshantering, informationssäkerhet och krisberedskap.
Vad innebär detta för registratorsrollen, registraturen och informationsförvaltningen i stort och hur riggar vi organisationen för en mer strategisk och säker hantering av information, både idag och imorgon?
Under denna konferens kommer vi att ta ett helhetsgrepp kring hur vi kan hantera både utmaningar och möjligheter kring detta genom kunskaps- och erfarenhetsutbyte, nätverkande och intressanta diskussioner.
Du får lyssna på ledande experter och ta del av erfarenheter från framstående praktikfall. Missa inte denna möjlighet att utvecklas och ta del av viktig kunskap och inspiration till ditt utvecklingsarbete. Välj om du vill delta fysiskt på plats eller digitalt via livestream!
Gå hela teamet – pris från 3.990 kr för 2 hela konferensdagar!
Välj själv om du vill delta på plats eller digitalt!
Ur innehållet
- Diarieföringsprocessen – så leder du utveckling och uppföljning för ökad kvalitet och rättssäkerhet
- Offentlighet och sekretess i dagens digitala informationsförvaltning – hur förhåller sig lagstiftningarna till varandra och hur säkerställs en rättssäker hantering?
- Retorik för registratorer – så når du ut med ditt budskap och skapar engagemang kring dokument- och informationsförvaltning i organisationen
- GDPR och hantering av personuppgifter i offentlig sektor – så skapas rättssäkra och verksamhetsanpassade rutiner vid registraturen
- Att hantera en cyberattack – praktiska erfarenheter och lärdomar från en faktisk cybersäkerhetsincident
- Digitalisering och automatiserade processer för en mer effektiv och kvalitetssäkrad registratur
- Registratorns roll som intern kunskapsförmedlare – så skapas utbildningsinsatser som höjer kunskapen kring informationsförvaltning i hela organisationen
- Att införa och förvalta e-arkiv – praktiska tips för att säkerställa ett långsiktigt och hållbart digitalt bevarande
- Framtidens informationssäkerhet och registratorsrollen – vad är registratorns roll i detta?
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 3990 kr per person.
I konferenspriset ingår dokumentation och att du kan ta del av streamat material i 30 dagar efteråt.
För dig som deltar på plats tillkommer dagspaket om 500 kr per dag där det ingår frukost, fika och lunch under konferensen.
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt är registrator med flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunal och statliga sektorn. Hon arbetar idag på statlig myndighet som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
- Definition av informationshantering och verksamhetsinformation
- Att utforma en god informationskultur – metoder och tekniker för att på ett effektivt sätt förbereda, registrera och organisera verksamhetsinformation
- Hur kan du på bästa sätt anpassa information och dokument för arkivering och hur kan vi förenkla för handläggarna att göra rätt?
- Hur kan vi på bästa sätt ta vara på digitaliseringens möjligheter och undvika vanliga fällor?
- Utmaningar vid gallring, utlämnande och lagring – vad är viktigt att tänka på?
- Hur kan du styra din diarieföring och planera din informationshanteringsplan för ökad kvalitet?
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Ett grundläggande krav är att varje myndighet ska ha kontroll på den information man hanterar, hantera denna på ett säkert och juridiskt korrekt sätt, veta vad som ska bevaras och vad som ska gallras samt kunna visa allmänheten vilka informationsbestånd man har. Men informationen finns i många olika format och i ännu fler sammanhang. Hur skapas den överblick och kontroll som krävs för en rättssäker hantering och allmänhetens rätt till insyn? Sophia Ulfstedt arbetar som förvaltningsledare och projektledare på Nexer Group och har flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunala och statliga sektorn. Senast som som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare på Myndigheten för yrkeshögskolan. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv. Under denna föreläsning kommer du att få ta del av både kunskap och praktiska erfarenheter av hur du leder utveckling och uppföljning för ökad kvalitet och rättssäkerhet i diarieföringsprocessen.
- Vår digitaliseringsresa – så har den bidragit till smidiga flöden, skyndsam registrering och en mer effektiv diarieföring
- Så har vi utvecklat och implementerat en struktur för vår nya diarieföringsorganisation
- Registratorns förändrade roll som documentcontroller – så arbetar vi med att säkerställa informationshanteringens kvalitet, förvaltning och möjlighet till bevarande
- Bakgrund och utgångsläge – vilka behov såg vi kring ökad kunskap och tydlighet kring viktiga informationsförvaltningsfrågor?
- Så la vi upp arbetet för att ta fram utbildningsinsatser för att öka både kunskap och kvalitet kring hanteringen av allmänna handlingar i organisationen – om analys av utbildningsbehov, målgrupper samt planering av format och upplägg
- Registratorns viktiga roll som intern kunskapsförmedlare – hur kan vi tydliggöra vår viktiga och betydelsefulla kompetens för att säkerställa en rättssäker och korrekt informationshantering?
- Så har dessa utbildningsinsatser bidragit till ökad medvetenhet och förbättrade rutiner för en rättssäker och korrekt hantering av allmänna handlingar och bevarandet av elektronisk information
- Så planerar vi framåt för att skapa fler utbildningssamarbeten kring informationssäkerhet, säkerhet och beredskap
Linn Tovnell
Huvudregistrator
Region Gävleborg
I en tid där information är lika värdefull som den är omfattande ökar behoven att skapa effektiva sätt att nå ut i organisationen med både råd, stöd och styrning i informationsförvaltningsfrågor. Som registrator besitter du ovärderlig kunskap och är ett viktigt stöd till verksamheten både vad gäller processer, rutiner, lagkrav och system. Men hur kan man skapa effektiva utbildningsinsatser som verkligen når ut och gör skillnad? Region Gävleborgs arbete med att utveckla ett utbildningspaket kopplat till hanteringen av allmänna handlingar är mer än bara en serie utbildningar; det är en helhetsstrategi som både ökar kunskapen och kompetensen inom organisationen och samtidigt bygger en kultur av transparens och rättssäkerhet. Genom att kombinera expertis från regionarkivarier, huvudregistratorer, verksamhetsutvecklare och e-arkivarier har de tagit ägandeskap i frågorna och dessutom skapat mersmak för informationshanteringsfrågor i organisationen. Linn Tovnell har arbetat som registrator och nämndsekreterare på Älvkarleby Kommun sedan sin examen till Paralegal i juni 2022. Sedan januari 2023 arbetar hon som Huvudregistrator på Region Gävleborg med övergripande ansvar för den centrala ärenderegisteringen. Utöver det har hon ansvar för att stödja och utbilda Regionens tjänstemän i frågor kopplade till hanteringen av allmänna handlingar, utveckling av interna rutiner samt utlämnande av allmänna handlingar på begäran.
Lisa Knutsson Fröjd
Enhetschef
Region Gävleborg
Programmet är under uppbyggnad. Snart kommer du kunna läsa mer om denna intressanta föreläsning.
- Tryckfrihetslagstiftningen, offentlighets- och sekretesslagen och digital information – hur påverkas reglerna av digitaliseringen?
- Hur hanteras begäran om utlämnande av allmänna handlingar på ett korrekt sätt? Hur snabbt och på vilket sätt ska utlämnandet ske?
- Offentlighets- och sekretesslagen – vilka sekretessbestämmelser finns och hur går du tillväga om något går fel?
- Offentlighet och sekretess vid upphandling – vad är viktigt för att ta hänsyn till både den inre och yttre sekretessen?
- Nya öppna data-lagen – så uppfyller du de legala kraven
- GDPR:S påverkan på offentlighet och öppen data – hur samspelar dessa lagar och vad gäller enligt nyheter i lagstiftningen och aktuell rättspraxis?
- Framtidsspaning – vilka utvecklingstendenser ser vi framåt och hur kan de komma att påverka vår hantering av offentlighet och sekretess?
Vi bryter passet för eftermiddagsfika och nätverkande kl.14:30-15:00
Peder Liljeqvist
Kammarrättslagman
Kammarrätten i Stockholm
Peder Liljeqvist arbetar som kammarrättslagman i Kammarrätten i Stockholm och har tidigare haft motsvarande anställning i Kammarrätten i Jönköping. Han har också arbetat som chefsrådman och rådman vid Förvaltningsrätten i Malmö. Peder Liljeqvist har medverkat i ett stort antal statliga utredningar som särskild utredare och expert, särskilt med inriktning mot offentlighet och sekretess och dataskydd. Han var särskild utredare i Öppna-data-utredningen och har en bred undervisningserfarenhet i olika sammanhang, bl.a från Sveriges Domstolsakademi.
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt är registrator med flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunal och statliga sektorn. Hon arbetar idag på statlig myndighet som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
Nätverka och mingla under trevliga former med registratorskollegor från hela landet.
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt är registrator med flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunal och statliga sektorn. Hon arbetar idag på statlig myndighet som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
- Vad betyder GDPR-kraven i registratorns arbete? När blir GDPR tillämplig?
- Den logiska trappan – ändamål och laglig grund för behandling. Hur har principerna tillämpats av domstolar och tillsynsmyndigheter?
- Krav kopplade till registerutdrag (EU-domstolens skarpa praxis). Hur förhåller sig regeringsutdraget till allmänna handlingar?
- Vad gäller för särskilda kategorier av personuppgifter, bland annat känsliga personuppgifter, personuppgifter om lagöverträdelser och personnummer?
- Nytt avtal mellan EU-USA – vad innebär det?
- Krav på säkerhet, lösenord, kryptering osv. – vilka krav måste iakttas i det dagliga arbetet?
- Hur förhåller sig krav på bevarande enligt arkivregelverket mot skyldigheten att radera enligt GDPR?
- Andra aktuella frågor från rättspraxis eller tillsynsbeslut
Sofia Donner
Jurist och föreläsare
Sofia Donner är jurist med specialisering i offentlig rätt och har varit verksam som jurist på ett flertal myndigheter. Hon föreläser frekvent i offentlig rätt med fokus på förvaltningslagen, kommunallagen och offentlighet och sekretess.
Sandra Höglund
Registrator
Fortifikationsverket
Programmet är under uppbyggnad. Snart kommer du kunna läsa mer om denna intressanta föreläsning.
- Förarbetet – hur tar man ett helhetsgrepp om dokumenthanteringen för att skapa förutsättningar för ett hållbart, digitalt bevarande?
- Hur riggar man organisationen på bästa sätt inför införande av e-arkiv? – var går gränserna mellan arkiv och registratur och hur skapas en bra samverkan?
- Hur kan vi på ett effektivt sätt hantera de enorma informationsmängder som hela tiden skapas? – om gallring och vikten av att uppnå informationskvalitet i det som ska bevaras för att underlätta återsökning, återanvändande och utlämnande
- Att identifiera och hantera utmaningar, risker och möjligheter under förändringens gång – viktiga lärdomar från vår digitala förändringsresa
Stefan Högberg
Koncernarkivarie
Göteborg Energi AB
- En omvärldsblick med fokus på informationshantering och registratur och diarium, bland annat senaste nytt från SKR, DIGG och Riksarkivet
- Informationssäkerhet – hur når man en samlad och korrekt informationshantering med hänsyn till arkivering, dataskydd och informationssäkerhet?
- Från Klassa 2 till Klassa 4 – hur strukturerar man egentligen information utifrån ett verksamhetsperspektiv i syfte att nå en hållbar och tillgänglig hantering?
- Samverkansbehov i kärva tider – hur ska vi hantera såväl de ekonomiska utmaningarna som det ökade kompetensbehovet?
- Hur har teknologiska framsteg och digitalisering förändrat registratorns roll i informationssäkerhetsarbetet, och vilka nya kompetenser kan behövas för att möta framtida utmaningar?
- Vilka är de största utmaningarna och möjligheterna för registratorsrollen när det gäller att upprätthålla och förbättra effektivitet och kvalitet i informationssäkerhetsarbetet?
- Hur kan samarbete mellan registratorer och andra nyckelroller inom organisationen bidra till en mer integrerad och effektiv strategi för informationssäkerhet?
Caspar Almalander
Informationshanteringsstrateg
SKR
Caspar Almalander arbetar som informationshanteringsstrateg på SKR:s avdelning för ekonomi och styrning. Innan dess var han enhetschef för kommunarkiv och registratur i Botkyrka kommun. Dessförinnan arbetade han som IT-arkivarie och stadsarkivarie i Eskilstuna kommun. Caspar är en kunnig och välkänd person inom branschen och en mycket uppskattad föreläsare.
Linn Tovnell
Huvudregistrator
Region Gävleborg
Linn Tovnell har arbetat som registrator och nämndsekreterare på Älvkarleby Kommun sedan sin examen till Paralegal i juni 2022. Sedan januari 2023 arbetar hon som Huvudregistrator på Region Gävleborg med övergripande ansvar för den centrala ärenderegisteringen. Utöver det har hon ansvar för att stödja och utbilda Regionens tjänstemän i frågor kopplade till hanteringen av allmänna handlingar, utveckling av interna rutiner samt utlämnande av allmänna handlingar på begäran.
- Vilka vill du nå? – om konsten att sätta sig in i mottagarens perspektiv och anpassa sin struktur och sitt budskap efter målgrupp
- Hur kan du göra diarieföring mer intressant och skapa engagemang kring informationshanteringen? – så triggar, attraherar och stimulerar du till lyssning och interaktion
- Vad påverkar och hur? – om hur man skapar intressantare ”berättelser” oberoende av ämne?
- Hur gör jag, oavsett ämne och sammanhang, för att äga talarsituationen?
Linda Therez Gerstenmayer
Retoriker
Vill du bli bättre på att fånga människors intresse och vill du dessutom att människor ska komma ihåg vad du sagt? Vad är det som gör det så mycket intressantare att lyssna till vissa än till andra? En sak kan vi vara säkra på: det är oerhört mycket mer än själva innehållet i ett budskap som påverkar mottagarens upplevelse och därmed hur ett budskap tas emot. Allt det som handlar om hur vi säger det vi säger i det skarpa läget kan vara direkt avgörande för genomslaget. Som registrator finns mycket att vinna på att öka sin kunskap kring dessa grundläggande faktorer. Som registrator har du ett stort ansvar av att föra ut viktig kunskap kring diarieföring, juridik, processer och övriga rutiner till handläggare och till den övriga organisationen. Du besitter mycket viktig kunskap men når ditt budskap fram? Under denna föreläsning kommer skådespelaren och retorikexperten Linda Gerstenmayer ge dig de retoriska tekniker du behöver för att bli en bättre och mer intressant talare. Under denna föreläsning kommer du att få praktiska verktyg för hur du med enkla medel förstärker ditt budskap med ett tal och agerande som stimulerar och attraherar till lyssning och interaktion. Dessutom får du spännande tips på hur du oberoende av ämne och innehåll väcker intresse och skapar nyfikenhet.
Sophia Ulfstedt
Förvaltningsledare, registrator
Ulfstedt Consulting
Sophia Ulfstedt är registrator med flera års erfarenhet av att arbeta med informationshantering inom både den kommunal och statliga sektorn. Hon arbetar idag på statlig myndighet som registrator, systemadministratör och förvaltningsledare. Sophia är utbildningsledare inom informationshanteringsområdet och är en mycket uppskattad föreläsare inom diarieföring och arkiv.
- Är din organisation redo för det oväntade? – så skapas en effektiv kontinuitetsplanering som stärker er beredskap att hantera oförutsedda och extraordinära händelser
- Att skapa en framgångsrik informationshantering i osäkra tider – vad är viktigt för att minska sårbarheten och upprätthålla registratur och diarium vid kris eller krig?
- Krisens dokumenthantering – hur gör man verksamheten uppmärksam på vad som bör bevaras, tillgängliggöras och diarieföras och på vilket sätt, under pågående kris?
- När katastrofen inträffar – hur kan man säkerställa en snabb återhämtning och effektiv återstart av verksamheten?
- Om samarbetets kraft i krisberedskap – tvärprofessionell samverkan för ett övergripande, genomgående och rättsenligt informationssäkerhetsarbete i hela organisationen
Ellinor Nilsson
Chef för enheten för registratur och myndighetsarkiv
Riksarkivet
I en värld som blir alltmer oförutsägbar och komplex, står vi inför ett ökande behov av att förstå och hantera de risker som kriser och katastrofer för med sig. Riksarkivet en central roll i bevarandet av Sveriges historiska och kulturella arv, samtidigt som de tillhandahåller expertis och stöd inom informationshantering, både för offentliga myndigheter och för allmänheten. Under denna föreläsning kommer du att få ta del av både kunskap och praktiska verktyg för att skapa en robust registratur och en säker informationshantering i tider av kris och osäkerhet. Du får ta del av viktig kunskap kring hur du kan skapa och implementera effektiva kontinuitetsplaner som stärker organisationens beredskap för extraordinära händelser. Dessutom får du ta del av hur du kan skapa rutiner för att öka medvetenheten inom organisationen om vad som bör bevaras och diarieföras under pågående kriser. Ellinor Nilsson är chef för enheten för registratur och myndighetsarkiv vid Riksarkivet. Hon har lång erfarenhet som myndighetsarkivarie vid flera olika myndigheter och har även arbetat som registrator.
Marie Lennersand
Säkerhetschef
Riksarkivet
Marie Lennersand arbetar idag som säkerhetschef på Riksarkivet. En organisation hon arbetet på i drygt 16 år.
- Lär dig mer om ärende- och dokumenthantering i kris och hur du säkerställer en fungerande registratur vid höjd beredskap
- Ta del av användbara tips och råd kring hur leder och utvecklar diarieföringsprocesserna för ökad kvalitet och effektivitet
- Uppdatera dig kring Offentlighets- och sekretesslagstiftningen för en rättssäker hantering av allmänna handlingar i dagens digitala informationsförvaltning
- Ta del av praktiska erfarenheter och värdefulla lärdomar från en verklig cybersäkerhetsincident
- Lär dig mer om hur dataskyddsförordningen och hur den ska tolkas och tillämpas i praktiken
- Hör hur andra framgångsrikt skapat en helt digital ärendehantering och infört e-arkiv och samtidigt uppdaterat både arbetssätt, rutiner och strukturer för verksamhetsutveckling
- Stärk din roll som intern kunskapsförmedlare och ta del av hur andra utvecklar utbildningsinsatser för att höja både kunskap och engagemang kring informationsförvaltningen
- Ta del av en inspirerande retorikföreläsning om hur du når ut med ditt budskap och skapar engagemang kring dokument- och informationsförvaltningen
- Utforska utvecklingen av registratorsrollen och ta del av på en spännande paneldiskussion kring informationssäkerhetsarbete registratorns roll i detta framöver
- Ta del av ny forskning kring framtidens informationsförvaltning och hur AI och vår snabbt föränderliga omvärld kommer att påverka utvecklingen
- Nätverka och utbyt erfarenheter med kollegor från hela landet!
Anmälan Registrator 2024 18-19 september
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Dela evenemanget i social medier