Ekonomrollen i förändring
Ekonomrollen inom högskolan är i ständig förändring. Hur skapar man riktning, samverkan och resultat i en komplex organisation? Och vilken kompetens blir avgörande framåt?
På Ekonom i högskolan 2025 möter vi Lena Törnborg, tidigare enhetschef och controller vid Linköpings universitet, som under mer än 30 år följt – och drivit – utvecklingen av ekonomifunktionen inom akademin.
Ekonomrollen i förändring – reflektioner och lärdomar från tre decennier i akademin
Ekonomrollen inom högskolan är i ständig förändring. Hur skapar man riktning, samverkan och resultat i en komplex organisation? Och vilken kompetens blir avgörande framåt?
På Ekonom i högskolan 2025 möter vi Lena Törnborg, tidigare enhetschef och controller vid Linköpings universitet, som under mer än 30 år följt – och drivit – utvecklingen av ekonomifunktionen inom akademin. Hennes erfarenhet spänner från universitetsövergripande arbete till nära stöd för institutioner, forskargrupper och utbildningsprogram.
Lena har dessutom varit en aktiv röst i nationella samarbeten kring redovisningsfrågor, bland annat som expert på den så kallade SUHF-modellen. På konferensen delar hon sina reflektioner kring hur ekonomrollen har förändrats, vilka utmaningar som kräver mod och nya arbetssätt – och vad som är avgörande för att ekonomer även framöver ska kunna ge ett professionellt och ändamålsenligt stöd i en alltmer komplex högskolevärld.
Vi ställde några frågor till Lena inför konferensen:
Lena, du har arbetat länge inom högskolesektorn – inte minst som enhetschef och controller vid Linköpings universitet. Vad har präglat din resa och vad tar du med dig därifrån?
Jag drivs av de utmaningar som det innebär att ha en målgrupp som är allt annat än homogen. Att anpassa och vara lyhörd – utan att ge avkall på kvalitet eller på integritet som ekonom – är ibland knepigt, men också väldigt kul!
Ekonomrollen är under ständig förändring. Vilka frågor och utmaningar tycker du känns mest aktuella för ekonomer i högskolesektorn just nu?
Min bild är att god användarkompetens på de IT-verktyg som organisationen använder är fortsatt viktig. Bäst-före-datumet är kort där, så det gäller att kontinuerligt utveckla sin kompetens. Basrutinerna behöver klaras av på ett tidseffektivt – och samtidigt kvalitetssäkrat – sätt för att frigöra tid det verksamhetsnära ekonomistödet. Arbetssätt behöver också kontinuerligt utvecklas i syfte att minimera sårbarhet och för att förenkla vid förändrad bemanning.
Om du skulle lyfta fram en eller två saker som är extra viktiga för att ekonomifunktionen verkligen ska bidra till utveckling och kvalitet – vilka skulle det vara?
Egentligen samma sak här: utveckla arbetssätt i syfte att frigöra resurser till det som upplevs som värdeskapande internt, dvs. för dem vi ger stöd till. Ekonomifunktionen behöver också ha god kommunikation till och från andra stödfunktioner som våra verksamheter är beroende av.
Du kommer också att leda samtalen under konferensen som moderator. Vad ser du mest fram emot att lyfta tillsammans med talarna och deltagarna?
Det ska bli fantastiskt kul att få möjlighet att ta del av vad de övriga talarna kommer att säga och vad deltagarna frågar och ger för kommentarer. Om jag därtill kan ge något till dem att ta med sig i form av tankar och idéer gällande sin verksamhet och sin karriär så är jag jätteglad!
På Ekonom i högskolan 2025 får du ta del av hennes reflektioner och samtidigt möta en rad kunniga talare som delar med sig av sina perspektiv på ekonomens roll och framtid i högskolesektorn. Konferensen ger också en värdefull möjlighet att komma ifrån vardagen, reflektera, nätverka och utbyta erfarenheter med kollegor från hela landet – för att tillsammans utveckla både arbetssätt och profession.
Intervju är gjord av Stina Åkerstedt Ability Partner
Dela: