Hur kan man bli mer effektiv genom att skapa bättre ordning och struktur?
Intervju med David Stiernholm om hur människor och företag kan bli mer effektiva. David är en mycket uppskattad och flitigt anlitad talare och är med på Ekonom i högskolan 2024.
Vi ställde några frågor till David Stiernholm inför att han ska medverka som talare på konferensen Ekonom i högskolan 2024 den 24 september.
David Stiernholm föreläser och utbildar i hur människor och företag kan bli mer effektiva genom att skapa bättre ordning och struktur. Han är en mycket uppskattad och flitigt anlitad talare av allt från väletablerade storföretag, entreprenörsföretag i stark tillväxt och inom offentlig sektor.
På konferensen kommer han att ge dig effektiva verktyg för att organisera, fokusera och automatisera på ett sätt som ger dig mer tid över till det som är viktigt på riktigt – för både dig och verksamheten.
Kan du berätta lite mer om dig själv – vad du jobbar med idag och din bakgrund inom området?
Jag heter David Stiernholm och jag är struktör. Varje dag hjälper jag människor och företag att bli mer effektiva genom att skapa bättre ordning och struktur genom föreläsningar, kurser och personliga sessioner.
För nitton år sedan jobbade jag som projektledare för ett stort handelsföretag. Jag hade en fullspäckad kalender, men ingen koll. Mitt skrivbord var belamrat, mitt huvud var fullt och jag löste alla mina projekt på uppstuds. Den där totala bristen på struktur fick mig att må dåligt och känna mig stressad – till och med på helgerna. Jag behövde förändring, och började se mig om efter en lösning.
Den lösningen heter struktur. Idag har jag verktyg, tankesätt, metoder och rutiner som gör mig effektivare, flexiblare och – faktiskt – lyckligare! I mitt arbete hjälper jag dig och dina arbetskamrater att upptäcka struktursmarta sätt att jobba.
Sedan starten 2004 har många organisationer, företag, universitet och högskolor valt att anlita mig. Mina uppdragsgivare är allt från väletablerade storföretag till entreprenörsföretag i uppstartsfas. Och de finns i nästan alla branscher – över hela landet. Det som förenar dem är ett fullspäckat arbetsschema, och en vilja att förändra sina rutiner.
Vilka är de största och vanligaste utmaningarna du ser när du är ute och hjälper yrkespersoner och organisationer att skapa mer struktur på jobbet?
Den vanligaste utmaningen för dem jag hjälper är att de arbetar på ett splittrat sätt. De försöker hålla koll på allt de har att göra på många olika ställen istället för att samla allt de ska komma ihåg att göra till en tydlig översikt. De kommunicerar i många olika kanaler som de upplever styr deras uppmärksamhet istället för att de själva har kontroll över vad de fokuserar på. De ständiga distraktionerna och avbrotten gör det svårt för dem att koncentrera sig en obruten stund på de mest krävande, viktiga uppgifterna. Då de inte har en samlad strategi för hur de hanterar sin kalender låter de veckorna bli som de blir istället för att styra dem så att de får de veckor de önskar.
Finns det ett botemedel för att förebygga stress, övertid och dubbelarbete?
Om du frågar mig, - som är struktör - är svaret ja. Att finna lösningar för att jobba effektivt och må bättre är absolut ett uppnåeligt mål.
I min föreläsning på konferensen Ekonom i högskolan 2024 kommer jag att ge dig verktygen du behöver för att organisera, fokusera och automatisera. På så sätt får du mer tid över till det som är viktigt – för dig och för verksamheten.
Om du skulle ge ett tips för att direkt komma igång med mer struktur på jobbet och en mer hållbar arbetssituation, vad skulle det vara då?
I en ny, tom kalendervy, rita in hur du skulle vilja att dina arbetsveckor såg ut. Vad ägnar du dig åt när? Hur mycket tid har du till olika typiska uppgifter? När i veckan passar det dig bäst att arbeta med vilka arbetsuppgifter? När jobbar du hemifrån och när är du på kontoret?
Låt denna ”ideal-kalender” vara synlig i din vardag, så att du påminns om hur du skulle vilja ha det. När du planerar din verkliga vecka, när du avgör om du ska tacka ja eller nej till mötesinbjudningar, försök efterlikna ideal-veckan så mycket som möjligt.
Då får du dina arbetsveckor mer som du vill ha dem.
På Ekonom i högskolan 2024 den 24 september kommer du få lyssna till en inspirationsföreläsning av David om Så skapar du superstruktur på jobbet och får mer tid över till det som är viktigt.
Intervjun är gjord av Stina Åkerstedt, Ability Partner
Dela: