Offentlig Förvaltning & Service 2025-07-03

Intervju med Natthawat Phaithong

Så lär du dig att Snacka snyggt och bli tryggare och tydligare i din kommunikation – möt retorikexperten Natthawat Phaithong på konferensen Registrator 2025!

Hem / Offentlig Förvaltning & Service / Nyheter / Intervju med Natthawat Phaithong

Så lär du dig att Snacka snyggt och bli tryggare och tydligare i din kommunikation – möt retorikexperten Natthawat Phaithong som medverkar som inspirationsföreläsare på konferensen Registrator 2025!

Som registrator eller dokumentcontroller är du ofta spindeln i nätet – mitt i komplexa flöden, juridiska krav och intern samordning. Du behöver inte bara ha koll på regelverket, utan också kunna nå fram med ditt budskap, stå upp för dina rutiner och skapa förtroende i alla led.

Därför är vi extra glada över att Natthawat Phaithong – retorikkonsult, föreläsare och en av profilerna på Snacka Snyggt – kommer till Registrator 2025 för att ge dig verktygen du behöver för att kommunicera tydligt, förtroendeingivande och med genomslag i din vardag.

Läs vår intervju inför konferensen.


Du jobbar med retorik och kommunikation – varför är det viktigt för registratorer att träna på det här?
Kommunikation är det som får all kompetens att synas och få effekt. För registratorer, som sitter på både viktig kunskap och ansvar, handlar det om att få människor att förstå varför strukturer, rutiner och lagkrav är avgörande. Ofta är det inte viljan som saknas i organisationen, utan tydligheten i hur man kommunicerar. När du lär dig prata så att folk faktiskt lyssnar, så kommer du inte bara få igenom dina budskap – du kommer också upplevas som tydligare, tryggare och mer professionell.

Vad brukar vara den största utmaningen när man ska kommunicera internt med exempelvis jurister, chefer eller andra förvaltningar?
Det är lätt att fastna i fackspråk och smådetaljer eller att bli för otydlig i viljan att vara diplomatisk. Många registratorer hamnar också i situationer där de behöver vara tydliga i vad som gäller – utan att det låter konfrontativt. Den stora utmaningen är att skapa genomslag utan att trampa någon på tårna. Där är retoriken ett fantastiskt verktyg, för den handlar inte bara om att övertyga, utan det handlar om att bygga förtroende samtidigt som du står stadigt i din roll.

I din föreläsning kommer du att ge konkreta verktyg för hur man kan kommunicera på ett sätt som ger mer genomslagskraft. Kan du ge ett smakprov – vad brukar vara ett bra första steg?
Det första steget är att hitta din autenticitet även i professionella sammanhang så att du kan vara personligt professionell. Vi tycker om att lyssna och samarbeta med personer som vi kan relatera till och inte professionella ”robotar”. Det handlar inte heller bara om vad du säger utan hur du förmedlar ditt budskap också.

I föreläsningen får du enkla, användbara verktyg för att kommunicera med mer tydlighet och lugn – oavsett om du sitter i ett möte, skriver ett mejl eller bara vill känna dig lite tryggare när du tar ordet. Vi pratar bland annat om hur du med små justeringar i röst och kroppsspråk kan skapa mer genomslag, utan att det känns konstlat eller obekvämt.

Vad hoppas du att deltagarna ska känna eller ta med sig efter din föreläsning?
Mitt mål är att alla går därifrån med känslan: “Det här kan jag börja använda direkt efter föreläsningen.” Jag vill att de ska känna att de har fått enkla verktyg som gör verklig skillnad i deras vardag och ha modet att faktiskt använda dem. För mig handlar retorik inte om att bli perfekt eller låta som någon annan, utan om att hitta sig själv i de olika verktygen och våga stå i det.

Min passion är att hjälpa människor kommunicera mer karismatiskt och bygga ett retoriskt självförtroende som gör att de blir tydligare i möten, tryggare i utmanande samtal och mer övertygande när det verkligen gäller. Det handlar om att kunna påverka, skapa förtroende och bli lyssnad på – utan att behöva höja rösten eller kompromissa med sig själv.

Slutligen – har du ett konkret retoriktips som registratorer kan testa redan idag?
 Ja! Nästa gång du pratar i ett möte – vinkla handflatorna uppåt om du vill vara mer inbjudande och varm i din retorik. Vinkla handflatorna nedåt om du vill vara mer auktoritär med pondus och trovärdighet. Vill du bjuda in till frågor rekommenderar jag att ha handflatorna uppåt och vill du betona att något är viktigt rekommenderar jag att vinkla ned handflatorna. Testa det och se själv hur en sådan liten grej kan göra stor skillnad!

Lycka till! Vi ses snart!

Intervju är gjord av Stina Åkerstedt Ability Partner

Konferens

Registrator 2025

Så säkerställs en säker informationshantering och en robust registratur i dagens snabbt föränderliga omvärld...