Konferenser 2024-02-28

Intervju med Peggie Rothe

Vi ställde några frågor till Peggie Rothe inför Framtidens kontor och arbetssätt 2024 den 20 mars.

Hem / Konferenser / Intervju med Peggie Rothe

Peggie Rothe, talare på konferensen Framtidens kontor och arbetssätt 2024 är en uppskattad och flitigt anlitad internationell föreläsare som brinner för arbetsplatsens roll som strategiskt verktyg för organisatorisk framgång. Hon arbetar som Chief Insights & Research Officer på Leesman som är ett företag som specialiserat sig på att mäta och förbättra arbetsplatsprestanda. Just nu gör de mycket spännande undersökningar och analyser för att utvärdera hur dagens hybrida arbetsmiljö stödjer medarbetarnas produktivitet och trivsel. Ta del av viktiga insikter om hur man kan optimera arbetsplatsen för att skapa en mer framgångsrik och engagerande arbetsmiljö!

Läs intervjun med Peggie Rothe för att få djupare insikter i trender och utveckling inom kontor och arbetssätt:

The world’s largest benchmark of employee workplace experience – utifrån er stora databas och era insikter, vad skulle du säga är det som ger mest pang för pengarna för att öka medarbetarupplevelsen i hybrida arbetsmiljöer?
Ifall vi fokuserar på själva arbetsplatsen så visar vår data alltjämt att variation av olika typer av ytor är nåt som har en stark koppling till en bra medarbetarupplevelsen. Detta har blivit ännu viktigare i och med det hybrida arbetssättet, då medarbetarna kommer till kontoret av olika orsaker och med olika behov. En del är där för möten eller samarbete, andra behöver plats för fokus. Den stora variationen av behov kan helt enkelt inte mötas utan variation av ytor.

Nya förändrade arbetssätt i en hybrid värld ställer helt nya krav på arbetsplatsen. Hur påverkar detta kontoret och vad är viktigt för att medarbetare ska känna nytta och värde även av den fysiska arbetsplatsen?
Medarbetarna har minsann högre förväntningar nu, då de flesta haft en möjlighet att jobba på distans och jämför upplevelsen på kontoret med den de har där hemma. Vår data visar nämligen att hemmet i snitt stöder arbetet bättre än det genomsnittliga kontoret, och då är det naturligt att fråga sig varför man över huvudtaget skall ta sig dit. Tiden då vi vi steg upp på morgonen, duschade, åt frukost, och åkte iväg till kontoret per automatik är förbi, nu planerar vi mer i förväg och behöver en orsak att lämna vår hemarbetsplats.

Därför måste vi börja med att definiera vad vi ska ha kontoret till, samt försäkra oss om att detta syfte är tydligt även för medarbetarna. Jag avråder dock från att tänka för ensidigt, t.ex. att kontoret endast är menat för samarbete och det sociala umgänget, eftersom det garanterat finns medarbetare som behöver kontoret även för fokusarbete. Därefter måste vi helt enkelt skapa bättre kontor som stöder arbetet på bästa möjliga sätt och verkligen erbjuder en bra upplevelse.

”Hur får vi tillbaka medarbetarna till kontoret?” – är ju en brännande het fråga just nu. Hur ser du på den frågeställningen?
Jag uppmuntrar till att fundera igenom varför man vill ha medarbetarna tillbaka till kontoret – bara att de är på plats ger ju egentligen inget mervärde i sig själv. En del individer och team kanske uppnår de bästa resultaten då de jobbar på kontoret 1-2 dagar i veckan, för andra kanske den bästa balansen ligger på 4-5 dagar. Istället för att fokusera på att fylla kontoren tycker jag därför att vi ska fokusera på att försäkra oss om att alla får en bra upplevelse då de är där, oberoende ifall det betyder en eller fem dagar i veckan. Gör vi det, har vi en bättre chans att stöda alla medarbetare i hybridarbetet.

Du kommer att hålla en föreläsning om hur man navigerar framtidens hybridarbetsplatser genom datadriven arbetsplatsutveckling. Skulle du kunna berätta lite mer om vad din föreläsning kommer att handla om?
Vi publicerar en ny studie i mars och jag kommer att dela med mig pinfärska insikter ur denna studie. I studien har vi kollat närmare på de arbetsplatser som uppnått utomordentliga resultat i vår mätning under de senaste två åren (dvs efter pandemin) och på basen lärdomar från dessa kontor kommer jag att tala om varför vi behöver utomordentliga arbetsplatser i denna hybrida värld, och hur man uppnår det.

Konferensen den 20 mars: Vad ser du mest fram emot och vad tror du kommer att bli mest givande med denna dag?
Det kommer att bli en toppendag! Jag ser framemot alla föredrag, både av experterna samt de spännande praktikfallen, men speciellt väntar jag nog på att få höra på Lena Lid Falkman, hon var ju expert på distribuerade team redan långt innan pandemin. Dessutom ska det blir verkligen kul att få mingla och snacka kontor och arbetssätt med delegaterna, det är alltid lika kul att höra vad andra har på gång och hur de kommer att utnyttja det de lärt sig i praktiken.

Intervjun är gjord av Stina Åkerstedt, Ability Partner