Kriskommunikation – Försvarsmakten om när pressen är som högst
När världen står inför flera kristuationer ställs den säkerhetspolitiska kommunikationen på sin spets. Therése Fagerstedt på Försvarsmakten berättar om hur myndigheten hanterar sin kommunikation när pressen är som högst!
Försvarsmakten är vana vid att hantera kriser och perioder med hög medial uppmärksamhet. Deras arbete sker ofta under extrema förhållanden, och att arbeta under press är en del av organisationens natur. Men även om ingen proaktiv kommunikationsstrategi kan skydda helt mot oväntade kriser, betonar Försvarsmakten att förberedelser för det värsta gör det möjligt att tidigt identifiera förändringar, vilket skapar stabilitet i osäkra situationer. Det finns heller inget universellt sätt att hantera en kris, då varje kris är unik, och sättet vi kommunicerar på och hur vi tar in information förändras ständigt. Men enligt Försvarsmakten är en annan en framgångsfaktor för lyckad kriskommunikation att bygga förtroendefulla relationer med allmänheten redan innan det blir nödvändigt.
Så precis som det är omöjligt att förutse början på en kris, är det också svårt att veta hur eller när den kommer att ta slut. Det är här Försvarsmaktens gedigna förarbete kommer in i bilden som skapat en stabil grund att utgå från oavsett om det är lugnt eller kaotiskt.
På konferensen Kriskommunikation 2024 kommer Therése Fagerstedt, Försvarsmakten att dela med sig av hur de själva arbetar för att hantera snabbt uppkomna händelser som ofta blir mediedrivna, hur de strategiskt utvecklar sin egen kommunikativa förmåga samt hur de lyckats bygga ett högt förtroendekapital.
Therése arbetar idag som presschef men har arbetat med kommunikation och pressfrågor i Försvarsmakten sedan 14 år tillbaka (både strategiskt och operativt i Sverige och utomlands på internationella insatser) med ett undantag mellan åren 2018-2020 då hon jobbade med att bygga upp risk- och kriskommunikationen på Ikea i Älmhult. Therése har en rådgivande roll gentemot Förvarsmaktsledningen och arbetar mycket med att bygga och vidmakthålla förtroendet för myndigheten.
Missa inte konferensen – ta del av viktigt erfarenhetsutbyte för att säkerställa smartaste vägen framåt!
Dela: