2025-03-04

Kvalitetsutveckling i fritidshem med Sandra Helgöstam

Läs vår intervju med Intervju med Sandra Helgöstam om hållbar kvalitetsutveckling i fritidshem. Sandra är med som talare på konferensen Fritidshem 2025 den 10 april.

Hem / Kvalitetsutveckling i fritidshem med Sandra Helgöstam

Hur skapar vi ett fritidshem där systematiskt kvalitetsarbete blir en självklar del av den pedagogiska vardagen?

För att fritidshemmet ska vara en plats där elevernas lärande, intressen, behov och utveckling står i centrum krävs en genomtänkt och långsiktig strategi. Men hur säkerställer vi att kvalitetsarbetet inte blir en punktinsats utan en naturlig del av verksamheten?

Genom att arbeta systematiskt med tydliga fokusområden, strukturerade uppdragsperioder och kontinuerlig utvärdering kan vi skapa en röd tråd som stärker fritidshemmets pedagogiska uppdrag. När kvalitetsutvecklingen är en självklar del av vardagen skapas både en inspirerande lärmiljö för eleverna och ett gemensamt engagemang bland pedagogerna. Det handlar om att bygga hållbara strukturer som ger personalen rätt verktyg för att arbeta målinriktat, samtidigt som kreativitet och flexibilitet får utrymme.

Sandra Helgöstam, fritidshemssamordnare på Lärande Förskolor och Grundskolor AB, har lång erfarenhet av att utveckla strategier och verktyg för att integrera läroplanens intentioner i fritidshemmens vardag. På Fritidshem 2025 delar hon med sig av konkreta metoder och praktiska exempel på hur vi kan skapa en hållbar och likvärdig fritidsverksamhet där kvaliteten står i fokus.

Vi har fått en pratstund med henne inför hennes föreläsning, läs mer här!


Sandra, du har lång erfarenhet av att utveckla fritidshemmets verksamhet. Vad ser du som den största utmaningen i att arbeta utifrån läroplanens intentioner?
En av de största utmaningarna är att skapa en gemensam förståelse för fritidshemmets uppdrag och hur vi kan omsätta det i praktiken. Fritidshemmet har en fantastisk potential att komplettera skolan och skapa meningsfulla lärandesituationer, men det kräver att hela arbetslaget arbetar med tydliga strukturer och gemensamma mål. Det är också viktigt att pedagogerna känner sig trygga i att tolka och tillämpa läroplanen i den dagliga verksamheten.

För att lyckas med detta är det ytterst viktigt att pedagogerna i arbetslaget får tiden tillsammans för att växa ihop, reflektera och utveckla en gemensam riktning.

Din föreläsning handlar bland annat om fokusområden som grund för pedagogisk planering. Kan du berätta lite mer om det?
Absolut! Fokusområden hjälper oss att skapa en tydlig struktur och progression i fritidshemmets verksamhet. Genom att planera utifrån bestämda teman eller områden under en viss period säkerställer vi att vi berör samtliga förmågor i läroplanen och att elevernas utveckling står i centrum. Det ger också pedagogerna en röd tråd att följa och underlättar planering och uppföljning.

Dessa teman sträcker sig över hela läsåret, vilket gör det möjligt att systematiskt arbeta med alla förmågor i läroplanen. Samtidigt krävs kontinuerlig reflektion och utvärdering för att säkerställa att undervisningen förblir relevant och anpassad utifrån elevernas intressen och behov.

Hur kan systematiskt utvärderingsarbete bidra till utvecklingen av fritidshemmet
Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att vi ska kunna förbättra och utveckla verksamheten på ett hållbart sätt.

Det handlar om att utvärdera pedagogernas arbete – hur vi planerat, genomfört och följt upp verksamheten – snarare än enbart elevernas respons. Vad gjorde en aktivitet lyckad? Hur kan vi utveckla den vidare? På samma sätt behöver vi analysera vad som inte fungerade och varför. Genom denna reflektion kan vi fatta bygga vidare och kontinuerligt anpassa vårt arbetssätt för att möta elevernas behov och aktivt följa deras intressen.

Kollegial samverkan är en annan viktig del av din föreläsning. Hur får vi med hela arbetslaget i kvalitetsutvecklingen?
Det börjar med att skapa en gemensam förståelse för uppdraget och visa hur varje pedagog bidrar till helheten. Genom att arbeta med kollegialt lärande, workshops och gemensamma reflektioner kan vi lyfta varandras kompetens och skapa engagemang. Det är också viktigt att vi har en kultur där vi vågar pröva nya arbetssätt och lära av varandra.

Men den största kärnan är tiden vi har tillsammans som arbetslag – det är där vi utvecklas, formar vårt arbetssätt och skapar den kvalitet vi vill uppnå. Att ge utrymme för strukturerad samverkan, där vi både kan pröva nya arbetssätt och lära av varandra, är avgörande för en hållbar kvalitetsutveckling.

Vad hoppas du att deltagarna tar med sig från din föreläsning?
Jag hoppas att de får med sig konkreta verktyg för att utveckla sin verksamhet på ett sätt som gynnar både elever och pedagoger. Framför allt vill jag inspirera till ett mer strukturerat arbetssätt där fritidshemmets roll blir tydligare och mer lärandeinriktad, utan att förlora kreativiteten och leken som är vår grund.

Slutligen, vad ser du själv mest fram emot med konferensen?
Jag ser mest fram emot att få möta andra som brinner för fritidshemmets utveckling och att diskutera hur vi kan stärka kvalitetsarbetet tillsammans. Det är en fantastisk möjlighet att dela erfarenheter och få nya perspektiv som kan bidra till ännu bättre verksamhet för våra elever.

Intervju är gjord av Stina Åkerstedt Ability Partner

Konferens

Fritidshem 2025

Så leder du utvecklingsarbetet för en meningsfull fritid...