Skola & utbildning 2025-11-17

Mitt integrerade klassrum – när inkludering blir verklighet

På konferensen Anpassad skola 2026 kommer försteläraren Malin Borg och specialläraren Carola Sterner att berätta hur de, tillsammans med kollegor och elevhälsa, utvecklat arbetssätt som skapar delaktighet, struktur och trygghet för alla elever.

Passa på att läs vår intervju med Malin och Carola inför konferensen!

Hem / Skola & utbildning / Nyheter / Mitt integrerade klassrum – när inkludering blir verklighet

Hur skapar man en skola där alla elever får plats – på riktigt?

På Sylteskolan i Trollhättan har man byggt en verksamhet där inkludering är grunden för allt arbete. Den nybyggda F–9-skolan rymmer såväl grundskola som anpassad grundskola och särskilda undervisningsgrupper – en helhet där många olika behov och verksamheter samspelar under samma tak. Det är en stor och digitalt välutrustad skola där språkutveckling är ett av de viktigaste fokusområdena.

På konferensen Anpassad skola 2026 kommer försteläraren Malin Borg och specialläraren Carola Sterner att berätta hur de, tillsammans med kollegor och elevhälsa, utvecklat arbetssätt som skapar delaktighet, struktur och trygghet för alla elever.

Malin, som också driver det populära Instagramkontot Mitt integrerade klassrum, och Carola visar hur professionssamverkan och gemensamt ansvar kan förvandla visionen om inkludering till konkret handling i klassrummet.

Med utgångspunkt i språkutvecklande och differentierade arbetssätt delar de konkreta verktyg och erfarenheter från undervisningen – hur språk, struktur och lärmiljö kan kombineras för att stärka delaktighet, förståelse och lärande för varje elev. Vi fick möjlighet att ställa några frågor inför deras medverkan på konferensen.

Läs intervjun här:

Ni undervisar elever som följer flera olika kursplaner i samma klassrum – vad tycker ni är viktigast för att få till en bra undervisning?
Det allra viktigaste är att känna sin elevgrupp på riktigt! Lärandet börjar med en relation. Det är viktigt att känna till vilka styrkor och utmaningar som gruppen som helhet har. Där börjar planeringen av undervisningen, börja med att undanröja eventuella hinder för att så många som möjligt ska kunna tillägna sig undervisningen. Steg 2 är att differentiera undervisningen, det är viktigt att alla elever upplever att man är en del av ett sammanhang men det betyder såklart inte att alla utför uppgifterna på samma sätt. Det här handlar inte på något sätt om att förenkla utan att erbjuda olika vägar att nå vårt gemensamma mål. En annan viktig del är språket, vi har många olika modersmål representerade hos oss, tecken som stöd är en annan viktig del av undervisningen hos oss! Hur vi kan skapa igenkänning och tillhörighet på olika sätt – det är en fråga vi ofta bollar med varandra!

Vad tycker ni har gjort störst skillnad för att alla elever ska känna sig delaktiga och få möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar?
Den sociala lärmiljön är viktig! Att vara delaktig på papper är en sak men vår strävan är att alla ska känna sig delaktiga i en gemenskap! En viktig del för att uppnå det är att vi skapar tillfällen för det, där vi tränar på att vara en del av en gemenskap och där vi vuxna visar vägen för hur det ska gå till. En annan oerhört viktig del är hur vi vuxna pratar om frågan att alla är olika och lär sig på olika sätt. Om inte vi vuxna banar vägen för det, är det svårt att förvänta sig att eleverna ska göra det.

Ibland kan ju vardagen vara utmanande – vad brukar hjälpa er när det känns svårt att få ihop allting?
Våra kollegor, vår chef, teamkänslan och ett välorganiserat samarbete med Elevhälsan kopplat till vardagsarbetet, där lärare och speciallärare arbetar tätt tillsammans.

Vi brukar prata om att klassrummet ska vara en spegling av hur vi vill att framtiden ska se ut. Ett samhälle som präglas av mångfald och där olikheter ses som en styrka.

Ni kommer ju att medverka som talare på konferensen Anpassad skola 2026 – vad hoppas ni att deltagarna tar med sig efter att ha lyssnat på er?
Vi hoppas att deltagarna får med sig ett nytt perspektiv på hur undervisningen kan organiseras och möjliggöras för alla elever i ett och samma klassrum, oavsett förmågor. Utöver det hoppas vi också att deltagarna får med sig en känsla av att allt går, att man med små medel kan göra stor skillnad och att förändringen börjar hos en själv!

Vad ser ni själva mest fram emot med konferensen?
Vi ser allra mest fram emot att få prata om det vi brinner för allra mest, nämligen elevgruppen inom anpassad grundskola och att få till oss ny inspiration och kunskap från andra talare.

Intervjun är gjord av Stina Åkerstedt, Ability Partner


Dags att säkra era platser redan nu.

Anpassad skola 2026 den 15 januari möts lärare, skolledare och elevhälsoteam från hela landet för att inspireras, dela erfarenheter och ta del av framgångsrika arbetssätt för en utvecklande och hälsofrämjande lärmiljö i framtidens anpassade skolform.

Konferens

Anpassad skola 2026

Strategier, metoder och förhållningssätt för hur du skapar en utvecklande och hälsofrämjande lärmiljö i framtidens anpas...