Skoladministratörens roll och utveckling i fokus
Läs vår intervju med Pernilla Sandbom på Stordammens skola om vad hon ser som de största utmaningarna för skoladministratörer idag?
Pernilla Sandbom har över 20 års erfarenhet inom grundskolan och är en stark röst för skoladministratörens centrala roll. Hon är en mycket uppskattad föreläsare och kommer att vara moderator på konferensen Framtidens skoladministratör 2024. I hennes inledande anförande kommer hon att prata om hur man kan utveckla sig i sin roll som skoladministratör och hur man skapar den struktur som krävs för att på bästa sätt kan stötta skolans kärnverksamhet
Vi fick chansen att ställa några frågor till Pernilla inför hennes kommande anförande.
Pernilla, du har lång erfarenhet av att arbeta som skolintendent. Vad ser du som de största utmaningarna för skoladministratörer idag?
Den största utmaningen är utan tvekan den ökande arbetsbelastningen. Skoladministratörer jonglerar med många olika uppgifter samtidigt, och det kan vara svårt att hinna med allt när tiden är knapp. Vi är spindeln i nätet och måste hålla ordning på allt från schemaändringar till elevdokumentation, samtidigt som vi stöttar rektor och all övrig personal. Skolans komplexitet gör att vi ofta står inför oplanerade situationer, och det kräver att vi är flexibla men också strukturerade.
Du kommer att tala om hur man kan skapa struktur och ordning i en hektisk arbetsmiljö. Vilka är dina viktigaste råd för att effektivisera administrationen?
Det handlar mycket om att ha bra rutiner och använda verktyg som gör arbetet lättare. Att skapa tydliga arbetsflöden för återkommande uppgifter och att prioritera rätt saker kan göra en enorm skillnad. Jag rekommenderar också att använda digitala verktyg och system som kan automatisera vissa processer, vilket frigör tid för de mer komplexa och mänskliga aspekterna av arbetet. Men kanske det viktigaste är att våga säga nej till vissa uppgifter och våga delegera – det är nödvändigt för att orka i längden.
Du beskriver skoladministratörens roll som rektorns högra hand. Hur kan man bäst stötta rektorn och samtidigt skapa bästa möjliga samarbete med skolpersonalen?
För att vara ett bra stöd till rektorn handlar det om att förstå helheten i skolans verksamhet. Det är viktigt att vara lyhörd och uppmärksam på både rektorns och personalens behov. Ett bra samarbete bygger på öppen och tydlig kommunikation – både uppåt och nedåt i organisationen. Som administratör har vi en unik position där vi både kan avlasta rektorn och se till att information flödar smidigt till hela personalgruppen. På så sätt blir vi ett nav som bidrar till att skapa harmoni och effektivitet i hela skolan.
Stress och arbetsmiljö är stora frågor för många som jobbar i skolan. Vilka strategier använder du för att minska stress och skapa en bättre arbetsmiljö?
För mig är det viktigt att skapa struktur och rutiner som gör arbetsdagen mer förutsägbar. Jag tror på att avsätta tid för återhämtning och att sätta tydliga gränser för när man är tillgänglig och när man behöver fokusera. En annan viktig faktor är att främja en positiv arbetsmiljö genom att se till att alla känner sig delaktiga och sedda. Att ha regelbundna check-ins med personalen och hålla dialogen öppen är nyckeln till att förebygga stress och frustration.
Vi har en spännande dag framför med ett fullspäckat program, vad ser du mest fram emot inför konferensen i november?
Jag ser fram emot att få träffa alla deltagare och utbyta idéer och erfarenheter. Jag ser också fram emot att få lyssna på och inspireras av de föreläsare som vi har med, de är väldigt kompetenta i sina ämnen. En sån här dag ger för mig en otrolig ”input” och jag kommer alltid tillbaka till jobbet med nya ögon på det jag gör och har.
Missa inte chansen att lyssna på Pernilla Sandbom under vår konferens och få insikter om hur du kan utveckla din roll som skoladministratör. Boka din plats idag!
Dela: