Framtidens medborgarservice och kontaktcenter 2025
Konferens och mötesplats för dig i offentlig sektor!
Delta på distans
20-21 januari
Personlig och effektiv medborgarservice som svarar upp mot framtida behov!
Vart är vi på väg med ny teknik och mänsklig interaktion med våra medborgare – och hur hittar vi balansen mellan automatisering och AI i eller att tala med en människa? Hur skapar man en snabb, personlig och mer effektiv medborgarservice som svarar upp mot framtida behov?
På Ability Partners nya konferens Framtidens medborgarservice och kontaktcenter 2025 får du ta del av den senaste utvecklingen och kunskaperna inom området!
Välkommen till en högaktuell konferens där du under en intensiv dag får du lyssna till experter och praktikfall om hur du anpassar verksamhetens processer, service och tjänster både efter medborgarnas behov och till det snabbt föränderliga digitala samhällets spelplan.
Ur innehållet
- AI, ny generation av chatbotar och robotar vilka nya möjligheter finns till effektiv och optimal medborgarservice som svarar upp mot framtidens behov
- Offentlig förvaltning som kundfokuserad och digitaliserad serviceorganisation – trender och utveckling kring interaktionen med medborgarna
- Hur kommer ny teknik som AI att förändra arbetsuppgifterna och kompetensbehovet i kontaktcenter?
- Så skapar samarbete mellan myndigheter värde för framtidens medborgare utifrån deras behov och drivkrafter
- Hur ny teknik skapar individuella gränssnitt som utgår från kundernas livshändelser och förändrar kraven på medborgarservice hos kommuner och myndigheter
- Hur uppfyller ny teknik kraven på GDPR – möjligheter och begränsningar för det digitala kundmötet?
Program
Vi samarbetar med följande hotell där du får rabatt på boendet om du anger våra koder vid bokning.
Nybrogatan 53
Tfn +46850733000
Ange kod: Ability Partner
Tfn +46851751700
Ange kod: D000028081
Bryggargatan 12
Tfn +46850621400
Ange kod: Ability
Hazeliusbacken 20
Tfn +46850254140
Ange kod: ABILITY
Detta är priset innan eventuella rabatter.
Anmäl fler än 2 personer från samma organisation samtidigt så betalar person 3, 4, 5 osv endast 5990 kr per person.
I konferenspriset ingår dokumentation och att du kan ta del av streamat material i 30 dagar efteråt.
För dig som deltar på plats i två dagar tillkommer 1000 kr. Då ingår frukost, fika och lunch under konferensen.
Jessica Lindmark
Kundtjänstchef
Stockholm Vatten och Avfall
Jessica Lindmark är en erfaren ledare vars nyfikenhet, engagemang och goda kommunikationsförmåga genomsyrar hennes arbete. Ett viktigt fokus är att utveckla effektiva processer och stödja människor till att nå sin fulla potential. Processutveckling, teambuilding och kompetensutveckling är andra viktiga områden som Jessica har bred erfarenhet av. Målet att skapa balans mellan ledarskap, kommunikation och effektivitet är hennes drivkraft. Jessica arbetar både med strategi och verksamhetsfrågor i sitt nuvarande uppdrag . Hennes erfarenheter av ledarskap, kundtjänstinnovation, projektledning, kommunikation på olika nivåer kommer till stor nytta i en stor, fartfylld och förändringskrävande organisation. Jessica har tidigare lång erfarenhet av att leda och utveckla servicecenter/kontaktcenter från Huddinge kommun och Nordea.
- Hur kan ny teknik som AI och Chatbotar förbättra medborgarservice?
- Hur kan kontakten med kunder och medborgare förbättras med stöd av AI och annan ny teknik?
- Hur kan du testa och utforska nya AI modeller?
- Hur kan du ta fram ett bra beslutsunderlag för ny teknik?
- Hur kan en kommun eller myndighet använda AI och automation för beslutsfattande utifrån säkerhet och effektivitet ?
Conny Björnehall
Focus Area Leader Digitalization Public Sector
RISE Research Institutes of Sweden
Conny hjälper företag och offentlig sektor lösa utmaningar med Digital transformation och Ai. Han har 25 års erfarenhet av att jobba med transformation, innovation och förändringsledning. Conny är ansvarig för RISE Ai partnerskap som erbjuder en testbädd och demomiljö där man nyfiket kan utforska, testa, validera och använda olika Aimodeller.
Utifrån en prototyp som eSams myndigheter arbetat fram under 2024, berätta om:
- Hur dagens teknik kan skapa individuella gränssnitt som håller ihop och förenklar för medborgarna
- Hur nyttjandet av AI förändrar det digitala mötet förbättrar tillgänglighet och tjänster i mötet mellan medborgare och det offentliga.
- Hur detta bidrar till effektivisering av offentlig verksamhet och vad det innebär för arbetssätt och kompetens hos de offentliga aktörerna.
Eric Thorén
Utvecklingsstrateg
Skatteverket
Eric Thorén arbetar med vidareutveckling och fördjupning av den strategiska verksamhetsutvecklingen som digitaliseringen möjliggör.
All kundservice bör regelbundet utvärdera och utveckla sig.
- Hur ska man tänka när man funnits ett tag och vill ta nästa steg?
- Fungerar saker fortfarande som man tror och hur vet man att man fortfarande är bra på det man gör?
- Hur kommer man vidare?
- – Analysera nuvarande prestationer
- – Identifiera förbättringsområden
- – Utvärdera, implementera och justera
André Hagberg
Konsult och verksamhetsutvecklare
Agima AB
André har stor erfarenhet av att bygga upp och utveckla kundtjänster och har de senaste åren även ansvarat för digitalisering och IT. André har en gedigen erfarenhet som chef och ledare samt arbete av kvalitets- och organisationsutveckling med praktisk erfarenhet av leanarbete.
- Så minskar ett inkluderande ledarskap personalomsättningen och bevarar kompetensen i kontaktcenter
- Hur krav på kompetensprofiler vid rekrytering ökar andelen avslutade ärenden och avlastar för förvaltningarna i kommunen
- Hur ett fokus på nyttan med ny teknik skapar nya stöd för personalens beslut i ärenden
- Hur ser vi på framtiden med verktyg som till exempel transkription av samtal, analys av möten och återkoppling till medarbetare kundmötet?
Anders Sandin
Enhetschef Medborgarcenter
Kristianstad kommun
Anders Sandin leder och utvecklar Sveriges bästa medborgarcenter för tredje året i rad, enligt Brilliant Awards. Vi är Kristianstads kommun väg in för medborgare, föreningar och företag och vi vill göra det enkelt, smidigt och lätt att komma i kontakt med kommunen. Vi är förvaltningarnas förlängda arm utåt mot medborgarna, föreningarna och företagen. Enheten består av 19 personer med roller som Samordnare, Handläggare, Kommunvägledare, Systemförvaltare/administratör och Coacher.
- Är PRV som offentlig aktör på väg att gå från att vara informationsgivare till att bli kvalitetssäkrare för AI-genererad information?
- Hur arbetar PRV internt för att framtidssäkra sina processer och anpassa sina kundkanaler till den nya informationsmiljön?
- Vilken plats bör offentliga aktörer ha i en värld där AI och digital teknik omformar informationsflödena? En fråga vi diskuterar tillsammans för att utforska framtida möjligheter och ansvar
Anna Danestig
Enhetschef, Utbildning och Kunskap Ansvarig kundsupplevelse och Processägare kundsupport
Patent- och Registreringsverket
Anna Danestig fokuserar med en ständig utgångspunkt från kundens perspektiv på utveckling av organisationen. Hon utvecklar erbjudande till kund, processer och inte minst teamen som levererar. Anna är idag ansvarig för kundperspektivet, kundupplevelse och kundsupport, samt den affärsdrivande verksamheten på en myndighet men principerna är i stort sett samma från det lilla start up-företaget till en myndighet.
- Varför blir service och bemötande allt viktigare bland kommuner och vilken roll har kontaktcentret?
- Hur kan kontaktcentret bidra till digital utveckling och skapa kundnytta på ett smartare sätt?
- Hur tar du kontaktcenter till en ny roll internt med ett större mer strategiskt uppdrag?
- Vilka utmaningar stöter du på längs vägen mot ett värdecenter?
Kajsa Beckman
Kontaktcenterchef
Karlstads kommun
Avdelningschef för Kontaktcenter i Karlstads kommun med 40 medarbetare som arbetar med kommunvägledning och utveckling av e-tjänster för kommunens förvaltningar och bolag samt Räddningstjänsten. I mitt uppdrag ingår att arbeta för ett gott samarbete inom kommunen där kontaktcenter har en strategisk roll med Karlstadsbon i centrum. Efter tre år på Karlstads kommun känner jag mig fortfarande ganska ny inom kommunens värld. Har tidigare arbetat uteslutande på universitet och högskolor. Innan jag flyttade till Värmland arbetade jag 12 år på Kungliga Tekniska högskolan, senast som Enhetschef för utbildningsadministrationen.
- Hur mätningar av kundnöjdhet skapar ett gemensamt mål för kontaktcenter och förvaltningar i kommunen
- Så löser medarbetarna i kontaktcenter fler ärenden vid första kontakten med stöd av kontinuerlig kunskapsöverföring från förvaltningarna
- Hur kontaktcenter fortsätter att utveckla samarbetet med hela kommunens verksamhet för att vara en drivandekraft i förändringsarbetet i hela kommunen
Camilla Jägerfjäll
Kontaktcentersamordnare
Upplands-Bro kommun
Camilla Jägerfjäll samordnar bemanning/schemaläggning och ser till att dagen går ihop med möten, ledighet och annan frånvaro. Är back-up till Kontaktcenterchef. Hon deltar vid upprättande av kravprofil och deltar i beslut rörande rekrytering till kontaktcenter.
Sandra Leskinen
Kontaktcenterchef
Upplands-Bro kommun
Sandra Leskinen leder i samarbete med Camilla Jägerfjäll Kontaktcenter i Upplands-Bro kommun. Sandra är beteendevetare och har lång erfarenhet av arbete med kundservice i olika roller. Innan hon kom till Upplands-Bro arbetade hon på Coor Service Management där hon sina roller som projektledare och gruppchef bland annat varit med och startat upp servicetjänster på Nya Karolinska i Solna.
Jessica Lindmark
Kundtjänstchef
Stockholm Vatten och Avfall
Jessica Lindmark är en erfaren ledare vars nyfikenhet, engagemang och goda kommunikationsförmåga genomsyrar hennes arbete. Ett viktigt fokus är att utveckla effektiva processer och stödja människor till att nå sin fulla potential. Processutveckling, teambuilding och kompetensutveckling är andra viktiga områden som Jessica har bred erfarenhet av. Målet att skapa balans mellan ledarskap, kommunikation och effektivitet är hennes drivkraft. Jessica arbetar både med strategi och verksamhetsfrågor i sitt nuvarande uppdrag . Hennes erfarenheter av ledarskap, kundtjänstinnovation, projektledning, kommunikation på olika nivåer kommer till stor nytta i en stor, fartfylld och förändringskrävande organisation. Jessica har tidigare lång erfarenhet av att leda och utveckla servicecenter/kontaktcenter från Huddinge kommun och Nordea.
Jessica Lindmark
Kundtjänstchef
Stockholm Vatten och Avfall
Jessica Lindmark är en erfaren ledare vars nyfikenhet, engagemang och goda kommunikationsförmåga genomsyrar hennes arbete. Ett viktigt fokus är att utveckla effektiva processer och stödja människor till att nå sin fulla potential. Processutveckling, teambuilding och kompetensutveckling är andra viktiga områden som Jessica har bred erfarenhet av. Målet att skapa balans mellan ledarskap, kommunikation och effektivitet är hennes drivkraft. Jessica arbetar både med strategi och verksamhetsfrågor i sitt nuvarande uppdrag . Hennes erfarenheter av ledarskap, kundtjänstinnovation, projektledning, kommunikation på olika nivåer kommer till stor nytta i en stor, fartfylld och förändringskrävande organisation. Jessica har tidigare lång erfarenhet av att leda och utveckla servicecenter/kontaktcenter från Huddinge kommun och Nordea.
- Så använder du teknik använts för att förbättra processer och tjänster, med fokus på den kompetens som krävs för att bygga och förvalta
- Hur utmanar AI det mänskliga mötet – Hur chatbotar har uppfattats som mer tillgängliga och empatiska än mänskliga möten i vissa fall, och vad det betyder för framtidens offentliga service?
- Hur offentlig sektor kan sätta upp sammanhållen kundtjänst genom att effektivisera arbetssätt och processer mellan myndigheter och förvaltningar – ledarskap och samarbete i praktiken
Louise Callenberg
Medgrundare
Leadership ARTS
Louise Callenberg är teolog och en av Sveriges ledande rådgivare inom AI etik, digital transformation och innovationsledning i offentlig sektor, civilsamhälle och näringsliv. Hon är expert inom styrning, strategi och ledarskap för digital transformation och hållbar utveckling med över 15 års chefsuppdrag och ledarpraktik från samtliga sektorer. Louise har erfarenhet av nationell styrning och policyutveckling kring digital utveckling och har varit expert inom regeringsuppdrag kring främjande av AI i offentlig sektor. Tidigare chef för digital samverkan och förnyelse på Sveriges kommuner och regioner, chef smart verksamhetsutveckling och förvaltning på Stockholm stad samt som generalsekreterare och kanslichef inom ideell sektor. Idag är hon rådgivare till nationella och internationella organisationer, VD för ett nystartat tech-kunskapsbolag och grundare av förändringsledningsutbildarna ARTS.
- Hur du skapar en value roadmap och definierar vilket värdet Kundservice har
- Target picture, definera målen, vad är strategin att nå dem och leverera på kundlöftet ”
- Hur hanteras en extrem säsongseffekt?
- Så skapades ett levande kundmöte digitalt
- Så leder du förändringsarbetet för ett fungerande team i kontaktcenter
- Hur ett aktivt och inkluderande ledarskap bidrar till att medarbetarna utvecklas i sin roll i kontaktcenter och mår bättre på arbetsplatsen
Lovisa Hallman
Nordic Customer Service Manager
Plantagen
Lovisa Hallman har mer än 20 års erfarenhet av arbete med kundservice och kommunikation. Innan den nuvarande rollen hos Plantagen arbetade hon under många år inom flera chefsbefattningar på Nordea inom förändringsledning, tjänsteutveckling och kommunikation. Uppvuxen i ett familjeföretag där kunden alltid kom först och kundservice var den största konkurrensfördelen. Civilekonom med en MBA från Handelshögskolan i Stockholm.
- Vikten med professionellt bemötande oavsett kanal och vem du möter
- Så utvecklar och kvalitetssäkrar du dina relationer över tid
- Kopplingen mellan värdegrund, service och bemötande
- Förtroendeskapande – gott bemötande som ett mindset
Annmarie Palm
Service- och kundbemötandedirektör
Nacka kommun
Annmarie Palm har vigt sitt yrkesliv åt att hjälpa organisationer att utveckla och kvalitetssäkra sitt bemötande kopplat till interna och externa relationer. Hon har lång erfarenhet inom både näringslivet och kommunsektorn. Idag är hon Service- och kundbemötandedirektör i Nacka kommun. För Annmarie är bemötande allt. När hon föreläser betonar hon vikten av medvetenhet kring hur våra beteenden formar alla våra möten med andra människor. Annmarie har myntat begreppet business behavior – som bl a innefattar kundbemötande, medarbetarskap, självledarskap, etik & moral och är författare till boken ”Business behavior: Uppför dig – eller tappa affären” – en handbok i konsten att skapa positiva och hållbara relationer.
- Vilka informationssäkerhetskrav och andra juridiska krav för personuppgifter finns för personlig kommunikation respektive digitala tjänster?
- Hur kan man klassa olika typer av information och utifrån detta styra valet av kommunikationskanal för olika ärenden?
- Så uppfylls rättssäkerhet vid beslutsfattande i ett kontaktcenter eller en digtaliserad tjänst?
Charlotte Arnell
Juridisk rådgivare, digitaliseringsjuridik offentlig sektor
PwC
Charlotte Arnell arbetar som juridisk rådgivare på PwC och är specialiserad inom dataskydd och rådgivare inom offentlig rätt och digitalisering, med särskild erfarenhet av att kombinera juridisk rådgivning med ett utvecklings- och ledningsperspektiv. Charlotte har själv arbetat som kommunsekreterare på Strängnäs kommun och är väl insatt i rollens olika utmaningar. Hennes erfarenhet av kommunal sektor innefattar även andra befattningar, senast som digitaliseringsjurist och dataskyddsombud på Västerås stad. Innan det har hon arbetat som kanslichef och kommunjurist på Katrineholms kommun och även som administrativ chef på Strängnäs kommun.
- Hur omgivningen krav på högre kvalitet och tillgänglighet ökar behovet av aktiv förändringsledning
- Hur involverar du medarbetarna i förändringsprocessen för en öppenhet för innovation och förändring?
- Betydelsen av att känna till medarbetarnas kompetens för att kunna erbjuda rätt stöd vid införande av nya arbetssätt och teknik
- Hur du arbetar med individuell utveckling av medarbetare för att öka kompetensen
Therese Bergsten
Verksamhetsledare kontaktcenter
Skara kommun
Skara kommuns kontaktcenter är ett av de tre som ligger i topp i SKR:s servicemätning. För att möta kraven från kunderna arbetar Therese Bergsten med teamet som utgångspunkt. Varje medarbetare har stor betydelse för resultatet och behöver individuellt anpassad coachning för att utvecklas. Therese delar på konferensen med sig av sitt arbete med att skapa ett motiverat och skickligt team. Med sin gedigna erfarenhet av att leda och utveckla kommunala kontaktcenter har Therese Bergsten under sin resa alltid haft ett stort driv och fokus på kundresan som helhet. Kundfokus och förändringsledning är centrala begrepp som ständigt följt med genom Therese roller som verksamhetsledare och tillförordnad kontaktcenterchef i kommuner. Hon är en drivande hand i förändringsprocesser för förbättrad kundservice och optimerad verksamhet med en stark förmåga att anpassa och utveckla arbetsflöden.
- Vilka utmaningar står kommunala kontaktcenter inför och vilka är framgångsfaktorerna?
- Hur ser anpassningen av tjänster med digitaliseringen och de förändrade behoven hos medborgarna ut i Sveriges kommuner?
- Vilka viktiga slutsatser och rekommendationer för kommuner som vill förbättra sina kontaktcenter kommer fram i undersökningen?
Patric Klaremo
Seniorkonsult
Millwater Management AB
Rapport Insikt Medborgarservice genomförs varje år av Millwater i samarbete med 91 av Sveriges kommuner. Mätningen resulterar bland annat i ett uppdragsindex som visar på utvecklingen av tjänster i kontaktcenter och de största utmaningarna för medborgarservice. Patric Klaremo är Seniorkonsult med erfarenhet från offentlig-, privat- och ideell sektor. Han har lång erfarenhet att utveckla kundtjänst, inom ledarskap, coaching och målstyrning. Andra viktiga områden är förändringsledning och organisationsutveckling inom kommunal sektor.
- Vad innebär uppdraget till Region Västmanland att etablera kundservicefunktionen för Tåg i Bergslagen?
- Hur kommer arbetssätt, kunskap och teknik för kundservicen att kunna tillämpas på ett genomtänkt sätt?
- Speciella utmaningar på resan hittills
- Synergieffekter av sametableringen med den redan existerande kundservicen hos Region Västmanland
Krister Mandorff
Enhetschef Kundservice
Region Västmanland
Krister Mandorff påbörjade den 15 september 2020 ett uppdrag som chef vid Kollektivtrafikförvaltningen Region Västmanland. Han har under i stort sett hela sitt yrkesliv arbetat som chef antingen i offentlig sektor eller i näringslivet och den röda tråden i hans yrkesliv är utveckling och förändring med fokus på kundnytta. Det har resulterat i etablering av nya organisationer och nya arbetssätt som inneburit effektiviseringar och större kund- och medborgarnytta. Krister har i sina uppdrag implementerat arbetssätt som har varit tydligt målfokuserade och där indikatorer har använts för att mäta framgångarna.
Jessica Lindmark
Kundtjänstchef
Stockholm Vatten och Avfall
Jessica Lindmark är en erfaren ledare vars nyfikenhet, engagemang och goda kommunikationsförmåga genomsyrar hennes arbete. Ett viktigt fokus är att utveckla effektiva processer och stödja människor till att nå sin fulla potential. Processutveckling, teambuilding och kompetensutveckling är andra viktiga områden som Jessica har bred erfarenhet av. Målet att skapa balans mellan ledarskap, kommunikation och effektivitet är hennes drivkraft. Jessica arbetar både med strategi och verksamhetsfrågor i sitt nuvarande uppdrag . Hennes erfarenheter av ledarskap, kundtjänstinnovation, projektledning, kommunikation på olika nivåer kommer till stor nytta i en stor, fartfylld och förändringskrävande organisation. Jessica har tidigare lång erfarenhet av att leda och utveckla servicecenter/kontaktcenter från Huddinge kommun och Nordea.
- Uppdatera dig om trender och utveckling kring interaktionen med medborgarna i den kundfokuserade och digitaliserade serviceorganisationen
- Lär dig mer om hur du kan använda AI och automatiserade processer för en effektiv och god medborgarservice
- Öka dina kunskaper om hur du utvecklar verksamheten och driver förändring för en övergripande, effektiv och optimal medborgarservice som svarar upp mot framtidens behov
- Möjlighet att lära dig mer om hur du skapar värde för framtidens medborgare utifrån deras behov och drivkrafter
- Få insikt i hur du kan nyttja dagens och morgondagens teknik i kombination med det mänskliga bemötandet för att skapa en medborgarservice i världsklass
- Ta del av kommunikationsstrategier för säker digital kommunikation och hur du hanterar känslig information och personuppgifter rättsenligt vid digitala möten
- Nätverka och utbyt erfarenheter med branschkollegor från hela landet!
Anmälan Framtidens medborgarservice och kontaktcenter 2025 20-21 januari
Påbörja din anmälan genom att fylla i deltagaruppgifter i formuläret
Priset inkluderar konferenstillfälle samt tilläggsval om detta valts.
Läs våra intervjuer med några av talarna på konferensen
Vikten av att våga utvärdera sig själv – medborgarservice
Dela evenemanget i social medier