Så lyfter vi lärandet till nya nivåer
Läs vår intervju med Denice Sverla om elevsyn och inkludering. Denice kommer att föreläsa tillsammans med hennes tidigare elever på konferensen Anpassad grundskola i januari.
“För mig handlar skolutveckling om att skapa en kultur där varje elev får chansen att blomstra och utvecklas till den bästa versionen av sig själv” – Denice Sverla
Denice Sverla kommer att föreläsa på konferensen Anpassad grundskola tillsammans med hennes tidigare elever Emma Åkrok och Olle Cleve om vilken potential som ligger i en positiv elevsyn och hur man genom höga förväntningar och förtroendefulla relationer kan lyfta lärandet till helt nya nivåer.
Vi fick möjlighet att ställa några frågor till Denice inför hennes medverkande på konferensen.
Du har en gedigen bakgrund som speciallärare och biträdande rektor inom den anpassade grundskolan. Kan du berätta om din resa inom utbildningssektorn och vilka erfarenheter som formar ditt arbete med att stödja elever med särskilda behov?
Min resa inom utbildningssektorn började med en stark passion för att hjälpa barn med särskilda behov. Jag har alltid varit starkt övertygad om att varje elev har en unik potential, och att det är vår uppgift som pedagoger att hjälpa dem att upptäcka och utveckla den. Under åren har jag arbetat i olika roller både som både klasslärare, förstelärare och skolledare, vilket har gett mig en djupare förståelse för de utmaningar och möjligheter som finns inom den anpassade skolan.
En av många betydelsefulla erfarenheterna var när jag fick möjlighet att leda ett projekt där eleverna själva var med och skrev en bok. Det visade mig hur viktigt det är att ge eleverna en röst och att låta dem vara delaktiga i sin egen lärprocess. När eleverna känner sig betydelsefulla och delaktiga, växer deras självförtroende och motivation, vilket i sin tur lyfter deras lärande till nya nivåer.
Jag har också insett hur avgörande det är att bygga förtroendefulla relationer, både med eleverna och mellan kollegorna. Det handlar om att se möjligheterna istället för hindren och att ständigt utmana våra antaganden om vad som är möjligt.
I din bok, Den anpassade grundskolan: När elevsynen lyfter lärandet pratar du om elevsyn och vikten av höga förväntningar. Hur kan en positiv elevsyn konkret förändra undervisningen och elevernas lärande i den anpassade grundskolan?
En positiv elevsyn handlar om att se varje elevs styrkor och potential, inte deras begränsningar och hela tiden problematisera mitt eget görande som lärare. Genom att fokusera på vad eleverna kan och våga utmana varje individ till nya nivåer skapar vi en miljö där de växer som personer. Det handlar om att skapa förtroendefulla relationer, ge eleverna ansvar för sitt eget lärande och sätta rimliga men utmanande krav. När elever känner att vi tror på dem, blir deras egen motivation och vilja att utvecklas starkare. Det är den tilliten som leder till både kunskapsmässig och personlig utveckling.
Du nämner vikten av att elever får känna sig delaktiga i sitt eget lärande. Vilka metoder har du sett vara mest effektiva för att skapa denna delaktighet?
Delaktighet handlar om att ge eleverna inflytande över sin vardag. Ett sätt är att låta dem vara med och bestämma hur undervisningen ska utformas, exempelvis genom elevstyrda projekt. Det handlar också om att arbeta med att skapa värde i undervisningen, där vi gör undervisningen begriplig och meningsfull. När eleverna förstår syftet med det de gör och ser hur det hänger ihop med deras framtida mål, känner de sig mer engagerade och motiverade att delta aktivt .
Hur ser du på framtiden för den anpassade grundskolan, och vilka förändringar tror du är viktigast för att ge eleverna bättre förutsättningar att lyckas i ett föränderligt samhälle?
Framtiden för den anpassade grundskolan ligger i att skapa en utbildning som inte bara är anpassad för nutiden, utan också rustar eleverna för framtiden. Det innebär att vi måste satsa på att utveckla elevernas självständighet och deras förmåga att delta aktivt i samhället. Vi behöver också se till att eleverna får tillgång till moderna verktyg och metoder som stärker deras anställningsbarhet och självkänsla. Framför allt måste vi arbeta för att elevsynen i skolan förändras, så att alla elever – oavsett förutsättningar – ser sig själva som värdefulla och kompetenta individer och att vi också praktiserar en undervisning därefter.
På konferensen kommer du att föreläsa tillsammans med dina tidigare elever Emma Åkrok och Olle Cleve. Kan du redan nu ge oss ett litet smakprov på ni kommer att bjuda på?
Jag ser verkligen fram emot att föreläsa tillsammans med Emma och Olle som båda är mina tidigare elever. De är också medgrundare till projektet UNIQ, som syftar till att sprida kunskap om barn med intellektuell funktionsnedsättning. De gör ett imponerande arbete för att visa att alla med intellektuell funktionsnedsättning, oavsett bakgrund eller behov, är lika har rätt till en meningsfull utbildning och en framtid där de ses som tillgångar i vårt samhälle. Emma och Olles tidigare skolkamrater har gjort framträdanden på plattformar som SETT-mässan, Riksdagen och inom EU-organisationer, där de har belyst både utmaningar och möjligheter för elever i den anpassade grundskolan. Olle och Emma, var två av eleverna som åkte till Almedalsveckan och stod i Estradvagnen, samma vagn som Olof Palme höll sitt första tal i, där de fullkomligt golvade riksdagsledamöter i ett Panelsamtal. För närvarande arbetar Olle, Emma och jag med att etablera organisationen ENDRA, där Olle och Emma har rollen som utvecklingsledare. I denna uppstartsfas har de redan skapat flera projektplaner, lanserat en podd och byggt ett nätverk för att föra dialog med politiker om viktiga frågor.
Genom att föra samman våra perspektiv hoppas vi kunna ge deltagarna en djupare förståelse för hur vi tillsammans kan skapa en skolmiljö där varje elev känner sig betydelsefull och delaktig. Vi vill inspirera till konkreta åtgärder och strategier för att förbättra både undervisningen och den skolmiljö som stödjer elevers utveckling, och att vi tillsammans kan bidra till en mer inkluderande och positiv skolmiljö för alla elever. Det börjar i skolan, vi bär ett ansvar för att skapa förutsättningar för elevgruppen i samhället.
Dela: