2024-11-12

Skapa en tillgänglig och inkluderande lärmiljö för alla elever

Anna Morell och Jenny Karlsson från MOVE pedagogik kommer att medverka som talare på konferensen Anpassad grundskola 2025. De har lång erfarenhet av att stötta anpassade grundskolor i deras arbete. Läs vår intervju inför deras medverkande på konferensen!

Hem / Skapa en tillgänglig och inkluderande lärmiljö för alla elever

Anna Morell och Jenny Karlsson från MOVE pedagogik kommer att medverka som talare på konferensen Anpassad grundskola 2025. Vi ställde några frågor till dom inför deras medverkande på konferensen och här kan du ta del av detta inspirerande samtal!

Anna och Jenny är två passionerade specialistpedagoger och det märks att de brinner för att skapa större tillgänglighet och delaktighet i vardagen hos barn och vuxna med funktionsnedsättning. Med sin långa erfarenhet inom anpassad skola, LSS-verksamhet och föräldrastöd har de hjälpt många pedagoger och skolledare att bygga inkluderande och utvecklande lärmiljöer för elever med funktionsnedsättningar. Deras arbete med visuellt stöd och lågaffektivt bemötande har gett skolor runt om i landet nya verktyg för att skapa delaktighet och trygghet för eleverna. I denna intervju delar de några smakprov på vad du som deltagare på konferensen kommer att få ta del av under deras föreläsning.


Ni har lång erfarenhet av att stötta anpassade grundskolor i deras arbete. Vilka är de vanligaste utmaningarna som skolor står inför när det gäller att skapa en tillgänglig och inkluderande lärmiljö för alla elever? 
En stor utmaning är att få till en struktur som passar många olika typer av behov samtidigt. Elever i anpassade grundskolor har ofta väldigt individuella förutsättningar, och det kan vara svårt för pedagoger att hitta ett arbetssätt som gör att alla känner sig delaktiga och trygga. Vi ser att det blir enklare när det finns tydliga visuella stöd, rutiner och en gemensam syn på elevens potential. Men för att lyckas med det behöver hela skolan jobba mot samma mål och skapa ett arbetssätt som alla kan använda.

Hur kan tydliggörande pedagogik hjälpa skolorna att stärka elevernas delaktighet? 
En av de största utmaningarna är att hitta ett arbetssätt som fungerar för en bred grupp elever där alla har olika individuella behov och förutsättningar. Genom visuellt stöd och AKK har vi sett hur skolor kan göra undervisningen mer tillgänglig och skapa trygghet för eleverna. När elever vet vad som förväntas och har strukturer som hjälper dem att delta, blir de både mer självständiga och delaktiga. AKK och visuellt stöd ger alla en möjlighet att uttrycka sig och förstå sin omgivning, vilket skapar en inkluderande miljö där eleverna kan utvecklas i sin egen takt. 
  
Kan ni ge några exempel på vilka positiva effekter AKK kan ha för både elever och skolpersonal? 
När man arbetar med visuell tydlighet skapar man begripliga och hanterbara sammanhang som hjälper eleverna att bli mer delaktiga och självständiga. När elever har verktyg att förstå och göra sig förstådda och när eleverna vet vad som förväntades minskar konflikter. Det blir lättare för lärare och pedagoger att arbeta tillsammans när de har gemensamma verktyg för struktur och bemötande. Att införa dessa verktyg skapar ofta en dominoeffekt där både elever och personal får en enklare och tryggare vardag. 
  
För skolledare som vill skapa en hållbar, stödjande skolmiljö – vilka är de viktigaste faktorerna att tänka på utifrån era erfarenheter? 
Det viktigaste är att ha en tydlig, gemensam förväntan på elevernas kapacitet och mål. Skolledare spelar en stor roll i att ge personalen rätt förutsättningar och skapa en kultur där alla känner att deras insatser är viktiga. Genom att investera i utbildning och handledning kan skolledare ge lärarna de verktyg de behöver för att möta elevernas behov på ett hållbart sätt. Och så är det viktigt att komma ihåg att det tar tid – en hållbar skolmiljö byggs inte över en natt, utan genom små, stegvisa förändringar där hela teamet är delaktigt.

Vad ser ni mest fram emot att dela med deltagarna på konferensen, och vad hoppas ni att de tar med sig tillbaka till sina skolor?
Vi ser verkligen fram emot att få träffa så många engagerade pedagoger och skolledare på konferensen. Att få dela våra erfarenheter om hur visuellt stöd och AKK kan stärka elevernas delaktighet och självständighet betyder mycket för oss, eftersom vi ser vilka positiva effekter det har i praktiken. Vi kommer att dela med oss av konkreta och praktiska verktyg som vi hoppas kommer att kunna göra stor skillnad i vardagen – både för elever och personal. Vi vill att alla ska känna sig inspirerade och redo att testa något nytt när de är tillbaka i sina skolor! 

Konferens

Anpassad grundskola 2025

Strategier, metoder och förhållningssätt för hur du skapar en utvecklande och hälsofrämjande lärmiljö i framtidens anpas...