Fritidshem 2023
26 2023-01-26 11:38:46
2023-01-25 11:38:46
38
Fritidshem 2023
Stockholm
Ability Partner
info@abilitypartner.se
true
DD/MM/YYYY
Hur omsätter man läroplanen i praktiken och hur gör man det på ett sätt som ändå värnar om fritidspedagogikens grundstenar?
Fritidshemmets uppdrag spänner över en stor och komplex del av elevernas utveckling och lärande. Undervisningen ska komplettera skolan och utgå från barnens egna intressen, behov och erfarenheter. Men vad innebär det i praktiken hur kan man mäta och följa upp det lärande som sker?
Varmt välkommen till en heldag med fokus på hur du leder och utvecklar kvalitetsarbetet på fritids på ett sätt som verkligen gör skillnad. Ta del av hur aktuell forskning om fritidshemmet kan översättas till praktik i fritidshemmets vardag där tydliga mål och syften också överensstämmer med elevernas intressen, behov och erfarenheter. Dessutom massor av inspiration kring lek, trygga lärmiljöer och aktiva raster!
På Ability Partners konferens Fritidshem 2023 får du konkreta verktyg för hur du lyfter fritidshemmets kvalitet till en helt ny nivå. Jobbar du som lärare i fritidshem, fritidspedagog, rektor, utvecklingsledare eller samordnare för fritidshem så kommer du ha stor behållning av denna dag!
Varmt välkommen!
Ur innehållet
- Kvalitetsutveckling i fritidshem – så skapas ett framgångsrikt systematiskt kvalitetsarbete
- Att leda fritidshemmet – så bygger du en hållbar organisation med rätt förutsättningar
- Lek och lärande – om leken som pedagogiskt verktyg för utveckling och lärande
- Praktiska metoder för stärkt elevinflytande i fritidshemmet
- Heldagslärande – så lyckas du med pedagogisk samverkan mellan skola och fritidshem
- Specialpedagogik för fritids – så utvecklas en trygg lärmiljö för elever med särskilda behov
Moderator och talare
Jonas Wallman
Rektor, föreläsare och fortbildare inom fritidshemNorrköpings kommun
Talare och praktikfall
Andreas Carlsson
Tf. rektor Järfälla kommun
Henning Westius
Henning Westius Samordnare för fritidshemBotkyrka kommun
Annelie Karlsson
Specialpedagog Funkkonsulten
Sofia Grimm
Lärare i fritidshem Österåker kommun
Tino Skovlund
Leg. Lärare i fritidshemKarlstads kommun
Fritidshemmets mål och resultat
– metoder för att mäta och följa upp lärande och utveckling på fritids |
 |
|
Ann S Pihlgren
Filosofie doktor i pedagogik
Ignite Research Institute |
 |
|
Susanne Aspling
Utvecklingslärare för fritidshem
Stockholms stad |
 |
|
Petra Wennerberg
Speciallärare
Stockholms stad |
”Bästa konferensen jag varit på!”
”Alla föreläsningar var både inspirerande och förmedlade mycket användbart”
”Kunniga och bra föreläsare”
”Över förväntan, mycket lärorikt och givande”
90 % procent av deltagarna gav betyget bra eller mycket bra på Ability Partners förra Fritidshem konferens
- Ta del av intressanta praktikfall kring kvalitets- och utvecklingsarbete i fritidshem
- Inspireras och lär mer om hur du använder leken som ett pedagogiskt verktyg för utveckling och lärande på fritids
- Ta del av praktiska metoder för att öka elevinflytandet i fritidshemmet
- Ta del av hur du kan skapa ett hållbart ledarskap som ger förutsättningar för kvalitet och utveckling
- Lär dig mer om hur man skapar en god lärmiljö som är tillgänglig och meningsfull för alla
- Ta del av metoder för heldagslärande genom pedagogisk samverkan mellan skola och fritidshem
- Ta del av hur du utvecklar en läroplanssäkrad verksamhet och skapar en lärmiljö som utvecklar elevernas förmågor
- Fördjupa dig kring fritidshemmets mål och resultat och ta del av metoder för systematisk planering, bedömning och utvärdering av elevernas kunskapsutveckling på fritids
- Nätverka och utbyt erfarenheter med kollegor från hela landet och välj om du vill delta på plats eller digitalt
Digital fördjupning
Som deltagare på konferensen får du ta del av en digital fördjupningsföreläsning från Ann S Pihlgren på Ignite Research Institute:
Fritidshemmets mål och resultat
– metoder för att mäta och följa upp lärande och utveckling på fritids
- Att skapa ett undervisande förhållningssätt i fritidshemmets kärnverksamheter – vad är viktigt att tänka på?
- Hur kan vi arbeta mer systematiskt med planering för att stimulera elevernas utveckling och lärande?
- Hur kan vi planera för att lärandet i aktiviteten i högre grad blir situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterad?
- Bedömning, resultatuppföljning och utvärdering på fritids – hur skapas ett arbetssätt som ändå värnar om fritidspedagogikens grundstenar?
- Helhetsperspektiv och skolsamverkan – så skapas en pedagogisk samverkan och samplanering med grundskolan

Ann S Pihlgren
Filosofie doktor i pedagogik
Ignite Research Institute
Skollagen slår fast att aktiviteterna på fritidshemmet ska stödja skolans lärande genom att fritidshemmet ska bedriva undervisning. Detta ställer ökade krav på systematik, planering och uppföljning – med andra ord på en didaktik för fritidshem. Men vad innebär det i praktiken hur kan man mäta och följa upp den utveckling som sker?
Under denna digitala fördjupning kommer Ann att dela med sig av aktuell forskning kring hur man kan arbeta mer systematiskt med planering som utgår från elevernas behov, intressen och erfarenheter. Du kommer även att få ta del av hur skapar ett situationsstyrt och upplevelsebaserat lärande och hur ni kan jobba mer systematiskt kring bedömning och utvärdering av elevernas progression i lärandet på fritids.
Ann S. Pihlgren är fil. Dr. i pedagogik och har lång erfarenhet av skolan där hon arbetat både som lärare, skolledare, förvaltningschef, lärarutbildare och kvalitetskonsult. För närvarande arbetar hon som forskningsledare, forskare, lärarutbildare och skolutvecklare bland annat vid Ignite Research Institute och i ett antal av Sveriges kommuner. Ann var extern sakkunnig för Skolverket i framtagande av läroplanens kapitel 4 och de allmänna råden för fritidshem och hennes forskning har fått stort inflytande både i obligatoriska skolan och i fritidsundervisningen. Ann är en flitigt anlitad och uppskattad föreläsare, både nationellt och internationellt. Hon har även författat flertalet böcker om fritidshemmet.
Fördjupningen är 75 minuter lång inklusive reflektionstid och finns tillgänglig för konferensens deltagare i 30 dagar efter konferensens genomförande.